Miehen vanhempien ja sisarusten vierailut = iso työ ja harmitus (ja aina vähintään yön yli)..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "merengue"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jeps joo - meillä appivanhukset tuli jouluksi meille ja viipyivät kuukauden. Asuvat kauempana ja ok, kyseessä sairastelu...mutta hieman suututti. Appivanhemmilla kuitenkin kaksi omistusasuntoa jossa toisessa asuu heidän tytär perheineen puoli ilmaiseksi (ja sijaitsee meiltä 4 km päässä)....

Mut kun meillä kuulema on niin siitiä ja puhdasta ja helppo liikkua niin ei muuta kuin meille asumaan "kun ovat rakentamisessa meitä auttaneet". Rajansa kuitenkin kaikella - vielä kun se auttava osa, eli anoppi oli tämä joka sairasti - niin apuja arkeen ei tullut. Appiukko ei edes kahvikuppiaan astianpesukoneeseen saannut...

[QUOTE="merengue";25770944]Amen.. sama täällä! Oma rauha omassa kodissa - etenkin nyt ja tässä tilanteessa!

Jos voisinkin luottaa siihen, että tulevat auttamaan ja käyttäytyvät hillitysti niin asia olisi täysin eri. Mutta kun tiedän että riidoilta / huutamiselta / tövimiseltä ei vältytä niin odotan kauhulla. Heillä on keskenään tapana puhua toisilleen hyvinkin rumasti ja epäkohteliaasti. En todellakaan halua sellaista käytöstä katsoa omassa kodissani ristiäisten alla.. Minun on hyvin vaikea puuttua siihen jos esim. sisaret keskenään kiroilevat ja tappelevat (siis sanallisesti tietysti). Vai voinko sanoa että täällä ei tuommoista kielenkäyttöä sallita?? En usko, siinä olisi varmasti välit poikki lopullisesti..[/QUOTE]

Ihan kylmästi vain sanot, että nyt ei käy.

Musta on tullut osalle miehen kavereista varmaan ihan kamala maine, mutta mä en ota muutamaa tyyppiä meille kylään lainkaan kun niiltä puuttuu tillannetaju. Kiroillaan ja kerrotaan tyyliin panojuttuja pienen lapsen kuullen yms. Mutta olkoon, kukaan EI tule meille MUN KOTIIN ahdistamaan mua. Joku raja nyt sentäs! (alkoikin taas oikein suututtamaan, kun muistin nämäkin taliaovot! :mad: :headwall: :stick: )

Onneksi omat sukulaiseni ja miehen sukulaiset ovat järki-ihmisiä, eivätkä tule meidän kotiin tappelemaan, tosin tuskin tappelelvat omassa kodissaankaan. Silloin harvoin kun käyvät, niin otan mielelläni yövieraiksi, vaikka niissä lakana/peite/pyyherumbassa onkin työtä. Näitä yövieraita meillä käy ehkä kesällä pari kertaa kuussa ja talvella n. joka toinen kuukausi. Eli ei hirveästi.

ei kai kukaan sukulainen tule vauvaperheeseen olettaen, että saa täysihoidon tekemättä mitään?

laitat töihin ja käytökseen pitää tietysti puuttua jos menee tökeröksi. Mitä ihmeen juntteja teillä on sukulaisina?

Ymmärrän kyllä ahdistuksesi. Itsekin olisin hermona jos olisin saappaissasi!

