Miehen sitoutuminen perheeseen pikkulapsiaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jos olisin tiennyt etukäteen millä tavoin mieheni toimii, olisin kyllä miettinyt kaksi kertaa..

Tilanne on se, että meillä on 2kk ja vajaa 2v lapset. Mies tuntuu olevan huomattavasti kiinnostuneempi omista harrastuksistaan ja siitä, että saa käydä tarpeeksi usein harrastamassa kuin meidän kanssa olemisesta.

Jos on kotona, käskemällä kyllä hoitaa lapsia (oma-alotteisesti aika vähän). Mutta miehelle tosiaan on ensisijaisen tärkeää, että hän saa joka viikko käydä vähintään parina kolmena päivänä harrastamassa, ja siellä menee aina koko päivä/ilta. Esim. viime viikonloppuna oli molemmat päivät harrastuksensa parissa.

Minä sitten täällä istun uhmaikäisen ja vauvan kanssa. Vauva on huono nukkumaan -> kiukkuaa väsymystä lisääntyvästi iltaa kohden. Isompi uhmaa ja tekee kaikkea kiellettyä kun imetän vauvaa.

Miten saada mies tajuamaan tilanne? Vai onko itsekäs ajattelutapa mahdotonta saada korjaantumaan.

Ei tuossa auta muu kuin yritätä "herättää" miehen tilanteeseen. Lähde itse illaksi pois ja jätä lapset isälle.
Keskustelu voi myös auttaa, mutta ikävä kyllä usein miehet eivät tajua ennen kuin kokevat.

Meillä tuo ei onnistuisi, että mies vaan harrastaa mutta minä en. Tosin meillä ei kukaan harrasta.

Niin joo ja tuo pari krt viikossa harrastuksissa käyminen on siis vielä vähän.. Yleensä menee 3-4 iltana. Asiasta ei voi hänen kanssaan järkevästi keskustella, koska hänen mukaansa minä vain valitan. Lisäksi on kuulemma ihan normaalia, että äiti on enemmän lasten kanssa.

Hommaat itsellesi harrastuksen ja sanot vaan ukolle että ajattelit että koska ukollakin on harrastuksia minkä parissa saa luuhata niin hommasit itsellesikin harrastuksen jotta pääsisit sinäkin välillä tuulettumaan ja liikkumaan. Voit vielä sanoa ukolle että kun hän vaikuttaa aina niin tyytyväiseltä harrastamisen jälkeen niin haluat sinäkin kokea saman olon, sen sijaan että vain olisit koko ajan kotona lasten kanssa pää tukossa lapsia.

No onhan se totta että äiti on enemmän lasten kanssa, mutta se johtuu vain siitä että äiti on kotona kun mies on töissä. Sinä olet silloin töissä kotona. Sinulle jää siis 3-4 iltaa aikaa omille harrastuksille, eikö?

Selitä miehelle että sun työpäivä on sama kuin hänen ja sinä haluat myös omaa aikaa saman verran kuin mies. Lapsista puolet on miehen.

Onhan se valittamista jos et alistu hiljaa kohtaloosi vaan haluat taistella omanaikasi puolesta.

Ja siinä vaiheessa oot jo niinku maksanut harrastuksen ja siksi on pakko mennä.. Jos isä ehdottaa lapsien hoitoon laitamista jonnekin muualle niin voit hölmistyneenä kysyä että ai eikö ne isät sitten hoidakaan lapsia.. Ja eiköhän alkaisi jo pikkuhiljaa olla aika opetella. TAI sanot isälle että se on isä-lapsi päivä, ja eikö hän tiennyt että on lapsen psyykkeelle tervettä viettää välillä pelkästään isän kanssa aikaa.. :D

noh, ikävä sanoa mutta mun hermot meni saman kaltaiseen tilanteeseen, tosin meillä se ongelma oli harrastusten sijaan nukkuminen etc. mutta siis eroon päädyin, ei enää hermot kestänyt kun jos asiasta yritti keskustella niin se oli vaan kuulemma ärsyttävää nalkutusta... |O |O exän mukaan lapsi tarvitsee äitiä enemmän.. siinä siis perusteet sille miksi isän ei tarvitse vaippoja vaihtaa, hoitaa lasta noin muutenkaan.. varsinkaan oma-aloitteisesti.. ja käskystä ensin vastaan hangoitellen ja hidastellen että jos vaan olisi mitenkään mahdollist että eukko tekisi itse... (toki mun tilanteessa eroon johti moni muukin asia...)