Miehen siskon vauvasta huolissaan....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja määvaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

määvaa

Vieras
Eli siis miehen siskon lapsesta kyse,pian 6kk pikku-miehellä ikää ja istua tönöttää vain sitterissä,ei ikinä pötköttele lattialla,ei mahallaan,ei selällään...kun ei kuulemma viihdy :/ Meidän ipana tuossa vaiheessa oli aivan hilkkua vaille jo ryömismässä ja muutenkin ihan pari kuisesta asti viihtynyt lattialla lelujen parissa.Tiedän että lapset ovat erinlaisia ja ei pitäisi vertailla,mutta noilla lapsilla ikä eroa vain 2kk,että väkisinkin sitä vertailee :( Pitäisiköhän sitä olla oikeasti huolissaan,vai voiko lapset oikeasti olla noin ERINLAISIA??!

Minun siskonlapsistani yksi ei kääntynyt, saatikka osoittanut kiinnostusta mihinkään muuhun liikkumiseen vielä 8 kk iässä. Oma melkeinsamanikäiseni tapaili samoihin aikoihin ensimmäisiä askelia ilman tukea.
Nykyään siskonlikka on terve futista, ratsatsusta ja tanssia harrastava 17-vuotias ja tämä minun ennen niin superliikkuva poikani viihtyy paremmin puusepäntöissä ja kotielokuvia leikkaamassa kuin konsanaan missään urheilussa.
Lapset todella OVAT erilaisia.

No voi. Mullakin tämä esikoinen nyt 3kk jo kääntyy ja on vatsamakuulla ollut kyynärnojassa jo kuukauden iästä, nyt nousee jo osin suorille käsillekkin. Jonkin verran on sitterissä, paljon on kannettu sylissä ja lattialla on aina kun viihtyy, max tunnin pari päivässä. Vähän vanhempi serkkutyttö ei vielä käänny eikä viihdy yhtään mahallaan. Sedän lapsi oppi ryömimään 9kk iässä, konttaamaan 11kk iässä, kun taas tutun lapsi käveli 9,5kk ikäisenä ja toisen tutun lapsi vasta 1,6v iässä oppi kävelemään.

poika oppi kääntymään mahalleen juuri 6kk iässä, mutta ei viihtynyt lattialla, jos ei äiti/isä ollut siinä vieressä (eikä silloinkaan kovin kauaa). Ryömimään poika lähti 9kk iässä ja sitten lattialla olo kiinnostikin enemmän, kun pääsi vauhdilla liikkeelle. Kävelemään oppi 1v iässä ja nyt on terve ja reipas 6vuotias! =) Silloin aikoinaan ärsytti tuo, kun jotkut päivittelivät ääneen asiaa ja vertailivat omiin lapsiin..

Alkuperäinen kirjoittaja määvaa;22480957:
Eli siis miehen siskon lapsesta kyse,pian 6kk pikku-miehellä ikää ja istua tönöttää vain sitterissä,ei ikinä pötköttele lattialla,ei mahallaan,ei selällään...kun ei kuulemma viihdy :/ Meidän ipana tuossa vaiheessa oli aivan hilkkua vaille jo ryömismässä ja muutenkin ihan pari kuisesta asti viihtynyt lattialla lelujen parissa.Tiedän että lapset ovat erinlaisia ja ei pitäisi vertailla,mutta noilla lapsilla ikä eroa vain 2kk,että väkisinkin sitä vertailee :( Pitäisiköhän sitä olla oikeasti huolissaan,vai voiko lapset oikeasti olla noin ERINLAISIA??!

Lapset on erilaisia, eikä se silti tarkoita että kehittyisi hitaasti tai olisi jotain vikaa.
Oma lapseni suostui tuon ikäisenä olemaan vain sylissä ja sitterissä. Sitterissä tosin erittäin lyhyitä aikoja, juuri ja juuri sen aikaa että vähän ehti syöttää, enimmäkseen syöttämisetkin tuli hoidettua sylissä. Silti käveli tukea vasten sitten 7kk:n ikäisenä ja ilman tukea vähän yli 10kk:n ikäisenä.

Toiset vauvat vain ovat sellaisia. Kyllä se vauva ilmoittaisi jos tympisi istua sitterissä ja haluaisi lähteä liikkeelle, usko pois! Mun kaveri oli todella huolissaan, kun 7kk ikäinen ei kontannut eikä edes ryöminyt, makasi vain ja mieluiten olisi istunut sylissä tai sitterissä. 9kk ikäisenä oppi istumaan itse, mutta ei liikkunut edelleenkään yhtään mihinkään. Sen sijaan oppi puhumaan ja alkoi huudella äitiä ja tänne, ota ynnä muuta mikä tuntui aika huvittavalta kun oma kuukautta vanhempi ei sanonut sanaakaan vaan konttasi luokse kun halusi syliin ja huitoi kun halusi jotain. 10 kk ikäisenä vauva edelleen vain istui ja huuteli ja äiti alkoi jo varata aikaa fysioterapeutille ja neuvolalääkärille ja samalla minun muksuni nousi tukea vasten ja otti ensimmäisä askelia tukien. 11kk iässä tuo kaverin muksu lähtikin yhtäkkiä kävelemään. Otti vain yhtenä kauniina päivänä vieressä olleesta pöydänreunasta kiinni ja nousi seisomaan, seuraavana päivänä alkoi kävellä tukea vasten ja pari päivää myöhemmin päästi tuesta irti ja jatkoi matkaa. Mun muksu taas alkoi kävellä kovasta tukiharjoittelusta huolimatta vasta reilun vuoden ikäisenä. Vauvat vain yksikertaisesti ovat hyvinkin erilaisia.

Meillä yksi lapsistä lähti ryömimään 9kk iässä (ja nykyisin kyllä vauhtia riittää) ja toinen saman ikäisenä kävelemään, että voi olla eroa :)

Mutta tietty hyvä sitä vauvaa on pitää lattialla vaikka ihan lyhyitäkin aikoja, kaikki kun ei siellä niin kauan yksin viihdy.