Miehen kanssa vääntöä (2v, päivähoidon ensipäivät ja äidin pehmeä lasku koulutielle)..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Perusteluja miehelle kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Perusteluja miehelle kaipaava

Vieras
Miten te toimisitte?
Olen palannut äitiysloman ja hoitovapaan jälkeen jatkamaan keskeytyneitä lähihoitajan opintoja, 2-vuotias tyttömme on aloittelemassa päiväkotitaivaltaan. Tänään hän oli ensimmäisen, vajaan päivän päiväkodissa ilman minua. Tyttö oli ollut hurjan reipas, eikä ollut itkenyt perääni. Innostus vain tuntuu olevan valtava päiväkodin touhuihin. Sain tänään lukujärjestyksen, kun kävin opon kanssa suunnittelemassa opintojani ja päiväni ovat alkuun aika vajaita. Vapaapäiviäkin on. Mies on sitä mieltä, että veisin prinsessan hoitoon niinäkin päivinä, jolloin hoitoon vieminen ei olisi vallan pakollista, koska "maksamme joka päivästä". Motiivina on lähinnä raha. Minä taas haluaisin pitää tytön kotona, pehmeä lasku päiväkotielämään jne. Hoitajatkin kuormittuisivat vähemmän. Kumpi on oikein? Onko vasta 2-vuotta täyttäneellä vaikeampi sopeutua päiväkotiin, jos vapaapäiviä on säännöllisen epäsäännöllisesti näin alkuun? Alkaako sopeutuminen aina alusta?
Henkistä tukea tarvitsisin, KIITOS! :)

veisin puolipäiväiseksi vapaapäivinäkin.

siitä syystä että mun lapsilla on ollut aika paljon vaikeuksia tottua päivähoitoon kun hoito on ollut epäsäännöllistä joten mikään ei oikein ole sujunut rutiinilla. Lapsilla oli tosin poissaoloihin syynä päivähoitoon mennessä alkanut sairastelu joten poissaoloja tuli sen vuoksi ja päälle vielä joulun pyhät. huomaan lapsista että kun hoitoon menee joka päivä, se sujuu paljon rennommin eikä lapset ole yhtään niin väsähtänenn oloisia ja levottomia hoidosta kotiutuessaan.
tietysti yksilöllistä, mun kokemus on mun lapsista eikä sama käy kaikille.

ja muutenkin tämä on teoreettista spekulaatiota siinä mielessä että olen arkipäivisin aina töissä.

Viekää hoitoon kaikkina päivänä. Voit hakea vähän normaalia aikaisemmin, jos haluat. Jatkossa ei kuitenkaan voi jäädä kotiin aina kun huvittaa. Miksi totuttaa sellaiseen muutaman päivän takia.

Mäkin veisin aluksi joka päivä vaikka klo 8-12, joilloin saa päiväkodissa sekä aamupalan että lounaan. Näin mies saisi "rahoilleen vastinetta" ja lapsi oppisi päiväkodin rytmeihin ja syömiseen siellä. Sekään ei nimittäin ole itsestäänselvyys, että ruokailu sujuu siellä, vaikka kotona söisikin aina hyvin.

laspet on erilaisia, säännöllisyys varmaan on hyvä juttu. ja tosiaan, jos kauheen korkee maksu vielä on, ni veisin varmaan joka päivä ja sitten vapaa-ajan voisi käyttää läksyihin ja vaikka ruoanlaittoon ihan rauhassa. ja haku vaikka aikasemmin.

en kyllä usko että ois mitään haittaa jos lapsi saa pehmeän laskun päivähoitoon,päinvastoin,herranjestas sentään!!! Itse ainakin veisin lyhyempää päivää/vapaapäiviä pitäisin,jos vaan mahdollista.Tottuu kyllä siihen sitten aikanaa että joka päivä koko päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja MoohMooh:
laspet on erilaisia, säännöllisyys varmaan on hyvä juttu. ja tosiaan, jos kauheen korkee maksu vielä on, ni veisin varmaan joka päivä ja sitten vapaa-ajan voisi käyttää läksyihin ja vaikka ruoanlaittoon ihan rauhassa. ja haku vaikka aikasemmin.

