Miehen rahankäyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärsyyntynyt.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ärsyyntynyt.

Vieras
Elikkä odotamme esikoista syntyväksi tammikuussa ja minä haluaisin pikkuhiljaa alkaa ostelemaan suurimpia hankitoja pikkuhiljaa ettei sitten yhtäkkiä pidä ostaa kaikkea kertaheitolla kun siihen meillä ei olisi edes varaa.. Nooh monesti olen jo ottanut asian esille "rahapvänä" kun sitä rahaa olisi sitten ostaa yksi suurempi hankinta (vaunut, turvakaukalo, pinnasänky, sitteri, hoitopöytä yms.), mutta mies vaan myhäilee ja sitten ostaakin itselleen kaikkea.. siis semmoista mikä ei olisi todellakaan välttämätöntä :/
Tänään viimeksi puhuin että voitas ostaa turvakaukalo kun on nyt sitä rahaa mutta taas sain ehdotukselle vaan myhäilyjä.. No äsken sitten soitin hänelle että missä on niin vastaus tuli "Mää olen tatskattavana".. ja kuulemma on aika iso tatuointi tulossa nyt sitten vasempaan käteen..

Että siis eikö mies osaa oikeasti laittaa asioita tärkeysjärjestykseen?!
Laskujakin on rästissä mutta ei.. jos hänellä on hinku saada uuusi tatuointi tai jotain muuta kivaa niin sen hän sitten hankkii, ja heti! Mutta vauvan tarvikkeita mistä olen puhunut jo kuukauden ainakin niin ei mtn halua ostaa..

Kai minä sitten itse säästän rahaa kaikkiin näihin tavaroihin ja tarvikkeisiin ja maksan yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyyntynyt.:
Kai minä sitten itse säästän rahaa kaikkiin näihin tavaroihin ja tarvikkeisiin ja maksan yksin.

Fiksu päätös. Ei millään pahalla, mutta sun mies vaikuttaa aika typerykseltä. Jos jo nyt on tuollaista, niin mitä sitten myöhemmin?

Älä kysele äläkä ehdota että nyt ois hyvä sauma.
Menet ja ostat kun tarvitsette. Onhan se viisaampaa hommata isot hankinnat pikkuhiljaa, ei tarvitse sitten yhtäkkiä laittaa kaikkia rahoja ja etsiä kiireellä kaikkea kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Oletko ihan varma että kyseisen miehen kanssa sujuu elo sitten lapsien kanssa?? Kun menot vaan kasvaa.
Pentu mikä pentu. :(

No tuota olenkin miettinyt todella paljon.. että tajuaako että ei millään kelan tuilla makseta kaikkea lapsen kustannuksia :/

meillä oli ex- miehen kanssa niin että kaikki vauva tarvikkeet maksettiin mun tililtä. turvakaukalon mies maksoi kaupassa ja sanoi mulle että voin laittaa hänelle rahat sit tilille. kaiken maksoin siis itse mun oienillä säästöillä. kannattaa miettiä haluatko todella elää ton miehen kanssa.? itsellä kokemusta ja voin ylpeänä sanoa että meillä oli lapsen kanssa paljon parempi kahdestaan. nyt toki isäkin osallistuu jo isomiinkiin hankintoihin, mutta mun "vauva" on jo 5 v.
voimia sulle ja onnea :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Älä kysele äläkä ehdota että nyt ois hyvä sauma.
Menet ja ostat kun tarvitsette. Onhan se viisaampaa hommata isot hankinnat pikkuhiljaa, ei tarvitse sitten yhtäkkiä laittaa kaikkia rahoja ja etsiä kiireellä kaikkea kerralla.

Näin olen vähän ajatellut tehdä.. Tulen sitten vaan kotiin esim. turvakaukalon kanssa! Mies siihen varmaa sanoo omat valitut sanas, mut jos äijä saa tatskas sun muut herkut ni vauva saa turvakaukalon.

