Mielenterveyden takia eläkkeelle pääseminen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eli voiko joku nyt selvällä suomen kielellä kertoa, että mitä se vaatii että ihmiset tuota eläkettä hakevat? Hakeeko suurin osa vaan siksi ettei työ ole kivaa ja kotona makaaminen kivempaa? Mikä mielenterveyden ongelma (osastokamaa olevat pois laskuista) on sellainen ettei ihminen kykene MIHINKÄÄN työhön? Ok, sosiaaliset tilanteet ahdistaa > mene sellaiseen työhön missä et ole ihmiskontaktissa? Mikä mielenterveyden ongelma vaikuttaa siihen ettei ihminen voi esimerkiksi hyllyttää tavaroita, tehdä puhtaanapitohommia esim. haravointi jne. Miten voi olla että eläkkeelle vaan "pääsee" kun tarpeeksi valittaa ettei mitään pysty tekemään jos ei edes yritä sellaisia töitä hankkia. Uskomatonta. Ja niin vaan työssäkäyvät maksavat näidenkin kotona makaamiset ja alkossa käymiset.
 
Ei kai kukaan valittamalla pääse eläkkeelle.


Eiköhän se oo tuollaisessa tapauksessa potilaan hoitohistoria ja lääkärinlausunnot.


Ja sit kannattaa myös tsekata mikä on minimieläke (ts. takuueläke) ja miettiä, olisitko valmis itse elämään tonnilla kuussa koko loppuelämän ajan.


Niiiii, ja vielä se, oisko kiva hyllyttää aamun hiljaisina tunteina suuressa varastossa jonkun kanssa jonka lääkityksen kyllä pitäisi olla kunnossa mutta jos se ei olekaan ni mistäs tiiät milloin se alkaa taas kuulla ääniä jotka supattelevat sille herraties mitä. Ois kivaa? Jännää ainakin. Eiks?
 
ei työkyvyttömyyseläkkeelle niin vaan päästä. pitää olla painavat syyt ennen kuin pääsee. kyllä sitä ensin yritetään kuntouttaa ja kenties uudelleen kouluttaa.on monenlaista testiä ja kokeilua. sit kun täyttää sen 60. niin sen jälkeen pääsee helpommin. ja siihen yks syy on se, että kela ei ala enää kouluttamaan 60tai vanhempia kuin ihan poikkeustapauksessa
 
vierailija
Ei kai kukaan valittamalla pääse eläkkeelle.


Eiköhän se oo tuollaisessa tapauksessa potilaan hoitohistoria ja lääkärinlausunnot.


Ja sit kannattaa myös tsekata mikä on minimieläke (ts. takuueläke) ja miettiä, olisitko valmis itse elämään tonnilla kuussa koko loppuelämän ajan.


Niiiii, ja vielä se, oisko kiva hyllyttää aamun hiljaisina tunteina suuressa varastossa jonkun kanssa jonka lääkityksen kyllä pitäisi olla kunnossa mutta jos se ei olekaan ni mistäs tiiät milloin se alkaa taas kuulla ääniä jotka supattelevat sille herraties mitä. Ois kivaa? Jännää ainakin. Eiks?
No tässäkin on se, että joitain ei kiinnosta paljon sieltä saa kunhan ei tarvitse töihin mennä. Tottakai lääkitykset kuntoon ennen töihin menoa, mutta onko pelkkä väärä lääkitys syy eläkkeelle pääsemiseen.. ei.
 
vierailija
Ja ei, en ole kateellinen kyseisille ihmisille. Minä tykkään työstäni, saa rytmiä ja tekemistä päiviin eikä tartte elää köyhyysrajan alapuolella. Eniten vaan v-tuttaa maksaa veroja kun tietää mihin suurin osa niistäkin menee. Toivottavasti ottavat kaiken ilon irti noista rahoista ennenkuin valtio päättää kiristää rahahanoja.
 
