Metformiini raskausdiabeteksen hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei tiedä, mitä tekisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei tiedä, mitä tekisi

Vieras
Hei!

Onko teille määrätty metformiini raskausdiabeteksen hoitoon TAI oletko jatkanut ko. lääkitystä ollessasi raskaana?

Minulla todettiin rask.diab. ja lääkäri vakuutti (rv. 25), että ilman muuta kannattaa aloittaa metforminlääkitys. Perehdyin mm. Käypä Hoito- suosituksiin, minkä mukaan "Metformiinia voidaan todennäköisesti käyttää raskauden ensimmäisten kolmen kuukauden aikana. Lääkkeen käytön turvallisuudesta myöhemmässä raskauden vaiheessa ei ole riittävästi tutkimusnäyttöä." JA "Toistaiseksi ei ole riittävästi tutkimustietoa, jotta suun kautta otettavia diabeteslääkkeitä (metformiini ja glibenklamidi) voitaisiin yleisesti suositella raskausdiabeteksen hoidoksi".

Mitä teille on suositeltu?

Niin ja se piti vielä sanoa, että mä jouduin lopettamaan metforminit siinä vaiheessa kun alettiin yrittämään esikoista (4,5 v sitten). Samalla aloitettiin insuliinit ja onneksi aloitettiin, liian kauan seurailtiin sokeriarvoja jotka hipoi taivasta :headwall: Nykyään mulla on 1.tyypin diabetes.

Kiitos viestistä Taikatuuli! Sokerirasitustestissä 2 arvoa koholla kolmesta (1h ja 2h arvot) -> passitettiin ruokavalio-ohjaukseen ja polille lääkärin konsultaatioon. Nyt olen viikon syönyt metform. ja mieltä kaivertaa, pitäisikö lopettaa. Ennen lääkityksen aloitusta nimittäin seurasin arvoja yhdeksän päivän ajan, mistä tuloksena vain kolme raja-arvot ylittävää arvoa 30:stä. On tämä touhua. Pitäisikö vain sokeasti uskoa lääkäriä vaikka joka paikassa sanotaan, ettei ole riittävästi tutkimustietoa metformiinista raskauden aikana (4 raskauskuukaudesta etp.), saati sitten syntyneiden lasten myöhemmästä tilanteesta.

Ei kuulosta pahalta noi sun sokeriarvot, jos ainoastaan 3 arvoa 30:stä ylittyi. Mittailetko edelleen arvoja kotona? Mä en uskaltais riskeerata, vaan koittaisin kotikonstein saada sokerit niin hyväksi kuin mahdollista. Kysy nyt vielä lääkäriltä, ettet mee ominpäin lopettamaan lääkitystä.
Mulla on tän raskauden aikana (nyt rv 33) ollut sokerit välillä yli 30 (johtui mm. tulehduksesta) ja huoli vauvasta oli tottakai kova. Rakennepoikkeavuuksia ei ultrissa ole todettu, mutta vauva kasvaa yläkäyrillä :'(
Lääkärit on tarkkoja diabeteksen kanssa, onhan se vakava juttu raskautta ajatellen.
Tsemppiä sulle ap :hug:

Älä ainakaan omin lupinesi lopeta. Jos epäilyttää ja tahdot kokeilla ruokavaliolla ja liikunnalla niin selvitä polilta miten seuranta järjestetään. Voihan sitten insuliineihin siirtyä jos arvot on korkealla.

Suosituksista (Käypä Hoito) löytyi vielä seuraava koskien metformiinia: "Erityistapauksissa, joissa insuliinin käyttöön liittyy ongelmia ja mikäli odottava äiti on hyvin lihava tai hänellä tiedetään olevan munasarjojen monirakkulaoireyhtymä, voidaan harkita metformiinin käyttöä". (Minulla noista "vain" pcos, ei ole ylipainoa ja insuliini ei ole edes ollut käytössä.) Lisäksi: "Käytöstä raskausdiabeteksessa ei ole paljon tutkimustietoa. Uusiseelantilais-australialaisessa tutkimuksessa raskausviikolla 20-33 aloitettu metformiini on turvallinen sikiön ja äidin kannalta, mutta lähes puolella riittämätön hyvän glukoositasapainon saavuttamiseen".

Pitääpä nakata kyssäri vielä NovoDiabetespalvelun lääkärille.

Kiitos teille!

Nostan vanhaa ketjua. Onko kellään muulla kokemuksia metformiinista raskausaikana? Mulla on tällä hetkellä ruokavaliohoitoinen radi ja kävin viime viikon tiistaina diabeteshoitajalla ja lääkärillä. Tuolloin sovittiin että katsotaan jos saan vielä korjattua ruokavaliolla arvoja, mutta sain jo reseptin metuihin kumminkin. Vauva kasvaa normin rajoissa, hieman keskikäyrän yläpuolella olivat sekä reisiluun pituus, että vatsanympärys, mutta siis ihan normaalit vielä.

