Metalliliiton lakko? Koskeeko teidän miestänne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pppf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pppf

Vieras
Myönnän, olen ollut pari viikkoa ihan täydessä uutispimennossa.. Nyt oli taas uutisissa jotain juttua noist Metallialan työtekijöiden palkkasopimuksista ja ei sopua näyttänyt tulevan... Oli myös juttua että parin viikon päästä jo kenties on joktut lakkovalmiudessa?

Voisiko joku valaista tätä asiaa mulle enemmän? Ketä se käytännössä koskee? Kuuluuko olla Metalliliiton jäsen että kuuluu lakkoporukkaan?

Mies kuluu metalliliiton palkkauspiiriin, mutta ei kuulu itse liittoon. Pitäsikö nyt liittyä liittoon? Pitääkö lakkoilla vaikka ei kuulu liittoon?

Joo, en todellakaan oo perillä tämmösistä jutuista :D

Niin koska naisethan ei voi olla missään metalliliiton alaisissa töissä tai miehet sairaanhoitajana on "yllättävää"... huoh. Ai niin, mutta eihän palstamammat käy töissä...

Kun miehellä oli töissä ollut sellaista huhuuhetta että he kuuluvat myös lakon piirin, vaikka ei itse liittoon kuuluisi... oon ihan pihalla mitä yleensä käytännöt on :S

Myönnän, olen ollut pari viikkoa ihan täydessä uutispimennossa.. Nyt oli taas uutisissa jotain juttua noist Metallialan työtekijöiden palkkasopimuksista ja ei sopua näyttänyt tulevan... Oli myös juttua että parin viikon päästä jo kenties on joktut lakkovalmiudessa?

Voisiko joku valaista tätä asiaa mulle enemmän? Ketä se käytännössä koskee? Kuuluuko olla Metalliliiton jäsen että kuuluu lakkoporukkaan?

Mies kuluu metalliliiton palkkauspiiriin, mutta ei kuulu itse liittoon. Pitäsikö nyt liittyä liittoon? Pitääkö lakkoilla vaikka ei kuulu liittoon?

Joo, en todellakaan oo perillä tämmösistä jutuista :D

Kuulun itse ko. alaan mutta en kuulu liittoon.. Tässähän ovat siis neuvottelemassa sekä ylemmät toimihenkilöt että ns. tavikset.
Tässä on nyt mukana metalli, pro jne..

Lähden kuitenkin lakkoon mukaan jos sellainen joskus tulee, vaikka luultavasti mitä todennäköisemmin sopuun päästään ennen sitä. Vaikka en liittoon kuulu, vaikuttaa tämä myös omaan palkkaani, joten korotusta kiitosta vaan.

Mutta paljon niitä varoituksia annellaan ja kun näin pitkä aika ennenkuin lakko alkaisi, on hyvin hyvin epätodennäköistä että lakko toteutuu. Korkeintaan ulosmarssi jos sitäkään..

[QUOTE="pieras";24761390]Niin koska naisethan ei voi olla missään metalliliiton alaisissa töissä tai miehet sairaanhoitajana on "yllättävää"... huoh. Ai niin, mutta eihän palstamammat käy töissä...[/QUOTE]

No saa toki kertoo myös naisetkin... En nyt tarkottanu mitenkään sukupuolirajoitteisesti tätä hommaa.. Lähinnä pohdin sitä kun itse olen kotona lasten kanssa ja mies töissä. Varmaan löytyy kummiskin enemmän miehiä metallialalta kuin naisia....Mutta se nyt ei ollu tän alotuksen pointti

Kuulun itse ko. alaan mutta en kuulu liittoon.. Tässähän ovat siis neuvottelemassa sekä ylemmät toimihenkilöt että ns. tavikset.
Tässä on nyt mukana metalli, pro jne..

Lähden kuitenkin lakkoon mukaan jos sellainen joskus tulee, vaikka luultavasti mitä todennäköisemmin sopuun päästään ennen sitä. Vaikka en liittoon kuulu, vaikuttaa tämä myös omaan palkkaani, joten korotusta kiitosta vaan.

Mutta paljon niitä varoituksia annellaan ja kun näin pitkä aika ennenkuin lakko alkaisi, on hyvin hyvin epätodennäköistä että lakko toteutuu. Korkeintaan ulosmarssi jos sitäkään..

