Miehen kiukuttelu

Hei.

Onko kenelläkään kokemusta miehen kiukuttelusta raskauden aikana ja etenkin synnytyksen jälkeen? Ajattelin lähinnä onko kukaan kokenut sitä että mies on mustasukkainen lapselle äidin huomiosta?

Ongelma on vissiin aika yleinen, eikä siitä kovasti puhuta..

Meillä on mies yhtääkkiä monen vuoden yhdessäelon jälkeen muuttunut raskauden myötä kiukuttelevaksi pikkupojaksi. Olemme lähes kolmekymppisiä ja aina ollut sympaattinen ja positiivinen mies ja parisuhde todella hyvä molempien mielestä.

Miehellä on paljon omia opiskelu- ja työasioita, jotka stressaavat ja saavat huonolle tuulelle. Nyt alkaa kuitenkin enemmän ja enemmän tuntumaan että hän odottaa että elän hänen puolestaan ja hän tuo esille sen että tukemisen kuuluu olla kokonaisvaltaista eli p.ersuuksiin potkimista, hänen töiden yhdessä tekemistä, ja loputonta kiukuttelun kestämistä koska muuten en kuulemma rakasta häntä.
Hän on myös itsekkäämpi kun koskaan ja sanoo että vastaanhan lapsenkin tarpeisiin kun tällä on hätä, miksen sitten vastaa hänen.
Totuus on kuitenkin se että olen ottanut osan hänen äitinään, jotta olisi tyytyväinen ja se rasittaa nyt minutkin ihan jaksamisen äärirajoille :/
Hoen rakkautta, hoidan lapsen, kodin, talon asiat, auton ja kaikki muut jokapäiväiset asiat. Mies on ajoittain ok mutta välillä heittäytyy kiukuttelemaan ettei kukaan välitä, hän on niin huono mies/isä, ei osaa tehdä mitään jne jne .Riehuu ja murjottaa ja hakee huomiota. En ole ollenkaan keskittynyt pelkkään lapseen, päinvastoin tuntuu että kuljen varpaillani ja hoidan miehen tyytyväiseksi ja sitten lapsen tarpeet. Lapsi voi kuitenkin hyvin ja on ilopilleri.
Eniten ärsyttää se etten ole alentuvaa tyyppiä ja vahva ja silti toimin näin..

Onko muita?
 
Tuohan oli erikoinen vertaus "hoidathan vauvaakin, m ikset sitten minua". Ethän ole miehesi äiti, vaan lapsenne. Ulkopuolisen korvaan kuulostaisi, että miehesi on masentunut. Kenties hänelläon ollut liikaa hommia ja vauvan syntymä lisäsi stressiä ja hän katkesi. Toista ei voi laittaa hoitoon, mutta miehesi oloa varmasti helpottaisi puhua ammattiauttajan kanssa.
 
Miehen on vaikeaa jakaa saamaansa huomiota toisen kanssa, vaikkakaan oman lapsensa kanssa, jos hän ei ole kasvanut vielä tehtäviensä tasalle isänä. Isäksi ei synnytä vaan kasvetaan. Vauva voi olla pelottava kokemus miehelle. Vauva vie seksin tai ainakin määrää milloin ja kuinka. vauva vie sinun ajan ja huomion. Ja miehet on niin pikkuisia...
 
Kokemusta on ja se varmaan yksi niistä monista syistä, joiden takia meidän suhteemme on loppunsa edellä. Terapeutilla käynnin seurauksena selvisi asia jota ei ollut minulle suoraan sanonut; raskauaikana muutuin enkä ottanut häntä tarpeeksi huomioon(ajattelin kuulemma tulevaa lasta), kun lapsi syntyi ei hän saanut enään tarpeeksi huomiota ja huolenpitoa. Esimmäisen lapsensyntymän jälkeen oli vaikeaa, toisen jälkeen ....... Mihin kaikkeen se lapsen syntymä ja liianvähäinen huomio ja huolenpito oikeuttaakaan miehen. Pienessä mielessä ei miehellä voi käydä, että vaikea raskaus ja toinen lapsi hoidettavana, synnytyksen jälkeen kaksi lasta, koti ja pihatyöt yksin hoitaessasi saatat olla väsynyt, masentunut ja välillä ihan loppu. Pieni apu ja kaunis sana voisi joskus olla ihan ok, mutta ilmoitus että naisen kuuluu hoitaa koti, lapset ja parisuhde yksin on vähän paksua. Vakavasti olen miettinyt mihin niitä miehiä ihan oikeasti tarvitaan, no ainahan sitä voi miettiä.........
 
