Miehen lapsen "osaamattomuus" ärsyttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ilkeä(kö) äitipuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ilkeä(kö) äitipuoli

Vieras
Kyseessä ekaluokkalainen lapsi. Ehkäpä hän vierastaa meillä oloa, koska on jokatoinen vkl yhden yön. Joskus saattaa olla kaksi. Tai sitten vain haluaa isänsä huomion.

Ihan arkiset pikkuasiat pyytää isältään, esim jos janottaa, niin pyytää että saisiko vettä ja aamulla tulee herättään kun on nälkä. Tietää kyllä missä meillä on murot sun muut, että sen suhteen ei pitäisi olla ongelmaa, ettei siksi voisi ottaa itse. Ja hyvin kyllä osasi mummulassa tehdä aamu- ja iltapalat itse. Monesti myös saa olla sanomassa samoista asioista, esim valojen sammuttamisesta tai astioiden koneeseen laittamisesta.

Itsestä tuntuu pahalle, ja hieman lapselliseltakin kun hänestä näin ajattelin, mutta en voi sille mitään. Tietysti voisin ottaa asian puheeksi miehen kanssa, että pitäisikö lasta opettaa/neuvoa omatoimisemmaksi, koska huomaan että häntäkin joskus nämä asiat ärsyttää. Mutta toisaalta, eiköhän hänen tulisi tehdä se ilman minun sanomisia.

Mun miehellä on myös ekaluokkalainen tyttö. En kyllä näe tuossa ongelmaa, että tulee herättämään teidät, ei kai se muutenkaan ole kiva yksin valvoa,varsinkin jos viettää teillä noin vähän aikaa. Mulle on itsestään selvää, että laitan miehen tytölle ja omalleni aamupalaa, ei sitä tarvitse itse laittaa.

Veden ottamiseen voit sanoa reilusti, että osaat kyllä itsekin ottaa. :)

siis oikeesti! onko sulla itselläsi tuon ikäisiä ollenkaan? meidän 7v on aikalailla samanlainen. ei 7v muista kaikkea ja jatkuvasti saa muistuttaa.

ja vielä jos erolapsi niin kyllä sun pitää omaa jengaasi venyttää. olen ihan pöyristynyt tekstistäsi!

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Keksi lapsen kanssa kahdestaan teille jotain tekemistä ja tutustu kunnolla.. taitaa vierastaa sinua.

Juuri näin.

En minäkään kehtaisi mennä vieraan kaapille, jos vierastaisin kamalasti.

Eli näytä lapselle, että saa olla kuin kotonaan... Jos siis saa niin olla...?

Tiedän että kuulostan hirveältä ihmiseltä, mutta en tosiaankaan haluaisi että tilanne olisi näin. Kuten jo aikaisemmin sanoin, itsestäni tuntuu pahalle kun ajattelen näin.

Itselläni ei ole tuon ikäisiä lapsia, enkä tiedä kuinka paljon ekaluokkalainen osaa. Ja toki saa tulla meidät herättämään, kyse ei ole siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ilkeä äitipuoli:
Tiedän että kuulostan hirveältä ihmiseltä, mutta en tosiaankaan haluaisi että tilanne olisi näin. Kuten jo aikaisemmin sanoin, itsestäni tuntuu pahalle kun ajattelen näin.

Itselläni ei ole tuon ikäisiä lapsia, enkä tiedä kuinka paljon ekaluokkalainen osaa. Ja toki saa tulla meidät herättämään, kyse ei ole siitä.

Mistä on siis kyse?

Haittaako sua tehdä lapselle aamupalaa?
Haittaako sua antaa vettä lapselle, jos hän pyytää...?
Haittaako sua, että miehesi lapsi vie hänen huomioo pois sulta...?

Voisitteko harkita, että lapsi viettäisi teillä enemmän aikaa? Ehkä alkaisi tuntea olonsa enemmän kotoisammaksi?

Etkä kuulosta hirveältä ihmiseltä, äitipuolena olen kokenut vaikka minkälaisia tunteita miehen lasta kohtaan, mutta aika auttaa. Sopikaa yhdessä yhteiset pelisäännöt siitä miten teillä ollaan ja eletään. Esim. Astiat suoraan koneeseen jne. Ekaluokkalainen on kuitenkin vielä pieni ja kaipaa muistuttamista. :)

Mua taas meillä vähän ärsyttää kun miehen tyttö 9v, ei meillä mene nukkumaan, kun vasta sit kun minä ja mieskin, ja se tarkottaa klo. 23-00. Aamupalan on osannut ottaa itse jo ekalla, kun sanoin että ottaa vaan itse. Mutta juotava, sitä kysyy aina, että mitä juotavaa ottaa, ja siihen sanotaan aina, että mitä sieltä jääkaapista löytyy

Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Mua taas meillä vähän ärsyttää kun miehen tyttö 9v, ei meillä mene nukkumaan, kun vasta sit kun minä ja mieskin, ja se tarkottaa klo. 23-00. Aamupalan on osannut ottaa itse jo ekalla, kun sanoin että ottaa vaan itse. Mutta juotava, sitä kysyy aina, että mitä juotavaa ottaa, ja siihen sanotaan aina, että mitä sieltä jääkaapista löytyy

Siis miksi ei mene aiemmin nukkumaan?