vierailija
ei työkyvyttömyyseläkkeelle niin vaan päästä. pitää olla painavat syyt ennen kuin pääsee. kyllä sitä ensin yritetään kuntouttaa ja kenties uudelleen kouluttaa.on monenlaista testiä ja kokeilua. sit kun täyttää sen 60. niin sen jälkeen pääsee helpommin. ja siihen yks syy on se, että kela ei ala enää kouluttamaan 60tai vanhempia kuin ihan poikkeustapauksessa
Rahoittamaan koulua?
 
vierailija
Rahoittamaan koulua?
Koulussa käyntiä eli koulutusta. Koulutuksen mielekkyys riippuu siitä työllistääkö uusi koulutus ansiotyöhön. Ja yli 60 vuotiaan ei oleteta enää olevan mukana työelämässä kuin korkeintaan 5-6 vuotta parhaimmillaankaan, pitää priorisoida. Itse olen melkein 61v ja käytännössä työtön vaikka pyrinkin tekemään keikkatöitä mahdollisimman monena päivänä kuussa. Terveys suht.hyvä, mielenterveydessä ollut koskaan vikaa, olen raitis, vastuullinen ja akateemisestikin koulutettu, silti en kelpaa työnantajille. Kuntakokeilu ei keksinyt minulle muuta kuin laittoman kuntouttavan työtoiminnan voittoatuottavaan yritykseen, mutta se onkin sitten toinen juttu. Olen työmarkkinoiden käytettävissä ja haen töitä. Ja käyn keikkatöissä vaikka kannustinloukku vähentää rahallista kannustinta.
 
vierailija
Nojoo itel ei viel olis täysin ajankohtainen. Mut nyt huomannut et ku droppasin yhen paheen 3 viikkoa sit mieli on parantunut nyt toista pahetta ilman toistaviikkoa ja on paljon parempi olo. Valitettavasti sit eilen sekoilin suustani kun menin ottaa kännit. Kännis sitä sinkoilee likaa ja hölisee semmosia mitä ei noin muuten ajattele kännis kimpoilee liikaa ja se tunne mikä kännis pinnalla ei välttämättä olekkaan oikea tunne sitkun selviät ja liian äkkiänäiset julistukset sitten hävettää monta päivää. Et niinku miksi juoda kännei ku siit menee rahat ja saa häpeä darrakseen kun on puhunut läpiä päähänsä ja sekoillu.

S mobiili pankissa näkyy nykyään listat mihkä menny rahaa ni mul oli vuoden aikana menny pelkkään tölkki kaljaan 2k. Röökiin 1800e ja veikkaisin et baareihi ainaki 3k. Et sellanen 7k vuodes päihteisiin. Sil pääsis vaik minne muuaalle ja tehdä matkoi. Ja se vaan pilaa hyvää oloa. Et ku järjellä aattelee ni eihän tos järkeä ole . Kaljottelus on vaan se et sillon näkee tuttuja joiden kaa turista.
Eli mun 3 pahe alkoholi pitäisi kyl minimoida ja jättää taakseen ni voi tulla parempi olokin alkoholista tulee pitkäksi aikaa negatiivinen olo ja huonoa energiaa.
Mut tost töistä kyl mä esim viihdyin hyvinkin varastolla kun sai tehdä monipuolisesti eri hommia. Pitäiskö näille mielenterveys eläkeläisille järjestää niin et eläkettä maksetaan samalla vaik pääsisikin töihin? Et jos kunto romahtais ni olis valmiina ainakin se vakaa tulo? Et tuettaisiin sitä uskkalusta kokeilla töitä. Nythän se raja on 700e saa tienaa et pitäiskö tuota rajaa edes nostaa? Motivoiva työ voi tomia kuntoutuksena. Tai etku päässy eläkkeelle ni se eläkkeen maksu menee remissioon. Mut jos joskus vuosien päästä kunto romahtaa eikä voi mennä enään töihin ni sit eläkkeen maksu alkaa normaalisti. Eikä tuo vuosien rumbaa uudestaan.

