Minusta on turha sanoa niille, joiden miehet eivät osallistu vauvan hoitoon, että oma vikanne, mitäs olette ottaneet sellaisen miehen. Voi olla vaikea tietää etukäteen, kun ei ole aiemmin vauvaa hoitanut, miten se mies siihen sitten lopulta suhtautuu ja kuinka paljon ottaa vastuuta. Tilanne tulee miehellekin uutena eteen. Ja tämä ei tietenkään ole epäaktiivisten miesten puolustelua, vaan uskon, että miehen epäaktiivisuus vauvan hoidossa voi oikeasti tulla vaimolle yllätyksenä. No, tietysti jotain varmaan kertoo etukäteen yleinen kotitöihin osallistuminen...
Meillä mies on osallistunut tosi tasavertaisesti alusta saakka. Mulle tehtiin sektio, ja olin sen verran kipeä alussa, että mies todella joutuikin aktiivisesti osallistumaan. Hän pystyi pitämään isyyslomia + kesälomia 6 vkoa vauvan synnyttyä, mikä varmasti paransi hoitorutiineja ja kasvatti kiintymystä vauvaan heti alussa. Hän on itse halunnut hoitaa osansa myös yöheräämisistä (tutin laittamiset). Olen voinut alusta saakka jättää vauvan hänen hoitoonsa (tietty alussa vain lyhyitä aikoja) - toisaalta olen myös antanut hänen osallistua kaikkeen alusta saakka. Yhteinen projektihan tämä on, on mies itse useamman kerran sanonut.
Vaipanvaihto unohtuu häneltä helposti (jos ei ole kakkavaippa), mutta laitan sen sen piikkiin, että häneltä puuttuu arjen rutiininomaisuus vauvan hoidossa (tietysti kun on töissä päivät) - ja se on ilmeisesti pientä kun näitä tekstejä lukee. Muuten saisi kyllä osallistua kotitöihin enemmän, tai siis tehdä niitä oma-aloitteisemmin. Mutta isänä on kyllä tähän asti ollut ihan kympin arvoinen.