Merkkivatteista vielä ja päiväkodista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lueskelin tuota toista ketjua merkkivaatteista ja siinä keskusteltiin hiekkilaatikon reunalla istuskelijoiden kannalta. Minua kiinnostaa kun lapseni nyt aloittavat päiväkodin jotta kuinka paljon siellä katsellaan tai arvostellaan lapsen vaatetusta? Osaavatko eskari-ikäiset jo arvostella toisten vatteita tai etsiä merkkejä tai pahin vaihtoehto- kiusata markettivaatteista?
Jos paikalla päiväkodin tätejä niin kiinnitättekö huomiota mitä lapsella päällä ja nimenomaan nyt siltä kannalta mitä merkkiä, vaikuttaako suhtautumiseen lapsen vanhempiin?

Eniten minua on palstalla ihmetyttänyt juuri tuo vaatemerkkitaistelu. Miten kellään riittää mielenkiinto vahdata lastenvaatteiden merkkejä naapurin tai puolitutun tenavilla? Taas oli sillä yhdellä pelkkiä merkkivaatteita ja taas sillä yhdellä oli markettimerkkiä ja voi helvetin kuustoista. Kuinka tylsämielinen pitää olla saadakseen moisesta suuren mielenkiinnon aiheen?

• Tykkää
Reactions: Lentokala
Ei oo ainakaan mun kokemuksen mukaan eskareilla mitään hajua siitä, mikä on merkkivaate ja mikä marketista. Ja hyvä niin.

Kyllähän sen ikäiset jo vaatteiden päälle ymmärtää, ja osaavat katsoa että kaverilla on hieno paita - mutta se hienous ei tule merkistä, vaan vaikkapa siitä että paita on musta, tai siitä että siinä on Angry Birds-kuva.

Edes mun tuleva kolmasluokkalainen, joka on ns. tyylistään tarkka ja tykkää vaateostosten tekemisestä, ei osaa ajatella toisia vaatteita parempana ja toisia huonompana ostopaikan ja hinnan mukaan. Sen verran ovat kavereiden kanssa tätä asiaa sivunneet, että kurkkaavat niskalapusta mitä siinä lukee, jotta tietävät kotona kertoa että "Siirillä on tosi hieno paita, sen äiti on ostanut sen KappAhlista", niinku viiden pisteen vihjeenä siitä että omakin äiti voisi ko. kauppaan suunnata ja samanlaisen paidan ostaa... :)

Onko ihmisillä tosiaan noin huono itsetunto vai mikä ihme tässä merkkikeskustelussa on takana? :headwall:

Eiköhän siellä henkilökunnalla ole muutenkin kädet täynnä työtä, ei siinä enää ehdi kytätä mitä merkkiä kenelläkin on päällä. Kunhan on sopivan kokoiset, puhtaat ja ehjät. Mitä tulee lapsiin niin ne kyllä keksivät sanomista ihan mistä tahansa jos kiusata haluavat.

• Tykkää
Reactions: dechs ja Anatolia
voi jeesus. me käytiin pojan kanssa tänään pvkodissa tutustumassa ja ihan tavallisissa vaatteissa siellä oli joka lapsi, musta ois jopa vähän huvittavaa jos siellä pihalla pyöris kurasena jossain kalliissa merkkivaatteissa :D

No en arvostele töissä vaatteita, mutta jos lapsella haisevat likaiset vaatteet niin yäk. Ei kukaan aikuinenkaan lähde töihin haisevana ja likaisena tai no joo jotukut kyllä :D
Mutta siis kunhan on puhtaat vaatteet niin mun mielestä kaikki hyvin.

Ps. kireet farkut mitkä ei jousta niin ei ole mielestäni päiväkoti vaatteita.

Osaavat tuon ikäisetkin lapset jo nälviä toisen vaatteista...esim tyttöni sanoo usein että hänen hello kitty paitaansa on haukuttu typeräksi :( En ostele kalliita merkkivaatteita vaan tärkeämpänä pidän sitä, että lapsella on käyttömukavuudeltaan mukavat ja joustavat vaatteet joiden kanssa on kiva liikkua sekä että ne ovat puhtaat, ehjät ja asianmukaiset vuoden ajan kohtaan nähden.

voi jeesus. me käytiin pojan kanssa tänään pvkodissa tutustumassa ja ihan tavallisissa vaatteissa siellä oli joka lapsi, musta ois jopa vähän huvittavaa jos siellä pihalla pyöris kurasena jossain kalliissa merkkivaatteissa :D
Ihan tavallisia vaatteita taitaa kyllä suurin osa pk-ikäisten merkkivaatteistakin olla :)
Siis tyyliin farkkua, velourhousua, t-paitaa, pitkähihaista trikoopaitaa.

Protip palstalaisille: Tästlähin viekää muksunne päiväkotiin Armanit niskassa. Saadaan kivasti jutunaihetta kaksplussaan illaksi. Seuraavana päivänä sitten päälle juuttisäkki. Ei tiedä kyylätantat mitä ajatella!

Voin kuulkaa kertoa tarinaa kun kävin lapseni kanssa Helsingin keskustan kalliilla asuinalueella ulkoilemassa vierailevana tähtenä, samassa puistossa jossa paikallinen päiväkoti ulkoilee. Päiväkotilapsille oli tuotu vesipiste hiekkikselle niin että hiekkalaatikko oli muuttunut kuralölleröksi. Kellään ei ollut kumppareita ja joka ikisellä merkkikamppeet päällä, nahkakengät kurassa jne. Yhdellä oli satiininen superjuhlava designermekko ihan ravassa. Tytön mummi tuli ja kysyi mitä sille oli tapahtunut. Meinasin sanoa että "DAAH, LAPSUUS sille on tapahtunut!"

