Metsolan kankaista yrityskäytössä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras ihmettelee

Vieras
Ihmetteln suuresti Metsolan kankaita.He ovat sanoneet kun siellä olen käynyt ostoksilla ettei heidän kanakistaan saa tehdä myyntimielessä vaatetta yms....

Nyt kuitenkin kun selailin nettiä monet valmistavat niistä esim vaippoja.Ja myyvät nettikaupassaan.

Kuinkahan tämä asia nyt oikeasti siis on?Kuinka moni valmistaa näistä myyntimielessä vaatteita tai vaippoja?

Jos tuo on tiedossa ja miksipä ei olisi, että kankaistaan ei saa tehdä vaatetta tms myyntimielessä, niin silloin blogien ja huutiksen tms kautta niistä uutena myyntiin tekevät tekevät väärin.

Tästä kannattaa tehdä huomautus.

Ja kenenkään on turha huutaa että kade!! Aamuäree on kade!!

En ole, mutta tiedostan yrittäjyyden kautta tulevan vastuun myös ja jos jokin on kiellettyä se on.
Mutta kannattaa tosiaan varmistaa että onko heille annettu lupa, sekin on mahdollista.

[QUOTE="vieras";23154252]Entäs jos minä teen niistä kankaista verhot enkä tykkää niistä ja myyn ne uutena? Kärsin vaan nahoissani enkä saa myydä verhoja?[/QUOTE]

Tämä on sillä harmaalla alueella.

Älä myy uutena, myy siis vanhana. Ja selitä miksi.
Mutta jos myyt toistuvasti samanlaisia verhoja samalla selityksellä niin se ei mene enää läpi.

En minäkään ole kade,kummastuttaa vaan.
Onhan se totta ettei Metsola pysty eikä kerkeä seuraamaan nettiä niin että saisi karsittua niitä pois jotka kankaita luvattomasti käyttää.

Mutta voisiko se olla niin että joillekkin on annettu lupa tehdä? itse kun liikkeessä kysyin niin vastaus oli ei.

[QUOTE="vieras";23154252]Entäs jos minä teen niistä kankaista verhot enkä tykkää niistä ja myyn ne uutena? Kärsin vaan nahoissani enkä saa myydä verhoja?[/QUOTE]

Uskon että tälläinen on ihan sallittua mutta jos tekee heidän monesta kankaastaan ja jatkuvasti.

Harrastusmainen toiminta on eri asia kuin yrittäjänä toimiminen. Jos pienimuotoisesti ommellen myy itse tekemiään vaatteita huuto.netissä, ei se ole yritystoimintaa. Jos sitä tekee jatkuvasti ja ammattimaisesti, ei esim. Metsolan kankaita saisi käyttää kuin luvan kanssa (Metsola tietysti saattaisi antaa luvan esim. vaippoihin, koska heillä niitä ei ole - mutta vaatteisiin ei varmasti, koska sehän olisi suoraan heidän leivästään pois). Lisäksi tulot pitäisi ilmoittaa verottajalle, vaikka ei olisikaan virallisesti yrittäjä& omaisi y-tunnusta.
Käsityöyrittäjän leipä on Suomessa kapea (pienyrittäjäkin maksaa 23 prosentin alv:tä). Mutta sille mahtaa aika vähän, että sääntöjen rikkojia löytyy aina - ostaja voi sitten päättää, haluaako ostaa huuto.netistä "feikki-Metsolan" vai ostaako vaatteita suoraan Metsolalta (tai esim. huutiksesta käytettynä, jos hinnat ovat itselle liian kalliita). Minä en ostaisi noita jäljitelmiä ikinä. Samasta syystä kuin en esim. teettäisi kylpyhuoneremonttia pimeää työtä tekevällä firmalla.
Itselleen tehnyt verhot saa kyllä myydä huuto.netissä uutenakin. Itse olen esim. joskus tehnyt Marimekon kankaata tytölleni jotain vaatetta ja myynyt käytettynä huuto.netissä.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Tästä oli juuri äsken juttua fb:ssä ja joku oli Metsolalta kysynyt, niin siellä olivat vastanneet, että ei saa tehdä kuin omaan käyttöön niistä kankaista, mutta sitten taas kun kankaita myyvät, niin eivät käsittääkseni voi määräillä niiden käyttö, koska Metsolan tuotesuoja käsittää sen merkin käyttökiellon, mutta ei koske kangasta.

