Miehen kanssa eri työvuorot, miten järjestätte nukkumisen& yhteisen ajan?

  • Viestiketjun aloittaja "Uninen"
  • Ensimmäinen viesti
"Uninen"
Minä teen pääasiassa aamuvuoroa ja herätys on klo 5.30 ja mies taas tekee pääasiassa iltavuoroa. Vapaapäivinä mies nukkuu helposti klo 10 ja työpäivinä herää noin klo 8 kun lapsi herää. Minä taas herään töihin aikaisin ja vapaapäivinä lapsen kanssa mutta usein tulee valvottua myöhään kun ajattelen, että seuraavapäivä on vapaa.

Olemme tehneet jonkinlaosen kompromissin, että nukkumaan mennään ennen työpäivää noin klo klo 23.30 jolloin jää hetki yhteistä aikaa kun mies tulee töistä. Minulle ei vain riitä tuokaan unimäärä ja jatkuvasti on sellainen krapulainen olo, sydän takoo tuhatta ja sataa, on sellaisia muljahduksia sydämessä, unohtelen asoita ja haukottelen taukoamatta.

Jotta olisin pirteä aamulla tarvitsisin unta noin 8 tuntia mutta se tarkoittaisi sitä, ettei meillä olisi miehen kanssa yhteistä aikaa kotona juuri ollenkaan. Miten muut vastaavassa tilanteessa olevat ovat ratkaisseet ongelman vai sinnittelettekö vain kuukaudesta toiseen jatkuvasti liian lyhyillä yöunilla?
 
dfsds
Kyllä meilläkin uni laitetaan etusijalle, mitä iloa on yhteisestä ajasta, jos koko ajan vaan väsyttää? Itse käyn monesti nukkumaan lasten kanssa jo ennen iltayhdeksää, olipa mies kotona tai iltavuorossa, itselläni kun on herätys aamulla klo 5.
 
"Uninen"
Mies aina vetoaa siihen, että en välitä hänestä kun en halua viettää yhteistä aikaa vaan mielummin nukun. Ei siis usko, että olen oikeasti väsynyt ja haluan mennä siksi nukkumaan jo klo 22, että minua oikeasti väsyttää. Herätys arkisin klo 5.30 ja tuo nykyinen 23.30 tuntuu aivan liian myöhäiseltä ajalta mennä nukkumaan. Mies valvoisi mielellään klo 1 tai 2.
 
vieraas
Kyllä meilläkin unet, lapset ja koti menee etusijalle. Yhteistä aikaa on esim.siivouksen merkeissä, lasten kanssa oleilu tai joku pieni telkunkatseluhetki. Tosi harvoin, n.kerran vuodessa risteily tai leffa kaksin
 
"Minka"
Meillä on vähän sama juttu. Itse teen töitä 8-16, kun taas miehen työvuorot on 14-22. Mulla on herätys aamuisin kello 6, ja mies tulee töistä aina vasta n. 23 maissa, jonka vuoksi se yhteinen aika on aika vaikeeta järjestää.

Meillä illat menee yleensä niin, että mä laitan jotain kivaa iltapalaa ennen kuin mies tulee ja miehen tultua syödään ja käydään yhdessä suihkussa, jonka jälkeen mennään vaan sänkyyn makoilemaan ja juttelemaan ja katsomaan Netflixiä ja nukahdetaan sitten siihen.
 
vapaapäivinä
Me tehdään miehen kanssa tarkoituksella päinvastaisia vuoroja. Eli jos mulla on aamu, hänellä ilta, tai toisinpäin, näin saadaan pidettyä lapset normaalissa päivähoidossa vuorohoidon sijaan. Aamuvuorossa oleva menee nukkumaan samaan aikaan lasten kanssa eli ennen iltavuorolaisen kotiutumista. Yhteistä aikaa vietetään vapaapäivinä, jos ne sattuu olemaan samaan aikaan tai toisen vapaapäivänä töissä olevan rytmin mukaan. En ole tullut ajatelleeksi että yhteistä aikaa pitäisi joka päivä olla, etenkään unien kustannuksella. Laitetaan tekstareita tai soitellaan jos on jotain tärkeämpää asiaa.
 
"KatriM"
Ihmetyttää kuunnella tällaisia juttuja.. Mä en kyllä todellakaan menisi miehen pillin mukaan, etenkään jos mies olisi minun hyvinvointini ja onnellisuuteni suhteen noin välinpitämätön. Sano miehellesi, ettei viiden tunnin yöunet todellakaan riitä mihinkään, univaje haittaa elämääsi ja hänen kyllä pitäisi sinun miehenäsi olla kiinnostunut siitä, että sinä voit hyvin.

Yhteinen aika on tottakai tärkeää, mutta ei sitä todellakaan tarvitse päivittäin eikä varsinkaan toisen yöunien kustannuksella. Meillä on myös vähän samankaltainen tilanne, itse teen iltavuoroa ja mies on yleensä jo nukkumassa, kun tulen töistä. Jos illalla on aikaa, makoillaan vähän aikaa yhdessä sängyssä ennen miehen nukkumaanmenoa, muuten yhteinen aikamme keskittyy lähinnä vapaapäiville. Yhteisen ajan vähäisyys ei tunnu mitenkään ylitspääsemättömältä, kun ollaan kuitenkin joka päivä yhteyksissä tekstiviestitse ja soitellaan jos tuntuu siltä, jätetään toisillemme mukavia viestilappusia jääkaapin oveen ja ollaan muutenkin ns. läsnä toistemme elämissä, vaikka ei samassa tilassa oltaisikaan.
 
