Miehen epätasapainoinen kaveri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten toimia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten toimia

Vieras
Mun miehellä on nuoruuden kaveri joka on yleensä ihan mukava ja auttavainen, tykkää lapsista ja käy meillä usein kylässä. Nelikymppinen perheetön mies jonka kaikki naissuhteet on jääneet lyhyiksi, enkä toisaalta ihmettele.

Hän on jotenkin epätasapainoinen ja hirveän tunneherkkä, ihastuu nopeasti ihmisiin ja alkaa jo mielessään kuvittelemaan suhdetta naiseen jonka kanssa on hetken jutellut. Jos nainen lähtee treffeille mies on jo suurinpiirtein ostamassa kihlasormusta seuraavana päivänä, ne naiset kenen kanssa on kerennyt seurustelemaan ovat olleet itsekin jotenkin takertuvia ja epätoivoisia. Mustasukkaisuus on todellinen ongelma, silloinkin kun nainen sanoo että haluaa olla vain kaveri. Toi ihastuminen ei kysy paikkaa eikä henkilöä, pariin kertaan on ruvennut mullekin flirttailemaan fb:ssa.

Meillä on ollut kesäisin tapana kutsua kavereita meille grillaamaan ja muuten viettämään aikaa, tämä miehen kaveri on myös ollut yleensä mukana. Nyt mun omat kaverit ja naispuoliset sukulaiset on alkaneet yksi ja toinen sanoa että jos ei kutsuttaisi tuota mukaan kun sen seurassa on niin vaikea olla. Kaikki pelkäävät sen ihastumisia ja yrittävät kohteliaasti kiertää sen kaukaa, joitain miehiäkin sen käytös ärsyttää vaikka useimmat ottaakin sen huumorilla.

Sillä ei ole paljoa omia kavereita miksi se meillä niin paljon roikkuukin. Mä olisin valmis heivaamaan sen jo pihalle, mutta mies ei halua kun sitä käy sääliksi. Mies on moneen kertaan puhunut kaverille tuosta ja välillä se on ollut hetken ymmärtävinään mutta useiten se vaan väittää ettei me ymmärretä sen ja naisen välistä suhdetta.

Voinko mä vaatia mieheltä että tämä kaveri jätetään nyt porukasta ulkopuolelle ja kutsutaan kylään vain silloin kun ollaan omalla väellä kotona?

Hankala sanoa, mitä tehdä tuossa tilanteessa, koska mun korvaan kuulostaa aika hankalalta. Parastahan olisi keskustelu, mutta eihän siitä ole hyötyä, jollei mies oikeastaan kuuntele teidän tai miehesi puheita.

Kuulostaa jonkintyyppiseltä narsistiselta persoonallisuushäiriöltä. Hänen kanssa kyllä pärjää, mutta se on äärimmäisen raskasta kaikille muille kanssaihmisille. Viekö hän yleensä kaiken huomion kaveriporukassanne? Onko hän enemmän äänessä kuin muut?

[QUOTE="riepu";23969260]Kuulostaa jonkintyyppiseltä narsistiselta persoonallisuushäiriöltä. Hänen kanssa kyllä pärjää, mutta se on äärimmäisen raskasta kaikille muille kanssaihmisille. Viekö hän yleensä kaiken huomion kaveriporukassanne? Onko hän enemmän äänessä kuin muut?[/QUOTE]

Hän on aika erikoinen persoona. Sellainen alunperin hiljainen ja ujon oloinen jonka on vaikea tehdä mitään aloitetta keskusteluun, siksi usein joku ystävällinen sielu sitten meneekin hänelle juttelemaan jotta saisi hänet vedettyä muiden mukaan. Jos tämä sielu on naispuoleinen niin mies helposti sitten ihastuu tähän ja pitää sitä lähestymistä kiinnostuksen merkkinä ja siinä hänen itsetuntonsa kasvaa hetkessä ja hän voi ollakin loppuillan äänessä ja samalla kehua muille tuota vaivaantunutta ihastustaan. Jälkeenpäin hän alkaa soitella ja viestitellä tälle ihastukselle joka parhaansa mukaan toppuuttelee miestä ja lopulta sitten sanoo suoraan ettei ole yhtään kiinnostunut minkä jälkeen mies tulee sitten meille itkemään kuinka se mun kaverini vain leikki hänen tunteillaan.

Monet kerrat olen selittänyt että ei Tiina missään vaiheessa ollut sinusta siinä mielessä kiinnostunut vaan ihan vain ystävällisenä ihmisenä halusi jutella niin kuin kevereiden kesken tehdään. Sitten saan vaan kuulla kuinka näin tilanteen ihan väärin enkä huomannut niitä katseita mitä Tiina hänelle soi. Onneksi ihastumiset menevät myös suhteellisen pian ohi, eli seuraavissa illanistujaisissa hän voi olla jo antanut Tiinalle tuon anteeksi ja iskeekin silmänsä Mariin joka sattui kysymään paljonko kello on.

Vauhtiin päästessään hän nauttii porukan huomiosta ja silloin hänellä on hirveä tarve pistää paremmaksi jutuillaan. Jos joku kertoo jutun mikä naurattaa tai kauhistuttaa muita niin hänen tarinansa on heti vielä hauskempi tai kamalampi. Nopeasti ihmiset huomaa että jutut menee ihan ohi totuuden, mutta toisaalta tyypissä on jotain niin säälittävää ja pikkupoikamaista ettei kukaan edes kehtaa sanoa siitä.

mikä tuommoisen ihmisen tausta mahtaa olla? Vaikea sanoa mitä asialle tekisin. Mullakin on kokemusta ihmisestä, joka imee kaikilta mehut pelkällä läsnäolollaan, mutta se on hiukan toisella tapaa häiriintynyt.

