miehen alkoholin käyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epäonnistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epäonnistunut

Vieras
En tiedä, mitä tehdä. Mieheni on aina ollut haasteellinen, mutta nyt uusin hänen ongelmansa on alkoholin käyttö. Esim. viime viikolla hän joi 6 päivänä. Töissä oli päivät ja sitten illalla aloitti juomisen sillä seurauksella että viikkomääräksi tuli yli 50 annosta keskikaljaa ja neloskaljaa. Onko tuo normaalia? Juovatko miehet yleensä noin paljon Suomessa? Hän ei tunnu juuri välittävän eikä ota mitään kantaa juomiseensa. Lääkäriin tai A-klinikalle ei halua mennä. Mitä tässä voi tehdä?

Ihan normilta kuulostaa. Jos kerran työntekokin onnistuu, niin miksei sitä kaljaa voisi illalla ottaa. Tissutteluahan tuo on, sitten kun hän alkaa siirtymään väkeviin, ja työntekokaan ei onnistu, niin sitten voidaan puhua ongelmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja epäonnistunut;10557318:
En tiedä, mitä tehdä. Mieheni on aina ollut haasteellinen, mutta nyt uusin hänen ongelmansa on alkoholin käyttö. Esim. viime viikolla hän joi 6 päivänä. Töissä oli päivät ja sitten illalla aloitti juomisen sillä seurauksella että viikkomääräksi tuli yli 50 annosta keskikaljaa ja neloskaljaa. Onko tuo normaalia? Juovatko miehet yleensä noin paljon Suomessa? Hän ei tunnu juuri välittävän eikä ota mitään kantaa juomiseensa. Lääkäriin tai A-klinikalle ei halua mennä. Mitä tässä voi tehdä?

No ei ole kyllä kovin tervettä noin rankka juominen. Valitettavasti et kuitenkaan voi asialle juuri mitään tehdä. Voit toki yrittää puhua asiasta, mutta juominen on miehen valinta ja todennäköisesti hän juo juuri niin paljon, kuin haluaa ja juuri niin kauan, kuin haluaa.

Kysymys kuuluu: haluatko sinä elää suhteessa miehen kanssa, joka juo jatkuvasti?

6 päivää juomista viikossa tarkoittaa käytännössä sitä että miehesi on hyvin vaikea olla juomatta, hän on siis riippuvainen alkoholista eikä voi helposti lopettaa juomistaan ja sillä kriteerillä myös jonkinasteinen alkoholisti. Ainakaan tuo ei todellakaan ole normaalia miehen juomista Suomessa(kaan).
Sinä pystyt tuskin tekemään suoraan kovinkaan paljon miehesi juomiselle. Parasta mitä voit tehdä itsellesi on se että et katsele kovin kauaa tuota menoa jos mikään ei muutu eikä miehellä ole motivaatiota muuttua. Melko nopea lähtö tuollaisesta suhteesta, edes väliaikaisesti, voi parhaassa tapauksessa herättää miehen. Mutta jos vahvoja merkkejä muutoksesta ei ole, lähde lopullisesti. Valitettavasti harva lähtee liian aikaisin, melkein jokainen liian myöhään...

Niin...paha sanoa mitä tehdä.

Jotkut ihmiset eivät ajattele että olut olisi viinaa ollenkaan, onkohan miehesikin kohdalla näin?
Sanot tuossa myös että miehesi on haasteellinen, mitäs luulet, olisiko elämäsi ilman noin haasteellista miestä jonkin verran helpompaa.
Mukavuudesta puhumattakaan.

Normien mukaan miehesi on alkoholisti.
Mutta miksi sinun pitäisi tehdä jotakin?
HÄN kaataa ne kaljat kurkustaan alas, hän ei välitä, hän ei mene hoitoon. Ja hän on avainasemassa tässä ongelmassa.
Sinun ainoa mahdollisuutesi tehdä jotakin, on pelastaa itsesi aina vaan syvemmälle syöksyvän miehen seurasta.

Alkuperäinen kirjoittaja kytsäri;10559649:
Niin...paha sanoa mitä tehdä.

Jotkut ihmiset eivät ajattele että olut olisi viinaa ollenkaan, onkohan miehesikin kohdalla näin?
Sanot tuossa myös että miehesi on haasteellinen, mitäs luulet, olisiko elämäsi ilman noin haasteellista miestä jonkin verran helpompaa.
Mukavuudesta puhumattakaan.

