Mielenkiinnosta kysyn, te joilla ei ole varaa laittaa edes pariakymppiä lapsen lahjaan, mikä on ajanut tähän tilanteeseen?

• Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ex-yrittäjän vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras':
Nuo teidän tulot on todella hyvät tuiksi. Ja muutenkin niillä elää ruhtinaallisesti.
Ehkä heillä on useampi lapsi ja siksi hyvät tuet ja siitä syystä lahjoihinkin uppoaa satasia. Samanverran ne on kaikille, jotka tukia saavat
Ihan kyllä aloituksessa lukee, että 2 lasta. Toimeentulorahat ON hyvät.

ex-yrittäjän vaimo
Alkuperäinen kirjoittaja ex-yrittäjän vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras':
Nuo teidän tulot on todella hyvät tuiksi. Ja muutenkin niillä elää ruhtinaallisesti.
Ehkä heillä on useampi lapsi ja siksi hyvät tuet ja siitä syystä lahjoihinkin uppoaa satasia. Samanverran ne on kaikille, jotka tukia saavat
Ai kaksi lasta olikin, mutta varmasti sitten jotain muita meneoja mitkä otetaan huomioon...

:o
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis emme tietty hakeneet lahjoihin toimeentulotukea vaan saamme sitä joka kuukausi. Tässä kuussa tuo osuus mikä normaalisti menisi vaatteisiin yms. meneekin lahjoihin. Kyllä ttt-asiakkaallakin on oikeus ostaa ylimääräistä.
Ai siis kuukausittain laitatte nuo muutaman satasen vaatteisiin ja näin joulukuussa sitten lahjoihin?
Me kun olimme yhteen väliin ttt-saajia, niin miten se oli sitten niin pieni, että meillä ei ollut kyllä varaa vaatteisiin. Piti säästää, että sai ostettua jotain vaatetta.
Ihmettelen vain.....

Me ostettiin kummallekki lapselle tasan yhdet paketit per naama+1 yhteinen...
Kaikkiin lahjoihin (kummilapset,vanhemmat jne) upposi parisen sataa ?.
Tiedän että lapset tulee saamaan monta pakettia kummeilta,mummeilta ja muilta.
Mitäpä turhaan törsäämään satoja euroja!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mua kiinnostaisi tietää, tuleeko se joulu todellakin yllätyksenä, vai eikö muutamaa lahjaa voisi ostaa rutkasti alennettuun hintaan jo hyvissä ajoin ennen joulua?
Joulu yllättää vissiin ihmiset samoin, kuten talvinen lumipyry yllättää autoilijat tammikuussa :whistle:

mie
mä en kans ymmärrä miten ihmiset ei osaa varautua jouluun, 5 euroa kuussa säästöön joka kk tammikuusta lähtien niin saa varmasti lahjat joka lapselle, ei muut niitä lahjoja niin välttämättä tarvii ja jos ei ole kunnon jouluruokaan rahaa niin ostais vaan pari mieluisinta jouluruokaa ja leipominen on halpaa. turha alkaa valittaan. ymmärrän toki et tulee yllätyksellisiä menoja ja laskuja, mut lait jokainen sen 5 egee saa kuussa säästettyä ja säästää ne jouluun, ei muuhun. sen toisen 5 eurosen voi säästää kuussa niihin yllätys menoihin.

onko
tämä teidän summa mitä kaikkea tuke saatte provo? meitä 2 aik + 5 lasta, 4h+k, 97neliökämppä, vuokra n.900 ?.
olen työtön ja mies sai potkut jonkun aikaa sitten. me ei saada mitään toimentulotuke, sanottiin että täytyy vaihtaa pienmpään kämppään niin asunnon kustannukseista jää enemmän rahaa. mitään asumistukea ei saada liian iso asunto meille. lapsilisät 695?, mies 0?, ei tullut päätöstä päivärahoista, minä saan päivärahoja vaan 17,56?/pv miinus verot koska miehen tämän vuotiset otetaan huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Minkä ihmeen takia muksuille pitäis satasilla ostaa lahjoja?Eikö nykyään kakarat osaa enää arvostaa itse tehtyä ja kaunista kun kaikki on aina vaan rahasta kiinni...Ei, en aio laittaa KENENKÄÄ lahjoihin kiinni satasia..
Kyllä meillä ainakin arvostetaan pieniä asioita..ja ihan ilmaisiakin.

