Miehen syöpä ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jenna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kolmen äiti";22224333]Ja minä kannustan ottamaa selvää tuosta lääkkeestä, koska siinä ei todellakaan ole tuollaista varoaikaa! Joku yksittäinen lääkäri on voinut niin sanoa, mutta se ei ole se totuus. Minulle ei kukaan sanonut mitään tuollaisia aikoja.[/QUOTE]

ompa outoa. inhottavaa kun on joutunut tässä tiedossa oleen ja elään. toivottavasti ensi viikon lääkäri on mukava, jota mennään tapaamaan.

[QUOTE="jenna";22224378]ompa outoa. inhottavaa kun on joutunut tässä tiedossa oleen ja elään. toivottavasti ensi viikon lääkäri on mukava, jota mennään tapaamaan.[/QUOTE]

Ja jo heti huomenaamulla voit ottaa selvää itse etukäteen ja puhua tietojen valossa eli soita sinne teratologiseen tietopalveluun. Niillä on enemmän tietoa siellä lääkkeiden vaikutuksista kuin lääkäreillä itsellään. Kysyt sieltä ja niiden tietojen kanssa menet kysymään lääkäriltä asiaa.

Hauatko kertoa missä sairaalassa miestäsi hoidetaan?

[QUOTE="alkup";22224414]Ja jo heti huomenaamulla voit ottaa selvää itse etukäteen ja puhua tietojen valossa eli soita sinne teratologiseen tietopalveluun. Niillä on enemmän tietoa siellä lääkkeiden vaikutuksista kuin lääkäreillä itsellään. Kysyt sieltä ja niiden tietojen kanssa menet kysymään lääkäriltä asiaa.

Hauatko kertoa missä sairaalassa miestäsi hoidetaan?[/QUOTE]

Ja sori tuli väärä nimimerkki.. eli ei ap vaan kolmen äiti :)

[QUOTE="alkup";22224414]Ja jo heti huomenaamulla voit ottaa selvää itse etukäteen ja puhua tietojen valossa eli soita sinne teratologiseen tietopalveluun. Niillä on enemmän tietoa siellä lääkkeiden vaikutuksista kuin lääkäreillä itsellään. Kysyt sieltä ja niiden tietojen kanssa menet kysymään lääkäriltä asiaa.

Hauatko kertoa missä sairaalassa miestäsi hoidetaan?[/QUOTE]

joo, täytyy ehdottomasti soittaa tuonne ja kysellä.
En halua tarkkemin kertoa olinpaikastamme :)

Tuletko huomenna tähän ketjuun kertomaan, että mitä sinulle sanottiin sieltä teratologisesta tietopalvelusta. Numeron löydät ihan googlettamalla ja sinne saa soittaa arkisin 9-12. :)

[QUOTE="kolmen äiti";22224275]No jes mikä asenne! Eli lasten hankkimista pitää lykätä, kun varmistaa, että mahtaako toinen kuolla kopsahtaa? Voi jessus ja jösses... en tiedä mitä sanoisin. Sauhu nousee päästä.

Minä tulin raskaaksi 9kk miehen hoitojen päättymisestä eikä tod. edes ajateltu, että mahtaako mies sairastua uudelleen ja minä jäädä kolmen lapsen kanssa yksin. Kuka tahansa voi sairastua koska tahansa eli sitä sairastumista ei voi jäädä odottelemaan vaan sen takia, että on sattunut sairastamaan kerarn syövän.

Hodgkinin tauti ei ole ärhäkkä edes uusiutumaan.[/QUOTE]

Hodginin tauti ON ärhäkkä uusiutumaan! Ainakin näin minulle, joka olen itse sen sairastanut, sanottiin viime vuonna sairaalassa. Ja toipuminen vie pitkään. Pitkään on väsynyt ja poissa pelistä. Itse en saanut tuota hoitoa, jota ap:n mies saa ja miehesikin sai, sain beacop hoidon, joka on hoidoista raskain. Vieläkin vuosi sairauden jälkeen en ole entiseni. Tsemppiä ap:n miehelle. Ja jos tilanne olisi minun perheessäni, odottaisin hoitojen ohi ennen kuin lasta alkaisin haluamaan. En olisi itse jaksanut vauvaa väsymykseltäni ja vauvan ja minun hoitoni olisi jäänyt kumppanini harteille.