Ihan näin

Oletan, että miehesi on vielä haasteellsempi kännissä kuin selvinpäin. Selvitä ensin itsellesi, mitä haluat, ja sitten ukollesi sama asia. Älä missään tapauksessa vuosikausia odota ja usko hänen pyhiä lupauksiaan lopettaa juominen; sinä et sitä saa loppumaan. Eli jos kärsit siitä, lähde ajoissa äläkä tuhlaa elämääsi turhaan vääntöön. Hänen täytyy itse haluta lopettaa itsensä vuoksi; kukaan nainen ei voi koskaan "kilpailla" viinan kanssa miehen mielenkiinnosta. Toiseksi jää, tai neljänneksi, ensimmäisinä ovat olut, viski ja kossu... Näin se vaan menee ihan aina juoppojen kanssa.

Sinänsä ei ole erikoista ottaa vaikka lasi viiniä ruoan kanssa jolloin "juo joka päivä". Mutta 50 annosta viikossa on todella jo hurjan paljon! Huolestuisin kovasti!

Alkoholin suurkulutuksen alaraja on 24 annosta viikossa (24 pulloa keskikaljaa tai 3,5 pulloa viiniä tai 1 3/4 pulloa viinaa). Päättele siitä mikä miehesi on.

Kuten on jos selväksi tehty, sinä et voi mitenkään vaikuttaa hänen juomiseensa suuntaan tai toiseen vaikka kuinka haluaisitkin. Päätös juomisesta tai juomatta olemisesta on vain ja yksinomaan miehesi. Kiristäminen, uhkailu tai lahjominen ei auta. Lähtemisellä uhkailu ei auta. Itsesi tappamisella uhkailu ei auta. Tämän voi vahvistaa jokainen jonka läheinen on suurkuluttaja tai alkoholisti. Tulet aina jäämään viinalle kakkoseksi, niin surullista kuin se onkin.

Valinta on nyt vain ja ainoastaan sinun. Joko lähdet tai jäät.

Alkoholin suurkulutuksen alaraja on 24 annosta viikossa (24 pulloa keskikaljaa tai 3,5 pulloa viiniä tai 1 3/4 pulloa viinaa). Päättele siitä mikä miehesi on.

Kuten on jos selväksi tehty, sinä et voi mitenkään vaikuttaa hänen juomiseensa suuntaan tai toiseen vaikka kuinka haluaisitkin. Päätös juomisesta tai juomatta olemisesta on vain ja yksinomaan miehesi. Kiristäminen, uhkailu tai lahjominen ei auta. Lähtemisellä uhkailu ei auta. Itsesi tappamisella uhkailu ei auta. Tämän voi vahvistaa jokainen jonka läheinen on suurkuluttaja tai alkoholisti. Tulet aina jäämään viinalle kakkoseksi, niin surullista kuin se onkin.

Valinta on nyt vain ja ainoastaan sinun. Joko lähdet tai jäät.

Olen samaa mieltä. Itse kestin tässä vuoden kymmeniä petettyjä lupauksia, itkun kanssa vannottuja viimeisiä kertoja, ratkeamisia, muiden syyttelyä. Ongelmien hoitamista viinalla. Ja ttas tuli, se vihoviimeinen petos vaikka annoin viimeksi viimeisen mahdollisuuden. A-ongelmainen mies osaa selittää, syyllistää ja puhua paskaa, viinanjuonnin lisäksi. Tee itsellesi palvelus ja lähde kytkemään kun vielä voit.

Viimeksi muokattu:

Voi miten tutulta tuo teksti kuulostaakaan. Olen myöskin avoliitossa haasteellisen ja temperamenttisen miehen kanssa ja saan aina varoa sanomisiani ja tekemisiäni, jotta ei tulisi huutoa ja haukkuja. Olemme olleet yhdessä jo yli kaksi vuotta ja koko tämän ajan mieheni on juonut kaljaa JOKA PÄIVÄ/ILTA. Määrä vaihtelee päivittäin, mutta koko ajan puhutaan summista 6x 0,5l tölkkiä vähimmillään ja 20kpl 0,33l tölkkiä enimmillään. Per päivä. Aina keskikaljaa. Hän ei asiasta välitä, eikä voi olla ilmankaan. Koko suhteemme aikana hän on ollut ilman kaljaa yhteensä n. 6 päivää.