Ehkä kannattaisi jutella ensin miehen kanssa että mitä hän on mieltä viiden vieraan (oman suvun) majottamisesta tähän ristiäisaikaan teillä, hän varmaan osaa arvioida onko he tulossa majataloon "lomailemaan" vai tekemään kaikkensa uuden perheen avuksi. Jos he olisivat avuliaalla jalalla liikkeellä ja silti ahdistaa ajatus majottaa heitä niin kyllä voit ihan hyvällä omallatunnolla pyytää heitä majoittumaan hotelliin. Voihan he tulla sieltä auttamaan järjestelyissä mutta yöpyä poissa jaloista. Sulla tulee olemaan kuitenkin kädet täynnä hommia ristiäsiä edeltävinä päivinä ja itse juhlapäivänä. Hyvä jos kerkeet itsesi laittaa edustuskuntoon :)
Jos vetää herneet nenään siitä niin olkoon hyvä vaan. Aikuisia ihmisiä te kaikki ootte ja asioista voi aina puhua, vaikka se joillekkin tuntuu olevan kovin vaikeeta :)

Tsemppiä!!

meillä appiukko oli kuukauden. Sitten tuli äitini, sitten ystäväperhe, nyt tulee taas äitini ja siitä viikon päästä anoppi. Ollaan sopivasti lentokentän lähellä, joten kaikki yöpyvät ja majoittuvat meille ennen ulkomaille lähtöä. Onneksi auttavat.

Loppuviimein se on kuitenkin ihan kiva, että sukulaiset käyvät ja kyläilevät ja että niiden kanssa tulee toimeen. Ymmärrän toki, että juuri vauvan saaneena ei jaksaisi, mutta en lähtisi tuon takia riitaa haastamaan.

Vieraiden toki edellyttäisin itse hoitavat ruokailut (myös minulle ja vauvalle), samoin lakanat ja pyyhkeet saavat tuoda mukanaan (jos eivät itse tajua, niin sanoisin suoraan).

sanot, että lakanat ja pyyhkeet pitää olla mukana, koska teillä ei ole varalla noin monia ( heitit pois muuttossa ) vaikka näin ei olisikaan niin näin voi sanoa. Kerrot myös etukäteen, että jaksamisesi on nyt kortilla ja kaikki voimat menevät nyt vauvan hoitamiseen, valvomiseen ja vain vauvan tarpeista huolehtimiseen. Omia ruokia mukaan tai sitten kerrot lähimmät ravintolat/pikaruokalat. Ei kukaan voi tuosta suuttua. Ei ainakaan omat sukulaiseni suuttuisi.

Minä en kehtaisi pyytää menemään hotelliin, jos ovat kuitenkin meille ristiäisiin tulossa. Kertoisin kyllä suorasanaisesti, että toivon heidän tuovan omat liinavaatteet ja huolehtivan ruoanlaitosta käyntinsä ajan.

Meillä vastaavassa tilanteessa on ristiäiset pidetty lauantaina iltapäivällä. Toiset yövieraat ovat tulleet perjantaina ja lähteneet sitten juhlien jälkeen nopeasti kotiin. Toiset vieraat ovat tulleet melkein suoraan juhliin ja yöpyneet sitten sunnuntaihin saakka. Näin ei ole ollut kuin maksimissaan kolme yövierasta yhtä aikaa eli vähän helpompaa. Mitä jos ehdottaisit tällaista käytäntöä? Jos ristiäiset alkaa esim. klo 13 tai 14, niin siinä ehtii kyllä matkustaa sellaisen viiden tunnin matkan sen päivän aikana helposti.

Mä koittaisin ottaa tilanteen ihan suoraan puheeksi. Mulle tuo olisi ainakin erityistilanne, kun vauva on pieni ja vasta opetellaan uutta elämää. Mä en ihan oikeasti varmaankaan haluaisi silloin mitään rymyjengiä kotiini, vaikka muuten vieraista ja pidemmistäkin vierailuista tykkään. Eli toivottaisin tervetulleeksi yökylään joskus toiste, mutta juuri nyt tuossa elämäntilanteessa en haluaisi kestitä ylimääräisiä ihmisiä kotonani itse ristiäisjuhlaa lukuunottamatta. Koittaisin kohteliaasti ehdottaa hotellia. Ja aina voi olla syyttelemättä ja vedota enemmän omiin ominaisuuksiinsa, "kun mä olen niin tarkka siitä, että vieraat viihtyy, enkä nyt ehtisi millään ryhtyä siihen ruoanlaitto-, peti- ja pyykkäysrumbaan, kun on ristiäisjärjestelyt ja vauva jne."