Hodginin tauti ON ärhäkkä uusiutumaan! Ainakin näin minulle, joka olen itse sen sairastanut, sanottiin viime vuonna sairaalassa. Ja toipuminen vie pitkään. Pitkään on väsynyt ja poissa pelistä. Itse en saanut tuota hoitoa, jota ap:n mies saa ja miehesikin sai, sain beacop hoidon, joka on hoidoista raskain. Vieläkin vuosi sairauden jälkeen en ole entiseni. Tsemppiä ap:n miehelle. Ja jos tilanne olisi minun perheessäni, odottaisin hoitojen ohi ennen kuin lasta alkaisin haluamaan. En olisi itse jaksanut vauvaa väsymykseltäni ja vauvan ja minun hoitoni olisi jäänyt kumppanini harteille.

Meillä on lääkärit sanoneet, että Hodgkinin taudissa ei ole niin suurta uusiutumisen pelkoa ja saman tiedon olen myös netistä saanut. Non-Hodgkinissa taasen uusiutumisen riski on suurempi. Hodgkinintaudissa myös ne mahdolliset uusiutumiset tulee 2-3 ekan vuoden aikana ja sen jälkeen se on todella harvinaista jo.

Beacop-hoito onkin paljon rankempi. Saanko kysyä, että miksi sait sen? Miten laajalle oli levinnyt. OMalla miehelläni oli hodgkinin levinneisyys luokkaa 4 eli vitonen se pahin, mutta miehelläni ei ollut luuytimessä mitään, sen sijaan pallean molemmin puolin oli. Tauti reagoi kuitenkin hoitoihin hyvin ja alunperin 8kk pituiseksi suunniteltu sytostaatti-jakso muuttui ekan 3kk jälkeen vain 6kk pituiseksi. Mieheni eli hoitojen ajan ns. ihan normaalia elämää. Sai joka toinen keskiviikko 3tuntia tipan kautta lääkettä, jonka jälkeen pari päivää nukkui, mutta sen 1,5viikkoa eli aina ihan normaalisti. Hänestä ei myöskään ulkopuolinen olisi arvannut, että sairastaa jotain. Hiuksetkin pysyi päässä. Ja vaikka pikkulapsiperhe olemmekin (lapset silloin 2v9kk ja 9kk kun tauti todettiin) niin mies säästyi flunssilta ja muilta hoitojakson aikana.

Heti viimeisen hoitokuurin jälkeen mies aloitti ihan normaalisti työt urheilukaupassa ja urheilun aloitti heti, kun sai siihen lääkäriltä luvan. En muista miten pitkä se väli oli siinä hoitojen päättymisen jälkeen, mutta ehkä joku 3kk.

Ja tosiaan minusta lasten hankkimista ei voi suunnitella sen mukaan, että pelkäisi sairauden uusiutuvan. Niin monet äiditkin joutuu valitettavasti heti synnytyksen jälkeen aloittamaan syöpähoidot ja hekin pärjäävät. Tuskin heistäkään kukaan ajattelee että olisi päässyt helpomalla jos lasta ei olisi

Täällä palstalla muuten olen kirjoitellut joskus naisen kanssa, joka on itse sairastanut hodgkinin taudin ja tuli raskaaksi 1kk hoitojen päättymisestä ja sai terveen vauvan.

[QUOTE="kolmen äiti";22227418]Meillä on lääkärit sanoneet, että Hodgkinin taudissa ei ole niin suurta uusiutumisen pelkoa ja saman tiedon olen myös netistä saanut. Non-Hodgkinissa taasen uusiutumisen riski on suurempi. Hodgkinintaudissa myös ne mahdolliset uusiutumiset tulee 2-3 ekan vuoden aikana ja sen jälkeen se on todella harvinaista jo.