Olen joutunut opettelemaan olla välittämättä asiasta, koska hän ei kuuntele minua eikä järjen ääntä. Työt hän hoitaa kyllä, oli töissä tai kotona, mutta se ei kerro kaikkea. Nyt hän on työttömänä, mutta ei juomisensa takia. Minä olen itse palkkatöissä ja huolissani mieheni juomisesta jo senkin takia, koska rahamme on tiukalla ja elämme periaatteessa vain minun palkallani, joka ei ole suuri. Sillä pitäisi saada laskut maksettua, ruoka pöytään ja miehelleni kaljaa ja tupakkaa. Elämme siis kädestä suuhun ja luottokorttienkin luottorajat on jatkuvasti tiukilla kulujemme takia. Elän siis jatkuvasti pienen stressin alaisuudessa, mutta en enää tiedä mitä tehdä.

vaikka sanalla alkoholiriippuvainen, alkoholismi. Siitä näet että eipä kannata yhdessä riippua, et kerro minkä ikäinen avopuolisosi on, alle 20v, alle 30, alle 40v?

Minä ihmettelen ihan kauheasti sitä, mikä pitää naiset yhdessä alkoholimiesten kanssa. Eihän suurkuluttajalla ole elämässään yhtään mitään järkevää. Ajan myötä seksi ei suju enää ollenkaan, kaikki raha menee juomiseen ja pidempään käytettyä myös pää menee sekaisin. Suomessakin tapahtuu joka vuosi tappoja, kun itsekontrolli katoaa juodessa ja huitaistaan joku perheenjäsen tai ryyppykaveri hengiltä puolivahingossa.

Onko tällaisiin suhteisiin jäävät naiset itsekin hoidon tarpeessa? Läheisriippuvuutta? Vai onko se sitä, että nainen kuvittelee olevansa hyväntekijä, jotta hän voi paapoa alkoholistimiestään ja kokea ylemmyyden tunnetta siitä, että mies on ressukka? Käsittääkseni aika moni parisuhde on päättynyt, vaikka mies on päässyt kuiville (mies muuttuu toisenlaiseksi esim. tulee uskoon tai mies ei enää halua naista, joka on tottunut kohtelemaan miestä kuin lastaan).

Vaikkei lähteminen ole helppoa minkäänlaisesta suhteesta, niin nauttivatko naiset alistamisesta niin paljon, että silti ei lähdetä pois, vaikka tajuaa itsekin, että suhde on huono? Pelkääkö sellainen nainen, että hän ei osaa olla yksin?

Minä ihmettelen ihan kauheasti sitä, mikä pitää naiset yhdessä alkoholimiesten kanssa.
QUOTE]

Olen kysynyt sitä itseltänikin. Tosin tilanteeni on hieman erilainen, emme asu yhdessä ja molemmat hoitavat omat raha-asiansa. Suurin ja ainoa surua, vihaa ja riitoja aiheuttava asia on kalja. Jos mies olisi kohtuukäyttäjä, hän olisi lähes "täydellinen".

Juuri siksi että kaikki muut asiat ovat niin hyvin ja koska viihdymme hyvin yhdessä, en ole nähnyt toistaiseksi tarvetta lopettaa suhdetta kaljan juonnin takia. Kaikki rautalangat on väännetty ja asia keskusteltu perin pohjin, olemme noin 5-kymppisiäkin jo joten ei tässä eilisen teeren poikia ja tyttöjä olla. Yhteen muuttaminen on mahdoton ajatus ainakin minulle vaikka mies sitä haluaisikin.

Voihan olla että joudun jonain päivänä esittämään uhkavaatimuksen kalja tai minä. Ja tiedän jääväni siinä kakkoseksi.

Viimeksi muokattu:
Hurjalta kuulostaa nuo olutmäärät. Ihmisillä on aina ollut halu päihtyä, eikä tuota asiaa voi oikein muuksi muuttaa. Unelmoin siitä että suomalaiset vaihtaisivat haitallisia päihteitä miuluummin haitattomiin. Hyvä vaihtoehto mielestäni on kannabis. Ei kaloreita, ei haittoja keuhkoihin (höyrystys), ei työpäivää haittaavaa krapulaa.

Myönnän että käytän kannabista lähes joka päivä töistä pääsyn jälkeen. Tässä on tosiaan olueen verrattuna vain se etu että en aiheuta fyysisiä tai henkisiä haittoja itselleni.

Kumpi sitten on hauskempaa? No ainakin itse olen mieluummin pilvessä kuin humalassa. Otan toki viikonloppuna ihan kovastikin välillä alkoholia sosiaalisissa tilanteissa, mutta haitat pysyvät alkoholin suhteen hallinnassa.

