Miehen kännisikailut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Murtunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Murtunut

Vieras
Olen avoliitossa miehen kanssa, joka on lähes täydellinen juuri minulle lähes kaikin puolin. Ainakin selvinpäin. Olemme olleet yhdessä pian kolme vuotta. Mutta. Mies vetää säännöllisesti lärvit, niin että on täysin tolkku pois. Humalassa hänelle voi tapahtua mitä vaan. On aina arpapeliä lähteä yhdessä iltaa viettämään , kun ei tiedä juoko hän kohtuudella, vai vetääkö örinäkännit. Kännissä hän voi räyhätä, haukkua kaikki, tapella , kaatuilla, hukata omaisuuttaan,( muutama lompakko ja kännykkä on mennyt)tai ihan mitä vaan mitä nyt eteen sattuu.

Kaksi viikkoa sitten hän oli kaverinsa kanssa baarissa. Kännykkä hävisi taas, ja hän tuli kädet veressä kotiin, oli kaatunut ruusupuskaan. Muutaman kerran tullessani yövuorosta on ollut hellan levy päällä, kyteviä tupakoita lattialla, kerran hän oli polttanut tupakkaa sängyssä ja polttanut reiän patjaan. Toisen kerran hän taas oli polttanut kulmakarvansa ja hiuksiaan ohimolta kännipäissään. Ja kämppä on aina noiden juttujen jälkeen kuin sikolätti. Minä olen aina siivonnut jäljet. Yhtenä kertana hän oli mennyt ulkomaalaisten homo-huumeidenkäyttäjien autoon, tarkoituksena lähteä jonnekin jatkoille, mutta oli hypännyt pois kyydistä. Mitä vaan olisi voinut käydä!! Ravintoloista hän on saanut elämässään useita porttikieltoja ja lentänyt niistä ulos. Kerran hän on joutunut putkaan riehuessaan kaverinsa asunnossa kännissä, hajottanut ikkunoita tms.

Kerran ollessamme ystäväni äidin luona käymässä, hän joi siellä viinaa ja syleksi lattialle. Hän sylkee usein lattialle kännissä, tai alkaa aukoa minulle päätään ilman mitään sen kummempaa syytä.Riittää jos sanon jotain väärin, niin että hän suuttuu. Lyönyt minua hän ei koskaan ole, mutta on lyönyt nyrkin seinästä läpi, potkinut ovia rikki, ja kerran kaatanut minut sohvalle ja vääntänyt käsistä niin että sattui. Jälkikäteen hän ei myöntänyt mitään, sanoi että se oli minun syyni, koska provosoin häntä.

Tänä aamuna kahdeksan jälkeen tulin yövuorosta kotiin huolesta sekaisin, mies ei ollut vastannut puhelimeen illalla, kun olin soittanut ,kun minulla oli hänelle asiaa. Hän ei vastannut viesteihinikään. Normaalisti hän aina vastaa. Aavistin pahaa.Hän ei ollut kertonut minulle aikovansa juoda. No mutta, kun tulin kotiin, oli taas kerran kämppä mullin mallin. Mies oli naama veressä, ja toinen puoli naamasta tohjona ja turvoksissa, ja silmä muurautunut umpeen jne., verta pitkin kämppää. Olohuoneen lattialla oli puukko. Oli ryypännyt meillä naapurin kanssa, ja olivat lähteneet baariin, ja kotimatkalla hän oli kuulemma kaatunut, ja uudet 300 e silmälasitkin oli kadottanut, ja loukannut naamansa. Tai noin hän kertoi. En tiedä onko se totta.

Olen monta kertaa sanonut etten jaksa, vaikka rakastan häntä paljon. Itsekin otan joskus, mutta harvemmin kuin hän, ja aina kohtuudella, vain mietoja juomia.

Hän vetää pään täyteen suunnilleen kerran viikossa, tai ainakin kahdessa. Nyt sanoin että jos hän ei opi juomaan kohtuudella, ilman että saan pelätä hänen henkensä puolesta aina, jätän hänet. Olemme muuttaneet yhteen puoli vuotta sitten, ja isompaan asuntoon muutimme 1,5 kk sitten. Pahaksi onneksi hän tutustui erääseen naapuriin joka myös ottaa reilusti, ja tämän kanssa ovat sitten meillä tänään "istuneet iltaa".