Onko sillä muita saalistusmaastoja, vai teidän kekkereilläkö se vain pääsee sosialiseeraamaan? Jos on, niin sittenhän asia on periaatteessa helppo. Tietysti sitäkin voi koittaa, että sanoo ettet saa meillä pyydystää, koska se on kiusallista ja hankalaa ja pilaa muiden rentouden. Mutta mahtaako kyetä ymmärtämään asiaa vai menettääkö sitten oman itseluottamuksensa rippeetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja epätoivoinen juttu;23969608:
mikä tuommoisen ihmisen tausta mahtaa olla? Vaikea sanoa mitä asialle tekisin. Mullakin on kokemusta ihmisestä, joka imee kaikilta mehut pelkällä läsnäolollaan, mutta se on hiukan toisella tapaa häiriintynyt.

Onko sillä muita saalistusmaastoja, vai teidän kekkereilläkö se vain pääsee sosialiseeraamaan? Jos on, niin sittenhän asia on periaatteessa helppo. Tietysti sitäkin voi koittaa, että sanoo ettet saa meillä pyydystää, koska se on kiusallista ja hankalaa ja pilaa muiden rentouden. Mutta mahtaako kyetä ymmärtämään asiaa vai menettääkö sitten oman itseluottamuksensa rippeetkin.

Ei se tausta mikään ruusuinen ole. Alkoholisti äiti ja isä joka hylkäsi perheen, välissä ollut lastenkodissakin, eli se varmasti omalta osaltaan selittää tuota epätasapainoisuutta ja sitäkin miksi hän tavallaan herättää sitä sääliä. Toi kaveri siis voisi olla ihan kiva ja meillä yksin kyläillessään sitä onkin, leikkii mielellään lasten kanssa, kertoo ihan hauskoja juttuja ja on siinä mukavaa seuraa mutta isommalla porukalla menee vaikeaksi.

Tekee tota saalistamista muuallakin, opiskellessaan ja töissä. Oli aikanaan moneen kertaa lopettamassa opiskeluja noiden naisjuttujen takia ja töissäkin ongelmia. Mies on sanonut moneen kertaan että jättää miellä vieraat rauhaan, ollaan valehdeltu että mun sinkkukavereilla on poikaystävät ja vaikka mitä. Mutta ne poikaystävät tai miehetkään ei ole mikään este kun toi huomaa naisen "kiinnostuvan" hänestä. :( Kaveri on loukkaantunut kun hänelle puhutaan kuin jollekin ahdistelijalle, mun mies taitaa olla niitä harvoja niin läheisiä ketkä ylipäätään uskaltaa niin suoraan sanoa. Mut nyt alkaa mullakin olemaan pinna aika täysi sillä kohta meiltä tosissaan jää muut vieraat pois ton takia. Ajattelin sanoa miehelle että tehtäisiin sopimus seuraavista kekkereistä niin että mies etukäteen pitää kavereilleen puhuttelun ja sanoo että jos vielä jotain tällaista tapahtuu niin häntä ei seuraaviin juhliin kutsuta.

Voi luoja. Vakuutuin heti keittiöpsykologin taidoillani tekemästäni diagnoosista :D
Ilmiselvä narsisti tai joku muu sen suuntainen persoonallisuushäiriö. Kannattaa perehtyä aiheeseen, netistä löytyy paljon asiaa. Korostan, että kyseessä on persoonallisuuden häiriö, eikä mikään luonteenpiirre. Luonnetta pystyy muuttamaan aikuisiälläkin, noita häiriöitä (käsittääkseni) ei.

Tässä muutamia suoria lainauksia eri persoonallisuushäiriötyypeistä, jotka saattasi sopia teidän kaverille:
"Riippuvainen persoonallisuus alkaa varhaisaikuisuudessa ja ilmenee korostuneena hoivatuksi tulemisen tarpeena, joka johtaa alistuvaan ja takertuvaan käyttäytymiseen sekä voimakkaaseen eroon joutumisen pelkoon."
"Narsistiselle persoonallisuudelle on ominaista erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen."
Itse olen törmännyt pariin vaikeaan tyyppiin. Toinen (molemmat siis naisia) retosteli miesystävillään, jotka lopulta paljastuivat täysin kuvitteellisiksi. Joku mies kuulemma oli luvannut ostaa hänelle tuhansien eurojen kaulaketjun ja hän olisi päässyt miehen ison tilan emännäksi. Mutta kun ihmettelin, miksi hän ei sitten mennyt emännäksi tuolle miehelle, hän vastasi, että ei sitten "sattunutkaan huvittamaan koko ajatus". Toinen tyyppi retosteli (ja retostelee edelleen) mm. ratsuhevosensa kyvyillä ja omalla koulutustaidoillaan. Suuna päänä koko ajan, puheenvuoroa et saa. Jos kerrot jotain omaa asiaasi, menee asia ohi korvien ikään kuin tämä tyyppi ei olisi ollenkaan kuullut mitä juuri sanoit. Pelottavaa on, että tyyppi toimii nuorten lasten psykiatrina...

Yhteistyössä