Metformiini?

  • Viestiketjun aloittaja Bintje
  • Ensimmäinen viesti
Bintje
Onkohan oikea osio mut laitan kuitenkin :)
Onko kokemusta?
Lääkäri määräs kun menkkoja ei vaan kuulu eikä näy :headwall: Ja mulla on jo muuta vuos sitten todettu pco, ylipainoa, lapsiakin saa "tehdä" pitkään ja hartaasti...
Aiko soittaa reseptin apteekkin. Nyt pitäs rueta teroja napsii et sais veren virtaamaan \|O
 
Bintje
muistin lääkkeen ihan väärin :ashamed: Gynen kans tästä oli juttua kun kävin ja sanoin et mietin. nyt sit hain apteekista lääkkeen.
Mulla siis vuotoa ei kuulu eikä näy...Alkoivat 6vko synnytyksestä. Seuraavat tuli kun lapsi oli 8kk, sitten oli 50 päivää väliä ja nyt mennään jo kp 40 :eek: aina mulla on ollut pitkähkö ja epäsäännöllinen kierto sekä runsas vuoto :x, ylipainoa joka ei lähe vaik mitä tekis... Rupes tympimään kun jatkuva menkkakipu, tunne et alkaa mut mitään ei vaan tule :headwall:
Mites kun lääkkeessä maininta ettei saa käyttää jos yrittää raskautta? gyne kyl puhui et amerikassa käytettään raskausaikanakin? Meille kolmoselle on lupa mut ei yritetä. Eli siis tjottaillaan. Esikkoa yritettiin 3v mut kakkonen tuli sit kuin vahingossa kun oltiin varauduttu taas pitkään yriteykseen... Olisiko järkevintä laittaa tjottailutkin jäihin pariks kuukautta vai miten toimia?
Mulla annostus 1tabl/pvä viikon ajan ja sit 2/pvä ja kyseessä siis 500mg:n metforem... Milloin otetaan? Aamulla, päivällä? seurataanko teillä jotenkin lääkkeen vaikutusta? Mulle gyne määräsi 100tablettai eli sehän on vajaat 2kk... Menen muun asian takia gynelle huhti-toukokuun vaihteessa et kaipa sit jutellaan lisää asiasta.

Tein haun lääkkeen nimellä sivustolla ja löysinkin jonkin verran juttua. Tietty lisätieto ei pahitteeksi ja varsinkin kokemukset teiltä jotka olette vasta aloittaneet syömään lääkettä.
 
Kikka Kolmonen
Mä en ole ihan varma mitä tuossa viestissäsi kysyt... vai onko se enemmän tajunnan virtaa tuo kirjoitus.

Mutta asiaan, minulla oli Glugophage-lääke vuoden. Se on metformiinia. Samoin tuo Metforem on metformiinia. Eri nimiset lääkkeet vain. Minulla kierto säännöllistyi ja lyheni hieman, kuten oli tarkoituskin. Laihtunut en tippaakaan (171cm/75kg) vaikka moni sillä laihtuukin. Ei tuottanut tulosta. Nyt jonottelemme nyt toiseen IVF-hoitoon, tällä hetkellä minulla ei ole mitään lääkitystä.

Kyllä se metformiini on hyvä lääke ainakin tutkimustulosten perusteella, se pitää vaan lopettaa kun huomaa olevansa raskaana. Ei se kuolemaksikaan sikiölle ole.
 
hei
Hei,

minulla myös pco (lievä), ylipainoa. Aloitin metformiinit syksyllä lapsettomuuden hoitoon (syötyäni sitä ennen turhaa puoli vuotta clomifenia). Monilla kai sekä metut että clomit samaan aikaan käytössä. Alkuun metut aiheuttivat aika lailla ripulia ja myöhemminkin vatsa välillä löysällä. Mutta pahempien sivuoireiden pitäisi loppua melko pian.
Pelkästään metuillakin voi raskautua. Meille tehtiin loka-marraskuussa inssit ja uusi oli suunnittelilla tammikuussa, kun yllättäen huomasinkin plussanneeni "luomukierrossa", jossa käytössä siis pelkästään metformiini. Yleensä sitä pitää syödä pidempään, että alkaa vaikuttaa. Tietysti nuo inseminatioiden hormonitkin vaikuttaneet pohjalla (gonal-f, lugesteron).
Lääkärin ohjeiden mukaan jatkoin metformiinin syöntiä rv 9-10 asti, lopussa vähentäen annosta (ensin mun normaali annosa 3*750mg, sitten 2*750mg ja vikalla viikolla 1*750mg). Sen jälkeen ei hänen mukaansa hyötyä. Metut auttaa myös alkuraskauden kohonneeseen keskenmenoriskiin pco:ssa.
Eli ei ole vaarallista syödä raskauden alussa, päinvastoin.
Mutta jokainen lapsettomuus ongelma on yksilöllinen ja eri hoidot tarpeen.

Onnea hoitoihin ja toivottavasti onnistutte pian!
Lumis rv 12

 
Bintje
Kiitos teille!
ja tosiaan taisi enemmän olla tajunnavirtaa ja oman olon rauhoittamista kirjoitteluni :) En ole koskaan ollut "hyvä" lääkkeiden syöjä. Sitä vaan olettaa et kyllä lapsia tulee sit kun minä haluan. No siitä käsityksestä sain sitten karvaasti luopua kun esikoista yritettiin. Meidät tutkittiin eikä mitään pahaa vikaa ollut. Mulla pco ja miehen siittiöt ei ihan a-luokkaa mut mahkuja on. Ja kyllähän kakkonen todisti et onnistutaan (silloin oli terot myös käytössä)...

Jaahas taas mitään järkeä :ashamed: Aamulla otin ekan metun (hih gyne mainitsikin et netissä tää nimitys lääkkeestä) ja terot. jos se vuoto pian alkais (hullua toivoa sitä aikaa :x ) ja rupeis säännöllistyy. Pääsis sit miettii mahdollista ovulaatiota. gyne lupasi et ihan puhelinsoitolla voidaan ottaa käyttöön clomitkin tai lu??...Mut en taida vielä niitä haluta. Vauvalla ei ole kiire joten antaa kropan nyt rauhassa muokkailla itteään :) mut ei kyllä panna ollenkaan pahaksi jos vaaivi tulostaan ilmoittaisikin.

Onnea Lumis raskautumisesta ja paljon tarraliimaa vielä mukaan!! :D <br><br>
 
Itselläni oli Diformin retard -merkkiset metformiinivalmisteet ja söin niitä ennen raskautumista ja vielä 1. kolmanneksen raskaudesta. Auttoivat kyllä kierron pituuteen. Muutoin ei vaikuttanut eloon (paitsi alussa tuppasi mahaan käymään, jos ei tajunnut syödä hyvin samalla, kun otti lääkkeen).
Ja itselläni oli annostus 2 tbl päivässä ja otin ne aamulla sekä illalla.
 
Minulla gyne aloitti metformiinin osana hoitoja kun on kanssa toi pco. Ensimmäisen lapsen saimme pelkillä clomifenilla ja vieläpä lievällä annoksella toiseen clomikiertoon. Nyt menin kyselemään uuden raskauden perään ja hän halusi aloittaa metut. Olen syönyt nyt kolme viikkoa ja oireena on ilmestynyt törkeä pahoinvointi. Pahaa tekee pelkkä ajatus syömisestä ja lääkkeet olisi hyvä ottaa ruokailun yhteydessä. Koetan nyt kestää vielä viikon ja katsoa tottuuko kroppa tähän annokseen vai onko soitettava lekurille ja kysyttävä uutta annostusta.
 

Yhteistyössä