Aina kun olen hänelle vihainen kännisekoilujen jälkeen, hän katuu ja pyytelee anteeksi, tuo kukkia tms. Mutta en kestä enää, mittani alkaa täyttyä ja usko paremmasta huomisesta hänen juomisensa suhteen alkaa loppua.

Olen täysin hajalla henkisesti nyt. Hän on selvinpäin aivan ihana, ja silloin rakastan häntä valtavasti. Nytkin hän tuolla toisessa huoneessa katuu. Ja monta kertaa sekoilun jälkeen hän on luvannut parantaa tapansa, ja opetella juomaan kohtuudella. Ja minä hölmö olen uskonut. Tai aluksi uskoin, en enää pitkään aikaan, kun olen huomannut lupaukset aina katteettomiksi. Ja nytkin tänään jos/ kun lopetan tämän mykkäkoulun, alkaa anteeksipyytely, ja ehkäpä parin viikon raittius, niinkuin hänellä yleensä alkaa pahimpien sekoilujen jälkeen. Olisiko paras antaa vielä yksi mahdollisuus, ja uskoa että hän lopettaisi tuon touhunsa, vai luovuttaa ja lähteä?

Eipä taida kuule itse pystyä lopettamaan vaikka haluaisikin: halu ja kyky eivät ole sama asia.

Kuulostaa siltä, että ainoa todellinen vaihtoehto ainakin vuosiksi olisi totaalinen lopettaminen eli hänestä ei ole alkoholin kohtuukäyttäjäksi. Tähän tarvitaan lopettajan oma tahto ja ympäristön tukea esim. AA-kerhon kautta. Samoin kuin kaveriporukan vaihtaminen ja joku muu toiminta juomisen tilalle esim. joku harastus, mikä vie mielenkiinnon pois juomisesta. Teidän yhteinen harrastuskin voisi olla parisuhteenne kannalta hyväksi. Näin tukisit häntä hänen ongelmassaan. Kovaa työtä kuitenkin tiedossa, jos meinaatte ongelman voittaa. Tsemppiä vaan, jos tahtoa riittää.

Eipä tuo hyvältä näytä.
Tekisit viisaimmin, jos katkaisisit suhteen kerralla. Olisi hän voinut tapansa korjata, jos olisi halua. Ja koska hän joka kerta teloo itsensäkin, ja on muutenkin väkivaltainen, ei ole mitään mieltä odottaa, että hän käy vielä kerran kiinni sinuunkin pahemmin seurauksin kuin edellisellä kerralla. Juoposta ei tule kohtuukäyttäjää koskaan, vain täysi raittius voisi pelastaa tilanteen, sinut ja suhteenne.

Jos haluat yrittää vielä miehesi kanssa, niin lähtisin vielä purkamaan asiaa sen kautta, että hän on sairas. Eli ensimmäinen etappi on lääkäri, joka lähtee ohjaamaan raitistumisprosessia yhdessä teidän kanssanne. Voisitte siis mennä sinne lääkäriin yhdessä ja sanoa, että haluatte vielä yrittää ratkaista ongelmaa. Tämä olisi miehesi kannalta paras ratkaisu, jos häntä rakastat, sillä se on kuitenkin parempi vaihtoehto tilanteessanne, kuin totaalinen suhteen lopettaminen. Suhteen lopettaminen vie yleensä kanteen vaihtoehtoon: rappioon ja kuolemaan tai voi myös herättää ja saada ihmisen ryhdistäytymään.