Peesaan shihtzua ja firman pitäs kyllä ilmottaa kyseisestä asiasta nettisivuillaan, kaikki kun eivät liikkeessä vieraile. Entäs sitten muut nettifirmat, jotka myyvät Metsolan kankaita?! Miten pystyvät valvomaan, kuka ostaa ja tekee omalle lapselleen ja kuka myyntiin.
Metsola ei ole muuten hakenut mallisuojaa PRH:lta, silloin voisivatkin kieltää kankaiden käytön myyntiin. Pelkkä rekisteröity tuotemerkki ei siihen riitä. Sehän lähinnä suojaa, ettei kukaan myy Metsola-merkillä itse tekemiään vaatteita.

[QUOTE="shihtzu";24540733]Tästä oli juuri äsken juttua fb:ssä ja joku oli Metsolalta kysynyt, niin siellä olivat vastanneet, että ei saa tehdä kuin omaan käyttöön niistä kankaista, mutta sitten taas kun kankaita myyvät, niin eivät käsittääkseni voi määräillä niiden käyttö, koska Metsolan tuotesuoja käsittää sen merkin käyttökiellon, mutta ei koske kangasta.[/QUOTE]

Saanko kysyä missä yhteydessä oli fb:ssa juttua?

Peesaan shihtzua ja firman pitäs kyllä ilmottaa kyseisestä asiasta nettisivuillaan, kaikki kun eivät liikkeessä vieraile. Entäs sitten muut nettifirmat, jotka myyvät Metsolan kankaita?! Miten pystyvät valvomaan, kuka ostaa ja tekee omalle lapselleen ja kuka myyntiin.
Metsola ei ole muuten hakenut mallisuojaa PRH:lta, silloin voisivatkin kieltää kankaiden käytön myyntiin. Pelkkä rekisteröity tuotemerkki ei siihen riitä. Sehän lähinnä suojaa, ettei kukaan myy Metsola-merkillä itse tekemiään vaatteita.

Rekisteröity tuotemerkki antaa suojan kaikille tuotteille, tässä tapauksessa myös kankaille. Eli myös kangas on tuote, jota ei voi käyttää kaupallisiin tarkoituksiin. Mallisuojalla Metsola voisi suojata esimerkiksi kankaan kuvion (jotta toinen vaatevalmistaja ei kopioi kankaan kuviota omaan kankaaseensa). Kankaalle itselleen mallisuojaa ei voi edes hakea (paitsi ehkä jos kangas olisi joku aivan uudentyyppinen, vaikkapa ihan uudesta materiaalista valmistettu?) eikä mallisuojaa edellä mainitun suojan syntymiseksi tarvita.
Metsolan tulisi ilmoittaa kaupallisen käytön kiellosta nettisivuillaan (esimerkiksi heidän oikeutensa hakea oikeudessa korvausta tuotemerkkirikkomuksesta on kyseenalainen tällä hetkellä, koska asiasta ei ole ilmoitettu - kanteen menestyminen nähdäkseni edellyttäisi, että kankaita kaupalliseen tarkoitukseen käyttänyt on tieten tahtoen rikkonut sivuilla näkyvästi mainittua kieltoa).
Metsola lisännee tuon kiellon sivuilleen lähiaikoina, mikäli olen oikein ymmärtänyt.