No joo onhan se laitonta, mutta niin on punaisia päin käveleminenkin. Sitä tapahtuu ja lait on tehty kierrettäväksi. Ei minusta valtiolla ole oikeutta sanoa minulle mitä nautintoaineita saan käyttää.

Olen kyllä seurustellut tavallisten naistenkin kanssa ja alun epäluulojen jälkeen he ovat hyväksyneet käyttöni. Äkkiähän sen näkee kuitenkin että kyseessä ei ole vahingollinen tai paha asia.

Minä ihmettelen ihan kauheasti sitä, mikä pitää naiset yhdessä alkoholimiesten kanssa.
QUOTE]

Olen kysynyt sitä itseltänikin. Tosin tilanteeni on hieman erilainen, emme asu yhdessä ja molemmat hoitavat omat raha-asiansa. Suurin ja ainoa surua, vihaa ja riitoja aiheuttava asia on kalja. Jos mies olisi kohtuukäyttäjä, hän olisi lähes "täydellinen".

Juuri siksi että kaikki muut asiat ovat niin hyvin ja koska viihdymme hyvin yhdessä, en ole nähnyt toistaiseksi tarvetta lopettaa suhdetta kaljan juonnin takia. Kaikki rautalangat on väännetty ja asia keskusteltu perin pohjin, olemme noin 5-kymppisiäkin jo joten ei tässä eilisen teeren poikia ja tyttöjä olla. Yhteen muuttaminen on mahdoton ajatus ainakin minulle vaikka mies sitä haluaisikin.

Voihan olla että joudun jonain päivänä esittämään uhkavaatimuksen kalja tai minä. Ja tiedän jääväni siinä kakkoseksi.

Niinpä... Etsiskelin keskustelua aiheesta, koska asia tuli yllättäen lähelle. Olen tutustunut mieheen, joka toistaiseksi vaikuttaa kaikin puolin mukavanoloiselta ja mulle sopivalta, paitsi sitä riivatun kaljaa! Iltaisin sitä kuluu säännöllisesti n. litran verran yhteensä jonkin kokoisista purkeista nautittuna ja viikonloppuna tissuttelee sitten jonkin verran enemmän. Ei kuitenkaan toistaiseksi kovin huomattavaan humalaan asti ole vetänyt silloinkaan. Olen aina vannonut, että kyseisensorttista miestä ei mulle tule, mutta nyt ehdin jo pahasti ihastua ennenkuin tajusin tilanteen. Hän kyllä hoitaa työnsä ja muut velvoitteet ajallaan jne. ja meillä on tosi hauskaa yhdessä. Ollaan vielä aika lailla tapailuasteella, jos tuota kaljaa ei olisi niin olisin superonnellinen tästä, nyt epäilyttää jatko. Mitäpä tehdä?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja samassa veneessä?;10571968:
Niinpä... Etsiskelin keskustelua aiheesta, koska asia tuli yllättäen lähelle. Olen tutustunut mieheen, joka toistaiseksi vaikuttaa kaikin puolin mukavanoloiselta ja mulle sopivalta, paitsi sitä riivatun kaljaa! Iltaisin sitä kuluu säännöllisesti n. litran verran yhteensä jonkin kokoisista purkeista nautittuna ja viikonloppuna tissuttelee sitten jonkin verran enemmän. Ei kuitenkaan toistaiseksi kovin huomattavaan humalaan asti ole vetänyt silloinkaan. Olen aina vannonut, että kyseisensorttista miestä ei mulle tule, mutta nyt ehdin jo pahasti ihastua ennenkuin tajusin tilanteen. Hän kyllä hoitaa työnsä ja muut velvoitteet ajallaan jne. ja meillä on tosi hauskaa yhdessä. Ollaan vielä aika lailla tapailuasteella, jos tuota kaljaa ei olisi niin olisin superonnellinen tästä, nyt epäilyttää jatko. Mitäpä tehdä?
Tuota vaihetta minä olen ihmetellyt.
Miksi naiset eivät luovuta tuossa vaiheessa, kun se vielä kävisi suhtkoht helposti.
Vai onko tosiaan taka-ajatuksena miehen raitistaminen.
Harvemmin se vaan on onnistunut.

Joten tehkää tuosta omat johtopäätökset.

Viimeksi muokattu:
Alkoholin suurkulutus ei ole pysyvä ominaisuus. Osa alkoholin suurkuluttajista vähentää juomista ajan mittaan, osa lisää sitä. Miesten ja naisten suurkulutuksen rajat ovat erilaiset.