vieras*
meillä on ihan sama ongelma vaikka mies on päivätyössä. Ei ymmärrä, miksi en jaksa (miehen mielestä halua) viettää yhteistä aikaa illalla kun lapset nukahtavat ja sitten piikittelee "ei ole taas seksiäkään näkynyt pariin viikkoon" :(
Minä herään kuitenkin aamuvuoroon myös 5:30, pahimmillaan sitä aamuvuoroa on edeltänyt iltavuoro josta olen työmatkan jälkeen kotona 22:30 jo valmiiksi univelkaisena pitkän työputken takia.
 
vieraskin.
Tuollaistahan se arki on. Siksi on viikonloput sitten että on aikaa olla yhdessä. Outoa, että mieskin vaatii naisen viihdyttään itseään. luulis, että miehellä on omiakin juttuja mitä tehdä esim. lukeminen, tv, tietokone ym.
 
prioriteetit
[QUOTE="Uninen";30841764]Mies aina vetoaa siihen, että en välitä hänestä kun en halua viettää yhteistä aikaa vaan mielummin nukun. Ei siis usko, että olen oikeasti väsynyt ja haluan mennä siksi nukkumaan jo klo 22, että minua oikeasti väsyttää. Herätys arkisin klo 5.30 ja tuo nykyinen 23.30 tuntuu aivan liian myöhäiseltä ajalta mennä nukkumaan. Mies valvoisi mielellään klo 1 tai 2.[/QUOTE]

Laitat sitten miehen heräämään vapaapäivinään aikaisin, niin ymmärtää, kuinka tärkeää on nukkua tarpeeksi. Älä sinäkään usko, että häntä oikeasti väsyttää ja vetoa siihen, ettei mies välitä sinusta tarpeeksi, jos ei suostu.

Itse en missään nimessä tinkisi yöunistani. Tarvitsen 8-9 h unta yössä ja joskus nukun 'päiväuniakin', jos on univelkoja kertynyt.
 
laaman nöyhtä
Meillä minä tulen illalla töistä tuohon 23.30-00.00 aikaan ja mies herää 05 lähteäkseen töihin. Ja mulle ei tulisi pieneen mieleenkään vaatia häntä valvomaan kunnes saavun kotiin!! Valvon kuitenkin vielä yhteen/kahteen asti yöllä kunnes rauhoitun työstä ja saan sitten vasta unta.
Näemme yleensä sitten päivällä kun pääsee töistä ja mun vuoro alkaa siinä klo 16 maissa.
 
000
[QUOTE="tota noin";30841872]Ja 23-30-00.00 on aika myöhäinen nukkumaanmenoaika aamuvuoroon mennessä. Mitä eroa?[/QUOTE]

Ei mitään, mutta miksi yhtään kummankaan pitäisi karsia yöunistaan? Ihme suhde, jos osapuolet eivät välitä toistensa hyvinvoinnista sen vertaa, ettei tilannetta voi ratkaista ilman että toinen kärsii.
 
000
No tuskin se toinen on viikonloppuna koko päivää aamuvarhaisesta iltamyöhään töissä....? Ja onko siis töissä 7 päivää viikossa?
Vuorotyöläisillä saattaa hyvinkin käydä niin, ettei yhteisiä vapaapäiviä ole juuri koskaan kun työvuorot jakautuvat myös viikonlopuille. Toisaalta en kyllä tiedä mitään paikkaa, jossa ei saisi esittää työvuorotoiveita, eikä ole ihan hirveän vaikeaa sopia oman kullan kanssa, että toivotaan samat päivät vapaaksi.
 
vierass
Mä tekisin niin, että menisin nukkumaan just kun nukuttaa ja sitten välillä valvoisin "tahallani" miehen kanssa. Mutta joka ilta en todellakaan odottelis että mies tulee töistä, ei väsyneenä mitään laatuaikaa kuitenkaan oo. Pari iltaa viikossa jaksaa valvoa jos muuten saa nukkua pidempään. Ja jos sun mies alkais herätä välillä sun kanssa aamiaiselle, olis siinäkin sitä yhteistä aikaa. (Jotenkin mä luulen, että sun miehen mielestä se olis typerää eikä yhtään tärkeää teidän suhteen kannalta).
 
trtrtrtrt
Mun mies reissuhommissa, yleensä viikon kerrallaan poissa kotoa.
Meillä pienet lapset,olen kotiäiti. Nukun aina kun saan. Eli, vaikka miehen jatkuva poissaolo arkipäivinä onkin raskasta, niin saan sentään nukkua aina kun lapsilta ehdin.
Yleensä mies pääsee tulemaan kotiin viikonlopuksi,ei aina.
Yhteinen aikamme siis sijoittuu noille viikonlopuille jolloin mieheni on kotona ja onhan hänellä tietty lomiakin.
Elämässä ei yleensä saa kaikkea mitä haluaa, ei ainakaan kaikkea samanaikaisesti ;)
Mutta kannattaa elämisen rytmi unineen,lepoineen ja töineen tehdä sellaiseksi kuin se juuri oman perheen jaksamisen kannalta on tärkeää. Minä en voisi kuvitellakaan käyväni töissä tällä hetkellä, kun mieheni ei ole arjessa käytännössä mukana, henkisesti kylläkin. En millään jaksaisi ja varmasti vielä vähemmän sitä jaksaisi pienet lapsemme. Kun ei ole mummeja eikä kummejakaan joihin turvautua väsyn/hädän hetkellä.
Meillä on juhlaa silloin kun mieheni on kotona!
Eihän sitä yhteistä aikaa montaa tuntia kuukaudessa ole. Enempi olisi tietenkin parempi, mutta näillä mennään nyt.
 

Yhteistyössä