Mielettömän runsas vuoto (hyytymät), hormonikierukka

• Viestiketjun aloittaja Angelina
  • Ensimmäinen viesti
Angelina
Minulla on hormonikierukka, laitettu vuoden alussa, vuodot ovat olleet kohtuullisia, nyt narut yhtäkkiä tuntuu ja jo viikon on jatkunut valtava vuoto, yöside+tamponi ei paljoa aut. Valtavat verihyytymät pulpahtelevat. Olen 46 v. Minulla on myomia.

Voiko myoma vuotaa tai kierukka olla väärässä paikassa vai mikä voi aiheuttaa tällaisen mielettömän vuodon?

Hb 117

Ninnukka
Olen myös 46-vuotias ja minulle lääkäri juuri viime viikolla sanoi että ennen kierukan asentamista tarkistetaan ultralla ettei myomia ole. Ei sen kummemmin selitellyt että miksi mutta asia oli ikäänkuin rutiini jonka vain kertoi ohimennen. Olen siis menossa ultraan. Noh, ultraan menen mutta kierukan varmaankin jätän laitattamatta, jotenkin uskon ettei tässä enää raskaaksi tulla. Gyne kyllä puisteli päätään, mutta jos haluaisin lasta reaktio olisi varmasti vielä suurempi pään puistelu tyyliin ei onnistu :) Hormoonikierukka on periaatteessa hyvä koska sen pitäsi vähentää vuotoja ja myös loiventaa vaihdevuosioireita joita pikkuhiljaa alkaa ikäisillemme tulla. Siksi sitä itsekin hieman harkitsin. Eli varmastikin sinun on syytä mennä lääkäriin.

oppia ikä kaikki
Kuule toivottavasti tämä ei tule järkytyksenä, mutta mahdollisesti vaihdevuodet ne alkavat ilmoitella itsestään. Itselläni samat oireet ja sain ensiavuksi lääkettä joka vähentää vuotoa kuukautisten aikana, mutta lääkäri kehotti menemään gynelle ja mahdollisesti hoidoksi saa keltarauhashormonia. Olen saman ikäinen kanssasi.

Meikämaija
Tutulta kuulostaa. Ekä sinulla on joku myooma alkanut vuotaa ulospäin, siltä tuo minusta vaikuttaa. Käy tutkituttamassa tilanne gynellä. Olin samassa tilanteessa aikanani kohtuuttomien vuotojen kanssa. Ne eivät valitettavasti siittään hillinny, jos muoomat alkavat vuotaa, päin vastoin. Omalla kohdallani tehtiin kohdunpoisto, sillä aneemiseksihan siinä menee väkisellä ja koko muu elämä kärsii ainaisesta ja epäsäännöllisestä rättisodasta. Vaihtarit ovat kyllä voineet alkaa, mutta myoomia pidän siinäkin tapauksessa todennäköisempänä, koska niitä sinulla on todettu olevan. Omalla kohdalla ratkaisun toi kohdun poistaminen ja helpotus oli valtava. Popsin estrogeenia ja voin hyvin, Hb 155, nousi kohahtaen heti toimenpiteen jälkeen.

Angelina
Mulla on submukoottinen myoma 5 cm kohdun takaseinässä ja pullistaa kohtuun ja sitten pienempiä. Kohdunpoisto määrättiinn, mutta en usko kykeneväni siihen. Minun täytyy löytää lääkäri, joka poistaa vain myomat. Toivon, että vaihdevuodet alkaa ja myomat lakkaavat kasvamasta.

Meikämaija
Angelina, jos sinä tarvitset operaatiota, ei kohdun poistaminen suinkaan pahenna tilannettasi, päin vastoin. Samat riskit sisältyvät leikkaukseen joka tapauksessa ja onnistuminen on varmempaa. On suurenmoista, kun ei enää ole vuotoja eikä muitakaan kohdun tuomia ongelmia. Elämänlaatu paranee tosi paljon, yleinen hyvinvointi ja terveys kohenee reippaasti.

Miksi pelkäät kohdun poistamista, jos et leikkausta pelkää. Siihen ei ole mitään syytä, itseasiassa ei järkeä ollenkaan. Naiseutesi pysyy ennallaan, paikkojen parannuttua miehesi ei mistään voi tuntea, että sisälläsi on jokin muuttunut, emätinhän jää ihan ennalleen. Jos epäilet tuon vuoksi, pelkosi on turha.

Angelina
Pelkään kumpaakin leikkausta, olen myös miettinyt jos voisin sinnitellä ilman mitään kunnes vuodot loppuvat ja myomat surkastuvat. Jos valitsen kohdunpoiston niin sittenhän ei olisi mitään kiirettä on kai aika sama tehdäänkö se vatsan läpi vai alakautta.

En ymmärrä miten jotkut naiset puhuvat kohdustaan vihamielisesti ongelmantuottajana. Minä haluan pitää kohdun.

Auts
Joskus haitat myoomista voivat olla niin isoja, että on taivuttava leikkauspöydälle, vaikka miten haluaisi pitää kohtunsa tai pelkäisi operaatiota. Toisaalta jos ei lapsia enää aio tehdä, sen merkitys naisena olemiseen ei taida lopulta olla kuitenkaan umpisuolta kummempi.

Olen saman operaation läpikäynyt, enkä voi kehua mitenkään elämänlaadun paranemisella - ainakaan vielä. Tosiasia on kuitenkin se, että isosta myoomaisesta kohdustani oli sen verran iso terveydellinen haitta, että leikkaus oli vain tehtävä. Tosiasia, jolle en voinut mitään. Leikkaus pelotti aivan järjettömästi - hengissä selvisin vaikka nyt vielä vähän kituutankin :)

Tähystysleikkaus on potilaalle miellyttävämpi, sillä siitä toipuu avoleikkausta nopeammin.

-78-
Mulla kanssa vuotaa sikana.. 3 viikkoo oli hyvä ei vuotoa!
sit tulii pahaa hajua ja alkoi tiputella...
nyt vuotaa kirkasta verta koko ajan..
sain kuurin tulehdukseen.. ouhelimitse.. en tiedä onko diagnoosi silti oikea!??
tällästäks tän kierukan kanssa sitten on?

Meikämaija
Kirkasta verta, sehän on tuoretta!? Nyt sinulle puhelindiagnoosi riitä. Ei se ole tuommosta kierukan kanssa, jos kaikki on kohdallaan. Menehän tarkastettavaksi, niin pian kuin pääset.

Yhteistyössä