Beacop-hoito onkin paljon rankempi. Saanko kysyä, että miksi sait sen? Miten laajalle oli levinnyt. OMalla miehelläni oli hodgkinin levinneisyys luokkaa 4 eli vitonen se pahin, mutta miehelläni ei ollut luuytimessä mitään, sen sijaan pallean molemmin puolin oli. Tauti reagoi kuitenkin hoitoihin hyvin ja alunperin 8kk pituiseksi suunniteltu sytostaatti-jakso muuttui ekan 3kk jälkeen vain 6kk pituiseksi. Mieheni eli hoitojen ajan ns. ihan normaalia elämää. Sai joka toinen keskiviikko 3tuntia tipan kautta lääkettä, jonka jälkeen pari päivää nukkui, mutta sen 1,5viikkoa eli aina ihan normaalisti. Hänestä ei myöskään ulkopuolinen olisi arvannut, että sairastaa jotain. Hiuksetkin pysyi päässä. Ja vaikka pikkulapsiperhe olemmekin (lapset silloin 2v9kk ja 9kk kun tauti todettiin) niin mies säästyi flunssilta ja muilta hoitojakson aikana.

Heti viimeisen hoitokuurin jälkeen mies aloitti ihan normaalisti työt urheilukaupassa ja urheilun aloitti heti, kun sai siihen lääkäriltä luvan. En muista miten pitkä se väli oli siinä hoitojen päättymisen jälkeen, mutta ehkä joku 3kk.

Ja tosiaan minusta lasten hankkimista ei voi suunnitella sen mukaan, että pelkäisi sairauden uusiutuvan. Niin monet äiditkin joutuu valitettavasti heti synnytyksen jälkeen aloittamaan syöpähoidot ja hekin pärjäävät. Tuskin heistäkään kukaan ajattelee että olisi päässyt helpomalla jos lasta ei olisi

Täällä palstalla muuten olen kirjoitellut joskus naisen kanssa, joka on itse sairastanut hodgkinin taudin ja tuli raskaaksi 1kk hoitojen päättymisestä ja sai terveen vauvan.[/QUOTE]

Lisään muuten vielä, että Beacopp-hoidossa on lisääntynyt riski sairastua myöhemmin leukemiaan. ABVD-hoito ei lisää riskiä sairastua myöhemmin johonkin toiseen syöpään. Sädehoidot sen sijaan lisää ilmeisesti kilppari- ja rintasyövän riskiä. Prosenteista en sitten tiedäkään, mutta tälläistä tietoa olen lukenut. Oma mieheni ei saanut kuin ABVD-hoidon, ei sädehoitoa siis.

[QUOTE="kolmen äiti";22227476]Lisään muuten vielä, että Beacopp-hoidossa on lisääntynyt riski sairastua myöhemmin leukemiaan. ABVD-hoito ei lisää riskiä sairastua myöhemmin johonkin toiseen syöpään. Sädehoidot sen sijaan lisää ilmeisesti kilppari- ja rintasyövän riskiä. Prosenteista en sitten tiedäkään, mutta tälläistä tietoa olen lukenut. Oma mieheni ei saanut kuin ABVD-hoidon, ei sädehoitoa siis.[/QUOTE]

Minulla todettiin syöpäkasvaimia kainalossa, keuhkoputken molemmin puolin oli 5cm:n kokoisia kasvaimia, keuhkojen alla oli se suurin massa, pernassa oli etäpesäkkeitä ja haima oli jo suurentunut. Tulokset kun sai oli olo että tässä se nyt oli. Tyttöni oli tuolloin 1v9kk ja olen yh. Riskipisteitä sain sen 6. Pisteiden ja levinneisyyden takia tuo beacop. Suunnitelma oli 8 hoitojaksoa mutta kohdallani riitti vain 6, josta lääkärit olivat ihmeissään. Sain yhteensä 6 eri sytoa. Sain 3pv sytoja osastolla, joista 1pv oli 8h, 2 ja 3pv n.5h, sitten kotona seuraavat 4pv sytot tapuina ja 8 pv:nä osastolle 1h tiputukseen. Toipumisaikaa oli 13pv ennen seuraavaa putkea. Hiukset lähti ekan hoidon jälkeen, hemppa pyöri 80-100 kohilla, sain keuhkokuumeen ja poskiontelotulehuksen hoitojen aikana. Mulla oli rankat ajat kun sairastin ja rankkaa pitkään lapsen kanssa hoitojen jälkeen. Peilasin vain omaan kokemukseeni tuota suunnitelmaa. Sillä itse en olisi jaksanut. Ihanaa, että miehesi voi hyvin! Ja muukin perhe. Anteeksi, kun kärkkäästi vastasin.

[QUOTE="vieras";22224295]Ei ole ilmaista ainakaan väestöliitossa.