Mulla ongelma koskee lähinnä paastoarvoja jotka on aika usein koholla. Yleensä kuitenkin alle kuuden, tosin tänään oli yli kuuden, varmaankin kun söin iltapalaksi kaksi näkkileipää. Tuntuu hankalalle ruokavaliosta enää vähentää sokeria, kun en viitsisi ihan kokonaan lopettaa leivän ja hedelmien syöntiä.

Millaisilla arvoilla teillä aloitettu metuja ja riittikö ne ruokavalion kanssa ettei tarvinnu inskaa alottaa? Entä oliko lapsella jotain komplikaatioita synnytyksessä tai sen jälkeen?

Miksi et kuitenkin voisi lopettaa leipää ja hedelmiä? Eikö se olisi parempi kuin lääke?

No jos lopetan leivän ja hedelmät lopetan paskantamisenkin. Mä tarvitsen kuituakin jostain ja kaikessa missä on kuitua on hiilihydraattiakin. Kasviksia en saa syötyä päivässä niin paljon että niistä pelkästään tulisi kuidut, varsinkin kun montaakaan en pysty raakana syömään. Oliko sulla vastauksia mihinkään noihin kysymyksiin mitkä esitin?

Sori nyt jos jotenkin sua suututan mutta kyllä musta ruokavalion muutos on aina parempi kuin lääke, varsinkin pikkuisen kohdalla... Vaihda hedelmät luumuun ja syö pari porkkanaa päivässä. Kuitua saa purkista nimellä psyllium leivontaosastolta jos ei nuo edellämainitut tepsi. Toinen vaihtoehto on sellainen Kaurakuitunen, se on kypsää runsaskuituista kaurajauhoa. Sitä ei tarvitse paljon syödä että riittää.

Sori nyt jos jotenkin sua suututan mutta kyllä musta ruokavalion muutos on aina parempi kuin lääke, varsinkin pikkuisen kohdalla... Vaihda hedelmät luumuun ja syö pari porkkanaa päivässä. Kuitua saa purkista nimellä psyllium leivontaosastolta jos ei nuo edellämainitut tepsi. Toinen vaihtoehto on sellainen Kaurakuitunen, se on kypsää runsaskuituista kaurajauhoa. Sitä ei tarvitse paljon syödä että riittää.

Luumu on hedelmä. En voi syödä luumua lainkaan. En voi syödä porkkanaa myöskään ollenkaan raakana. Olen muuttanut kyllä ruokavaliotani, mutta se ei riitä pitämään paastoarvoja tavoitteissa. Onko sulla oikeesti mitään kokemusta raskausdiabeteksesta? Ja edelleen haen vastauksia esittämiini kysymyksiin, jos joku muu tietäis.

Ja siis jos joku nyt haluaa jankuttaa mun leivän ja hedelmän syönnistä, niin syön päivässä 2-3 palaa näkkäriä ja 1-3 hedelmää, yleensä omenaa tai satsumaa yhdistettynä rasvaiseen ja proteiinipitoiseen ruokaan. Noin kello kuuden jälkeen syön yleensä vain ruokia jotka eivät sisällä juuri ollenkaan hiilareita.

Mulla oli metformiinit rv 37-41. Ruokavalio ei enää auttanut, insuliinia ei kannattanut aloittaa.
Ei tullut mahavaivoja tms vaikka kuulemma 'piti' tulla. Lääkäri ko. lääkityksen halusi ja mä tottelin. Tosi pikkuinen (tai siis laiha, pituutta riitti) bebe meille syntyi rv 41+3 (2920 g, 53,5 cm) & vauvalla sokerit koko ajan hyvät.

Mulla oli metformiinit rv 37-41. Ruokavalio ei enää auttanut, insuliinia ei kannattanut aloittaa.
Ei tullut mahavaivoja tms vaikka kuulemma 'piti' tulla. Lääkäri ko. lääkityksen halusi ja mä tottelin. Tosi pikkuinen (tai siis laiha, pituutta riitti) bebe meille syntyi rv 41+3 (2920 g, 53,5 cm) & vauvalla sokerit koko ajan hyvät.
Muistatko millaisia arvoja sulla oli kun aloitettiin metut? Se kiinnostaa kovasti. Mulla on keskustelujen perusteella noita ylityksiä paljon, mutta ne ei oo hirveen suuria ylityksiä kumminkaan. Mua pelottaa juurikin toi vauvan koko. On kylläkin jo ennen radia kasvanut hyvin. NT-ultrassa vastasi muistaakseni 3 päivää isompaa kuin oli.

Hei haluaisin herätellä tämän ketjun uudestaan eloon. Onko ketään jolla metformin käytössä raskausdiabeteksen hoidossa? Millä viikoilla aloitettu ja millä sokeriarvoilla? Ja millä annostuksella? Mulle määräsi lääkäri nyt jo vaikka vasta 26. vko menossa, paastoarvot olleet kotimittauksissa koholla.

Yhteistyössä