Tost roosan jutust tuli mieleen et käydäänkö koulussa jossain vaiheessa psyyken opetusta psygologian tunneilla yläasteella? Et esim et miten kannattaisi toimia jos alkaa kuulemaan vieraita ääniä /ajatuksia et mihkä kannattaisi ottaa yhteyttä. Ja uskaltaa kertoa mitä ne äänet sanovat. Et esim ei mun mielestä kyl jumala käske tehdä kelleen pahaa ja mikä on sinun ajatuksesi siis mitä itse ajattelet. Tausta äänistä huolimatta ja puntaroida onko se oikein vai väärin. Sit sekin et jos astut sellaiseen maailmaan nih sä muutut vihaiseksi ku sä kuvittelet olevasi nyt oikeessa ja kaikki muut väärässä ku se maailma vaikuttaa oikealta ja menee siinä tarinassa liian syvälle ja todellisuus hajoaa. Ja jos joku esittää vastaväitteitä tai joku tuntuu epämiellyttävälle kun se oma maailma murenee ni se aiheuttaa ahdistusta ja suuttumusta.
Mut siks kait olis tärkeää et noista äänistä ja muista vainoharhoista kertois ääneen jo alkuvaiheessa eikä vetäydy kuoreensa ettei menisi liikaa sinne harhojen maailmaa. Mä itse menin tosi syvälle siihen maailmaan mut osa oli irrallaan siit mailmast . Juuh ne äänet on vaikeita ku ne tuntuu niin aidoilta et sitä kuvittelee et se on ihan normaalia. Itekin vetäydyin siihen maailmaan. Ku oli niin helppoa "jutella" päänsä sisällä kaikesta.ni aloin sairaalloisesti ettii kaikesta merkitystä ja se vain kiristi pinnaa ja olin tosi sekasin ja pää pyörällä. Eikä pää kyl kestä jatkuvaa ylikierroksil menoo. Vaan tarvii rauhallisuutta ja hiljaisuuttakin.

Mut joo ite voin paremmin ja tulis paremmaks jos jättäisin sen nolon sekoilun pois.

Mut en sano ettenkö voisi töihin mennä. Hyvä työaika voisi olla 10-16. Jos nyt näin aattelisin ni varastolla vois olla aika lepposta. Keräillä tuotteit ja ajella trukeilla lastata tai mitä ny vaan. Mul ei siin hommas ollu tylsää ku tekemist oli koko ajan.
 
vierailija
Työkyvyttömyysseläkkeellä olevat eivät sairasta jotain ap:n kuvitelmaa alakuloa, lievää ahdistuneisuutta tai lievää-keskivaikeaa masennusta, jotka eivät tee ihmistä täysin toimintakyvyttömäksi.

Pitää olla näyttöä, että on toistuvia mielenterveysongelmaa/jaksoja, on esim. ollut sisällä osastohoidossa, on lääkehoidot, kuntoutukset kokeiltu eikä silti tule toimintakykyiseksi. Itsetuhoyrityksisä/ajatuksia, nämä eivät siis hoidu välttämättä edes lääke/terapialla.
Skitsofreniaa , paranoiaa, pakko-oireita, ahdistusta jos johonkin juttuihin, vaikeaa masennusta, 2-suunt. mielialahäiriötä.

En kadehtisi näiden ihmisten elämää, jos heidän pitää pohtia miten jaksaa elää seuraavaan päivään tai jaksaako mennä suihkuun tai uskaltaako mennä sisään bussiin ja ahdistuneena nousta pois ennen omaa pysäkkiä, kun ei kestä siellä olla.

Voisivat olla osa työkykyisiäkin/osatyökykyisiä, jos saisivat intensiivistä tukea ja apua nuoresta lähtien. Mutta tämä yhteiskunta antaa heidän syrjäytyä ja ei anneta ennalta ehkäisevään matalan kynnyksen mielenterveysongelmien hoitamiseen rahaa eikä resursseja. Vaikka se tulisi halvemmaksi kuin antaa heidän eläköityä nuorina aikuisina.

