Mielestäni sosiaalietuudet pitäisi poistaa ( varsinkin köyhiltä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jyvät & akanat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jyvät & akanat

Vieras
Viitaten tuohon lapsilisät pois rikkailta- ketjuun. Mielestäni on täysin väärin, että yhteiskunta maksaa sossun eläteille mukavan elämän kotona. He haluavat lisää tukia eikä sen rahan hankkiminen kouluttatumalla tai töitä tekemällä on täysin kauhistuttava ajatus. Jos lapsilisä ja kotihoidon tuki poistettaisiin miettisi varmaan jokainen tarkemmin onko vara hankkia sitä lasta vai ei. Silloin ei jokainen lähiöpubin Pera pökkäisi Lissua paksuksi 9kk välein. Mielestäni on täysin naurettavaa lukea tältäkin palstalta miten joku on suunnittellut olevansa työtön syksyyn asti. Ihan kuin se olisi joku helvetin valiinta olla tietty aika työttömyystukien varassa. Kouluun lähtemiseen tarvitaan iso rahallinen kannustin, muuten nämä elämän etenmiset ei onnistu. Vähän väliä täälläkin kysellään ostaisi sossu uudet pyörät äpäröille tai arkkupakastimen kun selainen "tavallinen" pakastin ei kelpaa ja pitää olla tiettyä merkkiä. Kaiken maailman tuettuja lomia ja paapomista ylellisyyksin asti. Keskiluokka tuntee nahoissaan verottajan piiskan ja maksaa rikkaiden kanssa kaanonissa näiden laiskureiden elämän. Sitten vielä vaadintaan, että lapsilisät pois "rikkailta". Köyhyys on oma valinta ja minä en halua kenenkään tukia maksella.

No lapsinlisä ja kotihoidontuki on tarkoitettu kannustimeksi/keinoksi hoitaa lapsensa kotona, mitä ap ei ilmeisestikään ymmärrä... Tulis kunnilla melkoinen ongelma, jos kaikki tällä hetkellä kotona hoidettavat lapset laitettais tarhaan. Voi taivas, miten mustavalkoista ajattelutapaa |O

toivottavasti et itse joudu koskaan tilanteeseen että joudut hakemaan taloudelliseen tilanteeseen apua.
Mielestäni on hyvä että on niinkin hyvät sosiaalietuudet kuin meillä on, toki ärsyttää ne väärinkäyttäjät, mutta kai heillä jokin puute kun pitää niin käyttäytyä, ehkä eivät pärjäisi työelämässä vaikka haluaisivatkin. Kai heitä kuitenkin pieniosa?

Alkuperäinen kirjoittaja jyvät & akanat :
Viitaten tuohon lapsilisät pois rikkailta- ketjuun. Mielestäni on täysin väärin, että yhteiskunta maksaa sossun eläteille mukavan elämän kotona. He haluavat lisää tukia eikä sen rahan hankkiminen kouluttatumalla tai töitä tekemällä on täysin kauhistuttava ajatus. Jos lapsilisä ja kotihoidon tuki poistettaisiin miettisi varmaan jokainen tarkemmin onko vara hankkia sitä lasta vai ei. Silloin ei jokainen lähiöpubin Pera pökkäisi Lissua paksuksi 9kk välein. Mielestäni on täysin naurettavaa lukea tältäkin palstalta miten joku on suunnittellut olevansa työtön syksyyn asti. Ihan kuin se olisi joku helvetin valiinta olla tietty aika työttömyystukien varassa. Kouluun lähtemiseen tarvitaan iso rahallinen kannustin, muuten nämä elämän etenmiset ei onnistu. Vähän väliä täälläkin kysellään ostaisi sossu uudet pyörät äpäröille tai arkkupakastimen kun selainen "tavallinen" pakastin ei kelpaa ja pitää olla tiettyä merkkiä. Kaiken maailman tuettuja lomia ja paapomista ylellisyyksin asti. Keskiluokka tuntee nahoissaan verottajan piiskan ja maksaa rikkaiden kanssa kaanonissa näiden laiskureiden elämän. Sitten vielä vaadintaan, että lapsilisät pois "rikkailta". Köyhyys on oma valinta ja minä en halua kenenkään tukia maksella.

oletko niin varma omasta toimeentulostasi?

