Mielipideasia, mutta mikä on sopiva ikäero lapsille?

• Viestiketjun aloittaja milloinkohan
  • Ensimmäinen viesti
jaaa
Nimenomaan taitaa olla mielipideasia. Toiselle perheelle sopii pieni ikäero ja toiselle iso.
Meillä lapsilla ikäeroa 11kk. Ovat todella läheisiä ja toistensa parhaimmat kaverit, koskaan ei tarvi olla yksin jos ei halua ja eipä nuo ainakaan vielä ole edes halunneet. Kaikki tehdään ekaa kertaa samaa aikaa vaikka toinen vähän pienempi. Reissuissa jne tarvitsee ottaa huomioon vähemmän kun ei tarvitse miettiä mikä sopii vauvalle ja mikä koululaiselle kun sama asia sopii molemmille (jos kukaan ymmärsi mitä tarkoitan) . Joku voisi ajatella että menee valvomiset sit yhellä kertaa kun tekee perätysten, mutta meillä ei ole valvottu :) Olen tykännyt paljon tästä pienestä ikäerosta.

Mutta seuraava tulee aikaisintaan kun kuopus on 7v. Tästä olen saanut paljon ikäviä kommenteja että sitten se yksi on niin yksinäinen, epäreilua kun isommat ovat selkeä "pari" jne. Mutta tekeväthän ihmiset vain yhdenkin lapsen että miten se eroaa ja onhan sillä kuitenkin aina isosisarukset vaikka ikäeroa onkin. Mä teen seuraavan isolla ikäerolla ihan itsekkäistä syistä eli haluan olla vain sen yhden vauvan kanssa, haluan viedä vain yhden lapsen päiväkotiin jne. Kahden kanssa elämä ollut välillä haastavaa, vaikkakin ihanaa, niin silti haluaisin kokea saman yhden kanssa, unohtamatta tietenkään isompia lapsia :)

Meillä on vuoden ikäerolla nämä nykyiset kaksi lasta.. En tekis samoin toista kertaa, vauva-ajat oli tosi raastavia ja epänautinnollisia. Vasta kun esikoinen oli sen 2 ja kuopus 1 vuotta, niin homma alkoi helpottamaan.. Ja kun esikoinen oli 3 ja kuopus 2, niin voin sanoa että aloin vasta nauttimaan tästä :)

Nyt tulee kolmas 3 vuoden ikäerolla kuopukseen.. Saa nähdä miten menee. Olen vaan kuullut että kovinta mustasukkaisuutta olisi juuri tuolla ikäerolla.. :/

Sen lisäksi, että on tosiaan mielipideasia, niin vaikuttaa sekin, millaisia ne lapset ovat. Ja sitä kun ei etukäteen voi tietää...
Meille tulee ikäeroksi 3-v. koska halusin melko pienen ikäeron, mutta en ollut mitenkään valmis toiseen lapseen tätä aiemmin. Itselleni on iso asia se, että esikoisen kanssa voi jo keskustella ja selittää asioita, ja hän ymmärtää. En myöskään uskaltanut tehdä toista lasta samaan syssyyn ennen kuin tiesin, millaista on olla taaperon kanssa. Tämä osoittautui todella hyväksi päätökseksi meidän kohdalla, meillä kun oli maailman helpoin vauva ja ongelmia tuli eteen vasta kun ikää oli reilu vuosi.
Miehellä on veljeensä 7v. ikäeroa ja vaikka aikuistuttuaan ovat olleet hyvinkin läheisiä, oli tilanne miehen näkökulmasta kuulemma kurja aikaanaan lapsena.

en oo rehellisesti sanottuna ikinä kunnolla miettinyt tätä asiaa. oon tietty puhellu kavereiden kanssa muttei mulla mitään kunnon mielipidettä ole. kun tää toka syntyy niin lapsilla ikä eroa 1,9v ja musta kai ihan ok? vaikea sanoa kun päässyt siihen "tosi elämän testiin" mutta hyvin varmasti tulee sujumaan :)

"vieras"
2,5-3v on osoittautunut meillä parhaaksi ja helpoimmaksi.
1v-1,5v toimii jos helpot lapset mutta esim. korvakierteisen ja koliikkivauvan kanssa helvettiä.
4v ja yli vähän liikaa, lapset ei niinkään viihdy toistensa seurassa

nojoo
ikäeroa jokaisen välill' vuosi. ykkösen ja kakkosen kanssa oli haastavaa silloin kun olin viimeisillään raskaana. muuten ei oikeestaan.. vaikka paljon onki valvittu ja taisteltu syömisten kanssa. nyt elämä mukavaa, ykkönen ja kakkonen leikkii hyvin yhteen ja mulla aikaa olla vauvankin kanssa :) kolmeen piti jäädä, mutta täytyy myöntää että ehkäpä meidän perheeseen vielä yks mahtuuis ;)

Meillä on 4 lasta 5,5v sisään.
Esikoisen ja kakkosen ikäero on 1v4kk, kakkosen ja kolmosen 2v9kk ja kolmosen ja neljännen 1v6kk.

Ihan sopivia ikäeroja olleet kaikki ja sopineet meidän tilanteeseen hyvin.

Rankkaakin on välillä ollut, mutta myös niitä helpompiakin aikoja.

meillä ikäeroa melkein 3-v, eikä mitään mustasukkaisuutta tms. Esikoinen on suhtautunut vauvaan varsin loistavasti! Ihaninta tässä on se, että esikoinen osaa itse pukea kaikki vaatteet, käy itse potalla ja on muutenkin omatoiminen(hänestä on myös paljon apua vauvan hoidossa ja kotitöissä). Ja kiva kun mulla on kunnon juttukaveri täällä :)

Yhteistyössä