Miehenne aktiivisuus vauvanhoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nahjus meillä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
No en minä kyllä vaadi mieheltä noita d-tippoja yms. Kun nyt perushoidon hoitaisi ja muuten auttaisi. Äitihän se lähes aina on, joka antaa lääkkeet, supot yms. sekä juuri kaiken päivittäisen litkun..Meillä minä hoidan myös vauvan ruokailut, tuskin se mieheltä onnistuisi ongelmitta.

Aikamoista miehen aliarvioimista tuo...

Näin tehdään itsensä korvaamattomaksi... ensin valitetaan kun mies ei auta, ja jos yrittää auttaa todetaan että eihän se mitään osaa. Sitten valitetaan ettei päästä hetkeksikään irtautumaan esim.omiin harrastuksiin kun on totutettu lapsi siihen ettei äiti ole minuuttia kauempaa poissa viereltä.

Mä olen tosi perinteikäs sillä tavalla, että pidän ton vauvan hoitoa mun vastuulla. Mies kuitenkin käy töissä ja tekee kaikki miesten työt. Arvostan sitä todella paljon. Hankkisi toisen duuninki, jos tarvetta olisi, niin mä pidän vauvan ja kodin hoitoa mun vastuuna. Kyllä mäkin siinä välissä kerkeän jotain pieniä omia juttujakin tehdä.

Vaikken odotakaan tolta mieheltäni mitään apuja, niin hän haluaa omaksi ilokseen osallistua vauvan hoitoon... Ja mikäs siinä! :) Voin aivan hyvin välillä myös sanoa, että nyt lähden kaverin kanssa kaupungille ja mies luonnollisesti sinä aikana hoitaa vauvan.

No onko se nyt hehkuttamista, jos jonkun mies osallistuu lasten hoitoon??? Miksi aina pitäisi valittaa, ja tässähän ketjussa kysyttyyn et kuinka paljon muut isät osallistuvat vauvan hoitoon. Tämä on siis kohdistettu edellisen sivun viestiin..

Minusta on turha sanoa niille, joiden miehet eivät osallistu vauvan hoitoon, että oma vikanne, mitäs olette ottaneet sellaisen miehen. Voi olla vaikea tietää etukäteen, kun ei ole aiemmin vauvaa hoitanut, miten se mies siihen sitten lopulta suhtautuu ja kuinka paljon ottaa vastuuta. Tilanne tulee miehellekin uutena eteen. Ja tämä ei tietenkään ole epäaktiivisten miesten puolustelua, vaan uskon, että miehen epäaktiivisuus vauvan hoidossa voi oikeasti tulla vaimolle yllätyksenä. No, tietysti jotain varmaan kertoo etukäteen yleinen kotitöihin osallistuminen...

Meillä mies on osallistunut tosi tasavertaisesti alusta saakka. Mulle tehtiin sektio, ja olin sen verran kipeä alussa, että mies todella joutuikin aktiivisesti osallistumaan. Hän pystyi pitämään isyyslomia + kesälomia 6 vkoa vauvan synnyttyä, mikä varmasti paransi hoitorutiineja ja kasvatti kiintymystä vauvaan heti alussa. Hän on itse halunnut hoitaa osansa myös yöheräämisistä (tutin laittamiset). Olen voinut alusta saakka jättää vauvan hänen hoitoonsa (tietty alussa vain lyhyitä aikoja) - toisaalta olen myös antanut hänen osallistua kaikkeen alusta saakka. Yhteinen projektihan tämä on, on mies itse useamman kerran sanonut.

Vaipanvaihto unohtuu häneltä helposti (jos ei ole kakkavaippa), mutta laitan sen sen piikkiin, että häneltä puuttuu arjen rutiininomaisuus vauvan hoidossa (tietysti kun on töissä päivät) - ja se on ilmeisesti pientä kun näitä tekstejä lukee. Muuten saisi kyllä osallistua kotitöihin enemmän, tai siis tehdä niitä oma-aloitteisemmin. Mutta isänä on kyllä tähän asti ollut ihan kympin arvoinen.

Juu, nimenomaan sitä minäkin yritin huonolla menestyksellä vissiin sanoa että miehellä ei sitä rutiininomaisuutta vauvanhoidossa ole. Isomman lapsen kanssa kun ei niin esim. vaipanvaihtorutiineja ole kun hän osaa ite mennä vessaan:)
Ja samoin kuin joku edellä kirjoitti niin meilläkin mies tekee sitten niitä "miesten hommia" joita minä taas en edes kuvittele tekeväni.
Sitä minäkään en ymmärrä että äiti omii vauvan eikä anna isän osallistua ja sitten myöhemmin ihmetellään kun se ei mitään osaa. Itse annan ihan mielelläni miehen tehdä niinkuin tekee vauvan kanssa (sillon harvoin kun se vauvaa hoitaa) enkä mene väliin säätämään että eihän sitä noin vaan näin... Monella ukolla voi mennä hermo siihen että ollaan aina neuvomassa (äidit voi näin huomaamattaankin tehdä) ja lopulta ei viittitä sitten tehdä mitään kun ei kerran osaa.