Lapsi selkeästi vierastaa. Yhdellä tuttavallani on aivan vastaava tilanne teini-ikäisten lapsipuoliensa kanssa. Jokseenkin omituista että 11 ja 14 vuotiaat kysyvät saanko ottaa vettä ja onko tämä lasi sopiva siihen tarkoitukseen?

Minun arvioni: Lapsella on isiä ikävä, huomiota isiltä esim. vettä pyytämällä jne.
Teidän kotianne ei pidä omanansa, jotta voisi olla kuin kotonaan ja ottaa itse aamupalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:

Ei vaan mene. Viimeks käskin menemään kympin jälkeen, mutta istua nökötti sohvalla, ihan kun ei olis muka kuullu, vaikka kuuli varmasti, kun moneen kertaan sanoin. Sitten kun oikein tiukasti sanoin, että Nyt nukkumaan, niin sitten meni.

Ei vaan mene. Viimeks käskin menemään kympin jälkeen, mutta istua nökötti sohvalla, ihan kun ei olis muka kuullu, vaikka kuuli varmasti, kun moneen kertaan sanoin. Sitten kun oikein tiukasti sanoin, että Nyt nukkumaan, niin sitten meni.

Sano siis tiukasti äläkä päästä tilannetta sillain, että lapsi voi jäädä siihen vain siksi, ettei "mukamas kuule".

Alkuperäinen kirjoittaja huhuh:
siis oikeesti! onko sulla itselläsi tuon ikäisiä ollenkaan? meidän 7v on aikalailla samanlainen. ei 7v muista kaikkea ja jatkuvasti saa muistuttaa.

ja vielä jos erolapsi niin kyllä sun pitää omaa jengaasi venyttää. olen ihan pöyristynyt tekstistäsi!

juuri näin!

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Sano siis tiukasti äläkä päästä tilannetta sillain, että lapsi voi jäädä siihen vain siksi, ettei "mukamas kuule".

Peesi. Meillä ei kukaan lapsista kuku noin myöhään. Ihan sama onko lapsi meidän yhteinen vai miehen, niin nukkumaan mennään ajoissa. Mä vaikka kantaisin sänkyyn jos ei muu auta.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkeä äitipuoli:

Mistä on siis kyse?

Haittaako sua tehdä lapselle aamupalaa?
Haittaako sua antaa vettä lapselle, jos hän pyytää...?
Haittaako sua, että miehesi lapsi vie hänen huomioo pois sulta...?

Ei haittaa. Olen vain luullut että seitsemän vuotiaat osaa tuommoset asiat itse. Ja mitä tuohon huomioon tulee, mielestäni lapsi voisi pyytää sitä enemmänkin. Välillä tuntuu mieheni puolesta pahalta, kun poika on suurimman osan täällä olostaan pihalla kavereiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja elli:
Alkuperäinen kirjoittaja huhuh:

juuri näin!

Erosta jo seitsemän vuotta, joten tuskin se enään vaikuttaa tilanteeseen. Enkä nyt yritä puolustella itseäni. Ihmettelen vain että mistä niin päättelet että erosta olisi vain hetki.

no todellakin ekaluokkalainen on vielä tosi pieni.

Eniten otti mun silmään se, et sun mielestä hän voisi syödä aamupalan yksin. No way!

Tietystikin lapsi syö samaan aikaan kuin te (koululainen varmaan n. klo 8). Sulal ei taida olla omia lapsia lainkaan? siitä päivärytmistä on syytä pitää kiinni viikonloppunakin, vaikka SUN teksi mielei nukkua klo 13 asti, niin se ei vaan käy silloin kun lapsi on teillä. Ja 7-v on todellakin pieni lapsi ja teillä ollessaan vieraassa paikassa.

Meillä ainakin syödään aina aamupala yhdessä, joten kahdeksanvuotiaani ei varmasti osaisi eikä uskaltaisi missään ottaa yksin aamupalaa ennen muiden heräämistä. Ehkä lapsipuolesikin on tottunut samaan.

Yhteistyössä