meillä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.10.2006 klo 16:16 äippä kirjoitti:
Kokemusta on ja se varmaan yksi niistä monista syistä, joiden takia meidän suhteemme on loppunsa edellä. Terapeutilla käynnin seurauksena selvisi asia jota ei ollut minulle suoraan sanonut; raskauaikana muutuin enkä ottanut häntä tarpeeksi huomioon(ajattelin kuulemma tulevaa lasta), kun lapsi syntyi ei hän saanut enään tarpeeksi huomiota ja huolenpitoa. Esimmäisen lapsensyntymän jälkeen oli vaikeaa, toisen jälkeen ....... Mihin kaikkeen se lapsen syntymä ja liianvähäinen huomio ja huolenpito oikeuttaakaan miehen. Pienessä mielessä ei miehellä voi käydä, että vaikea raskaus ja toinen lapsi hoidettavana, synnytyksen jälkeen kaksi lasta, koti ja pihatyöt yksin hoitaessasi saatat olla väsynyt, masentunut ja välillä ihan loppu. Pieni apu ja kaunis sana voisi joskus olla ihan ok, mutta ilmoitus että naisen kuuluu hoitaa koti, lapset ja parisuhde yksin on vähän paksua. Vakavasti olen miettinyt mihin niitä miehiä ihan oikeasti tarvitaan, no ainahan sitä voi miettiä.........
Täällä ei ainakaan tarvita miestä kun siittäjäksi!!!!
 
Miehesi on mustasukkainen lapsen takia. Hän ei saa enää jakamatonta huomiotasi, ja kiukkuilun yms sellaisen kautta sitten hakee sitä. Appiukko on sellainen, kun lapsemme ovat heillä hoidossa. Heittäytyy kuulema kanssa pikkulapseksi (anoppi on puhellut tällaista). Kertonee eräänlaisesta huomion hakuisuudesta ja eräällä tavalla narsistisesta piirteestä. Meilläkin oli hiukan ekan lapsen kohdalla sellaista, mutta tein silloin pelisäännöt selväksi suoraan ja se loppui siihen.
Jaksamista!
 
Kiitokset kaikille neuvoista ja kokemuksista!

Olen itse todennut että mies on myös aika lailla narsistinen nykyään ja olenkin ihmetellyt miten en ole asiaa vuosien aikana huomannut.. Koska ei ole aikaisemmin ollut merkkiäkään moisesta käytöksestä. Olen muuttumassa kotiorjaksi ja miehen 24h tukijaksi, enkä anna sen tapahtua, joten lähtökuopissa ollaan. Olen ehdottoman valmis tukemaan ja kuuntelemaan yli vastoinkäymisten, mutta se ei enää miehelle riitä eikä kelpaa..Kyse on kuitenkin jo kohta vuoden kestäneestä temppuilusta, joka vain pahenee. Koen myös ettei ihanalla lapsellamme ole mahdollisuutta kehittyä normaalisti perheessämme, jossa on tämä tilanne. Isä voi olla muutenkin.

Ja selkeät masennuksen oireet miehellä, mutta kun on ymmärtänyt ja ymmärtänyt ja nätisti puhunut ja ohjannut jonnekin purkamaan mieltä kerta toisen jälkeen, ei mies silti koe tarvetta. Ketään ei voi pakottaa masennuksen vuoksi hoitoon, valitettavasti. Ja vastuu aikuisena ja isänä hakeutua puhumaan on kyllä hänellä itsellään. Samoin hänellä on vastuu olla toinen osapuoli parisuhteessa edelleen, ei se kaikki voi minulle yhtääkkiä siirtyä.

Mukavaa syksyä kaikille parisuhteessa kamppaileville ja muillekin!

 

Yhteistyössä