Alkuperäinen kirjoittaja jyvät & akanat :
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja jyvät & akanat:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Joo ja ilmainen terveydenhuolto pois kaikilta. Ne maksaa jotka sitä tarvitsee.

Kiitos vielä kun lisäsit tuon, se puuttuikin tuosta!

Mitäs jos laitettaisi vielä koulukin maksulliseksi?

Miksipä ei. Toimiihan se Amerikassakin.

Ootkos käynnyt tuolla kuningas valtiossa? Ehken kyllä haluaisi sellaisessa maassa asua... Mitäs jos joudut keisarinleikkaukseen tai se olis pakollinen että sinä ja lapsi selviäisi. Sitten siihen ei olisikaan varaa? Tai se ajaisi koko perheesi konkurssiin? Tälläisen tapauksen näin kun siellä vietin 8kk työnpuolesta.

Pera pökkii sitä Lissua, tuli rahaa tai ei. Luultavasti sekä Peralla että Lissulla on vaikeuksia selvitä pääjoukon mukana eikä niitä suojatyöpaikkoja oikein ole. Onneksi sossu maksaa ja koulut on ilmaisia että heidän lapsillaan on mahdollisuus vähän parempaan.

Ite oon ammatiltani ope. Töissä oon ollut kaikki talvet, mutta koska vakituista työtä ts. virkaa ei oo vielä löytynnä, oon ollut kaikki kesät työttömänä omasta tahdostani riippumatta. Enhän mä luonnollisestikaan silloin töitä mistään löydä =). Anyway tällöin on ollut tuet tarpeeseen. Tuskin työttömyys yleensä on kenenkään ykköstoive. Ja kyllä se ap:kin voi joskus joutua tilanteeseen, että niitä tukia tarvitsee...oikein toivon, että näin käy =) Eihän niitä tukia tarttis tietty väärin käyttää, mutta kyllä ne tarpeellisia silti on.

Miun mielestä tässä on sekä hyvät että huonot puolensa ja ajatusta ei tulisi tyrmätä heti.

Eikä ap mielestäni sanonut että lapsilisät pitäisi ottaa pois? Vaan että joku oli aiemmin ollut sitä mieltä, että rikkailta ne kuuluisi ottaa pois?

Miun mielestä myös se, että keskiluokkainen veronmaksaja maksaa n. 2000 euroa veroina vuodessa terveydenhuollosta, on jotenkin liikaa ja epäreilua. Ja olen sitä mieltä että he, jotka työllä rahansa ansaistsevat, kuuluisi saada rahansa pitää. Mutta samaan aikaan kuitenkin naisten asema on oltava turvattu. Äitiyslomat ja -rahat pitäisivät olla palkkaa vastaavia. Ja sosiaalietuuksien edellytyksenä pitäisi olla työn tai koulutuksen tekeminen/hakeminen. Jos ei muuten, niin vapaaehtoistyönä jotta kaikki osallistuisivat kantamaan kortensa kekoon joko menemällä töihin ja maksamalla veroja, tai tekemällä vapaahetoistyötä vähempiosaisten hyväksi.

Mutta nämäkin ajatuksen nyt ovta vielä ihan raakoja ja vain tulivat päähän.
Kunhan mietin.

-B

Mä kallistun joskus olemaan ap:n kanssa samaa mieltä. Tuntuu että tulee vain marmatusta köyhien puolelta joka asiasta vaikka tässä koko valtion ja parempituloisten ansioilla pyritään heitä auttamaan. Kehtaavat vielä ehdottaa verotuksen kiristämistä tai etuuksien leikkaamista niiltä jotka nämä etuuden oikeasti maksavat!