T: 200€:n lasku pöydällä.[/QUOTE]

Miehellä on talletukset olleet väestöliitossa jo 10 vuotta ja ilmaiseksi niitä pitävät, kun vain sopimusta on uusittu. Siitä ei tosin ole takeita, että noin vanhat siittiöt enää toimisivat :(

Minulla todettiin syöpäkasvaimia kainalossa, keuhkoputken molemmin puolin oli 5cm:n kokoisia kasvaimia, keuhkojen alla oli se suurin massa, pernassa oli etäpesäkkeitä ja haima oli jo suurentunut. Tulokset kun sai oli olo että tässä se nyt oli. Tyttöni oli tuolloin 1v9kk ja olen yh. Riskipisteitä sain sen 6. Pisteiden ja levinneisyyden takia tuo beacop. Suunnitelma oli 8 hoitojaksoa mutta kohdallani riitti vain 6, josta lääkärit olivat ihmeissään. Sain yhteensä 6 eri sytoa. Sain 3pv sytoja osastolla, joista 1pv oli 8h, 2 ja 3pv n.5h, sitten kotona seuraavat 4pv sytot tapuina ja 8 pv:nä osastolle 1h tiputukseen. Toipumisaikaa oli 13pv ennen seuraavaa putkea. Hiukset lähti ekan hoidon jälkeen, hemppa pyöri 80-100 kohilla, sain keuhkokuumeen ja poskiontelotulehuksen hoitojen aikana. Mulla oli rankat ajat kun sairastin ja rankkaa pitkään lapsen kanssa hoitojen jälkeen. Peilasin vain omaan kokemukseeni tuota suunnitelmaa. Sillä itse en olisi jaksanut. Ihanaa, että miehesi voi hyvin! Ja muukin perhe. Anteeksi, kun kärkkäästi vastasin.

Siis ymmärrän ja tajuan, että kokemuksia on erilaisia. Ja tiedän, että sinun saamasi hoito on rankkuudeltaan eri kuin minun mieheni saama. Häellä oli myös muuten pernassa kasvain, se poistettiin ennen hoitoja. Koko perna siis.

Ap:n mies kuitenkin on ilmeisesti jaksanut hoidot hyvin ja on toipumaan päin ja heilläkin siis kuitenkin mies kyseessä eli ap itse on terve ja voi lapsen hoitaa, vaikka mies sairastuisikin uudelleen.

Meillä oli tänä kesänä väärä hälytys miehen syövän uusiutumisesta. Lapset siis nyt 7v, 5v ja 2,5v. Ei ajateltu asiaa sen kummempana kuin ekallakaan kerralla, vaikka nyt hoitona olisi ollut tuo minkä sinäkin olet saanut. Mutta se oli paljon melua tyhjästä. Tauti ei ole uusiutunut. Lääkärit ihmettelivätkin, että miksi näin pitkän ajan jälkeen on uusimassa, mutta eihän sitä tietysti ikinä tiedä. Mutta pelottelivat turhaan mukamas varmalla uusimisella, kun toinen lääkäri lopulta sanoi, että muutos mikä löydettiin niin ei ollut mitenkään varma.

Voihan se olla, että väestöliitossa on muuttuneet systeemit vasta tänä vuonna. Tai sitten alkuperäisessä sopimuksessa on joskus lukenut, että säilytys on ilmaista niin kauan kuin haluaa niitä säilyttää.

heipsan ja kiitos!

teratologisesta tietopalvelusta oli suunnattomasti apua! asiat alkaavat rullaamaan ensi viikon tiistaina jos meidän oma lääkäri on samaa mieltä kuin mitä teratologisen palvelun lääkäri oli. ilmeisesti kokeillaan inseminaatiota heti marras-joulukuun vaihteessa koska minulla on endometrioosi joka leikattu kesällä. leikkauksen jälkeen olisi hyvä saada raskaus alkamaan puolen vuoden sisällä leikkauksesta. silloin mahdollisuudet raskauteen hyvät. ihania uutisia oli ja nyt varsinkin olen tosi positiivisella mielellä! :)

[QUOTE="jenna";22229941]heipsan ja kiitos!

