Miehen onneton työelämä

  • Viestiketjun aloittaja turhautunut
  • Ensimmäinen viesti
turhautunut
Tässä teille vähän lukemista:

Miehelläni on aina ollut vähän on/off -tyyppinen työtilanne. Välillä menee paremmin, välillä ei ole töitä ollenkaan. Hän aina lupailee minulle, että "kyllä mulla siihen ja siihen mennessä on töitä". Kun aloimme suunnittelemaan lasta, hän sanoi korjaavansa työtilanteensa -ei muutosta. Koko odotusajan sain kuulla uusia lupauksia: kyllä mulla on vakipaikka siihen mennessä, kun vauva syntyy -ei muutosta. Nyt poika on 8½kk ja edelleen on tilanne sama.

Mies on todella laiska työnhaussa. Odotusaikanani olin monta kertaa hänen mukanaan työkkärissä (kun sain hänet vihdoin ja viimein aina sinne asti). Yritin parhaani mukaan auttaa häntä työnhaussa. Kirjoitin jopa pari työhakemustakin hänen puolestaan.

Mieheni on luonteeltaan aika ujo, riehakkaasta nuoruudestaan huolimatta. Hänen on todella vaikea tutustua uusiin ihmisiin. Siitä johtuu tietysti myös se, että mieluiten hän menisi töihin jonkun kaverinsa firmaan. Ja siitä meillä on vain huonoja kokemuksia. Ainahan ne kaverit lupailee paljon töitä, mutta ei kauaakaan, kun taas ihmetellään, että "no onko sulla huomenna töitä vai ei?". Vaikka ollaankin tähän päivään asti tultu ihan hyvin toimeen, no tietysti on välillä pitänyt hakea toimeentulotukea sossusta, niin olisihan se kiva, kun ei tarttisi olla ihan kokonaan kaikkien tukien varassa. Ja tästä voitte olla mitä mieltä haluatte, mutta minä olen päättänyt jäädä hoitovapaalle äitiysloman jälkeen. Minulla on vakipaikka odottamassa, mutta ajattelen hoitovapaata enemmänkin oikeutena. Tilanne voisi olla toinen, jos miehelläni todella olisi jatkuvaa työtä ja olisimme yhdessä sitä mieltä, että minunkin kannattaa mennä takaisin töihin.

Mies oli useamman kuukauden ihan kokonaan työttömänä pojan syntymän jälkeen, mikä toisaalta oli ihanaa, saimme yhdessä jakaa uutta arkea. Nyt kuitenkin olen sitä mieltä (tai olen kyllä ollut jo aikaisemminkin), että miehen olisi korkea aika ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa hankkimaan leipää pöytään. Luulisi sellaisen "aatteen" kuuluvan jokaisen miehen "mittaan", siis että haluaa olla perheen pää.

Olen yrittänyt olla kannustava ja ymmärtäväinen, mutta mikä on liikaa? Jos ei edes yritä, niin ei kai sitä hyväksyntää voi vain olettaa saavansa. Toisaalta taas työ ja raha ovat toisarvoista, mutta nykypäivänä sitä on aika hankala elää normaalia elämää "pelkän" rakkauden turvin. Mitä mieltä te muut olette? Olenko mielestänne liian vaativa, kun hiillostan miestäni töihin? Omasta mielestäni en. Onhan se nyt prkl kumma, jos aikuinen mies ei pysty ottamaan vastuuta elämästään, ja erityisesti lapsestaan (ja haluan nyt vielä tarkentaa, että mies on hoitaa poikaa todella paljon! Siitä tässä vastuuasiassa ei ole kysymys).

