Mielipiteeni kuolemantuomiosta muuttui

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TooQT2BSTR8

Aktiivinen jäsen
13.02.2008
3 251
0
36
Viime yönä luin Caroline Koiviston kirjan Kolmastoista askel, joka kertoo jenkkilän kuolemantuomioista ja kirjassa on tuomittujen ja heidän omaistensa haastatteluja. Kyllä avautu mullakin, entisellä kuolemantuomion kannattajalla silmät, kun sai lukea, miten ihan melkein kuka tahansa voi siellä saada kuolemantuomion IHAN ILMAN SYYTÄ! Ihmisiä lavastetaan syyllisiksi ja todisteita tekaistaan tai jätetään ottamatta huomioon. Liian moni on kuollut syyttömänä tuomittuna rikoksesta, jota hän ei tehnyt.
Mä olen aina pitänyt jenkkejä hieman yksinkertaisina, kostonhimoisina juntteina ja mielikuva senkuin vahvistui vain. Kuolemantuomio on selvä kosto, eikä rangaistus.
Suosittelen kyllä tota kirjaa kaikille, joita kiinnostaa ihmisoikeudet ja toi kriminologia ihan muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
mä en oo koskaan kannattanukkaan kuolemantuomiota. Mun mielestä kenelläkään ei oo oikeutta riistää toiselta ihmiseltä henkee.

Mä olen aina ollut semmoinen silmä silmästä-tyyppi. Viime aikoina on kuitenkin selvää pehmentymistä havaittu :whistle: Johtuisikohan raskaudesta tai sit olen vaan alkanut ajatella enemmän.

mä en oo koskaan kannattanukkaan kuolemantuomiota. Mun mielestä kenelläkään ei oo oikeutta riistää toiselta ihmiseltä henkee.

muuten samaa mieltä, mutta kyllä musta on oikein jos joku diktaattori tapattaa 10000sia syyttömiä kansalaisia niin kuolemantuomio on oikein.
vaikka pääseekin helpolla niin silmä silmästä...
toinen vaihtoehto ois eristysselli jossa saisi puuroa, vettä ja näkkileipää ja kuolisi vaikka nälkään.

Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:

muuten samaa mieltä, mutta kyllä musta on oikein jos joku diktaattori tapattaa 10000sia syyttömiä kansalaisia niin kuolemantuomio on oikein.
toinen vaihtoehto ois eristysselli jossa saisi puuroa, vettä ja näkkileipää ja kuolisi vaikka nälkään.

Mutta tuoko se niitä tapettuja takaisin? Ei tuo.
Musta parempi rankaisu olisi just täydellinen eristäminen loppuiäksi.
Siinä saa rangaistuksen koko loppuiäkseen ja ei taatusti helpolla pääse.

mä en siltikään kannata. tappamainen ei auta yhtään mitään. ja sitte varsinki ku vannotaan käsi raamatulla...ja kuitenki yks käsky kuuluu, älä tapa... vähän ristiriitasta.

Mä oon niin sitä mieltä että väkivalta lisää väkivaltaa.

mä en siltikään kannata. tappamainen ei auta yhtään mitään. ja sitte varsinki ku vannotaan käsi raamatulla...ja kuitenki yks käsky kuuluu, älä tapa... vähän ristiriitasta.

Mä oon niin sitä mieltä että väkivalta lisää väkivaltaa.
sitä se tekee. tossa kirjassa kerrotaan hyvin selkeesti se.
siinä oli myös juttua naisten tuomioista ja vankilaoloista noin yleensä. ei kyllä hyvä mieli jääny...
ja amerikkaa sanotaan sivistysvaltioksi
:o

mulle tuo kuolemntuomio on aika ristiriitainen juttu.. koska ihmisellä ei pitäis olla oikeutta päättää siitä saako joku elää vai ei.. toisaalta jos joku tekis mun lapsille jotain silmittömän pahaa niin saattaisin jopa itse sortua tappamaan. ja suomen tuomiot on niin surkeat (jos ei ole kyseessä raha ja materia) että kuolema olisi "parempi" kuin hoitokotiin (vankilaan) pääsy.