Kiitos vastauksesta :D

No saa toki kertoo myös naisetkin... En nyt tarkottanu mitenkään sukupuolirajoitteisesti tätä hommaa.. Lähinnä pohdin sitä kun itse olen kotona lasten kanssa ja mies töissä. Varmaan löytyy kummiskin enemmän miehiä metallialalta kuin naisia....Mutta se nyt ei ollu tän alotuksen pointti

Aikalailla tasapuolisesti kun katson omaa työpaikkaa Wärtsilää. Kyllä tehtaalla enemmän miehiä on rautaa taivuttelemassa mutta konttorista löytyy meitä molempia sukupuolia yhtä paljon.. :)

Lakko-oikeus on osa jokaisen työntekijän yhdistymisvapauteen liittyvä perusoikeus. Toisaalta oikeus mennä lakkoon ei riipu siitä, onko liiton jäsen vai ei. Jos työtaistelu kohdistuu työhön, jota työntekijä tekee, voi järjestäytymätönkin työntekijä osallistua vapaasti lakkoon ilman, että työantaja saisi kohdistaa mitään sanktioita ko. työntekijään.

[QUOTE="Tom";24761494]Lakko-oikeus on osa jokaisen työntekijän yhdistymisvapauteen liittyvä perusoikeus. Toisaalta oikeus mennä lakkoon ei riipu siitä, onko liiton jäsen vai ei. Jos työtaistelu kohdistuu työhön, jota työntekijä tekee, voi järjestäytymätönkin työntekijä osallistua vapaasti lakkoon ilman, että työantaja saisi kohdistaa mitään sanktioita ko. työntekijään.[/QUOTE]

ok, kiitos tiedosta.

[QUOTE="Tom";24761494]Lakko-oikeus on osa jokaisen työntekijän yhdistymisvapauteen liittyvä perusoikeus. Toisaalta oikeus mennä lakkoon ei riipu siitä, onko liiton jäsen vai ei. Jos työtaistelu kohdistuu työhön, jota työntekijä tekee, voi järjestäytymätönkin työntekijä osallistua vapaasti lakkoon ilman, että työantaja saisi kohdistaa mitään sanktioita ko. työntekijään.[/QUOTE]

Ei kukaan agitaattoreita pelkämätön YTKn jäsen lähde lakkoilemaan vapaaehtoisesti.

Ymmärtääkseni ei kuitenkaan saa mitään lakkoavustuksia jos menee lakkoon eikä kuulu liittoon. Lakkoilee siis täysin omana piikkiin. Ko. liittoon kuuluvat saavat lakkoavustusta.

Just mun mies (..joka kuuluu metalliliittoon...) sano että niillä on alkanu ylityökielto. Olispa kiva jos alkaisivat lakkoileen sais mies tehdä pidempää päivää raksalla ;)

Onneksi on niitäkin viisaita ja vastuullisia jotka ei halua kevein perustein lakkoilla.

[QUOTE="Vieras";24761916]Onneksi on niitäkin viisaita ja vastuullisia jotka ei halua kevein perustein lakkoilla.[/QUOTE]

Kyllähän nämä liittoon kuulumattomat ovat "viisaita" kun tekevät lakon aikana lisillä ja ylitöillä rahaa. Vastuullisia ei sentään, kun yksikään ei takuuvarmasti lakon jälkeen kieltäydy toisten taistelemista korotuksista; vaikka kuinka vääränä lakkoon menemistä alunperin pitivät...

Yksi sana ahneita tai ainakin ahneempia kuin lakkoon menevät.

Metallin lakko koskee meitä kaikkia,koska se olisi viimeinen niitti suomen syöksymiselle lamaan. Kannattaisko ahneiden duunareiden miettiä lakkoa vielä toisenkin kerran...

Pitäisikö metallimiesten anoa polvillaan, että heidän palkkaa alennettaisiin? Jos lama iskee, sillä ei ole mitään tekemistä niiden korotusten kanssa, mitä tessissä sovittaisiin seuraaviksi pariksi vuodeksi. Se johtuisi pelkästään 2008 vuoden kaltaisesta rahoitusmarkkinakriisistä, jossa vienti sulkeutuu kaikilta.

Ei koske miestä mutta itsellä alkoi tänään ylityökielto (eikä liukumien puitteissakaan saa tehdä plussaa). Ja oon onneksi sen verran pienessä firmassa töissä että ei ihan ekaan lakkorintamaan kuuluta mutta mun komennuspaikka kyllä kuuluu että vähän jännityksellä odotellaan mitä tuleman pitää. Kovin helpolla en kuitenkaan usko että lakkoon asti mentäisiin.

Yhteistyössä