Miehen masis sairastuttaa minutkin

• Viestiketjun aloittaja "Mnää"
  • Ensimmäinen viesti
"Mnää"
Miehelläni on kausimasennus, siis aina näin syksyisin tulee ihan eri ihmiseksi ja joskus helmikuussa paranee normaaliksi.
Hän on kyllä passiivinenkin, mutta eniten hän on hyvin ärtyisä. Kaikki ärsyttää ja ottaa päähän ja tietenkin se kaatuu minun niskaani. Töissäkin häntä ärsyttä, mutta siellä ei tietenkään sitä näytä ja kotona onneksi ei lapselle ärise.

Viime talvi oli pahin kaikista ja sen selvittyä sovittiin, että menee lääkäriin jos toistuu. Ongelma on, ettei hän tilanteen ollessa päällä näe, mistä on kyse. Hän siis kokee, että häntä ahdistaa se kun minä nalkutan tms. Eikä siis suostu näkemään tilannetta mitenkään muuten.

Hänelle nalkutus tarkoittaa sitä, että kysyn ovatko housut menossa koneeseen vai kaappiin. Tai jos vahingossa pudotan jonkun tavaran, niin "ärsytin" häntä ja se olo on pakko purkaa huutamalla. Kun hän alkaa raivoamaan ja haukkumaan, niin toki puolustaudun ja sota on valmis. Eilen sanoin, että lapsi taatusti tuosta riitelystä kärsii. Hän sanoi, että syy on minussa. Minun pitäisi olla hiljaa kun hän huutaa ja haukkuu minua ja ottaa asia puheeksi uudestaan kun lapsi nukkuu. Lapsi kuulemma kärsii siitä vähemmän kuin riitelystä.

Mies näkee syyn oloonsa vain itsensä ulkopuolella, hän on niin kyllästynyt kaikkeen. Elämä on tylsää ja kurjaa, eikä ole mitään kohokohtia.
Hänen kanssaan ei näissä oloissa voi sopia mitään, pakolliset hommat hoitaa mutta ei mitään muuta. MInkä tahansa asian kysyminen on "painostamista"-

Tietenkään tällästä ei oo joka päivä, mutta pari päivää viikossakin meinaa olla liikaa. Ahdistun jo etukäteen tulevasta talvesta.

Miehen jättäminen tuntuu kamalalta ajatukselta, lapsi on älyttömän kiintynyt isäänsä ja hoidamme lasta yhteisesti, joten pelottaa ajatuskin, että eron vuoksi joutuisin lapsesta olemaan erossa. Meillä on myös yhteinen talo ja siitä joutuisin luopumaan ja taatusti rahallinen tappio iso, kun taloustilanne tämä.

Oon aika umpikujassa.

määä
[QUOTE="juu";27269004]Olisiko kirkasvalolampusta apua.[/QUOTE]

Tätä meinasin ehdottaa minäkin. Itselläni on samanlaisia oireita kuin miehelläsi ja lampusta on ollut kyllä apua. Kannattaa kokeilla. :)

"Jenis"
Kannattaisko yrittää saada se mies lääkäriin ennenkuin tilanne iskee taas päälle? Kausimasennukseenkin on mietoja lääkkeitä, jos tuntuu että kirkasvalohoito, liikunta tms. kevyet metodit ei toimi.

Mun ex-mies kärsi masennuksesta, ja se oli yhtä helvettiä koko perheelle. Suosittelen siis että hommaatte apua ennenkuin ero alkaa näyttääa ainoalta mahdollisuudelta :)

"Mnää"
Alkuperäinen kirjoittaja Vitamiinit kehiin myös;27269117:
D-vitamiinit, ja EPA:t tms ? Ujutat vaikka aamukahviin :)
Hyvä muistutus!!! D-vitamiineja hän ehdotteli hyvänä kautena itsekin, samoin toi kirkaslamppu on hankittu, tosi turhan vähällä käytöllä.

