Metformini + raskaus

Moi

Kauanko ootte jatkaneet metujen syömistä positiivisen r-testin jälkeen ?
omaan lääkäriini en toistaiseksi saa yhteyttä. kahdelta "vieraalta" tohtorilta kysyin, toinen käski lopettamaan heti ja toinen jatkamaan h12 asti !!!???
nyt menossa rv 6 ja raskaus täysi luomuyllätys vuosien lapsettomuuden ja lukuisten IVF-yritysten jälkeen...

Tein positiivisen r-testin viime jouluaattona. Itsekin söin metuja edeltävästi ja tokihan olin unohtanut mitä niiden suhteen pitäisi tehdä, jos tuo r-testi onkin positiivinen. No sainpa sitten jouluaattona kiinni naistentautienpolilta lääkärin (omalääkäri yksityisellä, eikä siis joulun aikaan tavoitettavissa), joka totesi että voin nuo metut lopettaa vaikka samantien. Toisaalta totesi myös, ettei niistä suurta haittaakaan pitäisi olla, vaikka jatkaisinkin. Lisäsi vielä, ettei myöskään niiden yhtäkkisestä lopettamisesta haittaa raskauden etenemiselle ole.

No lopetin nuo metut parin päivän sisällä. Ikävä kyllä tuo raskaus keskeytyi muutaman viikon kuluttua. Omalääkäriltä myöhemmin asiasta kysyin ja kehoitti jatkossa jatkamaan rv 12 saakka (heillä yleinen käytäntö ) . Ja lisäsi vielä, ettei todellakaan tuo keskenmeno johtunut metujen lopettamisesta. (Enkä sitä varsinaisesti epäillytkään)

Ja myöhemmin olen kuullut että käytäntöjä asian suhteen on monia. Paras olisi varmaan ensin kysyä omalta lääkäriltä. Tuskin haittaa on jos siihen saakka noita lääkkeitä otat..?

Mä söin alkuraskauden ultraan asti eli kahdeksannelle viikolle. Sitten annettiin lupa lopettaa, vaikka olis niitä saanutkin syödä. Lääkäri totes vaan ettei niistä oo haittoja tullut, mutta tuskin mun kohdalla on hyötyä niin paljon että tarttis jatkaa. Poika on ihan terve.

Hei ja onnea raskaudesta :flower: Mä soin metuja esikoisen kohdalla koko raskauden. Alussa sen takia, että ne ehkäisee keskenmenoa, jos on PCO taustalla. Sitten niitä jatkettiin koko raskauden ajan verensokerien tasaamiseksi. Nyt kuopusta odottaessa syön niitä taas koko raskauden.

Sattuipa sopivasti silmiin tämä kun saman ongelman kanssa pyöriskelen.
Mulla on metut olleet n.3 vuotta pcon "hoitona". Mutta kyllä mulla insuliiniresistessiäkin löytyy, diabetes -diagnoosia ei ole, vielä...

No siis, plussasin ekasta ivf:stä ja nyt mennään rv 11+1. tänään oli np-ultrassa ja lekurin haastattelussa just tän metu-jutun takia. Lopputulos on se, että mäkin joudun nyt syömään niitä koko raskauden ajan, kuulemma naistenklinikalla on otettu se suuntaus, että jos metut aloitettu niin niitä jatketaan koko raskaus. Saattaa olla, että tähän on kuitenkin lisätekijänä vielä se, että mulla oli edellisessä raskaudessa insuliinihoitoinen diabetes.

Murehduttaa vaan kovasti, että jos se kuitenkin aiheuttaa vauvalle jotain vaaraa, kun niitä tutkimuksia on tähän mennessä ollut niukasti saatavilla. Tosin nyt niitä on tullut jokunen, kuulemma, ja yhdessäkään tutkimuksessa ei oltu todettu että metut vaarantaisivat jotenkin sikiön kehitystä.

Joten Äsveen kokemukset ja tieto oli kovasti tervetullutta =)
Oliko vauvalla kaikki ok? Mitä sinulle tästä metut&raskaus-yhdistelmästä on kerrottu?

Vauvalla oli kaikki ok ja nyt on 1 v 9 kk ikäinen reipas taapero. Kyselin paljon silloin noista metuista sisätautilääkäriltä, jolla kävin raskausaikana. Hän ylisti niitä jo silloin ja nyt tän raskauden aikana ylistää vielä enemmän. Eli kai ne harmittomia on. Muistaakseni Oulun yliopistossa on tehty niistä joku laaja tutkimus ja ulkomailla niitä on tutkittu vielä enemmän ja lekurini mukaan niiden käyttö koko raskauden ajan yleístyy koko ajan. Ole siis huoleti, mutta jos kuitenkin huolestuttaa, niin kysy lääkäriltäsi, saat mielenrauha. Ekassa raskaudessa minuakin mietitytti ne, mutta nyt ei, kun on jo kokemusta.

Pitää vielä lisätä, että tuskin Suomessa otettais minkäänlaista riskiä raskaudessa. Eli jos olisi pienintäkään epäilystä metujen haitoista, niin tuskin niitä suositeltas kellekään. Niin tarkkoja tunnutaan olevan lääkkeiden kanssa raskauden aikana...

Nostelen tätä pinoa, koska itse painin tämän saman ongelman kanssa tällä hetkellä. Mulla metut PCOSsin hoitoon ja sokerit normaalit. Nyt menossa rv 12+0 ja sisätautilääkäri kehoitti vaan jatkamaan. Huolestuttaa kun mulla annostus on aika iso aamulla 500mg*2 ja samoin illalla 500mg*2. Onko muilla kokemusta asiasta???

AInakin meidän suunnalla se on ihan yleinen käytäntö PCOlaisilla, että metuja otetaan ainakin ekat kolme kk, usein koko raskaus. Niiden käyttöä on tutkittu jo paljon, ainakin Oulussa ja Yhdysvalloissa tietenkin :whistle: mutta löytyy siis kotimaisiakin tutkimuksia.

Yhteistyössä