Lukiessani tarinaasi lähtisin, jos miehesi suostuu yhteistyöhön, kokeilemaan ensimmäistä vaihtoehtoa (jos voimasi riittävät yritykseen). Eli lääkäriin ja raitistumisprosessiin mahdolllisesti psyykelääkkeiden ja AA-kerhon avulla. Tie voi olla pitkä ja kivinen mutta tahdonvoimalla ja rakkaudella voi onnistua. Kaikki riippuu nyt miehestäsi. Pallo on hänellä. Prosessi vaatii kaikkine taka-askeleineenkin pitkäaikaista sitoutumista. Ongelman tiedostaminen ja ongelmanratkaisun aloittaminen on jo kuitenkin se suurin alkuharppaus ... loppu riippuu teistä.

Jättämistä en vielä harkitse, kokeilen ensin kaikki muut konstit. Hän on tuota juomista lukuunottamatta parasta mitä minulle on koskaan tapahtunut, ja meillä on ihan valtava määrä rakkautta toisiimme. Ja selvinpäin hän on aivan täydellinen juuri minulle.

Kohtuukäytöstä on onllut useasti puhetta, ja sitä olen häneltä toivonut, mutta se ei häneltä mitä ilmeisimminkään onnistu enää.

Siinä hän on sentään suhteemme aikana muuttanut itseään parempaan suuntaan, että on vähentänyt juomiskertoja nykyiselle tasolle viimeisten parin vuoden aikana. Suhteemme ekan vuoden aikana hän joi noin 3 krt viikossa, loman aikana saattoi mennä muutama päivä peräkanaakin.Hän ei myöskään enää juo kaatokännejä kun minä olen paikalla, vaan silloin kun olen esim. töissä, niinkuin viime yönä.

Joku ehdotti yhteistä harrastusta, sellainen meillä on,musiikki. Ja on muutama muukin. Mutta vuorotöistä johtuen meillä on myös vapaa-aikaa eri aikoihin, ja silloin hän usein juo.

Puhuimme jo asiasta, ja hän oli itsekin sitä mieltä että kohtuukäyttö ei onnistu pitemmän päälle. Eli vaihtoehdoksi jää lopettaminen. Mutta en tiedä miten sekään onnistuisi. Mutta olen luvannut tukea häntä siinä, ja luvannut itsekin vaikka lopettaa se oluen ja siiderin juomisen, ei se pahaa tekisi minullekaan, vaikka kohtuudessa pysyykin. Ja voisin samalla vaikka lopettaa tupakan käryttämisenkin.(menee 1,5 askia päivässä, mennyt 18 vuotta)

Tiedän kyllä ettei lopettaminen ole helppoa. Mutta sitä taitaa olla pakko yrittää. Pääni ei kestä enää sitä sydän syrjällään huolesta oloa, mitä oli koko viime yönkin töissä.

Ap:lle:

google: Matti Rossi: Alkoholi ja ihminen

Katso myös googlesta hakusanalla "kaksisuuntainen" ja miettikää, voisiko miehesi kohdalla olla kysymys siitä: on yksi alkoholismin aiheuttaja, mikä saadaan esim. lääkkeillä ja terapialla mahdollisesti kuriin. Muutenkin on tärkeää miettiä asioita lähtökohdasta: "Miksi Jeppe juo?" Siihen kysymykseen kun löydätte vastauksen, niin olette jo pitkällä.

Lukekaa nämä viestit täältä yhdessä ja pähkäilkää tulevaisuuden mahdollisuuksianne. Siitä se lähtee. Tsemppiä vaan parempaan, terveempään, raittiimpaan elämään.

Pahinta mitä holistille voi tehdä on rakastaa ja ymmärtää häntä!
Sitä enemmän sinuun sattuu mitä pidemmälle jatkat nykyistä elämää. Elämässä voi aina valita joko viina tai sitten sinä, mutta ei molempia.

Vaikka sinä kuinka rakastaisit, niin holistille se ei merkitse mitään kun korkki aukeaa. Elät kahden eri ihmisen kanssa, selvä rakkaasi ja känninen ääliö joka ei ota vastuuta mistään.

Itse hukkasin liian monta vuotta samaan skeidaan, älä sinä ole yhtä tyhmä kuin minä.