"Mnää"
[QUOTE="Jenis";27269093]Kannattaisko yrittää saada se mies lääkäriin ennenkuin tilanne iskee taas päälle? Kausimasennukseenkin on mietoja lääkkeitä, jos tuntuu että kirkasvalohoito, liikunta tms. kevyet metodit ei toimi.

Mun ex-mies kärsi masennuksesta, ja se oli yhtä helvettiä koko perheelle. Suosittelen siis että hommaatte apua ennenkuin ero alkaa näyttääa ainoalta mahdollisuudelta :)[/QUOTE]

Liikunta on käytössä, tällä siis yritettiin ehkäistä tänä vuonna. Mutta ei siis ole toiminut.

Vuosi sitten tilasin hälle lääkäriajan ja kävi siellä, mutta lääkäri oli sanonu ettei näytä masentuneelta.. eikä mies osannut/kehdannut asiasta enempää puhua. Kyseessä oli työterveyslääkäri, eli vissiin pitäis mennä ihan mt-toimistoon tms?

"Jenis"
[QUOTE="Mnää";27269216]Liikunta on käytössä, tällä siis yritettiin ehkäistä tänä vuonna. Mutta ei siis ole toiminut.

Vuosi sitten tilasin hälle lääkäriajan ja kävi siellä, mutta lääkäri oli sanonu ettei näytä masentuneelta.. eikä mies osannut/kehdannut asiasta enempää puhua. Kyseessä oli työterveyslääkäri, eli vissiin pitäis mennä ihan mt-toimistoon tms?[/QUOTE]

Mun exä kävi jollain kaupungin terapeutilla, ja olin siellä itsekin pari kertaa mukana... en nyt vaan millään muista, mitä kautta hän sinne meni. Siis työterveydestä vai muuten. Mutta tietty lääkäri/terapeutti on osin sen varassa mitä miehesi kertoo, ja jos hän itse on sitä mieltä että hoidolle ei ole tarvetta (?), niin lääkäri ei voi paljoa tehdä. Käsittääkseni tuo kuuluu masiksen taudinkuvaan myös, oireiden vähättely tai "häpeäminen".

Luuletko että mies osasi lääkärissä kertoa asiansa kunnolla? Voisithan sinä mennä hänen mukaansa (jos suostuu) ja kertoa näin oman näkemyksesi. Tai miettisitte yhdessä että mitä oireita hänellä on ja mitä ei. Ihan netistäkin löytyy listaa. Tämä voi helpottaa lääkärille puhumista, jos sinne uudestaan päätätte mennä. Hän ei ehkä itsekkään huomaa jotain oiretta.

Voitte varata ajan ihan omalle lääkärillekkin, joka tarvittaessa laittaa lähetteen mielenterveystoimistoon.

Ja jos diagnoosia masennuksesta tule nyttenkään, aina parempi. Sitten voi alkaa miettiä muita syitä miksi mies vaikuttaa jotenkin tyytymättömältä.

"Mnää"
[QUOTE="Jenis";27269795]Mun exä kävi jollain kaupungin terapeutilla, ja olin siellä itsekin pari kertaa mukana... en nyt vaan millään muista, mitä kautta hän sinne meni. Siis työterveydestä vai muuten. Mutta tietty lääkäri/terapeutti on osin sen varassa mitä miehesi kertoo, ja jos hän itse on sitä mieltä että hoidolle ei ole tarvetta (?), niin lääkäri ei voi paljoa tehdä. Käsittääkseni tuo kuuluu masiksen taudinkuvaan myös, oireiden vähättely tai "häpeäminen".[/QUOTE]

Joo, mies tosiaan ei ilkee tästä puhua. Mies itse ei olis ikinä tilannut lääkäriä. Sen vuoksi tilasin ton lääkärin sanoen, että tulee uniongelmien ja ahdistuksen vuoksi. Ajattelin et josko ne tajuaisi kysellä.

Mies sit vaan sanoi, et lääkäri antoi unilääkkeet ja sanoi, et heräily viittaa masennukseen, mutta "sä et vaikuta masentuneelta" ja mies oli vastannut et ei tunne itseään apaattiseksi tai masentuneeksi.