Kiitos, kun jaksoit lukea! :flower:
 
Melkein samanlainen tarina takana - eikä ainakaan meillä tuota miehen ryhdistäytymistä tapahtunut koskaan. Vaihtoi työpaikkaa, sai potkut, oli työtön, teki projektit myöhässä, oli ansiosidonnaisella jne. Aina matti kukkarossa - ei motiivia työhön. Lisäksi kun tuli paineita isommasta asunnosta, auto hajosi jne, mies ilmoitti, että meidän pitää jatkossa siirtyä pienempään asuntoon (lue: halvempaan), sulkea puhelimet ja luopua autosta. Siinä vaiheessa totesin, että haluan elämältä normaalia, toimivaa arkea. Olemme olleet erossa nyt 2 kk - ja mies ei tee edelleenkään vakityötä, eikä vuokraa asuntoa. Toivon teille parempaa, mutta kaikki vastuuttomuuden tunnusmerkit ovat kyllä esillä, valitettavasti. Ja vanha koirahan ei tapojaan muuta!
 
turhautunut
Kiitos vastauksestasi, erika.
Niin, meillä menee muuten hyvin. Tullaan hyvin toimeen, puhutaan, seksikin sujuu. Miksi se työnhaku on niin vaikeaa...? Tässä vähän aikaa sitten, kun mies sai taas hetkeksi työasiansa kuntoon, huomasin heti miten meillä kotonakin ilma jotenkin puhdistui. Minusta vähän tuntuu, että mies on masentunut omasta tilanteestaan. Hän on sanonut haluavansa meille parasta. Sen reilun kuukauden, kun niitä töitä tässä kaverin firmassa riitti, mies kävi töissä todella tunnollisesti. Joka aamu ajoissa ja ihan mielellään lähti. Ei kertaakaan valittanut aamuheräämisiä tai rankkaa työtä. Olen ihan varma, että jos hän vain saisi kunnon työpaikan, niin kyllä hän siellä kävisi. Potkuja en usko hänen saavan, sen verran tunnollinen työntekijä kun on. Aina ne työt ovat loppuneet työnantajan selittelyihin, "ensi viikolla alkaa" jne...
 
Se työnhaun "laiskuus" voi johtua ujoudesta.Ole jatkossakin kannustava ja jopa vähän potkitkin miestä liikkeelle.
Onko miehellä muuta työkokemusta kuin tuttujen firmoista?sehän on totta, että työnhaussa työkokemus on iso plussa.
Miehen kannattaa pyytää työtodistukset ja suositukset työpaikoista, nekin nostaa kummasti itsetuntoa.
Entäs, onko työvoimatoimistossa tarjolla esim. työllistämistuki tms. paikkoja?Kursseja?Niistä voi saada hiukan jalkaa jonkun oven rakoon ja itseluottamusta uusien ihmisten kohtaamiseen.

 
käymässä
Kuulostaa tutulta. Miehelläni on ollut huonoja kokemuksia työelämästä: pätkätöitä, irtisanomisia ja haukkumista. Hän on hyvä työntekijä, mutta ehkä vähän ujo ja arka. Tarvitsee enempi alkuun ohjausta ja ei opi heti ensinäyttämältä että mitää pitää tehdä. On myös saanut kehuja viimeisimmästä työpaikastaan, mikä nosti hänen itsetuntoaan huimasti. Tämä tilanne tuntuu turvattomalta ja kun tätä on jatkunut jo vuosia, niin on välillä aika epätoivoinen olo. Mutta, eiköhän se aurinko vielä meidänkin risukasaan eksy. :/
 
turhautunut
Kiitos kaikille vastauksista!

Minkälaiseksi te muut, joilla samanlaista, olette ajatelleet tulevaisuutenne? Minulla aina ajatukset risteilee laidasta laitaan: välillä yritän muistuttaa itselleni mikä todella on tärkeää, toisinaan taas pistää vihaksi jo ajatuskin siitä, ettei toinen tee kaikkeaan.

Eipä taida olla miehellä työhistoriassa muita kuin niitä tuttujen firmoja, mutta kyllähän niistäkin pitäisi ne työtodistukset saada. Parille kurssille (työkkärin) yritti, ei päässyt. Luulen, että jokainen pienikin vastoinkäyminen tuntuu isolta ja pahalta, jos itsetunto on huono. Mutta on hänellä kuitenkin ihan LVI-asentajan koulutus. Tosin ei ole tainnut paljoa sen alan töitä tehdä, mutta kai se muistuisi aika nopeasti mieleen. Sen verran, minkä olen hänen (ja monen muunkin) työhaastatteluistaan kuullut, niin tuntuu olevan se työkokemus niin valtti, että ilman sitä ei ole markkinoille asiaa...
 
