Mielenkiinnosta... Miksei kahvia voi juoda raskausaikana ilman pahoja katseita?

  • Viestiketjun aloittaja outo tyyppi
  • Ensimmäinen viesti
outo tyyppi
Itse olen raskausaikana vähentänyt kahvinjuonnin seuraavasti: puolikuppia aamulla + puolikuppia iltapäivällä. Muuten alkaa armoton hedari.

Saan pahoja katseita ja kommentteja kahvinjuonnista tämän mahan kanssa. Kahvia olen kuitenkin juonut raskauden alkuvaiheistakin lähtien. Vieraissa paikoissa minulle ei edes tarjota kahvia, vaan teetä, "etkai sinä kahvia juo".

Olen lukenut että max. 3 kuppia on sallittu määrä päivässä, joten tuskin yhdestä kupista sikiö intoutuu yliaktiiviseksi. Itse pidän "pahettani" sallittuna, verrattuna siihen vaikka että joku polttaa raskausaikana.
 
Alkuraskauden olin kokonaan ilman kahvia aamupahoinvointien takia,
mutta 4kk eteenpäin olen juonut n. 4 kuppia päivässä (joskus enemmän, joskus vähemmän).
Ei siitä ole kukaan huomautellut enkä ole pahoja katseita tietääkseni saanut.

Tai sitten en ole vain tajunnut kiinnittänyt huomiota muiden kyräilyyn :D
 
en mä ainakaan oo saanu paheksuvia katseita ( jos miehen nalkutusta kahvin juonnista ei lasketa mukaan :stick: ),tosin raskauden aikana kahvin juonti on tipahtanut sieltä 4-6 kupista/pvässä 2 kupilliseen/pvä,syystä että mun ei tee mieli..
 
"vieras"
Se on vaan monelle iskostunut pääkoppaan että raskausaikana ei muka saa juoda kahvia. Anna mä veikkaan, nää jotka sua ihmettelee ei luultavasti oo ihan viime aikoina olleet raskaana?
 
Ksantippa S.
Suomalaiset suositukset on tehty sillä ajatuksella, että kahvi kuuluu meikäläiseen kulttuuriin. Vähän samoin kuin Etelä-Euroopassa saa juoda raskaana sen viinilasillisen. (vrt. USA, missä kofeiinia ei saisi nauttia raskaana lainkaan)

Olen itse juonut kahvia kohtuudella raskauden jälkipuoliskolla, mutta eipä olisi tullut mieleen tuomita niitä tupakoitsijoitakaan. Samassa veneessä ollaan.
 
sama juttu
Minultakin alkoi kaikki kyselemään kun kuuli minun olevan paksuna että juotko sinä enään kahvia ja laitanko sinulle teetä.
En sitten tiedä paljonko nuo litkut toisistaan eroaa ;)
On muutama jopa sanonut kuinka sinä uskallat juoda kahvia? Miksi en?
 
tn
Vähensin kahvin juontia raskausaikana. Moni kyllä kysyi, että juonko vielä kahvia. Kysyjille asiallisesti vastasin ja kerroin neuvolan antamista suosituksista. Kyräilyä en kertaakaan huomannut. Oletko nyt ihan varma, että ne sitä sun kahvin juontia oikeasti kyttää? Jos ne vaan vilkuilee sun kasvanutta mahaa tjsp ;)
 
-
Suomessahan kahvi on pyhää, mutta tuolla angloamerikkalaisessa maailmassa kahvi on tosiaan aivan yhtä pannassa kuin esim. tupakointi tai alkoholi, koska siitä on haittaa sikiön hermoston kehitykselle. Esim. USAssa kahvilanpitäjä voi saada sakot, jos tarjoilee kahvia raskaanaolevalle. Asuin raskaana ollessani Britanniassa, ja siellä kofeiinin haitallisuus tehtiin myös selväksi.

Absoluuttisesti kahvi ei niin paha ole tietenkään kuin alkoholi, mutta sitten suhteessa kyllä: kahvia kun yleensä nautitaan säännöllisesti päivittäin, useaankin otteeseen (toisin kuin alkoholia).

Kun Suomessa kerroin äitikollegoilleni näistä kahvi&raskaus-kokemuksistani maailmalta, mulle hymähdeltiin. Googlettakaa vaikka "coffee in pregnancy" ja lukekaa.
 