Mä oon aina vastustanut. Murhaajan kuolemantuomiossa tehdään tasan sama rikos minkä se murhaaja on tehnyt. Se naamioidaan oikeudeksi, kun tekijänä on valtio.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mulle tuo kuolemntuomio on aika ristiriitainen juttu.. koska ihmisellä ei pitäis olla oikeutta päättää siitä saako joku elää vai ei.. toisaalta jos joku tekis mun lapsille jotain silmittömän pahaa niin saattaisin jopa itse sortua tappamaan. ja suomen tuomiot on niin surkeat (jos ei ole kyseessä raha ja materia) että kuolema olisi "parempi" kuin hoitokotiin (vankilaan) pääsy.

Huonot vankilaolot johtaa suuremmalla riskillä koko elämän kestävään rikoskierteeseen ja väkivaltarikosten määrän kasvuun. Siksi musta on hyvä, että suomessa vangeilla on mahdollisuus opiskella ja yrittää sitä kautta selvitä jatkossa paremmin.
Tuomiot on kyllä liian lyhyitä, se on aivan totta.

Mä tunnen yhden entisen vangin ja se sanoi, että vaikka olot on ns. hyvät suomen vankiloissa, ei mikään poista sitä tosiseikkaa että vapauden riisto on rangaistuksista pahin. Joutuu elämään tekemisensä vääryyksien kanssa ja vaikka olot onkin hyvät niin kärsimys on silti taattu(ja ansaittu)

Alkuperäinen kirjoittaja Horrorpops:

Huonot vankilaolot johtaa suuremmalla riskillä koko elämän kestävään rikoskierteeseen ja väkivaltarikosten määrän kasvuun. Siksi musta on hyvä, että suomessa vangeilla on mahdollisuus opiskella ja yrittää sitä kautta selvitä jatkossa paremmin.

totta tuokin, mut nehän menee hitto vie melkein lomalle kun joutuvat lusimaan.. ruoka on parempaa kuin koululaisilla, saa katsoa tv:tä jne. kyllä edes olojen pitäis olla karummat vaikka mahdollisuus opiskeluun olisikin. ja tuomiot pitkiks ja elinikäisen pitäis olla elinikäinen.

totta tuokin, mut nehän menee hitto vie melkein lomalle kun joutuvat lusimaan.. ruoka on parempaa kuin koululaisilla, saa katsoa tv:tä jne. kyllä edes olojen pitäis olla karummat vaikka mahdollisuus opiskeluun olisikin. ja tuomiot pitkiks ja elinikäisen pitäis olla elinikäinen.
Joo mä oon samaa mieltä, et sellit pitäisi olla sellit eikä mitkään olohuoneet, joissa voi katsella telkkaa. Ja elinkautinen elinkautiseksi.

Joo mä oon samaa mieltä, et sellit pitäisi olla sellit eikä mitkään olohuoneet, joissa voi katsella telkkaa. Ja elinkautinen elinkautiseksi.

aivan. musta on jotenkin kamalan surullista ettei ihmisellä ole nykysuomessa merkitystä.. vain raha ja materia merkkaa ja se näkyy tuomioissa. raiskauskin on sellainen rikos et aina pitäis napsahtaa edes hetki linnaa.. :|

Kyllä elämä on kuolemaa pahempi rangaistus!

Vankeusrangaistus perustuu vapauden riistoon - kyllä se mielestäni on jo tarpeeksi, että täytyy pysytellä samoissa tiloissa vuosi tolkulla. Pitäkööt telkkarinsa mun puolesta. Ei ne sellit paskapyttyineen mitään hotelleja kuitenkaan ole.

aivan. musta on jotenkin kamalan surullista ettei ihmisellä ole nykysuomessa merkitystä.. vain raha ja materia merkkaa ja se näkyy tuomioissa. raiskauskin on sellainen rikos et aina pitäis napsahtaa edes hetki linnaa.. :|

tuomiot on myös älyttömän vaihtelevia. esim. mun sukulainen sai 9 vuotta linnaa tapon yrityksestä. samaan aikaan eveliina lappalaisen tappanut otto martikainen sai taposta 7 vuotta... ristiriitaista?!
martikainen vapautui reilun kolmen vuoden lusimisen jälkeen. ihmishengen riisto on ilmeisesti vähäisempi rikos kuin "pelkkä" puukotus, josta ei aiheutunut edes pysyvää vammaa :/

Yhteistyössä