Mieheni ei anna minulle rahaa, joten

• Viestiketjun aloittaja mellu
  • Ensimmäinen viesti
mellu
jouduin ottamaan lasten tililtä. Huomenna kun pitää ostaa muksuille kengät, esikoinen tarvii kumpparit ja kuopus syyskengät. Harmittaa tyhjentää lasten tiliä, mutta eipä oikein ole vaihtoehtoja...

mellu
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eikö sulla ole omaa tiliä?
Millainen mies ei anna lasten tarpeisiin rahaa?
On mulla, mutta kotihoidontuesta ei pahemmin ostella kun on saanut omat laskut maksettua. Meille on tullu jostain sanaton sopimus jo esikoista odottaessa, että minä hommaan lasten tavarat ja mies maksaa sitten (siis nyt kun olen kotona) vuokrat, tv-luvat sun muut, mies ostaa loput ruuat kun mulla loppuu rahat, käytän siis sen mitä jää ruokaan.

mii
Alkuperäinen kirjoittaja mellu:
On mulla, mutta kotihoidontuesta ei pahemmin ostella kun on saanut omat laskut maksettua. Meille on tullu jostain sanaton sopimus jo esikoista odottaessa, että minä hommaan lasten tavarat ja mies maksaa sitten (siis nyt kun olen kotona) vuokrat, tv-luvat sun muut, mies ostaa loput ruuat kun mulla loppuu rahat, käytän siis sen mitä jää ruokaan.
Koska sä saat itsellesi mitään?
Sun rahat menee perheen ruokaan ja lapsiin. No, ruuasta saat varmaan osuutesi, mutta kaikki mitä mies maksaa, hyödyttää häntä itseäänkin. Sun rahat menee kaikki muuhun, kuin itseesi.
Nyt kuule sanaton sopimus katkolle ja uusi "palkkaneuvottelu". Tuo ei ole tasapuolista!

Mä en lakkaa ihmettelemästä, miten yhdessä perheessä voi olla kahta eri elintasoa. Että toinen joutuu laskemaan pennosia ja toisella rahaariittää. jos uskaltaa tehä yhteisen lapsen, mikä siinä yhteisessä pankkitilissä on niin kamalaa?

what???
Niin siis että mitä, mulla ei ole myöskään tuloja, kuin kotihoidontuki, ja todella mies saa maksaa myös lasten vaatteita ja välillä myös minunkin, hän kuitenkin meillä se ainut joka tienaa, meillä oli alkuun vähän tuollaista, mut nyt asiat ihan toisin kun tein selväksi..

mun kaverilla on muuten just samanlainen systeemi avomiehensä, lapsen isän, kanssa.

vieras
No meillä yleensä käydään ostoksilla porukalla ja jokaisen tarpeet täytetään ja mies maksaa mukisematta ja kysyy vielä että eikö tollasta tarvita jos jotain kivaa näkee. Mulle se yleensä rutisee että otannyt ittelleski jotain kun yleensä tulee laitettua ne lapset etusijalle eikä sitten itelle tule mitään. Ja käyttörahaa kyllä siirtää mun tilille tarpeen mukaan, meillä on omat tilit ja hyvä niin.

mellu
Alkuperäinen kirjoittaja ilopilleri:
Siis te elätte peeheenä, mutta teillä ei ole yhteiset rahat?
Ei ole. Yritin silloin kun äitiyslomalle jäin puhua miehelle, että laitettais yhteiselle tilille tietty prosenttimäärä tuloista ja maksettais sieltä kaikki yhteiset menot, ruuat yms. Sitä sitten laskettiinki jo, mutta mies sitten sanoi, että vararikko tulee ja se jäi siihen. Ilmeisesti tarkoitti, että hänelle jää liian vähän omaa rahaa sen jälkeen... Äitiyslomalla minun rahat riitti oikein hyvin, mutta nyt kun sitä tulee noin puolet vähemmän niin ei oikein alkukuuta pitemmälle riitä. Makselen vielä opintolainaanikin pois. Yhteisestä päätöksestä jäin vielä äippälomankin jälkeen kotiin.

