Mielen salattu voima -dokumentti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ajattelen siis olen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei minulla ole mitään dokumentissa esitettyjä väitteitä vastaan tai faktoja.

Mutta monlla ihmisillä on taipumusta ruveta liioittelemaan koko asiaa ja yhtäkkiä tuo dokkari muka tarjoaa todisteita jos jonkinlaiselle hihhuloinnille.

Edelleenkään 'vaihtoehto hoidoilla' ei paranneta syöpää
Edelleenkään leukemia ei häviä minnekkään positiivisilla ajatuksilla.

Niska/pää särky tai muut stressiperäiset sairaudet voivat hyvinkin hävitä rentoutumalla, olemalla positivinen jne jne.
Tokihan positiivinen asenne auttaa ihmistä paranemaan yleisesti ottaen, mutta ei se yksin riitä, yleensä.

Mun mielestä tuossa ei yritetty millään tasolla väittää että syöpää voitaisi parantaa positiivisilla ajatuksilla tmv., tosin sehän on todettu jo aikaa sitten että positiivinen ajattelu auttaa parantumisessa ja pessimistinen asenne voi hidastaa tai jopa estää parantumista. Ihminen voi sinänsä "päättää" itse jossain määrin sairautensa etenemisestä.

Se, että ihminen rentoutuu ja rauhoittaa mielensä, tarjoaa mahdollisuuden kehollekin rentoutua ja rauhoittua. Ei kai sillä yleensä voi koin huonoja vaikutuksia olla :)

Dokumentissa kiinnitti huomion se, miten masennuksesta puhuttaessa placebo toimi lähes yhtä hyvin kuin "aito" tavara. Kertoo mielestäni paljon enemmän siitä millä kriteereillä ihmisillä todeltaan masennus ja mitä he hoidoksi odottavat, minkä kuvittelevat auttavan, kuin se mikä fyysinen muutos oikeasti on.

Mutta samoinhan siinä hauskasti oli testein tutkittu tätä miten lääkäri on vakuuttavampi valkoisessa takissa, piikki tehoaa paremmin kuin pilleri, jos lääkäri antaa kipulääkkeen, tehoaa se nopeammin kuin kipupumpulla annosteltu lääke, koska potilas näkee ja uskoo lääkärin auttavan häntä. Mieli on hassu kapistus ja ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, ei siitä mihinkään pääse.

Chala: Eihän siinä dokkarissa tosiaan väitettykään mitään syövän parantamista sillä, että joku paavi heiluttelee taikasauvaa jossain. Luulen, että Jaska- viittasi samaan asiaan kuin minäkin aiemmin: Siis siihen, että monet meediobullshitin ahmijat yrittävät maalata ne bullshit-asiat samaan kategoriaan kuin aivojen todistetut ja tutkitut ominaisuudet.

Chala: Eihän siinä dokkarissa tosiaan väitettykään mitään syövän parantamista sillä, että joku paavi heiluttelee taikasauvaa jossain. Luulen, että Jaska- viittasi samaan asiaan kuin minäkin aiemmin: Siis siihen, että monet meediobullshitin ahmijat yrittävät maalata ne bullshit-asiat samaan kategoriaan kuin aivojen todistetut ja tutkitut ominaisuudet.

Varmastikin näin.

Yhteistyössä