"vieras"
Mä juon päivisin 2 kuppia, aamulla kupin ja päivällä kupin. muuten en pysy hereillä, ja tämä väsymys on ollut ainoa "raskausoireeni". oon joo kuullu kaikenmaailman juttuja että kun ethän sinä saa. mutta minä juon!!!
 
"jaa"
No älkää sitten kahvinjuojat valittako, kun lapsillanne todetaan ylivilkkautta, keskittymishäiriöitä, jopa adhd:tä jne. Kannattaako riskeerata?

Jos väsyttää niin nukkuu ja lepää enemmän, siinä paljon joku kahvi auta. Jos kyseessä on vain tapa/maku, ottakaa kofeiinitonta kahvia.

Enpä itse menisi raskaana olevaa kahvinjuojaa mulkoilemaan, mutta kyllähän se kertoo, että kyseessä on joko täysin tietämätön tai välinpitämätön ihminen. Pidän itse kovasti kahvista, mutta raskausaikana en juurikaan sitä juonut. Ei ollut mielestäni mitenkään iso uhraus. Että asiat tärkeysjärjestyksessä.
 
EN ole edes tiennyt että kahvin juontia pitäisi jotenkin rajoittaa/vähentää raskausaikana saati sitten ettei sitä saisi ollenkaan juoda :O Kuitenkin odotan jo neljättä (rv38) ja olen lukenut läpi ne neuvolan lappuset ihan ajtuksella...
 
"hhh"
Itse välttelin kahvia alkuraskaudessa koska sen on tutkittu aiheuttavan keskenmenoja. Sikiö ei pysty käsittelemään kofeiinia.
Sanoin miehelle että tuosta syystä lopetan kahvin juonnin ja seuraavan kerran kun mentiin anopille ja mulle tarjottiin kahvia (vanhan kansan ihmiset kun ei näistä uusista tutkimuksista vielä tiedä) niin mies sanoi niin suloisesti heille "hei halooo, ei minna saa juoda kahvia!" :D

Siis kyllähän sitä SAA alkuraskaudessakin ja siis koko raskaudessa juoda sen kolmisen kuppia päivässä (Suomen suositus), mut ite vältin sitä kokonaan.
Tiesittekö muuten että jenkeissä on kokonaan kielto kahville, ei edes kupposta päivässä raskausaikana? Jostakin syystähän tuollainen kielto on annettu ;)

Noh mut kuitenkin nyt sitten oon rohkaistunu juomaan kupillisen sillon tällön (rv 26 nyt), varsinkin kun kavereita on raskaana ja oon nähnyt miten antaumuksella he kahvia vetävät.

Mut jotenkin se ei enää edes maistu niin hyvältä joten voi olla et pääsin nyt kahvista eroon.
 
"vieras"
Olen juonut kahvia pari kuppia päivässä ihan sosiaalisissa tilanteissa, kun muutkin juovat. Ei edes kysytä, juonko, vaan tuodaan kuppi eteen. En ole törmännyt kyräilyyn ollenkaan.

Oikeasti en edes pidä kahvista, joten pidättäytyminen olisi helppoa. Mutta tutkittua haittaa ei muutamasta kupillisesta ole. Sitä paitsi, kuinka moni jättää kolajuomatkin rauhaan raskausaikana? En usko että monikaan.
 
-
EN ole edes tiennyt että kahvin juontia pitäisi jotenkin rajoittaa/vähentää raskausaikana saati sitten ettei sitä saisi ollenkaan juoda :O Kuitenkin odotan jo neljättä (rv38) ja olen lukenut läpi ne neuvolan lappuset ihan ajtuksella...
Minäkin ihmettelin aikoinaan Suomeen palattuani, miksi tästä ei Suomessa juuri puhuta ja kofeiinin aiheuttamia ongelmia sikiölle hyssytellään. Muualla Euroopassa, saati rapakon takana, se on päivänselvää.

Mutta toisaalta, kyllähän kaikki tietävät että kofeiini ON huumausaine. Jos aikuinenkin saa sitä liikaa, käy levottomaksi. Miettikää sitten sitä kehittymässä olevaa sikiötä kofeiinin kourissa - ja ne jäljet ovat pysyviä.
 

Yhteistyössä