Mielestäni aika loukkaavaa käytöstä puolisolta, vai ylireagoinko? :(

  • Viestiketjun aloittaja "Lena"
  • Ensimmäinen viesti
"Lena"
Olemme naimisissa oleva 3-kymppinen pari. Yhteistä lainaa ei vielä ole ja nyt kun sellaisen aika on (omakotitalo -projekti) niin kävimme lainaneuvotteluissa. Pankissa tuli erikoinen tilanne, kun mies ilmoitti, että hän ainakin maksaa omasta osuudestaan 50 000 euroa heti pois. Hän on onnistunut säästämään koska olemme molemmat työelämässä ja maksamme kaiken suunnilleen puoliksi ja mies tienaa jonkun verran enemmän kuin minä. Omasta osuudestaan? Ensinnäkin se tuli yllätyksenä, koska kuvittelin hakevani _yhteistä_ lainaa... (avioehtoa meillä ei ole).

Menin tuossa tilanteessa niin hämilleni, etten edes osannut sanoa mitään.. Nyt pohdin mitä sanon ja millä tavalla?! Olen aika loukkaantunut tuosta erottelusta ja siitä, että vaikkei meillä ole lapsia niin laina otetaan erikseen?!
 
"vieras"
Ymmärsinkö oikein, että olette aikeissa rakentaa omakotitalon, mutta ette edes tuollaista laina-asiaa ole saanut keskusteltua ja sovittua ennen pankkiin menoa? Kannattaiskohan nyt keskustella muistakin yksityiskohdista, ettei tule matkan varrella lisää ylläreitä...
 
"Lena"
[QUOTE="vieras";24391028]Ymmärsinkö oikein, että olette aikeissa rakentaa omakotitalon, mutta ette edes tuollaista laina-asiaa ole saanut keskusteltua ja sovittua ennen pankkiin menoa? Kannattaiskohan nyt keskustella muistakin yksityiskohdista, ettei tule matkan varrella lisää ylläreitä...[/QUOTE]

Asia oli puhuttuna ja olin siinä käsityksessä, että YHTEINEN laina, yhteinen talo. Sitten tuli tällainen "sammakko" miehen suusta.. Eli kaikki ei sitten olekaan niin yhteistä kuin oli kuvitellut..
 
"Lena"
[QUOTE="vieras";24391035]Meillä on ainakin yhteinen laina, kun talokin on yhteinen.[/QUOTE]

Juuri näin - yhteinen talo, yhteinen laina?! Mites sitten kun minä mahdollisesti olen äitiyslomalla - meneekö minun lainaosuus sitten siksi aikaa jäihin?!
 
"mamma"
Ymmärrän sinua. Meillä on kaikki kummankin nimissä, vaikka oikeasti mies maksaa kaiken. Itse olen kotiäiti. Miehen tulot ovat myös minun tulojani, se on selvä kummallekin. Myös laina on yhteinen, vaikka mies sen maksaakin.
 
"mamma"
[QUOTE="Lena";24391059]Juuri näin - yhteinen talo, yhteinen laina?! Mites sitten kun minä mahdollisesti olen äitiyslomalla - meneekö minun lainaosuus sitten siksi aikaa jäihin?![/QUOTE]

Tuollaisista asioista sinun on syytä keskustella miehen kanssa ennen kuin hankitte lainaa. Muutenkin mielestäni on reilua, että maksut suoritetaan suhteissa tuloihin.
 
"vieras"
[QUOTE="Lena";24391047]Asia oli puhuttuna ja olin siinä käsityksessä, että YHTEINEN laina, yhteinen talo. Sitten tuli tällainen "sammakko" miehen suusta.. Eli kaikki ei sitten olekaan niin yhteistä kuin oli kuvitellut..[/QUOTE]

No sitten kysyisin mieheltä ihan suoraan, että mitä hemmettiä... Ja sinunhan ei tarvitse nimeäsi lainapapereihin laittaa ennen kuin olette yhtä mieltä kaikista yksityiskohdista. Meillä yhteinen asuntolaina ja yhteinen asunto, vaikka mies pääasiassa maksaa lyhennykset, koska itse olen jo ties kuinka monetta vuotta äitiyslomnalla/hoitovapaalla.
 
"vieras"
No en mä voisi elää suhteessa jossa toinen maksaisi esim. perinnöllään oman puoliskonsa meidän yhteisestä talosta pois, ja hassaisi sitten palkkansa mihin lystää, samalla kun itse maksan omia lainaeriäni seuraavat 20 vuotta hikisestä palkasta. Yhteinen laina, yhteiset rahat, yhteinen talo.
 
Ymmärrän kyllä, että hämmennyit ja loukkaannuitkin hieman. Jos on naimisissa, niin elämän pitäisi olla raha-asioita myöten yhteistä.
Toisaalta ymmärrän myös ukkoas, jos teillä ei ole avioehtoa niin hän "joutuisi" jakamaan tasan sinun kanssasi sellaista, mistä oikeasti on maksanut enemmän.
 