[QUOTE="hmm";25771164]Mä koittaisin ottaa tilanteen ihan suoraan puheeksi. Mulle tuo olisi ainakin erityistilanne, kun vauva on pieni ja vasta opetellaan uutta elämää. Mä en ihan oikeasti varmaankaan haluaisi silloin mitään rymyjengiä kotiini, vaikka muuten vieraista ja pidemmistäkin vierailuista tykkään. Eli toivottaisin tervetulleeksi yökylään joskus toiste, mutta juuri nyt tuossa elämäntilanteessa en haluaisi kestitä ylimääräisiä ihmisiä kotonani itse ristiäisjuhlaa lukuunottamatta. Koittaisin kohteliaasti ehdottaa hotellia. Ja aina voi olla syyttelemättä ja vedota enemmän omiin ominaisuuksiinsa, "kun mä olen niin tarkka siitä, että vieraat viihtyy, enkä nyt ehtisi millään ryhtyä siihen ruoanlaitto-, peti- ja pyykkäysrumbaan, kun on ristiäisjärjestelyt ja vauva jne."[/QUOTE]

Minusta taas pienen vauvan kanssa on mukavaa jos tulee vieraita, on ainakin syleja vauvalla :). Ja varmasti sukulaisetkin haluavat vauvaan tutustua.

Ihan kylmästi vain sanot, että nyt ei käy.

Musta on tullut osalle miehen kavereista varmaan ihan kamala maine, mutta mä en ota muutamaa tyyppiä meille kylään lainkaan kun niiltä puuttuu tillannetaju. Kiroillaan ja kerrotaan tyyliin panojuttuja pienen lapsen kuullen yms. Mutta olkoon, kukaan EI tule meille MUN KOTIIN ahdistamaan mua. Joku raja nyt sentäs! (alkoikin taas oikein suututtamaan, kun muistin nämäkin taliaovot! :mad: :headwall: :stick: )

Joo meillä sama :D Jotkut on sellaisia että kaikki pitäs tulla valmiina, musaa pitäs saada soittaa 24/7 ja niin kovalla ettei kuule toisen puhetta, polttaa pitäs saada sisällä (miten joku kehtaa edes vaatia tollasta?!?!), juomisen ei pitäs haitata jne.jne. No, toi oli tosin sillon kun ei vielä lapsia ollut, ja sen jälkeen ei tyyppi kyllä ole meillä edes kyläillyt. Jotkut sitten taas tekee tiskiä vuoren verran päivässä, jokaiselle vedenjuontikerralle uusi lasi jne. :D

Ymmärrän ärsytyksen!
Minun hermoon kun ottaa jo lasten kavereiden yökyläilyt, joita onneksi ei ole usein. Viimeksi oli yökylään tulossa äitinsä luvalla lapsia, joita ei edes kunnolla tunneta, ei me vanhemmat eikä myös lapset... Siis kaksi kertaa ovat meillä kyläilleet ja heti ollaan tulossa yökylään.
Ja meillä vaan 3 makkaria ja 8 ihmistä jo omastakin takaa..

Ai mä niin tiedän tunteen! Ykskin joulu meidän 4h+k majoitti miehen sukulaisista 5. Eivät tuoneet petivaatteita, vaikka pyydettiin, piti ostaa (meidän!!!). Eivät osallistuneet ruokakustannuksiin. Appiukko on tuurijuoppo eikä se perkele voinut olla kahta päivää ryyppäämättä edes jouluna, ja alkoi haukkua mua ja meidän perhettä jouluaattoiltana. Meinasin soittaa poliisit hakemaan sen putkaan. Onneksi lapsi nukkui. Ei mun kodissa tällaista enää koskaan! Olen tehnyt selväksi että kys mies ei enää ole meille tervetullut ja lastenlapsiaan tapaa vain kun jompikumpi meistä on paikalla. En luota häneen pätkääkään. Muuten sukulaiset ovat siitä lähtien olleet ok ja osallistuvat ruokakustannuksiin, käydäänkin silloin suht paljon ulkona syömässä.

