Mielialan vaihtelut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsy

Vieras
Ikää 48v,kuukautiset päivälleen säännölliset. Ei suurempi kipuja,muullonkuin munasolun irtoamisvaiheessa.
Mutta tää mieliala pomppii. Kuukautisten alettua erkoidun,en halua nähdä ketään.En jaksa laittautua mitenkään,en halua mennä kaupaan. Kaikki asiat risoo ja ja en jaksa keskustella,väsyttää.. Mieheni väittää,että tää on masennusta ja vaan laitan kaiken hormoonien syyksi.
Onko minulla syystä huolestua,tunteeko mieheni minut paremmin kuin minä itse? Onko kellään samanlaista,vai joko on vaihdevuodet kynnyksellä?

Kun rytmi on säännöllinen kuukautiskierron mukaan, niin kyllähän syy on silloin hormonitoiminnassa. Tai voiko luonnollinen tapahtuma olla syy?

Selvästä PMS-oireesta on kysymys. Se tulee iän myötä korostetusti esiin, kun estrogeenitaso laskee hirveästi kuukautisten aikaan.

Gynekologilta saa ihan varmasti apua tilanteeseen. Luonnon keinoja erilaisiin kuukautisvaivoihin on huolehtia kahdesta asiasta: riittävästi kalsiumia ja D-vitamiinia.
Parhaita lähteitä ovat rasvattomat maitotuotteet ja kala. Nyt kesällä D-vitamiinia saa auringosta.

Jos tuo masennus ja väsytys on pidempää kuin muutaman päivän, niin yksinkertainen kilpirauhaskoe kannattaa tehdä. Kilpirauhashormonit mitataan verinäytteestä.

Yhteistyössä