En sano, että tiedän miltä susta tuntuu, enkä väitä että ymmärtäisin täysin... Itselläni on puolittain sama tilanne. Olemme mieheni kanssa asuneet saman katon alla kolmisen vuotta. Välillä olemme aivan järjettömän onnellisia ja edelleen kuin vastarakastuneita... sitten hän ottaa kaljan, kaksi, kolmannen ja kolmannentoistakin..ja onnemme on enää lämmin muisto. Mietin, että mihin katoaa se mies, jota rakastan ja kuka on tämä hänen tilalleen tullut väkivaltainen ja ilkeä sika, jota vihaan ja inhoan niin paljon, että voisin välillä tappaa hänet. Ei hän pahasti ole minua koskaan fyysisesti pahoinpidellyt, mutta henkinen väkivalta on sitäkin inhottavampaa. Hän tarttuu vartaloni kauneusvirheisiin, kuittailee ilkeästi syömishäiriöstäni ja soittelee kavereilleen kertoakseen kuinka hullu olen, tai mitä väärää olen tehnyt. Usein nämä tekemäni vääryydet ovat tapahtuneet vähintään puolivuotta sitten ja asia on mieheni ja minun välillä jo selvitetty. Usein hän lisäilee ja suurentelee sitä, mitä olen tehnyt. Hän myös kertoilee kavereilleen, että haluan näitä kavereita, vaikkei se edes ole totta. Se on aivan sairaan noloa joutua selittämään näille kavereille, että he ovat ihan OK, mutten todellakaan halua heitä. Viimeksi tällaisen välikohtauksen yhteydessä löin miestäni ja heitin kihlasormukseni menemään. Olemme jälleen kerran sopineet riitamme ja taas kaikki on näennäisen hyvin. Pelkään kuitenkin, että koska maailma taas romahtaa? Koska tappelemme taas ja kaikki on pirstaleina? Pelkään, etten jaksa enää, mutta pelkään myös yksinäisyyttä ja siksen osaa erotakaan. Helppo on muiden sanoa, että eroa siitä miehestäsi! Mutta niin kauan kun ei suostu näkemään tosiasioita ja kun jaksaa toivoa, että kaikki muuttuu paremmaksi sitä pysyy miehen rinnalla. Mietin itse vähän väliä, että pakkaan kamppeet ja lähen menee, mutta en ole valmis vielä uskomaan, ettei mulla ja rakkaallani ole tulevaisuudessa muuta kuin tämä mitä nyt on. Enkä vielä ole valmis tajuamaan, ettei tämä riitä. Pitäisi olla kestävämpää onnea, eikä tämänhetkisen suhteen varaan voi esimerkiksi lapsiperhettä perustaa. Toivoisin sun olevan niin vahva, että lähtisit jo miehesi luota. Toivoisin sun löytävän ihmisen jonka kanssa sulla olis tulevaisuus, sillä nykyisen miehen kanssa ei ole. Hän ei muutu siksi, että sinä tulisit onnelliseksi... tai jos hän muuttuukin, ei se muutos ole pysyvää. koita ymmärtää se. Jos hän haluaa muuttua itsensä vuoksi, silloin on toivoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
En sano, että tiedän miltä susta tuntuu, enkä väitä että ymmärtäisin täysin... Itselläni on puolittain sama tilanne. Olemme mieheni kanssa asuneet saman katon alla kolmisen vuotta. Välillä olemme aivan järjettömän onnellisia ja edelleen kuin vastarakastuneita... sitten hän ottaa kaljan, kaksi, kolmannen ja kolmannentoistakin..ja onnemme on enää lämmin muisto. Mietin, että mihin katoaa se mies, jota rakastan ja kuka on tämä hänen tilalleen tullut väkivaltainen ja ilkeä sika, jota vihaan ja inhoan niin paljon, että voisin välillä tappaa hänet. Ei hän pahasti ole minua koskaan fyysisesti pahoinpidellyt, mutta henkinen väkivalta on sitäkin inhottavampaa. Hän tarttuu vartaloni kauneusvirheisiin, kuittailee ilkeästi syömishäiriöstäni ja soittelee kavereilleen kertoakseen kuinka hullu olen, tai mitä väärää olen tehnyt. Usein nämä tekemäni vääryydet ovat tapahtuneet vähintään puolivuotta sitten ja asia on mieheni ja minun välillä jo selvitetty. Usein hän lisäilee ja suurentelee sitä, mitä olen tehnyt. Hän myös kertoilee kavereilleen, että haluan näitä kavereita, vaikkei se edes ole totta. Se on aivan sairaan noloa joutua selittämään näille kavereille, että he ovat ihan OK, mutten todellakaan halua heitä. Viimeksi tällaisen välikohtauksen yhteydessä löin miestäni ja heitin kihlasormukseni menemään. Olemme jälleen kerran sopineet riitamme ja taas kaikki on näennäisen hyvin. Pelkään kuitenkin, että koska maailma taas romahtaa? Koska tappelemme taas ja kaikki on pirstaleina? Pelkään, etten jaksa enää, mutta pelkään myös yksinäisyyttä ja siksen osaa erotakaan. Helppo on muiden sanoa, että eroa siitä miehestäsi! Mutta niin kauan kun ei suostu näkemään tosiasioita ja kun jaksaa toivoa, että kaikki muuttuu paremmaksi sitä pysyy miehen rinnalla. Mietin itse vähän väliä, että pakkaan kamppeet ja lähen menee, mutta en ole valmis vielä uskomaan, ettei mulla ja rakkaallani ole tulevaisuudessa muuta kuin tämä mitä nyt on. Enkä vielä ole valmis tajuamaan, ettei tämä riitä. Pitäisi olla kestävämpää onnea, eikä tämänhetkisen suhteen varaan voi esimerkiksi lapsiperhettä perustaa. Toivoisin sun olevan niin vahva, että lähtisit jo miehesi luota. Toivoisin sun löytävän ihmisen jonka kanssa sulla olis tulevaisuus, sillä nykyisen miehen kanssa ei ole. Hän ei muutu siksi, että sinä tulisit onnelliseksi... tai jos hän muuttuukin, ei se muutos ole pysyvää. koita ymmärtää se. Jos hän haluaa muuttua itsensä vuoksi, silloin on toivoa.