teratologisesta tietopalvelusta oli suunnattomasti apua! asiat alkaavat rullaamaan ensi viikon tiistaina jos meidän oma lääkäri on samaa mieltä kuin mitä teratologisen palvelun lääkäri oli. ilmeisesti kokeillaan inseminaatiota heti marras-joulukuun vaihteessa koska minulla on endometrioosi joka leikattu kesällä. leikkauksen jälkeen olisi hyvä saada raskaus alkamaan puolen vuoden sisällä leikkauksesta. silloin mahdollisuudet raskauteen hyvät. ihania uutisia oli ja nyt varsinkin olen tosi positiivisella mielellä! :)[/QUOTE]

Hieno homma! Onneksi huomasin tämän niin sait nopsaan asiaan selvyyden. :) Mitä ne siellä teratologisessa tarkalleen ottaen sanoi ja ihmettelivätkö he sitä, että oli sanottu noin pitkä varoaika? Ja sitäpaitsi eikös ne miehesi pakastetut siittiöt ole kuitenkin ns. puhtaita eli ennen hoitoja otettuja? Eli niiden kohdalla ei ole mitään merkitystä mitä myrkkyjä miehesi nyt saa.

[QUOTE="kolmen äiti";22231228]Hieno homma! Onneksi huomasin tämän niin sait nopsaan asiaan selvyyden. :) Mitä ne siellä teratologisessa tarkalleen ottaen sanoi ja ihmettelivätkö he sitä, että oli sanottu noin pitkä varoaika? Ja sitäpaitsi eikös ne miehesi pakastetut siittiöt ole kuitenkin ns. puhtaita eli ennen hoitoja otettuja? Eli niiden kohdalla ei ole mitään merkitystä mitä myrkkyjä miehesi nyt saa.[/QUOTE]

Sieltä sanotiin et se varoaika ois hyvä pitää 2 vuotta. Suositteli inseminaatiota mahd. pian mun endometrioosin vuoksi. koska oon laparoskopian käyny kesällä ja siitä noin puol vuotta ni täytys saada raskaus alkamaan. eli jouluun mennessä jos onnistuis siittiöiden laitto :) toki täytyy nyt odottaa mun miehen vartalokuvan tulokset et mitä ne sanoo. jos näyttää hyvältä ni sit asiat etiäpäin. jos huonommalta niin sit ei varmaan inseminaatioon vielä.. käski alkaa syömään foolihappoa alkuraskauden aikana ja luontaistuotteet pittäis alkaa jättää pois.
siittiöt ovat puhtaat sytostaateista, ne on otettu talteen ennen hoitojen alkamista. eli inseminaatiolla raskaus muute iha normi ku normaalistikkin paitti nyt ne siittiöt vaan laitetaan eri tavalla kohtuonteloon.

[QUOTE="jenna";22236479]Sieltä sanotiin et se varoaika ois hyvä pitää 2 vuotta. Suositteli inseminaatiota mahd. pian mun endometrioosin vuoksi. koska oon laparoskopian käyny kesällä ja siitä noin puol vuotta ni täytys saada raskaus alkamaan. eli jouluun mennessä jos onnistuis siittiöiden laitto :) toki täytyy nyt odottaa mun miehen vartalokuvan tulokset et mitä ne sanoo. jos näyttää hyvältä ni sit asiat etiäpäin. jos huonommalta niin sit ei varmaan inseminaatioon vielä.. käski alkaa syömään foolihappoa alkuraskauden aikana ja luontaistuotteet pittäis alkaa jättää pois.
siittiöt ovat puhtaat sytostaateista, ne on otettu talteen ennen hoitojen alkamista. eli inseminaatiolla raskaus muute iha normi ku normaalistikkin paitti nyt ne siittiöt vaan laitetaan eri tavalla kohtuonteloon.[/QUOTE]

No onpa erikoista, että sait tuollaisen vastauksen, kun minä sain ihan erilaista tietoa. Ja he vielä ottivat asiasta tarkkaan selvää eli soittivat minulle sieltä takaisin eivätkä vastanneet edes suoralta kädeltä. Plus, että molemmat lääkärit, jotka hoitivat miestäni niin sanoivat, että 3kk on se suositus ja myös väestöliitosta sanottiin samaa. Ja myös se sanottiin, että ei olisi riskiraskaus, vaikka tulisi hoitojen aikana raskaaksi. Kyselin asiat todelle tarkkaan.

Ja meillä siis täysin terve 2,5v tyttö ja tulin tosiaan 9kk hoitojen päättymisestä raskaaksi ihan luomusti.

Uusimmat

Yhteistyössä