Suurkuluttaja on mies, joka...
nauttii kerralla 7 alkoholiannosta tai enemmän.
nauttii yli 24 alkoholiannosta viikossa.

Suurkuluttaja on nainen, joka...
nauttii kerralla 5 alkoholiannosta tai enemmän.
nauttii yli 16 alkoholiannosta viikossa.

Alkoholiannos, yksi ravintola-annos, n. 12 grammaa alkoholia:
1 pullo keskiolutta tai siideriä = 1
1 lasi mietoa viiniä (12 cl) = 1
1 pullo A-olutta = 1,3
1 IV-tuoppi (0,5 l) = 2

pullo mietoa viiniä (75 cl) = 6
pullo väkevää viiniä (75 cl) = 10-11
pullo viinaa (50 cl) = 13

Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (ent. Kansanterveyslaitos+Stakes).
Suurkulutus ja kohtuukäyttö - http://www.ktl.fi/portal/2950

Mielenterveyden ja alkoholitutkimuksen osasto - Alkoholin suurkulutus ja kohtuukäyttö
Riskirajat terveille keskikokoisille miehille ovat Käypä hoito -suositusten mukaan 23 alkoholiannosta viikossa tai seitsemän annosta kerralla. Riskirajat terveille keskikokoisille naisille ovat 12 annosta viikossa ja viisi annosta kerralla.

Onko kohtuukäyttö terveellisempää kuin absolutismi?
Epidemiologiset tutkimukset osoittavat, että kohtuullinen alkoholinkäyttö (1-2 annosta/päivä) vähentää vaaraa sairastua, sepelvaltimotautiin, sappikivitautiin, aikuistyypin diabetekseen,dementiaan ja luukatoon.

Kohtuullinen alkoholinkäyttö (1-2 annosta/pv) ei aiheuta haittaa terveelle aikuiselle henkilölle.
Humalajuomiseen liittyy aina riski.
**
KUITENKIN säännöllinen runsas alkoholinkäyttö (yli 2 annosta/pv) on terveydelle haitallista. Terveyshaitat kasvavat nopeasti alkoholinkäytön lisääntyessä. Naiset ovat herkempiä alkoholin haittavaikutuksille kuin miehet.

Mikään yksittäinen oire sellaisenaan ei riitä luokittelemaan ihmistä alkoholistiksi. Alkoholistiselle juomiselle on ominaista alkoholistin tarve käyttää alkoholia terveyttään tai toimintakykyään uhkaavalla tavalla. Toinen keskeinen piirre on alkoholistin kyvyttömyys hallita juomistaan tai sen määrää. Käytännössä alkoholin väärinkäyttöä ja fyysistä alkoholiriippuvuutta on vaikea erottaa toisistaan.

Alkoholismin ensimmäisen asteen kriteerinä pidetään sitä, että veren alkoholipitoisuus ylittää 1.5 promillea ilman, että henkilö on selvästi humalassa.

Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos - http://www.ktl.fi/portal/6873

Suurkuluttaja on nainen, joka...
nauttii kerralla 5 alkoholiannosta tai enemmän.
nauttii yli 16 alkoholiannosta viikossa.
pullo mietoa viiniä (75 cl) = 6

Okei okei, mutta käsi sydämelle: onko täällä montaa, joka ei olisi joskus elämässään juonut pullollista viiniä vuorokauden aikana?
Vai "pitääkö" suurkuluttajalla täyttyä noi kummatkin kohdat?

Kun vietetään kavereiden kanssa koti-iltaa jonkun luona, syödään hyvin ja pitkän kaavan mukaan, niin kyllä siinä yhdellä jos toisella tulee pullollinen viiniä juotua. About 7-8 tunnin sisään. Mutta eihän näitä iltoja nyt ihan hirveän usein ole. Ja usein on myös niin, ettei se pullo per nuppi kulu.

Viimeksi muokattu:
naisista on tulossa samanlaisia juoppoja, kuten miehistäkin. Mutta kännipäissään ovat miehiä paskempia.

Ihan totta! Miehet sentään tappelevat keskenään ja reilusti, mutta naiset haastavat tappelua jopa miesten kanssa tietäen, ettei mies häntä voi lyödä. Naiset muutenkin käyttävät hyväkseen omaa asemaansa "heikompana sukupuolena" häikäilettömästi hyväkseen. Feminismin syytä!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä