Metformin ja alkoholi

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti
ihmettelen
Kaipaan tietoa terveydenhuollon ihmisiltä tai kokemuksia Metforminin käyttäjiltä. Olen 36-v. 2-tyypin diabeetikko. Metformin on aloitettu puolisen vuotta sitten. Käytän alkoholia vähän ja harvoin. Nyt kuitenkin kuukausi sitten mieheni kanssa joimme tavanomaista enemmän ja olin ottanut normaalin 2x500mg Metforminia illalla. Meillä oli mukavaa. En (tietenkään) sammunut, ollut huonovointinen, hoiperteleva tms. Koko elämäni aikana en KERTAAKAAN ole oksentanut alkoholin vuoksi. Nyt olin seuraavana aamuna ihan hirveän kipeä, pää särki, oksensin iltaan asti ja vielä seuraavanakin päivänä olin ripulissa ja huonovointinen. Olin varma, että johtui alkoholista, kunnes lapseni sairastui seuraavana iltana ja oli mahakivun vuoksi pois koulusta koko viikon.

Kysymys kuuluu: Uskaltaako Metforminin kanssa käyttää alkoholia? Olikohan tuo vatsatauti, joka sattumalta tuli alkoholinkäytön jälkeen vai järkyttävä krapula? Koska en juonut sentään ylettömästi eikä vastaavasta määrästä ennen ole mitään noin hirveää seurannut. Nyt pelkään juoda edes paria lasia valkoviiniä :(. Ja muutenkin olen tosi vähän alkoholia tähänkin asti käyttänyt. Tärkeitä juhlatilaisuuksiakin olisi edessä, joten hyvät neuvot ovat tarpeen.
 
moi. en ole metfominia itse käyttänyt, mutta muuten kaiken maailman hormoneja. enpä ihmettelisi jos osa huonosta voinnista olis niiden "syytä". Toki lapsen sairastuminen viittaisi johonkin mahapöpöön. Mulla kyllä kaikki hormonit/kierron vaihe vaikuttaa ainakin humalatilaan....

etköhän nyt uskalla muutaman viinilasin ottaa. Toki diabeteksenkin kanssa toi alkoholi ei oo mikään paras juttu. itse oon nyt "iän myötä" tullu vähän laiskaksi juojaksi, nuorempana sai vetää ihan loputtomasti, mutta nyt tulee jo juodessa yleensä muutaman (2-3) siiderin jälkeen tylsä olo, eikä huvita juoda. olenkin nykyisin useimmiten sitten kuskina.

jospa tästä jotain tukea? kuullostele itseäsi, jos tuntuu että tulee toistamiseen huono olo, tee sitten päätelmiä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Kannattaa kysyy apteekista
Googletin ja väitettiin, että alkoholi ja Metformin-yhdistelmä saattaisi olla hengenvaarallinen (?!). HUH... No, ehkä jätän sitten Metforminin ottamatta ja juon (edelleen) vain pieniä määriä (2-3 annosta) harvakseltaan. Ehkä tuo reaktioni johtui alkoholin ja Metforminin yhdistelmästä. Sisätautilääkäri ei mitenkään varoittanut asiasta. Olin siis oikeasti järkyssä kunnossa tuon ekan päivän ja suunnittelin lähteväni tiputukseen. Kurja juttu tämäkin, mutta parasta sitten vain ottaa varman päälle, ettei toistu.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Kannattaa kysyy apteekista
Googletin ja väitettiin, että alkoholi ja Metformin-yhdistelmä saattaisi olla hengenvaarallinen (?!). HUH... No, ehkä jätän sitten Metforminin ottamatta ja juon (edelleen) vain pieniä määriä (2-3 annosta) harvakseltaan. Ehkä tuo reaktioni johtui alkoholin ja Metforminin yhdistelmästä. Sisätautilääkäri ei mitenkään varoittanut asiasta. Olin siis oikeasti järkyssä kunnossa tuon ekan päivän ja suunnittelin lähteväni tiputukseen. Kurja juttu tämäkin, mutta parasta sitten vain ottaa varman päälle, ettei toistu.
ja tarkennan vielä, että jätän siis ottamatta Metforminin sinä iltana, kun alkoholia nautin (pienen määrän siltikin). Onneksi ei ole tuo alkoholi erityisen iso asia ollut elämässä tähänkään asti :). Kyselen lääkäriltä huhtikuussa, mutta siihen asti näin. Kiitos vastauksista.
 
ambrosine
Heippa, tarkistin tän asian lääkäristä jokinen aika sitten.
Sanoi että helposti voi sen muutaman lasillisen viinä esim juoda ilman että pitäs tulla mitään haitta-vaikutuksia. Toki se on henkilöstä itsestäänkin kiinni miten alkoholi sopii.