miten ihmeessä se korkea hoitomaksu on joku syy viedä pieni lapsi hoitoon niinäkin päivinä, jos ei ole oikeasti ns. pakko???? Me maksetaan 200 euroa/kk hoitomaksua alta 3-v:n hoidosta ja jokaisen päivän, mikä mahdollista, otan OMAAN kotiinsa hoiton, vaikka hoitopaikassa ei ole vikaa. Jos se raha kuitenkin menee olis lapsi hoidossa tai ei, niin eikö voisi ajatella lapsen parasta

Pitäisi lapsen kotona, mikäli se on mahdollista ts. sinulla ei ole paljon etätehtäviä tai tenttiin lukemisia. Jos noita on, niin sitten puolikkaaksi päiväksi hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn:
Alkuperäinen kirjoittaja MoohMooh:

miten ihmeessä se korkea hoitomaksu on joku syy viedä pieni lapsi hoitoon niinäkin päivinä, jos ei ole oikeasti ns. pakko???? Me maksetaan 200 euroa/kk hoitomaksua alta 3-v:n hoidosta ja jokaisen päivän, mikä mahdollista, otan OMAAN kotiinsa hoiton, vaikka hoitopaikassa ei ole vikaa. Jos se raha kuitenkin menee olis lapsi hoidossa tai ei, niin eikö voisi ajatella lapsen parasta

ap:lle piti sanomani, että toki voit viedä joka päivä, mutta mä varmaan ottaisin pois hoidosta niinä päivinä kun mahdollista. Lapselle kun etukäteen kertoo, että mikä päivä ei hoitoon mennä, riittävän monta kertaa , ei vasta edellisenä iltana, niin kyllä ainakin valmistaa asiaan meidän taaperoa.

En minäkään veisi missään nimessä noin pientä koko päiväksi, jos olisin itse vapaalla. Voisin viedä jonkun ehdottamaksi ajaksi 8-12 tai toki riippuen siitä lounasajasta. Meidän pienemmän ryhmässä syövät lounaan jo 10:45, joten hänet hakisin samassa tilanteessa klo 11:30.

Jos esim. pe tai ma olisi vapaa koulusta kokonaan, niin en veisi ollenkaan hoitoon.

Se tosiaan voisi olla ihan hyväkin että veisit joka aamu lapsen hoitoon, mutta hakisit aikaisemmin. Niin lapselle tulee rutiini siihen että hoitoon mennään aina arkisin. Ja jonkun ehdottama "pitkä viikonloppu" myös, eli jos sinulla on ma tai pe vapaata, niin silloin pitäisit lapsen kotona. Se ei hämmennä parivuotiasta samalla tavalla kuin vapaapäivä keskellä viikkoa, koska lapsi ei luultavasti huomaa että viikonloppu kestääkin ylimääräisen päivän :)

Tällaisia asioita pohtiessanne, miettikää sitä asiaa lapsen kannalta. Olisiko lapselle parempi olla pitkät päivät ja vanhempien vapaapäivät hoidossa? Miksi lapsella ei ole oikeutta olla vanhempiensa kanssa? Mikä oikeus vanhemmilla on rahaan vedoten pitkittää lapsen hoitopäivää/-viikkoa?

Minä veisin joka päivä. Olen itsekin vienyt omina lomapäivinä.
Siellä on leikkikavereita yms. On pph.
Poika aloitti pph 2-vuotiaana ja on ollut hoidossa 7-16.30 vaihdellen.
Jos meillä molemmilla lomaa niin silloin kotona. Jos mies työmatkalla ja itse lomalla niin
olen vienyt osaksi aikaa hoitoon. Ehkä ollut päivän mun kanssa kotona.
Haluan myös itse omaa aikaa. Tietty silloin vien myöhemmin esim. 9.00 hoitoon ja haen
aikaisemmin pois.
Jos minä maksan kalleimman maksuluokan mukaan hoidosta niin lapsi sinne myös menee ja
myös viihtyy siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs :
Tällaisia asioita pohtiessanne, miettikää sitä asiaa lapsen kannalta. Olisiko lapselle parempi olla pitkät päivät ja vanhempien vapaapäivät hoidossa? Miksi lapsella ei ole oikeutta olla vanhempiensa kanssa? Mikä oikeus vanhemmilla on rahaan vedoten pitkittää lapsen hoitopäivää/-viikkoa?

Lapsen kannalta nimenomaan. Kun lapsen olisi tarkoitus tottua siihen hoitoon, niin minusta on hyvä viedä joka päivä, mutta pitää päivä lyhyenä.

