Mielipiteenne perheestäni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kelpaaka sulle yli 45-vuotias noin viiskymppiseksi? Jos niitä oli 1900-luvun alussa pari prosenttia synnyttäjistä, niin ei ne nyt kovin harvinaisia olleet. Sillä tahdilla kättärilläkin syntyisi sen ikäsille lapsi muutaman päivän välein.

Raskaus viisikymppisenä - Raskaus_ja_ehkaisy - HyväTerveys

Ei itseasiassa käy, viiskymppinen on viisikymppinen ja nelikymppinen on nelikymppinen. Ja niinkuin huomaat niin jo parilla vuodella on väliä tuossa iässä. Eli jos puhut viisikymppisistä niin ei voi vaihtaa n. viisikymppisiin välillä. Kyllä mä tiedä että moni nelikymppinen saa vieläkin (ei vain ennen) vauvoja. Mun serkku itseasiassa aloitti 40v:nä lasten teon ja sai juuri neljännen.

[QUOTE="jaa-a";27948778]Juu en kanssa tiedä sellaista ajanjaksoa Suomessa eikä muuallakaan.

Ennen jo nelikymppinen oli kehäraakki uupunut nainen. Jos vielä tuli raskaaksi saattoi kuolla synnytykseen...[/QUOTE]

Mun äidiltä kysyttiin 34-vuotiaana, että meinaako rouva oikeasti jatkaa raskautta....

Kuulkas nyt. Mä olen 45v. enkä ole kyllä lähemmäs 50-v.:D. En silloinkaan kun täytän 46v.

Mä olen myös 45 v ja tunnen olevani lähempänä 50 v kuin 40 v. Mun menkkani on säännölliset ja joka kuukausi tunnen selvästi ovulaatiokivun. Eli todennäköisesti voisin raskautua suht helposti. Mutta en enää halua lisää lapsia, vaikka vauvoja rakastankin. Syy on siinä, että tahdon riittää ja jaksaa näiden olemassa olevien kanssa. Ja tahdon, että sitten kun nämä kolme lähtevät pesästä, minulla olisi myös omaakin aikaa. Nykyisin elämä pyörii kovasti lasten ympärillä, heidän harrastuksensa, heidän ongelmansa.

Ja ap:llä on varmasti hieno perhe, minulle lapsia olisi liian paljon. Ja kaksoset tässä iässä tuntuisivat ylivoimaisilta.

[QUOTE="poikia3";27948973]Mä olen myös 45 v ja tunnen olevani lähempänä 50 v kuin 40 v. Mun menkkani on säännölliset ja joka kuukausi tunnen selvästi ovulaatiokivun. Eli todennäköisesti voisin raskautua suht helposti. Mutta en enää halua lisää lapsia, vaikka vauvoja rakastankin. Syy on siinä, että tahdon riittää ja jaksaa näiden olemassa olevien kanssa. Ja tahdon, että sitten kun nämä kolme lähtevät pesästä, minulla olisi myös omaakin aikaa. Nykyisin elämä pyörii kovasti lasten ympärillä, heidän harrastuksensa, heidän ongelmansa.

Ja ap:llä on varmasti hieno perhe, minulle lapsia olisi liian paljon. Ja kaksoset tässä iässä tuntuisivat ylivoimaisilta.[/QUOTE]

Kuulostaa hyvin tutulta, tuo elämäsi kuvaus. Meilläkin lapsia on kolme, tyttöjä. Enempää emme tahdo.

minä ajattelen, että isommat lapsesi joutuvat´tekemään aikuisten työtä eli lapsen ja kodin hoitoa ihan helvetisti ja pidän sitä vääränä.
miks teit noin monta noin vanhana? et jaksaisi niitä hoitaa ilman pieniä kotiorjiasi varmaankaan.

[QUOTE="voivoi";27948581]Tutulla on 10 nyt jo aikuista lasta. Lapsia kiusattiin koulussa perheen koon vuoksi. Vanhin ei halua ikinä lapsia, sai niistä kotona tarpeekseen.[/QUOTE]

näin. kuria osaat toivottavasti pitää jotta vanhemmatkin lapset viihtyvät kotona, eikä elämä mene pienempien tahtiin liikaa.

Mikäpäs siinä, kunhan isommat eivät ole pakotettuja hoitamaan pienempiä vaan he saavat elää normaalin lapsuuden ja nuoruuden kaverien parissa ja pystyvät keskittymään opiskeluun ilman että joku pikkusisko/veli kirkuu kokoajan korvanjuuressa.

Alkuperäinen kirjoittaja lllööö;27949022:
minä ajattelen, että isommat lapsesi joutuvat´tekemään aikuisten työtä eli lapsen ja kodin hoitoa ihan helvetisti ja pidän sitä vääränä.
miks teit noin monta noin vanhana? et jaksaisi niitä hoitaa ilman pieniä kotiorjiasi varmaankaan.

Ajattelet mutta et tiedä. Kymmenlapsisen perheen toiseksi vanhimpana lapsena en joutunut tekemään kotihommia tai lastenhoitoa mitenkään paljon. Et edes uskoisi, kuinka vähän loppujen lopuksi. Ne kotihommat jaetaan kynnelle kykenevien kesken ja kynnelle kykeneviä riittää, kun lapsille tulee ikää.

Täällä tuntuu olevan muutakin "tietoa" isoista perheistä kuten se, että lapset eivät saa riittävästi huomiota. Eivät ne kaikki lapset ole siinä vanhempien kyljessä kaiken aikaa huomiota vaatimassa, toinen tarvitsee enemmän ja toinen vähemmän. Lisäksi sitä "huomiota" saa myös sisaruksilta. Monessa isossa perheessä äiti on kotiäitinä ja kerkeää varmasti siinä päivän kuluessa huomioimaan lapsiansa.

Hieman epäilen, oletko voinut raskautua lähes heti edellisen vauvan syntymästä yli 40-vuotiaana (siis tarkoitan kaksosia ja heitä ennen syntynyttä lasta, ikäeroa vain vuosi). Ja isommatkin lapset tosi monta vain vuoden ikäerolla. Oletko lainkaan imettänyt? Itsellä alkoi hormonitoiminta aina vasta, kun lopetin imetyksen.

Yhteistyössä