nyt et ota mitään emännyyspaineita. Meillä kans porukkaa milloin missäkin kokoonpanossa, jos joudan/huvittaa emännöidä niin teen sen, muuten hoitavat itse petinsä laiton, syömisensä yms. Ilmoitan jos on itepalveluhotelliperiaate. Hyvällä hengellä aina kaikki on sujunut. Useimmiten kyllä etsin petivaatteet meiltä esiin, ja pyykkään sitten joskus kun jaksan.

[QUOTE="diu";25771256]Joo meillä sama :D Jotkut on sellaisia että kaikki pitäs tulla valmiina, musaa pitäs saada soittaa 24/7 ja niin kovalla ettei kuule toisen puhetta, polttaa pitäs saada sisällä (miten joku kehtaa edes vaatia tollasta?!?!), juomisen ei pitäs haitata jne.jne. No, toi oli tosin sillon kun ei vielä lapsia ollut, ja sen jälkeen ei tyyppi kyllä ole meillä edes kyläillyt. Jotkut sitten taas tekee tiskiä vuoren verran päivässä, jokaiselle vedenjuontikerralle uusi lasi jne. :D[/QUOTE]

Joo, jotkut on näitä ihme lasin ja lautasen kerääjiä, mm oma siskoni. Häntäkään en ilosta kiljuen ole meille ottamassa. Kun on niiiin raskasta herätä aikaisin ja kävellä kauppaan (ettekö te nyt vois sitä autoa ostaa).

Ja sit toisessa ääripäässä on miehen entinen työkaveri, joka kyläillessään ohimennen saattaa pesaista vessan ja kylppärin, kun itse olen vaik muksun iltapalaa valvomassa ja mies töissä. Tää kaveri kun käy meillä, niin kämppä on sen lähtiessä aina 100 kertaa siistimpi kuin mitä se on sen tullessa.

Tv:n hirviömorsiamet jne. Olet nyt oikeesti tärkeä, päähenkilö eli vauva ei pärjää ilman sinua, joten tarvitset aikaa ja rauhaa vauvan takia. Joten koko muu maailma on olemassa vain ristiäisiä varten. Kaikkien muidenkin tarpeet keskittyvät vain siihen. Lakanat, ruoat jne. niin pinnallista, muiden pitää oivaltaa! Kaikkien pitää tehdä oma osuutensa pääasiaa varten. Eli jos eivät tuo petikamaa tai ruokaa, et tee mitään: voi voi, anteeksi mutta vauva on nyt tärkein!

Ostakaa viisi makuupussia, halvimpia ja ohuimpia mitä löydätte ja kerrotte että aiotte säästää ne heidän seuraaviakin vierailujaan varten kun ovat niin helppoja ja käteviä käyttää. Ruoaksi teette ison saavillisen keittoa tai vuoallisen kiusausta joka tarjoillaan tietysti kertakäyttölautasilta kera muovilusikan :)

Samassa veneessä olen ollut. Sitä se teki, kun toiselta puolen Suomea kotoisin olevan nain. Sisaruksillani ei koskaan ollut näitä paineita, kun muut valitsivat puolisonsa samasta kaupungista.
Siinä oli vielä sellainenkin pointti, että me luovutimme aina oman parivuoteemme miehen vanhempien käyttöön. Halusimme osoittaa vieraanvaraisuutta. Anoppi oli hyväkuntoinen, mutta hän ei pannut tikkua ristiin, ei korjannut edes kahvikuppiaan tiskipöydälle. Minun äitini olisi kyllä vastaavassa tilanteessa auttanut. Toisaalta, kyllä mekin vierailimme maalla miehen kotona lomilla. Ne vasta raskaita reissuja olivat, kun yritin auttaa kaikessa, missä voin. Ei sinni antanut periksi vain löhötä keinussa.