ITe olin 5kk täysin juomatta. Eilen join lasin punaviiniä, eikä oireita :).

Ja joo, google kyllä varottelee antabusvaikutteista ym maksan laajenmisesta, mutta pharmacasta katsottuna meinaa jos juot todella reippaasti.
 
Metukan ystävä
Metformin säilyy kuitenkin elimistössä jonkin aikaa. Itsellä aivan mahdottomat rapulapäivät jo viidestä oluesta tuon Metukan kanssa. Ei auta jos jätät aamulla ja illalla ottamatta sekä rapulapäivänä myös...pitää olla pidempi tauko...ainakin yli viikko. Sitten ei hätää rapuloiden kanssa ja voipi maistella ihan surutta viiniä, olutta jne....mutta lääke on aina määrätty johonkin, joten siis....
 
Diabetologi
Metformiinin kanssa ei saa tulla humalaan eikä varsinkaan krapulaan, koska silloin vaanii maitohappoasidoosi- niminen vaarallinen elimistön happamoitumistila: Fimea - Metformiini ja maitohappoasidoosi – varo viinaa!
Jollei ole munuaisten vajaatoimintaa (joka hidastaa metformiinin poistumista elimistöstä), metformiini on käytännössä poistunut n. vuorokaudessa tabletin ottamisesta. Jos haluaa juoda enemmän kuin pari lasia viiniä tai olutta, kannattaa pitää metformiini tauolla yksi vrk ennen ja jälkeen juomisen. Jos haluaa hyötyä lääkkeestä, ei kannata kovin usein juoda ja tauottaa lääkettä.
Munuaisten vajaatoiminnassa metformiinia pitäisi välttää. Jos syystä taikka toisesta sitä silti käytetään vaikka pikkuannoksella, sen aikana ei saa juoda, sillä lääke ei poistu nopeasti kropasta munuaisten kautta, ja yllä kuvattu tauko ei auta.
 
diabeetikko
Metformin pakkauksessa olevassa ohjeessa on mainittu alkoholin käyttö. Itse käytä alkoholia kohtuulisesti ja otan silti Metforminia. Ei siitä ole olut mitään haittavaikutuksia. Ehkä tapauksessasi oli tosiaan kyse jostain vatsataudista. Tietysti kaikkien lääkkeiden ja alkoholin kanssa täytyy olla varovainen, kuten Doabetologi myös ohjeisti. Lääkkeiden ja alkoholin yhteisvaikutus voi vaihdella eri henkilöillä ja riippuu usein lääkkeiden yhteisvaikutuksesta sekä elimistön eri sairauksista.
 
vierailija
Kaipaan tietoa terveydenhuollon ihmisiltä tai kokemuksia Metforminin käyttäjiltä. Olen 36-v. 2-tyypin diabeetikko. Metformin on aloitettu puolisen vuotta sitten. Käytän alkoholia vähän ja harvoin. Nyt kuitenkin kuukausi sitten mieheni kanssa joimme tavanomaista enemmän ja olin ottanut normaalin 2x500mg Metforminia illalla. Meillä oli mukavaa. En (tietenkään) sammunut, ollut huonovointinen, hoiperteleva tms. Koko elämäni aikana en KERTAAKAAN ole oksentanut alkoholin vuoksi. Nyt olin seuraavana aamuna ihan hirveän kipeä, pää särki, oksensin iltaan asti ja vielä seuraavanakin päivänä olin ripulissa ja huonovointinen. Olin varma, että johtui alkoholista, kunnes lapseni sairastui seuraavana iltana ja oli mahakivun vuoksi pois koulusta koko viikon.

Kysymys kuuluu: Uskaltaako Metforminin kanssa käyttää alkoholia? Olikohan tuo vatsatauti, joka sattumalta tuli alkoholinkäytön jälkeen vai järkyttävä krapula? Koska en juonut sentään ylettömästi eikä vastaavasta määrästä ennen ole mitään noin hirveää seurannut. Nyt pelkään juoda edes paria lasia valkoviiniä . Ja muutenkin olen tosi vähän alkoholia tähänkin asti käyttänyt. Tärkeitä juhlatilaisuuksiakin olisi edessä, joten hyvät neuvot ovat tarpeen.
 

Yhteistyössä