menot pienemmäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Täällä on paljon keskusteluja, joissa kerrotaan, että kuukaudessa menee ruokaan esim alle 500e isollakin perheellä. Kertoisitteko, kuinka tämä onnistuu. Mitä yleensä syötte, jos mainitsisitte esim ruokia. Onko omasta takaa jotain, esim mies metsästää tms? Meillä isohko perhe ja tuntuu, että rahat menee ruokakauppaan. Kaikki ideat ovat tervetulleita. Meillä syödään kerran päivässä (tai siis minä teen) liharuoka ja siitä emme halua luopua (siis esim keitto, laatikko, pihvit). Tokihan koululaiset saavat toisen ruuan koulussa, mies töissä ja minä sekä pienet syömme edellispäivän jämiä lounaaksi.

Mun lapsuudenperhe oli hyvin köyhä eli ruokalaskut pienet. Äiti teki itse hernekeittoa,jauhelihakeittoa jossa oli meille 3 vain 250g jauhelihaa ja sitä syötiin 2 päivää,kesäkeitto on halpaa,samoin makaronivelli yms.

6henkeä ja syödään ruokaa mikä on halpaa.Olen kahden nuoremman lapsen kanssa kotona ja asutaan kauppojen keskellä.Kävelymatkan päässä lidl,prisma ja citymarket.Kierrän niistä ja ostan paljon esim.päiväystuotteita.Cittarissa esim on lähes aina halpoja maitoja 20centtiä litra,en muistakkaan milloin ois ostettu maitoa normaalilla hinnalla=)
Mutta joka päivä pitää olla kasviksia ysm.monipuolista ruokaa.Ei syödä viikko tolkulla halpaa makkaraa,vaan ruuan täytyy ola terveellistäkin.

[QUOTE="Joku";25998330]6henkeä ja syödään ruokaa mikä on halpaa.Olen kahden nuoremman lapsen kanssa kotona ja asutaan kauppojen keskellä.Kävelymatkan päässä lidl,prisma ja citymarket.Kierrän niistä ja ostan paljon esim.päiväystuotteita.Cittarissa esim on lähes aina halpoja maitoja 20centtiä litra,en muistakkaan milloin ois ostettu maitoa normaalilla hinnalla=)
Mutta joka päivä pitää olla kasviksia ysm.monipuolista ruokaa.Ei syödä viikko tolkulla halpaa makkaraa,vaan ruuan täytyy ola terveellistäkin.[/QUOTE]

Harmi, meillä ei ole tuota mahdollisuutta kierrellä kauppoja (kauppaan mentävä autolla). Pyrin kyllä ostamaan -30%-tuotteita,jos keksin niistä ruuan sit sille päivää. Pakasteeseen en ole uskaltanut niitä ostaa. Mitenkäs leivät? Meillä menee ihan hirmuna leipää, kun koululaiset ottaa sitä aamupalaksi ja usein välipalaksikin.

Itse pyrin hyödyntämään myös nuo laputetut lihat, ja niitä myös pakastan. Hedelmät valitsen aina sen mukaan, mitä kaupassa on tarjouksessa. Pyrin siihen, etten osta mitään yli kahden euron kilohinnalla. Sen sijaan tomaatit ja kurkut ovat aina kotimaisia.

Ostan esim. juustona valion arkijuustoa, iso kimpale, siitä saadaan leivän päälle, pizzaan ja muihinkin ruokiin. Jogurtit edullisempia litran tölkeissä jne.

Kaikessa katsotaan kilohintaa - toki jos joku ei maistu, niin sitä on turha ostaakkaan.

Ja meillä yksi tärkeä juttu on myös se, että kaupassa käydään vain kerran viikossa, vähentää heräteostosten määrää rutkasti.

Meitä on 5 ja ruokalasku vaihtelevasti 4 - 600 euroa. Kaikki lapset jo koululaisia ja vanhin on isoruokainen teini.

Mä leivonitse leipää. Todella harvoin ostan mitään valmista. eim jauhelihapihvejä, kalapuikkoja tms. ei pullaa, keksjä tms herkkuja.

meillä ostetaan yleensä kaupasta
juustoa maitoa leikkelettä jugurttia perunoita ja lihaa eri eläimistä hedelmiä ruokakermaa tomaattimurskaa

ei valmiskastikkeita, aterioita

marjat ja mehut tulee omasta takaa

välillä kun kuljen kaupassa niin mua oikeasti ihmetyttää se runsauden määrä mitä kaikkea löytyy. varmaan 99% on sellaista mitä ei tulis itse koskaan ostaneeksi. välil mietin et kuka tätä kaikkea syö?

Meillä vähän sama juttu ku apllä.. Kokeiltu ollaan jotain juttuja jotka on toiminu mut niiden ylläpito sit aina lipsuu. Meillä ostetaan jo ihan allergioiden takia ihan perusruokaa eikä eineksiä. Yritetty käydä kertaviikkoon kaupas, se on yks hyvä. Sit ku pystyis etukäteen suunnittelemaan viikon ruoat, miksei kahenkin niin SE säästi meillä aikalailla. Mut meillä kyl tehään kaks ruokaa päivässä, toisaalta lapset senverta pieniä et eivät meitä vielä perikatoon vie syömällä. N. 900€ menee kauppaan kk. Toki se pitää siällään myös pesuaineet ja muita tommosii perustarpeita...

Meillä tehdään ruoka itse, ei osteta valmis ruokia. Käytetään paljon kauppojen omien merkkien tuotteita. Verrataan kilohintaa, aina iso paketti ei ole se halvin. Marjat saadaan metsästä, tosin isovanhempien keräämänä. Syödään paljon perunapohjaisia ruokia. Leipää voi leipoa itse ja pakastaa. Jugurtit ostetaan aina kilon paketeissa

Yhteistyössä