Olisivat onnellisia, Suomi on kuitenkin aika onnela verrattuna muihin maihin mitä tulee sosiaalidemokratiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Ite oon ammatiltani ope. Töissä oon ollut kaikki talvet, mutta koska vakituista työtä ts. virkaa ei oo vielä löytynnä, oon ollut kaikki kesät työttömänä omasta tahdostani riippumatta. Enhän mä luonnollisestikaan silloin töitä mistään löydä =). Anyway tällöin on ollut tuet tarpeeseen. Tuskin työttömyys yleensä on kenenkään ykköstoive. Ja kyllä se ap:kin voi joskus joutua tilanteeseen, että niitä tukia tarvitsee...oikein toivon, että näin käy =) Eihän niitä tukia tarttis tietty väärin käyttää, mutta kyllä ne tarpeellisia silti on.

Ap:lla kyse taisi olla juuri köyhiltä etuudet pois jotka elää tukien varassa tarkoituksellisesti.

Sinä et lukeudu tähän sakkiin, kuten en minäkään, ope minäkin siis. Ja kyllähän me itsekin osallistumme näiden tukien kustantamiseen verojemme ja järjestö+kassamaksujemme kautta. Siinä mielessä olemme ihan oikeutettujakin niihin.

Musta on huvittavaa kun jotkut valittaa etuuksien pienuutta, esim. mammalomalla, vaikka eivät ole tehneet kunnon työtäkään koskaan. Eivät tajua että etuudet ovat osiltaan työtuloon sidottuja mikä on oikeudenmukaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva B:
Miun mielestä tässä on sekä hyvät että huonot puolensa ja ajatusta ei tulisi tyrmätä heti.

Eikä ap mielestäni sanonut että lapsilisät pitäisi ottaa pois? Vaan että joku oli aiemmin ollut sitä mieltä, että rikkailta ne kuuluisi ottaa pois?

Miun mielestä myös se, että keskiluokkainen veronmaksaja maksaa n. 2000 euroa veroina vuodessa terveydenhuollosta, on jotenkin liikaa ja epäreilua. Ja olen sitä mieltä että he, jotka työllä rahansa ansaistsevat, kuuluisi saada rahansa pitää. Mutta samaan aikaan kuitenkin naisten asema on oltava turvattu. Äitiyslomat ja -rahat pitäisivät olla palkkaa vastaavia. Ja sosiaalietuuksien edellytyksenä pitäisi olla työn tai koulutuksen tekeminen/hakeminen. Jos ei muuten, niin vapaaehtoistyönä jotta kaikki osallistuisivat kantamaan kortensa kekoon joko menemällä töihin ja maksamalla veroja, tai tekemällä vapaahetoistyötä vähempiosaisten hyväksi.

Mutta nämäkin ajatuksen nyt ovta vielä ihan raakoja ja vain tulivat päähän.
Kunhan mietin.

-B

Niin, herää kysymys kuka sen ilmaisen terveydenhuollon ja nämä naisten äitiyslomat ja rahat sitten maksaisi? Mistä on varaa ottaa tämän verran pois? Ihmisillä tuntuu olevan tosi paljon ajatuksia siitä mistä ei ainakaan voi säästää, mutta ei ideoita kuka sen kaiken lopulta maksaa? Ilmaista lounasta ei ole.

Siinä olen samaa mieltä että jonkinlainen työharjoittelusysteemi voisi olla pakollinen tai että johonkin ammattiin täytyy kouluttautua. Työelämästä syrjäytyy helposti ja siitä on vaikea nousta omin avuin. Onhan se jokaisen itsetunnollekin tärkeä kuulua johonkin ja olla täysvaltainen yhteiskunnan jäsen.

Käyttömaksut verojen tilalta olis sinällään hyvä ettei tarvis mitään musiikkitaloa ja oopperaa maksaa jos sitä ei koskaan käytä. Toisaalta niitä ei ilman verovaroja sitten rakennettaiskaan.