Alkuperäinen kirjoittaja viiru:
Minä veisin joka päivä. Olen itsekin vienyt omina lomapäivinä.
Siellä on leikkikavereita yms. On pph.
Poika aloitti pph 2-vuotiaana ja on ollut hoidossa 7-16.30 vaihdellen.
Jos meillä molemmilla lomaa niin silloin kotona. Jos mies työmatkalla ja itse lomalla niin
olen vienyt osaksi aikaa hoitoon. Ehkä ollut päivän mun kanssa kotona.
Haluan myös itse omaa aikaa. Tietty silloin vien myöhemmin esim. 9.00 hoitoon ja haen
aikaisemmin pois.
Jos minä maksan kalleimman maksuluokan mukaan hoidosta niin lapsi sinne myös menee ja
myös viihtyy siellä.

Teillä on raha sitten tosi tärkeä asia elämässä, tärkeämpi kuin teidän lapsi. Eli lapsi pois silmistä ja jaloista vapaapäiviksi? Miksi olette lapsen ylipäätään halunneet? Eikö lapsi ole osa elämää ja sitä vapaa-aikaa vaan ei ole enää niin kuin ennen on ollut.

Surullista....

minä alotin tarkotuksella viiden kotivuoden jälkeen (lapset 2 ja 5) osapäiväsenä töissä, eli kolmena päivänä viikossa 5 tuntia. Okei, pienemmällä on ollu aina viikon alussa itkusempaa hoidossa, kun loppuviikko ollaan aina kotona, mut en nyt sen takia kuitenkaan veis joka päivä et tottuis rytmiin. Tottuuhan se ajan myötä siihenki et ollaan joskus päivähoidossa ja sit taas kotona. Höh. Saatikka rahalle vastinetta ?

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Lapsen kannalta nimenomaan. Kun lapsen olisi tarkoitus tottua siihen hoitoon, niin minusta on hyvä viedä joka päivä, mutta pitää päivä lyhyenä.

Olet todella naiivi, jos ajattelet että lapsen paras on se, että hän on heti mahdollisimman paljon hoidossa. Pitäisi nimenomaan olla edes se ns. pehmeä lasku. Käsi pystyyn kenen mielestä enemmän aikaa muualla hoidossa kuin omien vanhempien luona on hyvä? Ei nouse minun käsi.

Olet todella naiivi, jos ajattelet että lapsen paras on se, että hän on heti mahdollisimman paljon hoidossa. Pitäisi nimenomaan olla edes se ns. pehmeä lasku. Käsi pystyyn kenen mielestä enemmän aikaa muualla hoidossa kuin omien vanhempien luona on hyvä? Ei nouse minun käsi.

Pehmeä lasku = lyhyempi hoitopäivä. Vaikka niin että haetaan lounaan jälkeen. Ja mahdollisesti pitkä viikonloppu, jos ap:n vapaapäivät osuvat maanantaille tai perjantaille. Kyllä se vain parivuotiaalle lapselle on helpompaa kun ei tule yksittäisiä vapaapäiviä keskelle viikkoa.

Pehmeä lasku = lyhyempi hoitopäivä. Vaikka niin että haetaan lounaan jälkeen. Ja mahdollisesti pitkä viikonloppu, jos ap:n vapaapäivät osuvat maanantaille tai perjantaille. Kyllä se vain parivuotiaalle lapselle on helpompaa kun ei tule yksittäisiä vapaapäiviä keskelle viikkoa.

kumman vaihtoehdon luulet mietityttävän lasta negatiivisessa mielessä enemmän
a) se, että hänet viedään joka päivä hoitoon ja haetaankin sitten jonain päivinä aiemmin muutaman tunnin päästä
b) se, että häntä ei joku päivä viedäkään hoitoon vaan saa olla äidin tai isän kanssa parina päivänä viikossa?

Hoidossa olo on lapselle työtä. Päiväkodin hälinä rasittaa ja väsyttää myös (vai pitäisikö sanoa varsinkin) pieniä korvia. Kyllä koti ja vanhemman jakamaton huomio on lapselle nannaa.

Eikö totutteluvaiheessa voisi viedä joka päivä vaikka pariksi tunniksi ja sitten myöhemmin kun homma sujuu ja on lapselle tuttu juttu, niin sitten vapaapäiviksi kotiin. Lasta voi aluksi hämmentää ja pelottaa koko päiväkoti ja jos sinne pitää mennä tänään, mutta ei huomenna ja sitten taas onkin pakko mennä, niin ei se kovin hyvältä kuulosta.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä