Mielihyvä

Minulla on 2-vuotias poika.
Ongelmani on sellainen, että poikani hakee itselleen mielihyvää monta kertaa päivässä.
Eli siis ryttyää vaikka peiton alleen ja nylkyttää sitä aivan hiespäin.
Tämä on todella inhottavaa koska tekee sitä silloinkin kun meillä on vieraita.
Mitä minun täytyy tehdä?
Olen yrittänyt lapselle selittää että noin ei voi tehdä muiden nähden, mutta tekee silti.
Onko muilla tämmöstä ongelmaa?
Olen kuullut että n.5-vuotias lapsi on kiinnostunut omasta seksuaalisuudesta, mutta meidän poika on vasta 2.
 
En tiedä myöskään mikä tuossa on, kiinnostaisi myös kovasti.
Meidän poika on vasta 1v.4kk. ja tekee välillä samaa, yksi kerta "yritti" meiän isoa pehmojääkarhua...
Olen miettiny sitäkin et aikunen ehkä aattelee asiat erilailla... ei tuo 1,4v. ehkä ymmärrä vielä mitä tekee.. siis mitä aikunen katsoo tekevän... en tiedä...
Siksipä myös ois kiva kuulla muiden mielipiteitä =)
 
no kiva että minun lapsi ei ole ainut.
Olisi kyllä kiva kuulla miksi tekevät näin.
Neuvolassa en ole asiaa ottanut puheeksi kun en oikein tiedä miten asian esittäisin. En kai voi sanoa tätille että meidän lapsi on "runkulla vähän väliä".
 
Meillä poika 2v3kk,mutta ei tee aivan samalla tavalla,vaan hipelöi pippeliään useita kertoja päivässä ja liikuttelee jopa esinahkaansa edestakaisin,kun oppi huomaamaan että sekin liikkuu (olen alkanut huuhtaisemaan pippelin päänkin suihkussa vetämällä varovasti nahkaa taakse) joten siitä varmaan huomasi. Tekee sitä joskus kaupassakin,vaikka olemme varovasti kieltäneet,ettei niin sovi tehdä joka paikassa. Ja tietysti vieraiden aikana olemme hienovaraisesti kieltäneet räpläämästä pippeliä =) Ihan normaalia toimintaa taitaa pojilla olla,koska sitä tapahtuu myös kaveripiirissämme..
 
Kummipoika teki tuota just itseasiassa aika tasan 2 vuotiaana. Oltiin silloin heillä kylässä ja hän hakeutui aina yksin toiseen huoneeseen unnuttamaan. Ei noin pieni vielä osaa tuntea seksuaalisia tunteita ja ajatuksia. Hän on vain keksinyt tavan, jolla saa itselleen hyvää oloa ja tietty tekee sitä. Ei minusta paha asia, mutta toki pikkuhiljaa voi yrittää tosiaan tolkuttaa, että sitä tehdään omissa oloissa eikä kaikkien katsellessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maraiitti:
Neuvolassa en ole asiaa ottanut puheeksi kun en oikein tiedä miten asian esittäisin. En kai voi sanoa tätille että meidän lapsi on "runkulla vähän väliä".

:LOL: :LOL: Anteeksi että nauran näin arkaluontoiselle asialle, vaan niin hauskasti sanoit tuon miten neuvolassa asian ottais puheeksi! :LOL: Kuvittelin vain mielessäni semmosen tilanteen niin aivan ääneen aloin nauraan täälä :D :LOL: Anteeksi vielä... ;)
 
Meidän 1-v pojallamme on tapana unnuttaa itseään uneen (ei joka ilta, mutta usein) unileluaan vasten. Aluksi olimme todella hämillämme mieheni kanssa tilanteesta. Mielenkiinnosta tiedustelin asiaa väestöliiton perheverkosta ja vastaukseksi sain, että asia on täysin normaalia nukahtamistilanteissa (ja muutenkin). Vanhemmalle lapselle voi opettaa, että unnuttamista harrastetaan vain omassa rauhassa esim. omassa huoneessa. Psykiatri Raisa Cacciatorelta on juuri ilmestynyt kirja Huomenna panaan pussauskoppiin- opas vanhemmille tyttönä ja poikana kasvamisen haasteista syntymästä murrosikään. Kirjassa kuulema käsitellään myös pienten lasten unnuttamista. Ajattelin hankkia kirjan käsiini ja lukea aiheesta lisää.
 

Yhteistyössä