Alkuperäinen kirjoittaja tinttamaaria:
Moikka!
Mulla epäillään kohdunulkosta, huomenna selvinnee mitä tehdään.
Meinasivat jo perjantaina laittaa kanssa ton piikin, mutta jäivätkin vielä
tarkkailemaan tilannetta.
Huomenna verikokeesta hCG, jonka jälkeen päätöksiä.
Mulle sanottiin että 3-12kk ennen seuravaa yritystä ton piikin jälkeen..
Miten sulla huomattiin toi ku?
Mua pelottaa ihan hirveesti jatko..
Heippa!
Voi että, toivottavasti sulla raskaus olisi ihan oikeassa paikassa :hug:
Mulla kohdunulkoinen huomattiin sillain, että mulla tuli sunnuntaina kovia vastakipuja ja hieman veristä vuotoa. Ajattelin, että menen lääkäriin viikolla. Tein sitten varmuuden varalta raskaustestin, joka sitten olikin yllätyksekseni plussa. Yllätys se oli siksi, että mulla oli ollut ihan normaalinoloiset menkat juuri pari viikkoa sitten, joten kaiken järjen mukaan nyt oltaisiin eletty vasta ovisaikaa.
Menin sitten tiistaina lääkäriin, joka laittoi päivystyslähetteen naistentautien polille. Siellä sitten ultrasivat, eikä kohdusta löytynyt mitään. Kävin myös verikokeessa, jotta nähdään, mitkä ovat raskaushormoniarvot. Mulle laitettiin aika seurantaverikokeeseen torstaille. Torstain kokeen jälkeen lääkäri sitten soitti, että arvot oli aika korkeita (tiistain arvo 6000 ja torstain 10000) ja pyysivät mut uudelleen ultraan. Siellä ultrassa sitten löytyi vasemmasta munanjohtimesta alkanut raskaus (ei mitenkään selvänä, mutta kuitenkin). Tässä vaiheessa mulla ei enää ollut maha oikeastaan kipeä, mutta vuotoa tuli jonkin verran (maha oli siis kipeä sunnuntaista tiistaihin).
Antoivat mulle sitten metotreksaattipiikin ja menin kotiin. Kotona sitten alkoi kovat kivut. Sain myös hartiapistoksia ja perjantaina aamulla mua myös huimasi kovasti ja sattui vähän joka paikkaan. Menin sitten päivystykseen ja ultrasivat taas. Mahassa oli jonkin verran (2dl ainakin) verta ja nesteitä, eikä metotreksaatti ollut juurikaan auttanut mihinkään. Sitten jouduin kiireellisenä tähystyleikkaukseen, jossa poistivat alkaneen raskauden, vasemman munanjohtimen sekä 2 dl verta mahasta.
Tää kohdunulkoinen on kyllä ollu mun elämän kauhein asia, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Paljon kipua, paljon surua

Mutta täytyy vaan yrittää ajatella, että asiat menee niin kuin on tarkoitettu...tätä vauvaa ei meidän perheeseen ollut tarkoitettu syntymään
Olen myös ajatellut, että miksi ihmeessä ei voinut olla ihan "vaan" tavallinen keskenmeno, miksi kaiken piti mennä niin vaikean kautta

Olen kokenut myös ns. tavallisen keskenmenon ja vaikka sekin oli tositosi kova paikka, niin kyllä tää kohdunulkoinen on ollut vielä paljon kovempi (ehkä sen vuoksi, että myös munanjohdin rytäkässä vietiin ja kivut ovat olleet paljon voimakkaammat)
Toivon todella, että sulla ei oo kyseessä kohdunulkoinen raskaus :hug: Paljon jaksamisia ja tsemppiä! Ja tän mun kirjoituksen tarkoituksena ei ole todellakaan pelotella millään tavalla sua! Jos sulla nyt se kohdunulkoinen on, niin monesti se menee paljon helpomman kautta ohi kuin mitä esim. mulla. Aina keskenmenot on kovia paikkoja ja tuovat surua mukanaan, mutta aika onneksi auttaa ja elämä alkaa taas voittaa :hug:
Onko sulla siis vielä mahdollisuuksia siihen, että kohdusta löytyisikin jotain? Vai onko "tuomio" jo keskenmeno (joko kohdunulkoinen tai -sisäinen)? Jos on vielä pienikin mahdollisuus onnelliseen raskauteen, niin sitä sulle toivon täällä peukut pystyssä! Toivottavasti kaikki menee hyvin!