Itse rakastan lastenvaatteita ja tunnistankin monet merkit ihan kuosin jne perusteella (myös perus Lindexit ym.) koska ostan paljon käytettynä netistä. Mutta suosin kyllä pukeutumista käyttötarkoituksen mukaan, ja jos on muksulle hienostelukamat puettu niin sitten ei tarvitse ihmetellä jos ne päiväkotipäivän aikana kärsii. Vaatteet on kulutusta varten.

Itse katselen toisten lasten vaatteita, mutten koskaan arvostellen tai miettien että tolla on VAAN markettikamat. Usein kysyn että mistä noin kiva paita on, ja monta kertaa vastaus on ollut Pristamasta tms.

Ihan tavallisia vaatteita taitaa kyllä suurin osa pk-ikäisten merkkivaatteistakin olla :)
Siis tyyliin farkkua, velourhousua, t-paitaa, pitkähihaista trikoopaitaa.

No näinpä. Meillä oli esikoisella päiväkotiaikana paljon kalliimpaa vaatetta, Cupcakea, Phister&Philinaa, Catiminia ja jotain englantilaisia lasten kalliimpia vaatteita, ja tavallisia vaatteita, esim. Henkkamaukkaa, eikä kukaan edes tajunnut, milloin sillä oli Meandit ja milloin Cirafia. Hyvä niin.
Nyt on 9v ja ei kiinnosta mistä mikäkin on, kunhan se on kiva. (Ja kimaltava, ja pinkki.)

Eniten se taitaa kiinnostaa mammoja minkälaiset vermeet muiden ipanoilla on ja niitä sitten taivastellaan milloin missäkin.

"Voi et kuule Irma usko että sillä Virtasten Juuso-Jantterilla oli tänään päiväkodissa sellaiset kulahtaneet prisman kolitsit :rolleyes:"

Viimeksi muokattu:
Hoitajan näkökulmasta sanon, että kiva jos lapsella olisi suhteellisen ehjät (siis ei mitään isoja reikiä) vaatteet ja etenkin ettei ulkohaalareissa olis mitään nyrkinmentäviä reikiä (niitäkin on), myös sopivan kokoiset kengät olis jees ettei lapsen tarvi itkea pihalla kun jalkoihin sattuu (enkä voi oikein sanoa mitään, ääneen vain ihmetellä miksei lapselle pyynnöistä huolimatta osteta isompia kenkiä), tai jos tammikuun pakkasille sais jo sen toppapuvun, syyspuvun aika on ohi. No pääasia, että on ees sitten joku puku, joskus kun lapsi tuodaan esim. pelkässä takissa päiväkotiin (ai sori, ulkohousut unohtui).
Ja jos kerta viikkoon ees ne sisävaatteetkin vaikka vaihdettais, sekin olis kiva.

Ei kyllä minun käsityksen mukaan ole mitään hajua vielä eskarilaisella vaatteiden merkistä. Meillä vaatteistaan tarkka tyttö osaa kyllä sanoa, onko vaate ostettu vaikka Lindexiltä tai Stockmannilta, mutta ei arvosta vaatetta sen mukaan. Tosi tärkeää voi olla, että pitää olla tennarit, kun kaverillakin on, mutta merkkiä ei vielä onneksi mainita.
Sitten, kun joku mainitsi, että Hello Kitty paitaa oli sanottu typeräksi, niin itse olen pannut merkille, että usein toiset lapset sanoo typeräksi juuri jotain omasta mielestään hienoa vaatetta, jota ei itsellä ole, ja se itseä kiukuttaa. Todella pitänyt omienkin tyttöjen kanssa keskustella, kun aamuinen lempparipaita on päivän aikana muuttunut 'hirveäksi', että mistä johtuu. Sitten kuulee, että joku tarhakaveri on sanonut paitaa tyhmäksi. Nykyään tytöt osaavat jo vastata, että itse tykkään, ei haittaa, jos ei joku muu tykkää. Ja kun todellakaan kyse ei ole mistään ihme vaatteista, vaan juuri perus HM vaatteista kivalla painatuksella tai Bamsesta tms.

ja hoitajan näkökulmasta sekin olis íhan kiva jos viittis vanhemmat kuivattaa kotona lasten vaatteet uutta päivää varten kun monesti huomaa,että ei olla edes yritetty...viedä rukkasta kuivumaan saati nostaa haalaria henkarille kotona,vaan siinä olleet mytyssä yön eteisen lattialla ja märkyys ja haju on sanoinkuvaamaton!

[QUOTE="mama";26850147]Osaavat tuon ikäisetkin lapset jo nälviä toisen vaatteista...esim tyttöni sanoo usein että hänen hello kitty paitaansa on haukuttu typeräksi :( [/QUOTE]

O-ou...toivottavasti ei vaan oma tyttäreni 6v. mene eskarissa möläyttämään mitään tuollaista. Hänen mielestään kun Hello Kitty on nykyään jo ihan out ja kutsuu sitä typeräksi kissaksi. Nyt on tuon ikäisillä in mm.Angry Birdsit...