Metotreksaatti ja KU

Elikkäs mulla todettiin kohdunulkoinen vasemmassa munatorvessa 2:n IVF:n jälkeen. Sain yhteensä kolme metotreksaatti piikkiä, ennen kuin alkoin hcg laskea. Nyt viimeisin hcg oli vähän alle 2000. Vuoto alkoi kolme päivää sitten, niukkoina. Kärsimme siis selittämättömästä lapsettomuudesta, joten ehkäisyä noiden piikien jälkeen en todellakaan käytä, kun raskautuminen on jokatapauksessa lähes mahdotonta. Kuinka nopeasti te "terveet" olette raskautuneet ulkoisen jälkeen ja voiko raskaaksi edes tulla uudelleen, ennen kuin tuo hormooni on laskenut nollaan?? Kiitos vastauksistanne.

Mun käsittääkseni ei voi raskautua ennen kuin hcg on nolla.. Korjatkaa jos olen väärässä. Mulle ainakin sanottiin lekurista, että kolmeen kuukauteen ei saa raskautua piikkien jälkeen, kun se joku on niin alhaalla, ettei ole foolihappoa tarpeeksi. Voi tulla epämuodostumia uudelle sikiölle.
No mun ei tarvii vielä edes haaveilla siitä uudesta yrityksestä, eli en ole raskautunut vielä ku:n jälkeen. Mulla on nyt monta viikkoa takana tätä ku:sta. Mulla todettiin se 02.08. ja edelleen mulla on siellä möykky, joka ei lähde pois ja hcg ei ole laskenut nollaan, pysyttelee sitkeästi 1:ssä.
3 viikon kuluttua pääsen uä-spesialistille, joka toivottavasti kertoo, mikä möykky on, mitä sille voi tehdä. Mullehan tulee kolme kuukautta täyteen metotreksaatin jälkeen tuossa marraskuun puolessa välissä.
Kuinka usein sulla kontrolloidaan sitä hcg:tä?
Mikä sulla oli hcg korkeimmillaan?
Ihan mielenkiinnosta kyselen.

zelda
Mina sain vain yhden piikin ja sillä raskaushormoni lähti hyvään laskuun.Viimeksi arvo oli 7 ja vuotoa on jo ollut pari viikkoa.Minulle sanottiin,että koska sain vain yhden piikin,mitään estettä uudelle raskaudelle ei ole.Eli mitään taukoa ei tarvitse pitää,koska se määrä oli niin vähäinen.En tiedä sitten jos useamman piikin saa,että onko silloin juuri tuo 3kk taukoa,jonka luulin myös minulle tulevan.Parin viikon päästä on uusi verikoe ja toivottavasti tulos on 0.Saan aloittaa seuraavasta kierrosta clomit uudelleen.

Hei Endorfiini ,

Et varmaan tykkää tästä mitä kirjoitan mutta kirjoitan kuitenkin.
Miettisin todellakin uudelleen tuota ehkäisyn käyttämistä. Metotreksaattihan on sytostaatti eli melkoinen myrkky kyseessä.
Hcg pitää olla nollilla myös ennen kuin uutta raskautta voi yrittää. Ihan vaan senkin takia että munatorveen jää mitään jäämiä ja aiheuta lopulta mitään pahempaa. Lääkäreiden karenssit tuntuu kamalalta mutta ei ne niitä huviksee jakele! Tuossa alla linkki josta löydät tietoa metotreksaatista. Siinä kerrotaan esimerkiksi että jos suunnittelee raskautta miehenkin on lopetettava sen käyttö 3 kk ennen yrityksen alkua.

Tsemppiä :hug: aurinkoinen

http://www.reuma.fi/reumataudit/laakkeet/metotreksaatti.html

Sitä minäkin eilen ajattelin, että vaikka onkin ollut lapsettomuushoitoja ja muuta, niin silti kannattaa pitää se varoaika. Onhan niitä ennenkin kuultu, että hoitojen jälkeenkin on saanut alkunsa uusi raskaus, vaikka ei olisi mukamas ollut mahdollisuutta. Ei sitten tarvii miettiä mitä voi tulla, jos vaikka raskautuisikin heti.
Mulle lääkäri sanoi, että aikaisintaan marraskuun puolivälissä saa alkaa uusi yritys, mutta vielä parempi olisi olla kuukausi pidempään yrittämättä, ettei sitten tarvii pelätä sitä, että sikiöllä ei ole kaikki kunnossa. Mulla nyt muutenkin sitten ilmeisesti menee vaan pidempään ennen uutta yritystä.
Ja juu, mulle sanottiin silloin ensimmäisen piikin jälkeen, että varoaika on vain siihen saakka, kun menkat tulee. Varoaika piteni, kun jouduttiin antamaan toisella kertaa ne kolme uutta piikkiä.

Voimahaleja kaikille niille, jotka niitä tarvitsee! :hug: :hug:

Mulla eka ulkopuolinen 08/05 ja metotreksaattipiikki keskeytys. Siin meni joku pari kuukaut enne ku HCG nollil ja siit sit noin 4kk ku uus ulkopuolinen. Siit on nyt menny 7kk eikä merkkiäkään uudest raskaudest. Lääkäri kehotti yrittämään ovutestien avul, et osuis oikeeseen ajankohtaan ja sit jos ei mitään kuulu tän vuoden aikana, ni ens vuon TYKS:iin tutkimuksiin.

Hei enforfiini,
normaali kuukautiskierto munasolun kypsymisineen ja irtoamisineen ei ala ennen kuin raskaushormonit ovat elimistöstä poistuneet. 2000 on kyllä tosi vähän, mutta periaatteessa normaalit hedelmälliset kierrot voivat alkaa vasta kun olet nollassa.
jaksamista!!

Yhteistyössä