"Lena"
[QUOTE="vieras";24391101]No en mä voisi elää suhteessa jossa toinen maksaisi esim. perinnöllään oman puoliskonsa meidän yhteisestä talosta pois, ja hassaisi sitten palkkansa mihin lystää, samalla kun itse maksan omia lainaeriäni seuraavat 20 vuotta hikisestä palkasta. Yhteinen laina, yhteiset rahat, yhteinen talo.[/QUOTE]

No jotakuinkin tämä on minunkin pointtini...! En vain osannut sitä pukea näin selkeäksi esimerkiksi. Eli todella - yhteisestä talolainasta mies maksaa säästöillään 50 000e jota minä maksan vastaavasti vuosikaudet vähä kerrallaan.. ei se näin voi mennä?!
 
ok
Tuotah.. mitä ihmettä, "maksaa heti pois omasta osuudestaan"? Siis silloinhan sitä lainaa vaan otetaan vähemmän, eikä niin että otetaan tosi paljon ja sitten heti maksetaan pois..

Miettikää asiaa nyt vähän enemmän.
 
[QUOTE="jane";24391100]Niin no, kukin tavallaan. Meillä on omat lainamme, ja olen hyvin tyytyväinen siihen. Itselläni oli enemmän säästöjä ja maksoin lainaosuudestani osan heti pois.[/QUOTE]

Meilläkin oli kummallakin säästöjä, miehellä tosin kaksin-kolminkertaisesti minuun verrattuna. Yhteisestä lainasta molemmat lyhennettiin säästöillämme. Jos mä sattuisin vaikka voittamaan lotossa niin kyllä mä maksaisin jäljellä olevan lainan kokonaan pois, enkä lähtisi niitä rahoja mieheltä perimään. Ja saisi talon omistuskin jäädä 50/50 sen sijaan että laskisin montako prosenttia siitä nyt siirretään mun nimiin. Samalla tavalla mies on elättänyt meitä tämän ajan kun mä olen ollut hoitovapailla, eikä se siitä ala multa kuluja perimään.
 
"Lena"
Mulla oli myös saman verran pesämunaa oman asuntoni myynnistä ja meillä on pankissa tehty diili, että jos joskus tulee ero niin sen verran enemmän rahoista on mun. Musta tossa ei ole mitään kummallista.
Musta se taas on erittäinkin kummallista. Mietipä asiaa - sanotaan esim. 20 vuoden avioliitto, jona aikana olen 3 kertaa äitiyslomalla / hoitovapaalla nyt vaikkapa yhteensä 6 vuotta - eikö tuota aikaa lasketa mihinkään tuloihin vaan meneekö se todella kaikki minun tappiokseni mahdollisessa erotilanteessa?? Oletko todella tätä mieltä? Koska tuona aikanahan minun on mahdotonta tienata kuten työelämässä ollessani.
 
[QUOTE="Lena";24391135]Eli se ero, että kun laina lyhennetään niin mies on tavallaan tuon 50 000 minua edellä jolloin minulla on esim. paljon suuremmat erät tai sitten vuosia pidempi laina-aika...[/QUOTE]

sinun korot pienenee jos miehesi maksaa eli yhteenlaskettu aika pienenee...
 
"vieras"
Tuotah.. mitä ihmettä, "maksaa heti pois omasta osuudestaan"? Siis silloinhan sitä lainaa vaan otetaan vähemmän, eikä niin että otetaan tosi paljon ja sitten heti maksetaan pois..

Miettikää asiaa nyt vähän enemmän.
Juu näin minäkin ajattelen. Ei tossa muuten ole mitään järkeä. Enkä muutenkaan ymmärrä, että miten niin "omasta osuudestaan"? Jos tosiaan laina otetaan yhdessä, ei siinä katsella kuka sen maksaa. Molemmat on siitä vastuussa niin kauan kuin sitä lainaa on. Vaikka sitten sinä et olisi maksanut senttiälään.

Mitä pankkivirkailija sanoi? Kuulostaa kovin epätodelliselta tilanteelta. Jos tää nyt totta olis kuitenkin niin eipä tossa auta muu kuin puhua asiat selviksi. Kysellä mitä mies ymmärtää yhteisellä lainalla. Tosiaankin puolisoilla on elatusvelvollisuus avioliitossa.
 
"Maija"
Tässä on mun mielestä nyt kaks erillistä asiaa. Ekakskin teillä on selvästi kommunikaatiossa katkosta. Sitä pitäisin pahana juttuna. Ennen lainanottoa kannattaa syvällisesti keskustella kuinka jatkossa meinaatte rahajutut hoitaa, esim. työttömyyden, sairauden, kotiäitiyden jne. aikana. Tokaks on sitten se, onko laina yhteistä, kun talokin on. Meillä on talo 50/50, mutta erilliset lainat. Meillä se toimii hyvin niin ja meillä on myös eri summat lainaa. Jatkossakin jos toinen saa jostain extrarahaa esim. perintönä, se on ensisijaisesti sen toisen rahaa. Mutta ei se tarkoita, etteikö se, jolla on enemmän rahaa, maksaisi sitten jotain juttuja extraa yhteiseksi hyväksi...
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi

Yhteistyössä