Ja tämä syrjäytyminen alkaa jo lapsena/koulussa, kiusataan niin paljon, että heidän päänsä rikotaan eivät selviä koulusta eivät opiskelusta eikä ole työssä käyviksi, eivät saa tukea kouluterv.hoitajalta, kuraattorilta, psykologeilta eivät lääkäreiltä eivät saa tarvitsemaansa terapiaa.
Mitä pidemmälle ongelmat kasaantuvat, sitä varmemmin jäävät pois yhteiskunnasta syrjään.
Jos vanhemmilla on mt-ongelmia, köyhyyttä, ei vanhemmilla ole voimavaroja tukea lastaan.
 
vierailija
Nojoo itel ei viel olis täysin ajankohtainen. Mut nyt huomannut et ku droppasin yhen paheen 3 viikkoa sit mieli on parantunut nyt toista pahetta ilman toistaviikkoa ja on paljon parempi olo. Valitettavasti sit eilen sekoilin suustani kun menin ottaa kännit. Kännis sitä sinkoilee likaa ja hölisee semmosia mitä ei noin muuten ajattele kännis kimpoilee liikaa ja se tunne mikä kännis pinnalla ei välttämättä olekkaan oikea tunne sitkun selviät ja liian äkkiänäiset julistukset sitten hävettää monta päivää. Et niinku miksi juoda kännei ku siit menee rahat ja saa häpeä darrakseen kun on puhunut läpiä päähänsä ja sekoillu.

S mobiili pankissa näkyy nykyään listat mihkä menny rahaa ni mul oli vuoden aikana menny pelkkään tölkki kaljaan 2k. Röökiin 1800e ja veikkaisin et baareihi ainaki 3k. Et sellanen 7k vuodes päihteisiin. Sil pääsis vaik minne muuaalle ja tehdä matkoi. Ja se vaan pilaa hyvää oloa. Et ku järjellä aattelee ni eihän tos järkeä ole . Kaljottelus on vaan se et sillon näkee tuttuja joiden kaa turista.
Eli mun 3 pahe alkoholi pitäisi kyl minimoida ja jättää taakseen ni voi tulla parempi olokin alkoholista tulee pitkäksi aikaa negatiivinen olo ja huonoa energiaa.
Mut tost töistä kyl mä esim viihdyin hyvinkin varastolla kun sai tehdä monipuolisesti eri hommia. Pitäiskö näille mielenterveys eläkeläisille järjestää niin et eläkettä maksetaan samalla vaik pääsisikin töihin? Et jos kunto romahtais ni olis valmiina ainakin se vakaa tulo? Et tuettaisiin sitä uskkalusta kokeilla töitä. Nythän se raja on 700e saa tienaa et pitäiskö tuota rajaa edes nostaa? Motivoiva työ voi tomia kuntoutuksena. Tai etku päässy eläkkeelle ni se eläkkeen maksu menee remissioon. Mut jos joskus vuosien päästä kunto romahtaa eikä voi mennä enään töihin ni sit eläkkeen maksu alkaa normaalisti. Eikä tuo vuosien rumbaa uudestaan.

Tost roosan jutust tuli mieleen et käydäänkö koulussa jossain vaiheessa psyyken opetusta psygologian tunneilla yläasteella? Et esim et miten kannattaisi toimia jos alkaa kuulemaan vieraita ääniä /ajatuksia et mihkä kannattaisi ottaa yhteyttä. Ja uskaltaa kertoa mitä ne äänet sanovat. Et esim ei mun mielestä kyl jumala käske tehdä kelleen pahaa ja mikä on sinun ajatuksesi siis mitä itse ajattelet. Tausta äänistä huolimatta ja puntaroida onko se oikein vai väärin. Sit sekin et jos astut sellaiseen maailmaan nih sä muutut vihaiseksi ku sä kuvittelet olevasi nyt oikeessa ja kaikki muut väärässä ku se maailma vaikuttaa oikealta ja menee siinä tarinassa liian syvälle ja todellisuus hajoaa. Ja jos joku esittää vastaväitteitä tai joku tuntuu epämiellyttävälle kun se oma maailma murenee ni se aiheuttaa ahdistusta ja suuttumusta.
Mut siks kait olis tärkeää et noista äänistä ja muista vainoharhoista kertois ääneen jo alkuvaiheessa eikä vetäydy kuoreensa ettei menisi liikaa sinne harhojen maailmaa. Mä itse menin tosi syvälle siihen maailmaan mut osa oli irrallaan siit mailmast . Juuh ne äänet on vaikeita ku ne tuntuu niin aidoilta et sitä kuvittelee et se on ihan normaalia. Itekin vetäydyin siihen maailmaan. Ku oli niin helppoa "jutella" päänsä sisällä kaikesta.ni aloin sairaalloisesti ettii kaikesta merkitystä ja se vain kiristi pinnaa ja olin tosi sekasin ja pää pyörällä. Eikä pää kyl kestä jatkuvaa ylikierroksil menoo. Vaan tarvii rauhallisuutta ja hiljaisuuttakin.