Näin kirjoittaa jenni-k handmade facebook sivuillaan:

Suomessa on käytössä mallisuoja, joka pätee myös esim. kankaisiin, PRH-mallisuojarekisteristä ei löydy ainuttakaan Metsolan kangasta, joten heidän kanka...illeen ei ole haettu/vahvistettu suojaa, joka rajoittaisi kankaiden käyttöoikeutta. Metsola myy kangasta myös yrityksille, eikä missään paperissa tai heidän sivuillaan ole mainintaa, että kankaidenkäytössä olisi mitään rajoituksia. En myöskään kysyessäni ole saanut mitään perustetta tms miksi en saisi näistä kankaista valmistaa myös myytäviä vaatteita. Enkä suinkaan ole ainoa yrittäjä, joka näin tekee.

Hmmm. toisaalta huutis on myös pullollaan kamalia unikkoviritelmiä... Miten Metsolan kankaat olisivat erityisasemassa niihin nähden?

Tästähän on ollut miljoonaan kertaan eri medioissa, että ne unikkojäljitelmät ovat laittomia. Siis niin ne tuotteet jotka on oikeasti tehty Marimekon kankaista kuin ne jotka ovat tehneet Marimekkoa jäljittelevistä kankaista. Ongelma vain on se, ettei kenelläkään ole aikaa ja resursseja valvoa kaikenmaailman torikauppiaita ja huutonettejä. Isommistahan Marimekko on tehnyt rikosilmoituksen, esim. kun Prada (jos en ihan väärin muista merkkiä) lanseerasi unikkokuosiset bikinit.

Minulle on Metsolan kauppias sanonut, että heidän kankaistaan ei saa ilman lupaa myydä ammattimaisesti tuotteita, satunnaiset käsityöt vat asia erikseen. Ovat kuitenkin antaneet lupia useammillekin, jotka ovat tehneet jotain muuta kuin suoria kopioita heidän vaatteistaa, esim. juurikin vaippoja. Valvonnan vaikeutta hänkin valitteli, mutta toisaalta kääntöpuolena on myös ilmainen mainonta esim. keskustelupalstoilla tämän myötä.

[QUOTE="Maria";24564728]Rekisteröity tuotemerkki antaa suojan kaikille tuotteille, tässä tapauksessa myös kankaille. Eli myös kangas on tuote, jota ei voi käyttää kaupallisiin tarkoituksiin. Mallisuojalla Metsola voisi suojata esimerkiksi kankaan kuvion (jotta toinen vaatevalmistaja ei kopioi kankaan kuviota omaan kankaaseensa). Kankaalle itselleen mallisuojaa ei voi edes hakea (paitsi ehkä jos kangas olisi joku aivan uudentyyppinen, vaikkapa ihan uudesta materiaalista valmistettu?) eikä mallisuojaa edellä mainitun suojan syntymiseksi tarvita.
Metsolan tulisi ilmoittaa kaupallisen käytön kiellosta nettisivuillaan (esimerkiksi heidän oikeutensa hakea oikeudessa korvausta tuotemerkkirikkomuksesta on kyseenalainen tällä hetkellä, koska asiasta ei ole ilmoitettu - kanteen menestyminen nähdäkseni edellyttäisi, että kankaita kaupalliseen tarkoitukseen käyttänyt on tieten tahtoen rikkonut sivuilla näkyvästi mainittua kieltoa).
Metsola lisännee tuon kiellon sivuilleen lähiaikoina, mikäli olen oikein ymmärtänyt.[/QUOTE]

Etsitkö tähän jonkun linkin, että me pöllöimmätki tajuamme tämän. Nimittäin kun itse luin rekisteröidystä tavaramerkistä PRH:n sivuilta, niin siellä luki, että saa yksinoikeuden merkin käyttämiseen tavaran tai palvelun tunnuksena.
Täytyneepä kysyä asiaa kuluttaja-asimieheltä kun tämä oikeasti vaivaa mua...

soitin ja kyselin asiasta viimesyksynä. vastattiin että saa tehä pieniä määriä/yksittäis kappaleita kunhan ei laita omaa tuotemerkkiä. mutta tämä tieto taitaa olla vanhentunutta.