Elämässa harmittaa juuri ne asiat jotka olemme jättäneet tekemättä. Ei ne asiat mite teemme! Ouhu nyt ensin sun miehen kanssa ja yrittäkää selvittää asioita ja kerro hänellä mitä haluat ja mitä aiot tehdä jos muutos ei tapahdu. Teidän suhteenne kuulostaa jo tosi pahalta. Tee asioita selväksi, sinulle ja myös hänelle että muutosta on tapahduttava, jos ei niin lähde siitä liitosta!

Hei! Minä tein juuri päätöksen jättää mieheni. Takana yhteiseloa monta vuotta ja tahti sen kun pahenee. Yritin ja yritin, rakastin ja välitin. Mitään en kuitenkaan saavuttanut. Oman siipeni vain särkyivät. Olen tässä pakkaillut tavaroita laatikoihin ja kohta on muutto pois. Sisälle sattuu, mutta niin kuuluukin sattua, se on normaalia. Minä kuitenkin selviän! Mikä ihana olo onkaan lauantai aamuana herätä rauhallisesti aamupalalle, mennä vaikka ulos takapihalle syömään, ilman että joku känniääliö sössöttää ja oksentaa vieressä. Sitä odotan eniten. Nyt elän vain itselleni, enkä enää koskaan, en IKINÄ joudu itkemään saman asian puolesta. Se tuo voimaa! Niin monet itkut on itketty, että mikään ei ole enää ihanampaa kuin lupaus itselleni, että enää ei tarvitse. Kuin kivi olisi tippunut harteiltani. Olen vapaa!

Loppuelämä tämän miehen kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuper.:
Jos tuo riskidokaaminen loppuu, haluan. Jos ei lopu, en halua, vaan lähden, ja hän tietää sen. Asiat tulevat ratkeamaan tässä muutamien kuukausien kuluessa.

No niin. Itse vastasit kysymykseen. Kyse on hänestä ja hänen valmiudestaan muutokseen, ei sinusta.

Yhteistyössä