Ja mua sekin vielä riepoo, että kun mää ostin itselleni alennuksesta 20euron kengätkin niin heti oli valittamassa minulle rahan käytöstä.. Meillä menee muuten täydellisesti, mutta raha-asiat mättää.. ja monta riitaa ollaan käyty läpi raha-asioiden takia.. mutta en halua semmosen takia erota..

Joo parempi on varautua siihen ettei mies muutu tuosta mihinkään, vaan heti kun on mahdollisuus käyt ostamassa sen yhden jutun kerrallan, kysymtäätä mitään kun ei kerran muuta tee kuin myhäilee! Ja minä olen myös tehnyt niin että joka kerta kun käyn kaupassa väitän että on mennyt 5-15 euroa enemmän kuin meni, ja laitan sen summan johonkin piiloon pahan päivän varalle tai isompia hankintoja varten.

Alkuperäinen kirjoittaja nirpana:
meillä oli ex- miehen kanssa niin että kaikki vauva tarvikkeet maksettiin mun tililtä. turvakaukalon mies maksoi kaupassa ja sanoi mulle että voin laittaa hänelle rahat sit tilille. kaiken maksoin siis itse mun oienillä säästöillä. kannattaa miettiä haluatko todella elää ton miehen kanssa.? itsellä kokemusta ja voin ylpeänä sanoa että meillä oli lapsen kanssa paljon parempi kahdestaan. nyt toki isäkin osallistuu jo isomiinkiin hankintoihin, mutta mun "vauva" on jo 5 v.
voimia sulle ja onnea :hug:

Kiitos voimista ja onnitteluista! :)

Olenkin vähän tuota tulevaisuutta miettinyt että entä sitten kun vauva syntyy ja menot vaan kasvaa? Olettaako todella että maksan kelan tuilla kaikki lapseen menevät menot ja siihen sitten vielä omatkin menot päälle? ja hän sitten rellestää miten haluaa ja koska haluaa.. tällä hetkellä menee meinaas aika lailla miten hän haluaa ja miten hänelle sopii.. Toivottavasti vauvan synnyttyä kolahtas äijän päähän että ei voi jatkaa tommosta peliä.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Joo parempi on varautua siihen ettei mies muutu tuosta mihinkään, vaan heti kun on mahdollisuus käyt ostamassa sen yhden jutun kerrallan, kysymtäätä mitään kun ei kerran muuta tee kuin myhäilee! Ja minä olen myös tehnyt niin että joka kerta kun käyn kaupassa väitän että on mennyt 5-15 euroa enemmän kuin meni, ja laitan sen summan johonkin piiloon pahan päivän varalle tai isompia hankintoja varten.

Toi olis aika hyvä tapa pistää vähän rahaa sivuun.. kiitos vinkistä :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olenkin vähän tuota tulevaisuutta miettinyt että entä sitten kun vauva syntyy ja menot vaan kasvaa? Olettaako todella että maksan kelan tuilla kaikki lapseen menevät menot ja siihen sitten vielä omatkin menot päälle? ja hän sitten rellestää miten haluaa ja koska haluaa.. tällä hetkellä menee meinaas aika lailla miten hän haluaa ja miten hänelle sopii.. Toivottavasti vauvan synnyttyä kolahtas äijän päähän että ei voi jatkaa tommosta peliä.

Todella harvalla kolahtaa... Ovat todellisia poikkeuksia, suurin osa jatkaa aivan saman malliin kuin ennenkin :snotty:
Äläkä missään nimessä kerro miehelle *koskaan* että laitat rahaa sivuun, se voi muuten alkaa vaatimaan että sieltä pitää ottaa kun jotain isompaa pitää ostaa, tai luottaa siihen että siellä on, eli voi itse törsäillä entistäkin enemmän...
Itse olen sanonut miehelleni että mulla on hätävarakassa jossa n. 5-20 euroa, mutta todellisuudessa siellä on nykyään monta sataa... :D
Tsemppiä salasäästämiseen

Voi, voi kun pitää valheessa elää!!! Että pitää 'varastaa' itselleen... huh, huh!