Eli mun miehellä on sellanen käsitys masennuksesta, et masentunut vaan makaa sängyssä eikä tee mitään. Ja hän itse oireilee tolla jatkuvalla ärtymyksellä ja tilanteen edetessä uniongelmilla.

Löysin netistä ohjeita masennuksen kotihoitoon, vitamiineista siis. Yritän saada miehen innostuu niistä edes, josko vaikka auttais. Tai jos ei, niin tajuais ton tilanteen edes itse.

Olipa kiva, kun sain täältä asiallisia vinkkejä!

"Mnää"
Luuletko että mies osasi lääkärissä kertoa asiansa kunnolla? Voisithan sinä mennä hänen mukaansa (jos suostuu) ja kertoa näin oman näkemyksesi. Tai miettisitte yhdessä että mitä oireita hänellä on ja mitä ei. Ihan netistäkin löytyy listaa. Tämä voi helpottaa lääkärille puhumista, jos sinne uudestaan päätätte mennä. Hän ei ehkä itsekkään huomaa jotain oiretta.

Voitte varata ajan ihan omalle lääkärillekkin, joka tarvittaessa laittaa lähetteen mielenterveystoimistoon.

Ja jos diagnoosia masennuksesta tule nyttenkään, aina parempi. Sitten voi alkaa miettiä muita syitä miksi mies vaikuttaa jotenkin tyytymättömältä.
Paljon olen miettinyt, onko vain tyytymätön elämäänsä ylipäätään. Viime talvena tarjosin monta kertaa vaihtoehdoksi eroa, mutta hän ei sellaistakaan halua.

Toisaalta ikäänkuin haaveilee asioista, joita ei pysty toteuttamaan. Ja kun ei voi toteuttaa, on tyytymätön. Siis esim. ammatinvaihto. Olen hänelle sanonut et taloudellisesti pärjättäis jos opiskelis (hänen toiveammatiiin olis pakko opiskella lisää), mutta hän ei voi kestää ajatusta opiskelusta ja kaikenlainen ponnistelu tuntuu olevan aina vaikeaa.

Tiedän että haluaisi et kokoajan tapahtuis jotain "jännää", olis bileitä ja paljon kavereita, olis suosittu ihmisten (naisten) keskuudessa jne. On siis kun tyytymätön teini, joka ei hyväksy elämän realiteetteja.
Kuitenkaan hän ei pidä kavereihin yhteyttä, ei hänellä koskaan ole ollut laajaa kaveripiiriä, eikä ikinä ole ollut mikään naistenmies.

3/4 vuodesta hän elää noiden asioiden kanssa, ei valita eikä vingu vaan on normaali ihminen. Sit kun tulee paskakausi, niin taas asiat rupee vaivaamaan ja kaikki on huonosti.
Ikäänkuin koko arvomaailma keikahtaa päälaelleen ja pienistä asioista tulee isoja.

Miehesi haluaisi uuden ammatin muttei opiskella. Hän haluaisi enemmän sosiaalista pääomaa muttei pidä kehenkään yhteyttä. Hän haluaisi tehdä elämälleen jotain, muttei tee mitään.

Vaikea sanoa mitään mikä voisi auttaa. Itse toimin vähän samalla tavalla. Yllättäen minun elämäni on astetta huonompaa. Ystäviä liian vähän, mutta työnnän niitäkin kauemmas. jne.
Sitten taas turrun siihen että tälläistä tämä elämä nyt on, mukaudu siihen ja kaikki jatkuu kuten ennenkin.

Sitten sama uudestaan. Kyllä se minulla ainakin kertoo siitä että oma elämäni ei ole aivan kunnossa, mutta ne asiat joita haluaisin muuttaa, ei ole minun muutettavissa.

Tuskin auttoi mitenkään sinua, varsinkaan kun ainoa neuvoni on että yritä puhua miehesi kanssa. Kuitenkin tiedän että sekin on helpommin sanottu kuin tehty.

Yhteistyössä