miks ihmiset ei oikeesti ymmärrä sanoa ei, se on maailman lyhyimpiä ja helpompia sanoja sanoa! ennemmin kuollaan väsymykseen ja monen taakan alle, ku tohditaan sanoa, mitä mieltä oikeasti on! ja toinen asia, että miten jotku voi olla niin ajattelemattomia, että kuvittelevat voivansa tulla yökylään kuin hotelliin, kun toisella pieni vauva! ei jumalauta että ihmiset on tyhmiä!

toiset vaan on niin moukkia ja ei omaa edes pienimpiä käytöstapoja kyläillessäkään.
Meillä eräs iäkäs sukulainen lukeutuu myös näihin, ei omia petivaatteita eikä edes tuliaisiksi mitään ruokatarviketta.
Myös vaatii palvelun ja ei ymmärrä jos en heti tee kun lapset vie aikaa.
Kun hänelle mennään kylään (lue päiväkylään) pitää meidän auttaa roskien viennissä tiskaamisissa ja vielä viedä ruokakassikin, arvaa ollaanko käyty kylässä :x
Sitten tämä vielä valittaa kuinka me ollaan välinpitämättömiä kun ei häntä auteta. Kyse kuitenkin ihmisestä kenellä 2 tervettä kättä kuin jalkaa eli laiskuus häntä vaivaa.

[QUOTE="laiska";25776373]toiset vaan on niin moukkia ja ei omaa edes pienimpiä käytöstapoja kyläillessäkään.
Meillä eräs iäkäs sukulainen lukeutuu myös näihin, ei omia petivaatteita eikä edes tuliaisiksi mitään ruokatarviketta.
Myös vaatii palvelun ja ei ymmärrä jos en heti tee kun lapset vie aikaa.
Kun hänelle mennään kylään (lue päiväkylään) pitää meidän auttaa roskien viennissä tiskaamisissa ja vielä viedä ruokakassikin, arvaa ollaanko käyty kylässä :x
Sitten tämä vielä valittaa kuinka me ollaan välinpitämättömiä kun ei häntä auteta. Kyse kuitenkin ihmisestä kenellä 2 tervettä kättä kuin jalkaa eli laiskuus häntä vaivaa.[/QUOTE]

Piti vielä jatkaa jos en ole pedannut hänelle petiä vaan annan petivaatteet hän kritisoi heti että kuka tulee tekemään hänelle pedin valmiiksi?
Ei edes omaa petiään voi tehdä :O
Sen vielä tajuan jos ei jaksa kantaa petivaatteita ja käyttää meidän mutta että petikin pitää tehdä!

Just tuossa vaiheessa kun vauva on pieni kannattaa nyt muuttaa käytäntöjä! Nyt sulla on hyvä syy! Jos aiemmin eivät ole tuoneet pyyhkeitä ja lakanoita, niin nyt voit vauvan "turvin" sanoa että kun meillä on tätä hommaa tässä, niin toisitteko. Sama juttu ruokahuollon kanssa.

Sano asioista suoraan mutta nätisti. Toivottavasti tulee mukava vierailu niillä eväillä :)

Minä sanoisin tuossa tilanteessa, että yön yli eivät voi teillä olla, hommaavat sitten hotellihuoneen tms. Itse en ikipäivänä ristiäishulinoiden keskellä pienen vauvan kanssa olisi suostunut majoittamaan meille yhtään ketään oli sitä tilaa tai ei. Sulla on täysi syy olla "itsekäs" ja tehdä kuten itse parhaaksi koet.

talo elää tavallaan. jos teillä on sotkuista, niin anna olla. Jos sinua väsyttää, niin mene nukkumaan. Jos tahdot imettää/hengailla rauhassa makkarissa vauvantahtisesti niin tee se. Jos vieraat tahtovat ruokaa, niin he ottakoot ruokaa?

Tai, jos et vieraista pidä, niin sano heille, että nyt ei sovi?

Yhteistyössä