Ei kannata liikaa luottaa siihen, että toinen muuttuu lapsen synnyttyä. Ennemmin kannattaa keskittyä miettimään, jaksaako elää ihmisen kanssa, joka hoitaa raha-asiansa noin huonosti (ilman lapsiakin musta tuntuisi ahdistavalta, että laskut jää rästiin, kun shoppaillaan jotain kivaa itselle). Jos tuo miehen rahankäyttö ei sua niin paljon haittaa, että sen vuoksi eroaisit, niin kannattaa ainakin jotain pelisääntöjä luoda - vaikka se, että mies laittaa joka kuukausi sun tilille jotain vauvaa varten. Tai erillinen taloustili, jonne molemmat laittavat rahaa yhteisiä menoja varten. Kannattaa myös oikeasti vääntää miehelle rautalangasta, minkä verran euroina on lapsilisä + äitiyspäiväraha ja minkä verran lapsen tavarat taas maksavat (ainakin mun mies tajusi vasta tänä syksynä - kun kuopus meni kouluun - että aiemmin meillä meni lähes koko lapsilisä kuopuksen hoitomaksuun).

Vaikka meillä raha-asiat kunnossa, ostimme silti käytettynä sängyn(Brio 20e patjoineen, syöttötuolin(0e), kärryt(Brio 180e), vaatteita (1-2 e/kpl) jne... turvakaukalon ja istuimet olemme ostaneet uutena.

Että ei sitä rahaa ihan älyttömiä mene, ellei ole pakko saada kaupasta uutta.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Voi, voi kun pitää valheessa elää!!! Että pitää 'varastaa' itselleen... huh, huh!

Arvasin että joku sanois näin! :D Et ole selvästikään elänyt miehen kanssa jonka rahankäyttö on vähän holtitonta!
Ei se minusta mitään varastamista tai valehtelemista ole, ja tämähän toimii hyvin, ennemmin näin kuin että sitten ei sais jotain tarvittavia isompia hankintoja, tai juuri ennen palkkapäivää ei olis varaa käydä kaupassa.

No mä sanon päinvastaista kuin moni muu on sanonut. Eli anna nyt miehellesi mahdollisuus kasvaa isyyteen. Ei asia ole hänelle vielä konkretisoitunut, sinulla on raskauden antama etumatka kuitenkin. Mä sanon kokemuksesta, että jos perstuntuma miehestäsi on kuitenkin kunnossa (eli et ole kusipään kanssa, on rakkautta ja kunnioitusta jne), niin anna nyt miehellesi aikaa. Puhua asiasta tietenkin pitää, mutta älä hyppää liian nopeisiin johtopäätöksiin. Nim. kokemusta miehestä joka on "kasvanut" todella paljon isyyden myötä, mutta ei se käynyt yhdessä yössä eikä ihan kahdessakaan :heart:

tämän takia meillä on omat rahat ja omat tilit. Ei mitään ongelmaa. Mies voi rauhassa ostella taulutelkkarit ja muut vempaimet ja minä keskityn lastenvaatteisiin ja leluihin =) Sopu säilyy.

No meillä on samat tilit, ja en osaisi kyllä millään muulla tavalla toimia, että mitä "sinä" ostat ja mitä "minä". En minäkään olisi lemppaamassa tuota miestä ap:n tilanteessa, ihan niin kuin Kimppa sanoo, hän voi myös muuttua, vaikka se minusta onkin epätodennäköistä. Minullakin mies ihana, kitltti, ei petä, rakastaa minua ja lapsia, huolehtii niistä. Ainoastaan tuo rahankäyttö on välillä mitä on. Mutta minusta se on pientä siihen verrattuna että kaikki muu toimii, ja että mies kuitenkin tekee kovasti töitä että perheellämme olisi sitä rahaakin.
Voimia ja onnea ap:lle!

Yhteistyössä