Huomattu on, että varakkaimmat eivät ole ollenkaan onnellisempia, ihan päinvastoin.
Tämänkin aloituksen tekijä katkera, onneton, pettynyt. Hakee nautintoa tosia nälvimällä ja eihän sitä sillä tavoin saa. Monin kertaistaa vaan olotilansa. Sitä kylvää mitä niittää. Mutta omahan se on jokaisen valinta. Ja elämä vaan jatkuu omien lakiensa mukaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Huomattu on, että varakkaimmat eivät ole ollenkaan onnellisempia, ihan päinvastoin.
Tämänkin aloituksen tekijä katkera, onneton, pettynyt. Hakee nautintoa tosia nälvimällä ja eihän sitä sillä tavoin saa. Monin kertaistaa vaan olotilansa. Sitä kylvää mitä niittää. Mutta omahan se on jokaisen valinta. Ja elämä vaan jatkuu omien lakiensa mukaan:)

No ihan tasan tarkkaan emme ole onnellisia kun joudumme pulittamaan veroina puolet ansiotuloistamme saamatta oikeastaan mitään vastineeksi. Ja olen yrittäjäperheestä ja nähnyt mitä on raataminen. Ne kaikki pennoset on kuule ihan itse ansaittu ja suoraan sanottuna vituttaa antaa puolet pois jotta elätämme sitten pultsareita.

Yrittäjälle tämä maa ei kyllä ole armollinen ja senhän on jo suuret yrityksetkin huomanneet jotka pakenevat maasta. Puheissa kyllä kannustetaan yrittämään mutta sitten maksat kaiken rahasi erinnäisinä veroina pois ja sen jonka saa pitää niin siitäkin pienituloiset tulevat haastamaan että anna meille kun sinulla on noin paljon.

jos suomen sosiaaliturva ei miellytä niin tervemenoa USAan. Siellä kaikki maksaa- terveydenhoito, koulut, äitiyslomaa on palkallisena tasan 2viikkoa, sen jälkeen palkatonta jos on varaa, jos joudut työttömäksi niin saat muuttaa puistoon asumaan ja sitä rataa. että sinne vaan kaikki ne rikkaat jotka on varmoja että se epäonni ei koskaan tuu omalle kohdalle niin, että jonain päivänä huomaakin tarvitsevansa näitä sosiaalietuuksia. Suomeen jääköön ne, jotka on tyytyväisiä siihen, että sosiaalietuudet on olemassa. Itse ainakin olen tyytyväinen ja onnellinen siitä, että on olemassa kaikki ne etuudet mitä täällä on. Emme niitä tarvitse, olemme työssäkäyvä ja omillamme toimeentuleva perhe, mutta kun koskaan ei tiedä. Voi tulla päivä, jona kiitämme Luojaa että sosiaalietuudet on olemassa- kun elämästä ei koskaan tiedä.

Niin, ja mitä noihin etuuksiin nyt vielä tulee, niin suurin osa työssäkäyvistä, myös hyvätuloisista, käyttää yhtä etuutta: päivähoitoa. Suurituloisetkin maksavat siitä vain pienen osan todellisista kustannuksista. Usassa päivähoitokin pitää maksaa ihan kokonaan itse, joko kotiin palkattavan lastenhoitajan muodossa tai sitten päivähoitomaksuna joka on paikasta riippuen jopa 2 tuhatta euroa/kk/lapsi. että tervemenoa vaan usaan nauttimaan maasta jossa ei ole sosiaalietuuksia kuin kourallinen, voi tässä kohden osua omaankin nilkkaan.

ei kait nyt yli 100 000 euroa vuodessa tienaava osaa kaivata sitä 100 euron lapsilisää =D eikös tolla 100 000 jo pysty sen lapsen elättämään vaikka olisi yksinhuoltaja... voi teitä rikkaita!

Alkuperäinen kirjoittaja höh:

Tätä sun ei olis pitänyt sanoa. Ap:han tulee kohta sanomaan et mene kesäksi mansikoita poimimaan et elätät itsesi sillonkin etkä elä pummina.

Yhteistyössä