Mielialalääkkeistä lapsettomuushoitojen aikana?

Hei,

Onko kenelläkään kokemusta/tietoa masennuslääkkeiden käytöstä lapsettomuushoitojen aikana?

Mulle on lääkäri määrännyt cipralex-lääkettä vakavaan masennukseen, mutta koska meillä on ollut lapsettomuushoidot päällä, en ole uskaltanut niitä aloittaa. Takana on nyt neljä ivf-hoitoa ja tämä on kuitenkin sellaista hienosäätöä, ettei mitään ylimääräisiä riskejä haluaisi ottaa, kun muutenkin laskee montako kuppia kahvia uskaltaa juoda jne.

Varhainen keskenmeno neljännestä hoidosta ajoittui sopivasti just joulun alle ja mieli on niin maassa kuin vain voi olla. Tarkoitus olisi jatkaa hoitoja ensi vuonna.

Olen nyt pyöritellyt tuota cipralex-pakettia joka on mulla kaapissa, mutta ensimmäistäkään pilleriä en ole vielä uskaltanut ottaa... Toisaalta mietin, kumpi on haitallisempaa hedelmällisyyden kannalta, mun vakava masennus vai nämä lääkkeet?

Onko joku muu käyttänyt ko. lääkettä hoitojen aikana? Pidetäänkö sitä yleisesti turvallisena, ilman haittavaikutuksia hedelmällisyyteen?

Olisin kiitollinen jos jollain olisi kokemuksia jaettavana aiheesta.

Rauhaisaa joulunaikaa ja onnekasta uutta vuotta meille kaikille!
 
Hei!

Sinuna kysyisin asiasta hoitavalta lääkäriltäsi. Itselläni on mielialalääkitys (seromex) ja kysyin meitä hoitavalta lääkäriltä onko lääkkeellä vaikutus hoidon onnistumiseen ja yleensäkin ivf-hoitoon pääsyyn. Hänen mukaansa lääkkeellä ei ole vaikutusta hoitoihin ja voin syödä lääkettä turvallisin mielin.
 
Minusta hedelmällisyyttäkin olennaisempi asia on sun elämä. Miten suuri riski sun elämän kannalta on se, että sairautesi syvenee. Tiedät itsekin että hoitamatta jäävä masennus voi johtaa täydelliseen toimintakyvyttömyyteen tai pahimmillaan jopa kuolemaan. Keskustele lääkärin kanssa ja älä ystävä hyvä lopeta lääkitystä ilman lääkärin lupaa. Tsemppiä!
 
Samoilla linjoilla edellisten kanssa. Mun käytännössä 'käskettiin' alkaa syödä Sertralinia (keskivaikea masennus) ja lääkäri sanoi että voi jopa auttaa raskaaksitulemisessa kun mieli on tasapainossa. Tosin olen jo yli ½v käyttänyt ja monta siirtoa sen jälkeen tehty eikä tulosta, mutta kuitenkin.. Kauan mä sitä itsekin pyörittelin ja vastustin mutta lopulta oli pakko taipua. Tuskinpa nuo ammattilaiset niitä suosittelis jos niistä haittaa olisi.
 
Moi! Saman "ongelman" kanssa olen paininut. Aloitin Cipralexin käytön helmikuussa 2011, kun tiesin hoitojen olevan tauolla. Siitä oli selvä apu, mutta lopetin sen käytön elokuussa kun koitti 2. ICSI. Tulos oli nega (tietenkin) ja pakastetun alkion siirto siirtyi tähän alkuvuoteen, kun sairastelin koko syksyn melko vakavasti.

Sitä vaan, että olisin aivan hyvin näköjään voinut syödä lääkettä, koska hoidot eivät kuitenkaan onnistuneet... Jonkinaikaa on jo ollut sellainen olo että alan syömään lääkettä uudelleen ja tällä viikolla sen sitten aloitin kun tuntui kaikki kaatuvan päälle. Siitä huolimatta että PAS on alta kuukauden kuluttua (ehkä).

Faktatietoakin mulla on tästä, eli käytiin kerran lapsettomien hoitoon erikoistuneella psykologilla, joka sanoi että lääkettä voi hyvin syödä positiiviseen raskaustestiin asti ja purkaa sen sitten pois.

Kai se parempi mieliala voi auttaa raskautumisessakin.
 

Yhteistyössä