Uskoisin, että Metsolankin kankaat ovat tarkoitettu myytäviksi ja käytettäviksi. Jos ostan laillisesti kankaan, niin saan tehdä siitä mitä tahansa, vaikka myyntiin. Jos painatan selvästi mallisuojaa tai tekijänoikeuksia loukkaavan kopion, niin tilanne on erilainen. Kuinka moni mittatilausvaatteiden ammattimainen ompelija on esim. lähtenyt selvittämään kangaskaupasta ostamansa kankaan tekijänoikeus- tai mallisuojaa. Tässä liikutaan nyt aika harmaalla alueella.

[QUOTE="maria";24540657]Harrastusmainen toiminta on eri asia kuin yrittäjänä toimiminen. Jos pienimuotoisesti ommellen myy itse tekemiään vaatteita huuto.netissä, ei se ole yritystoimintaa. Jos sitä tekee jatkuvasti ja ammattimaisesti, ei esim. Metsolan kankaita saisi käyttää kuin luvan kanssa (Metsola tietysti saattaisi antaa luvan esim. vaippoihin, koska heillä niitä ei ole - mutta vaatteisiin ei varmasti, koska sehän olisi suoraan heidän leivästään pois). Lisäksi tulot pitäisi ilmoittaa verottajalle, vaikka ei olisikaan virallisesti yrittäjä& omaisi y-tunnusta.
Käsityöyrittäjän leipä on Suomessa kapea (pienyrittäjäkin maksaa 23 prosentin alv:tä). Mutta sille mahtaa aika vähän, että sääntöjen rikkojia löytyy aina - ostaja voi sitten päättää, haluaako ostaa huuto.netistä "feikki-Metsolan" vai ostaako vaatteita suoraan Metsolalta (tai esim. huutiksesta käytettynä, jos hinnat ovat itselle liian kalliita). Minä en ostaisi noita jäljitelmiä ikinä. Samasta syystä kuin en esim. teettäisi kylpyhuoneremonttia pimeää työtä tekevällä firmalla.
Itselleen tehnyt verhot saa kyllä myydä huuto.netissä uutenakin. Itse olen esim. joskus tehnyt Marimekon kankaata tytölleni jotain vaatetta ja myynyt käytettynä huuto.netissä.[/QUOTE]

Järkevä yritys ei myisi kankaitaan muille, jos valmistaa niistä itse valmiita tuotteita. Jos taas, joku tekee täydellisen kopion valmiista vaatteesta, se on lakirikkomus. Ja jos oikein tarkkoja ollaan, ei yrittäjä maksa alv:tä, vaan veloittaa sen asiakkaalta ja välittää valtiolle.

Minusta niissä on ollut ohjeena, että ei saa tehdä vastaavia tuotteita, kun mitä metsolalla itsellään on myynnissä. Eli jos ompelet housut, niin voit tehdä kankaasta erilaiset- et samanlaisia, mitä metsolan liikkeessä on myytävänä. Muistaakseni JNY:llä jne. on vastaavat ohjeet.

Alkuperäinen kirjoittaja kuulin myös;24565051:
Näin kirjoittaa jenni-k handmade facebook sivuillaan:

Suomessa on käytössä mallisuoja, joka pätee myös esim. kankaisiin, PRH-mallisuojarekisteristä ei löydy ainuttakaan Metsolan kangasta, joten heidän kanka...illeen ei ole haettu/vahvistettu suojaa, joka rajoittaisi kankaiden käyttöoikeutta. Metsola myy kangasta myös yrityksille, eikä missään paperissa tai heidän sivuillaan ole mainintaa, että kankaidenkäytössä olisi mitään rajoituksia. En myöskään kysyessäni ole saanut mitään perustetta tms miksi en saisi näistä kankaista valmistaa myös myytäviä vaatteita. Enkä suinkaan ole ainoa yrittäjä, joka näin tekee.

Mistä sieltä löytyy tuo teksti?

Yhteistyössä