Eikä lapset mitään vaadi mutta ostan myös suht kalliita lahjoja kyllä nykyään kun on varaa. Ei mitään rojua vaan käyttötavaraa.
Tänään päätin että haen jouluksi vielä pyörät joihin varmaan menee lähemmäs tonni, tarvitsevat uudet kuitenkin keväällä eli pakollinen hankinta mutta ajattelin että kivempi saada kuusen alta paketissa.

ap tässä taas
Olin poissa koneelta pari tuntia. Niin kyllä tuo summa on ihan oikein. Menoinamme huomioidaan vuokra 870e, johon sisältyy vesimaksu myöskin. Meillä ei ole säästöjä tai omaisuutta mikä huomioitaisiin tuloiksi. Ja kyllä se vaan on niin, että toimeentulotukea maksetaan kaikille samanverran, siis nuo käteen jäävät perusosuudet ovat samanlaiset. Mutta jos on huvikseen työtön, eli ei hae aktiivisesti töitä, niin silloin tuon henkilön peruosaa voidaan alentaa 20%. Katsokaa se linkki minkä laitoin ja lukekaa toimeentulotukilakia. Ei ole provo eikä vale. Suoraan sanottuna meille jää yhtä paljon rahaa kuin silloin kun mies oli töissä. Ei mene pvhoitomaksuakaan. mutta valmistun vuoden päästä hyvään ammattiin niin sitten ei tartte enää hakea.:)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meidän tulot on 2180e, tähän siis laskettu myös toimeentulotuki jota saadaan n.280e/kk ja vammaistuki 199e, jota ei oteta huomioon toimeentulotukilaskelmassa.

Muut tulot työttömyyspäiväraha, kotihoidontuki, lapsilisät ja asumistuki. Meidän perhe on 4 henkinen.

Kyllä tuolla pärjää ja ostaa lapsille joululahjat ja paljon muutakin, silti mun mies menis kiljuen töihin, jos työpaikka löytyisi, ei se kotona olo herkkua ole, vaikka tuet onkin ihan hyvät.

Saatiin tt-tukea myös kesällä kun mies oli töissä, oli niin pieni palkka. Tosin silloin vähemmän.
Noniin, joku muukin ilmoittautuu ttt saajaksi.Juu mekin ollaan joskus saatu siltikin ttt vaikka mies töissä, sillä palkka oli pieni. Muttapalkasta jätettiin huomiotta 150e plus 43e matkakuluja. Eli silloin yhteistulomme oivat 2090 + 150 + 43e. Tällä ansiotulovähennyksellä pyritään rohkaisemaan toimeentulotuen saajia töihin. Eli saa vähän ekstraa siitä että käy töissä.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Mua kiinnostaisi tietää, tuleeko se joulu todellakin yllätyksenä, vai eikö muutamaa lahjaa voisi ostaa rutkasti alennettuun hintaan jo hyvissä ajoin ennen joulua?
Joulu yllättää vissiin ihmiset samoin, kuten talvinen lumipyry yllättää autoilijat tammikuussa :whistle:
Sillä erotuksella kuitenkin, että joulu tulee joka vuosi joulukuun 24. päivä. Ei koskaan 15. tai 31.

m
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mun vauva on onneksi vielä niin pieni, ettei lahjojen päälle ymmärrä. Saan nimittäin itsekin toimeentulotukea, mutta tässä kuussa sitä tuli vain 80e:( viime kuussa tuli useita satasia, mutta ne menivätkin sitten kaikenlaisiin hankintoihin vauvalle yms. Mulle lasketaan 1390 riittäväksi menoihin, siitä 700 vuokraan, loput aikalailla menee laskuihin ja ruokaan.
Ärsyttää, kun pitää joka kuu hakea uudelleen tukea, ei koskaan tiedä etkäteen paljon sieltä tulee...
nytkään en tajunnut, että veronpalautukset vähennetään tuista, nehän on joskus aiemmin mun maksamia veroja, eikä mitään tuloja...
Sun verot ja liikaa maksetut verot on ihan eri asia. Sama kuin oisit vuoden säästänyt ja veronpalautuspäivänä nostat säästösi. Niin minäkin teen, ihan omaksi ilokseni :)

Jos MäOisinSä
eikös se mee niin että silloin kun on alet, ei ole rahaa tai ei löydä mitään :D

No jos se joulu niistä satasen lahjoista on kiinni, niin sitten varmaan sen toimeentulotuenkin tarvitsee :xmas: Meillä ainakin pienituloisena perheenä lahjat ostetaan joko pitkin vuotta, tai veronpalautuksilla, joskus saattaa mennä enemmän jonain vuonna paljon vähemmän riippuen siitä miten rahkeet riittää. Jokatapauksessa aina se raha on suhteuttu siihen mitä on. Mielestäni pienet tulot eivät ole mikään syy että vedetään naamat happamana ja lapset automaattisesti itkevät naapurin lasten lahjojen paremmuutta. Itsellä on omasta kotikasvatuksesta jäänyt se ihana "lapsenusko", että lapsesta voi kasvattaa hyvällä itsetunnolla varustetun aikuisen ilman mitään rahallista mittakaavaa mikä on tarpeeksi, milloin rahaa on riittävästi. Kun se koko identiteetti ei rakennu rahan varaan, ellei se ole hallitseva tekijä siinä kasvattajien arjessa ja teoissa.

Yhteistyössä