Minulla on Elloksessa tili, joten sieltä saan tilattua itselleni esim. vaatteita. Eihän tuo hyvä homma ole, sairaan iso korko yms. mutta muuten jäis talvikengät ja takki itselleni ostamatta. Sieltä saan sitten lapsillekin vaatteita. Tapana on kyllä, että yritän saada maksettua kaiken pois ennen uutta tilausta. En vain uskalla ajatella paljonko olen maksanut ihan hukkaan korkoina. Jotenki vain tuntuu vaikealta säästää tuota summaa mitä kuukaudessa laitan tilinhoitoon, kun todennäköisesti se menis ruokaan yms.

Pikkasen otti päähän kun mies veronpalautuksilla viime vuonna osti itelleen uuden aseen, metsästyspuvun ja gbs-laitteen (vai mikä se lienee onkaan).

On oikeasti hankala tilanne, mutta en osaa enää oikein tätä lähteä purkamaan :ashamed:

vieras
Juuri tuon takia olen sitä mieltä, että se perhe on yhteinen yritys, jonka menoihin sekä mies että nainen kantaa kortensa (joko työllä tai rahalla) ja kaikki on yhteistä.

Ei ole. Yritin silloin kun äitiyslomalle jäin puhua miehelle, että laitettais yhteiselle tilille tietty prosenttimäärä tuloista ja maksettais sieltä kaikki yhteiset menot, ruuat yms.
Sitä sitten laskettiinki jo, mutta mies sitten sanoi, että vararikko tulee ja se jäi siihen. Ilmeisesti tarkoitti, että hänelle jää liian vähän omaa rahaa sen jälkeen...

Olisiko tuokaan reilua? Jos toisen tulot on 500 ja toisen 3000, niin jos molemmat laittaa puolet tuloistaan yhteiseen hyvään, sille parempituloiselle jäis 1500 "omiin juttuihin", köyhemmälle vaan 250. Ja samassa perheessä muka ollaan

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juuri tuon takia olen sitä mieltä, että se perhe on yhteinen yritys, jonka menoihin sekä mies että nainen kantaa kortensa (joko työllä tai rahalla) ja kaikki on yhteistä.
Juuri näin. Välillä toinen tienaa enemmän, välillä toinen. Ja välillä toinen tekee enemmän kotitöitä, välillä toinen. Molempien panos on tärkeä jotta kokonaisuus toimii

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:

Ei ole. Yritin silloin kun äitiyslomalle jäin puhua miehelle, että laitettais yhteiselle tilille tietty prosenttimäärä tuloista ja maksettais sieltä kaikki yhteiset menot, ruuat yms.
Sitä sitten laskettiinki jo, mutta mies sitten sanoi, että vararikko tulee ja se jäi siihen. Ilmeisesti tarkoitti, että hänelle jää liian vähän omaa rahaa sen jälkeen...

Olisiko tuokaan reilua? Jos toisen tulot on 500 ja toisen 3000, niin jos molemmat laittaa puolet tuloistaan yhteiseen hyvään, sille parempituloiselle jäis 1500 "omiin juttuihin", köyhemmälle vaan 250. Ja samassa perheessä muka ollaan
Ap taisi tarkoittaa, että tuloista prosentuaalisesti saman verran, eli tietysti, jos tienaat vähemmän, pistät myös vähemmän yhteiselle tilille.

mii
[

On oikeasti hankala tilanne, mutta en osaa enää oikein tätä lähteä purkamaan :ashamed:

Sanot suoraan miehelles, että sä et ole orja. Hoidat kotona teidän yhteisiä lapsia, miehes tienaa ja elää leveästi ja kerryttää eläkettä.
Sanot, että perhe on yhteinen yritys, jonka ylläpitoon miehenkin pitää osallistua. Ja miehen perheeseen kuuluu vaimokin, ei vain lapset.
Jos miehes haluaa, että sä olet kotona, hänen pitää turvata sulle sama elintaso kuin mitä sulla olisi, jos olisit töissä. Tai ainakin sama taso, kuin itselläänkin. Vaikka se tarkoittaisi oman elintasonsa pikkuista laskemista.
Nyt nainen nyrkkiä pöytään! Miehesi on itsekäs, jos todella ajattelee niin, että sä pienestä rahasta elätät kaikki ja hän käyttää saman verran tai enemmänkin vain itseensä!

Yhteistyössä