Mut joo ite voin paremmin ja tulis paremmaks jos jättäisin sen nolon sekoilun pois.

Mut en sano ettenkö voisi töihin mennä. Hyvä työaika voisi olla 10-16. Jos nyt näin aattelisin ni varastolla vois olla aika lepposta. Keräillä tuotteit ja ajella trukeilla lastata tai mitä ny vaan. Mul ei siin hommas ollu tylsää ku tekemist oli koko ajan.
♥👍🏼🌞
 
vierailija
Ihan oikeasti ap:

1) Työkyvyttömyyseläkkeelle EI Suomessa koskaan päästä, sinne joudutaan.

Ja sinne joutumiselle ON AINA painavat syyt, olipa kyseessä fyysinen tai psyykkinen sairaus.

Ja sinä et koskaan voi tietää, mitkä kaikki syyt ovat olleet mukana, jotta joku tuntemasi ihminen on eläkkeellä joutunut.

Vain lääkärit kun näkevät ne paperit...

2) Psyykkisistä syistä ja eläkkeestä on täällä ylempänä joku jo hyvin kirjoittanut.

Ei oikeasti kannata kadehtia...

3) Loppuelämä tonnin tuloilla ON köyhyysloukku.

Sitä ei kannata kenenkään kadehtia.

4) Myös sinä ap voit joutua vaikka jo huomenna työkyvyttömyyseläkkeelle, esim jonkin onnettomuuden seurauksena.

Inho kannattaa mitoittaa sen mukaan, miten toivoisit itseäsi kohdeltavan.
 
vierailija
Kyllä sinne monessa tapauksessa nimenomaan päästään. Vaihtoehto kun voi olla roikottaminen työkkärin listoilla ja se syö kyllä monelta viimeisetkin voimat. Puhumattakaan tukirumbasta verrattuna työkyvyttömyyeläkkeeseen joka vain tipahtaa tilille.
 
vierailija
ei työkyvyttömyyseläkkeelle niin vaan päästä. pitää olla painavat syyt ennen kuin pääsee. kyllä sitä ensin yritetään kuntouttaa ja kenties uudelleen kouluttaa.on monenlaista testiä ja kokeilua. sit kun täyttää sen 60. niin sen jälkeen pääsee helpommin. ja siihen yks syy on se, että kela ei ala enää kouluttamaan 60tai vanhempia kuin ihan poikkeustapauksessa
Mitä testejä?
 
vierailija
Tuli tuosta ap:n kirjoittamasta alkossa käymisestä mieleen huumeiden käyttäjät ja alkoholistit.
Niistä ei ns palkita työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta heillä voi olla pää ja sisuskalut, keho sell. kunnossa ettei heistä ole enää työntekijöiksi.

Esim. alkoholistien kanssa on se haaste, että heidän pitäisi olla ilman alkoholia niin kauan että pystytään tekemään neurologiset testit luotettavasti.
Ja tiedossahan on, että huumeita käyttävillä ja alkoholiteilla ei siellä aivoissa taida ihmeemmin enää mitään olla sekä tulee katkokävelyä ja muita neurologisia ongelmia. Ei toimi muisti eikä äly edes niihin siivoustöihin eikä haravoimaan.
 

Yhteistyössä