Merkonomina kauppakorkeaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!

Vieras
Sattuisiko kellään täällä olemaan realistisia mielipiteitä tai kokemuksia siitä, millaiset mahdollisuudet merkonomina on päästä opiskelemaan kauppakorkeakouluun?
Monet sanovat, että vain lukion käyneenä pääsee. Tulen kuitenkin valmistumaan aika hyvillä papereilla ja haluan tietää kaikki mahdollisuuteni.

Onko siis taloushallinnon merkonomilla käytännössä mahdollisuuksia yliopistoon?
Kokemukset olisivat kullanarvoisia.

Kiitos!

On on. Mulla oli huonot yo-paperit ja muutenkin lukio meni ihan siinä sivussa. Uskon, että hyvät merkonomipaperit on parempi lähtökohta kuin nuo mun paperit. Valmistuin KTM:ksi sitten hyvillä arvosanoilla.

Yksi opiskelukaverini on merkonomi ja valmistui laskentatoimi pääaineenaan ktm:ksi. En tiedä oliko myös ylioppilastodistus. En tiedä pääsyvaatimuksista sitä että pitikö olla yo-papereita edes kaksoistutkintona. Muuten uskon että kovalla lukemisella pääsee, kunhan ei ole oppimisen ja laaja-alaisen ajattelun kanssa ongelmia, millä tutkintotaustalla tahansa.

Varmasti taloushallinnon merkomonitutkinto on plussaa, jos osaa kirjanpidon "käsityöläisen" näkökulmasta. Yliopiston laskentatoimen kurssit ovat enemmänkin johtajan näkökulmasta, joten käytännön käsitystä pitää hankkia kesätöistä ym.

Uskoisin, että on aivan hyvät mahikset. Itse olen lukiopohjalta päässyt, mutta myöhemmin huomannut että kirjanpidon kokemuksella on erityisen paljon hyötyä opiskelussa, joka on suurimmaksi osaksi tosi teoreettista. Joten käytännön kokemuksella ja laskentatoimen perusteiden osaamisella on etunsa.

Kyllä meidän vuosikurssilla oli joitain merkonomi-papereilla, ilman lukiopohjaa. Jokaisessa yliopistossa on vähän eri käytäntö, millaisessa kiintiössä merkonomi voi hakea. Kannattaa siis lukea koulujen valintaoppaita ja miettiä sen mukaan, missä on suhteessa suuri osuus paikkoja sellaisessa merkonimeille käyvässä kiintiössä suhteessa kaikkiin paikkoihin. Ja tosiaan sisäänpääsyrajat vaihtelee todella paljon yliopistosta toiseen, joten tutustu myös niihin.

Kiitoksia vastanneille, lisää tulemaan vaan!
Te jotka opiskelette/valmistuitte jo, löytyikö teidän keskuudestanne amispohjaisia opiskelijoita? Miten ovat pärjänneet?
Yliopisto normaalisti kestää aika kauan, oletteko yhdistäneet perhettä ja opiskelua?

Omalta vuosikurssiltani en tiedä yhtään, mutta jollain toisella vuosikurssilla taisi olla yksi.. Pärjäämisestä en tiedä.. Kai sitä pärjää jos on pitkäjänteinen ihminen ja itsekuri on kunnossa.

Uskoakseni merkonimit pärjäsivät ihan ok. Lukemistahan kauppakorkeassa on paljon, mutta monilla kursseilla myös harjoitusryhmiä sekä kieliopinnot jne, joissa on läsnäolopakko. Eli siinä mielessä varsinkin pari ekaa vuotta kannattaa opiskella aika tiiviisti, että saa nuo kaikki pakolliset kurssit ajallaan pois eikä jää roikkumaan. Parin vuoden jälkeen helpottaa ja voi paremmin ottaa kursseja omaan tahtiin, toki useimmat kurssit järjestetään vain kerran vuodessa ja sen suorittaminen voi olla edellytys jollekin seuraavalle kurssille. Itse tein tokan vuoden keväästä eteenpäin töitä noin 10h viikossa arkipäivisin ja kolmannen vuoden jälkeen olin täysin työelämässä omalla alalla, kävin koululla vain graduseminaareissa sekä tein sen gradun. Eli neljässä vuodessa menee helposti läpi ja jää aikaa perheellekin (aikaa, jonka minä käytin töissä).

Kielipäätä tarvitaan jonkin verran, samoin matemaattista hahmotuskykyä, mutta sitä sinulla varmaan onkin, kun olet laskentatoimeen suuntautunut. Kykyä lukea esim tuhat sivua englanninkielistä kirjallisuutta yhtä tenttiä varten.

Muuten varmaan pärjää, mutta matikat voi olla vaikeita. Itselläni markkinointi pääaineena, ja silti todella vaikeita matikan ja tilaston kursseja kävin läpi, jossa jatkettiin lukion pitkästä. Mutta tämäkin yliopistokohtaista, itse valmistuin oulusta. Ja vahvaa äidinkielen, lähinnä siis esseisiin ja ryhmätöihin, osaamista ja toki enkkua vaaditaan, mikäli ne kunnossa, niin mikäs ettei!

Minun aikaan oli jokunen merkonomi opiskelemassa samoissa ryhmissä. Yleisempi pohjakoulutus oli lukio + merkonomikoulutus. Sisään opiskelemaan siis pääsee. Mielestäni pääsykokeet olivat helpot merkonomin koulutuksen saaneelle etenkin, jos siihen oli vielä käytännön kokemusta päälle ja osasi yhdistää pääsykoekirjan asiat käytäntöön. Suurempi ongelma pelkän merkonomin koulutuksen saaneille oli opinnoista selviytyminen ja moni jättikin leikin kesken. Työelämään siirtyminen opintojen paineista tapahtuu puolihuomaamatta, jos opinnot tuntuvat liian rankalta ja motivaatio hiipuu.

Yhteistyössä