Mies myös
Äijä töihin tai kurssille ja heti. Sano sille että tää maa on pulassa ilman hänen kaltaisiaan työmiehiä. Tunnen rakennusalan omakohtaisesti, ja vaikka "valkokaulus" töissä olenkin niin pätevä lvi-asentaja tienaa byggalla meikäläistä enemmän. Jos homma ei ole hanskassa niin aikuiskoulutuskeskukset järjestävät kursseja, varsinkin näille joilla varmasti on työpaikka kurssin jälkeen. Eikä tämä rakennusalan työmiespula rajoitu kehä III:sen sisäpuolelle!!! Hoputahan miestäsi sinnikkäästi kannustaen töihin siitä Suomea rakentamaan, kirjaimellisesti!
 
ihmettelijä
Ei sitten ole ikinä käynyt mielessä mennä itse töihin ja äijä olisi muksun kanssa kotona...? Tai jopa että ehkä kannattaisi miettiä perusjutut kuntoon ennen kuin alkaa vääntämään lapsia epäluotettavan ja laiskan miehen kanssa rempallaan olevaan talouteen.
Järjenkäyttö sallittu.
 
turhautunut
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 00:14 ihmettelijä kirjoitti:
Ei sitten ole ikinä käynyt mielessä mennä itse töihin ja äijä olisi muksun kanssa kotona...? Tai jopa että ehkä kannattaisi miettiä perusjutut kuntoon ennen kuin alkaa vääntämään lapsia epäluotettavan ja laiskan miehen kanssa rempallaan olevaan talouteen.
Järjenkäyttö sallittu.
Kiitos palautteesta! Niinkuin mä tuolla jo aikaisemmin kerroin, niin olen päättänyt jäädä hoitovapaalle. En halua viedä lastani hoitoon näin pienenä. Ja siitä taloudellisesta tilanteesta sen verran, että minulla ei ole rahat vielä tähän päivään mennessä kertaakaan loppuneet, vaikka mitään huippuhyvää päivärahaa en olekaan saanut. Osaan elää varojeni mukaan. Ja jos itse menisin töihin ja mieheni saisi jäädä kotiin, niin enkö sitten olisi antanut periksi? Mieheni kuitenkin tienaisi kunnon töillä paljon paremmin kuin minä. Eikä tässä nyt ole kyse niinkään rahasta vaan periaatteesta.
 
ihmettelijä
"Ja jos itse menisin töihin ja mieheni saisi jäädä kotiin, niin enkö sitten olisi antanut periksi?"
Niin. Sitähän se perhe-elämä ja parisuhteen tasa-arvo on. "Minähän en jousta!"
Kiva asenne.
Mielestäni olet liian vaativa kun "hiillostat" (Ikävältä kuulostava sana kun mainitaan parisuhteen yhteydessä...) miestäsi töihin. Tuskin suhdetta ainakaan parantaa töihin vastentahtoisesti pakotettu mies.
Tyhjää parempi kuitenkin että edes jompikumpi käy töissä, vaikkakin pienemmällä palkalla.
Äijä vaan kotiin muksun kanssa touhuamaan ja mamma duuniin.
Se on nykyaikaa ;)
 
working mom
Miksi sen miehen pitää sitten olla se perheen ainoa "elättäjä"? Miksi ap:lla itselläänkin näyttää olevan se asenne että hän äitinä on sitten kotona eikä kodin ulkopuolelle mene töihin. Jos toiselle olisi töitä tarjolla kyllä sen töihin pitäisi mennä eikä olla asenteella "minä kun en mene töihin vaan olen lasten kanssa kotona". Ja jos sitten sattuis että mieskin saisi töitä niin ei lapsi hoitopaikkaan kuole vaan iso osa lapsia on kuitenkin hoidossa ja vanhemmat on töissä molemmatkin.
Lasten vuoksi kotona vai sen vuoksi ettei oma työnteko kiinnosta?!
 

Yhteistyössä