Menossa kohta synnytyksen suunnitteluun. Mitä toiveita tms voisi vielä esittää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ccc"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

"ccc"

Vieras
Nyt olisi rv 37+5 ja tänään synnytyksen suunnittelu ja ultra, edellinen synnytys siis meni mm kivunlievityksen osalta pieleen ja oli traumaattinen myös koska lapsi syntyi lähes elottomana, siksi pääsin nyt suunnitteluun. ELi synnytyslääkärille.

Toiveita ajattelin esittää ennen kaikkea että kivunlievitys koitettaisiin saada kohdilleen ja sitten mahdollisimman paljon saisi olla liikkeellä synnytyksen aikana. Mutta mitähän muuta nyt olisi, kun olisi kerranin hyvä tilaisuus esittää toiveita ja kysymyksiä?

Minä en toivoisi kauheasti mitään muuta, kuin että minua kuunneltaisiin..jokainen synnytys on kuitenkin erilainen, eikä niitä voi oikein etukäteen suunnitella.

Syntykö teillä edellinen imukupin avustuksella? Otitko epiduraalin? Pitikö laittaa tippaa välissä?
Meillä piti käyttää imukuppia sydänäänten laskun vuoksi ja poika synty sinisenä sekä velttona... Hetken jo luulin et huonosti kävi ku juoksuttivat sen imettäväksi jonnekkin... Epiduraalin sain ja välissä supistukset alko harveta niin piti laittaa tippaa...

Nyt on toinen tulossa ja kauhistuttaa jos taas käy niinku ekalla kerralla :(
Mä kans haluaisin olla enemmän liikkeellä ku esikoisesta makuuttivat vain sängyssä :(

Varmasti voit esittää toiveita esim. ammeen suhteen ja ponnistus asennon suhteen :)
Meillä laittovat ponnistamaan selällään mikä olin musta hankalaa ja luonnotonta

Ei jouduttu käyttämään imukuppia, mutta napanuora oli kaulan ymärillä niin siksi ei hengittänyt kun syntyi ja oli väritön ym. Epiduraali lopetti supistukset ja jouduttiin laittamaan oksitosiinitippaa mikä oli sitten ihan hirveää, kun supistukset tulivat niin kipeiksi.

oli myös napanuora kaulan ympäri ja kunnon solmulla vielä... Musta tuntuu etten tulevassa synnytyksessä halua epiduraalia mut niitä kipuja tuskin kyllä ilman jotain mömmöjä selviän :(

Mulla harmittaa että esikoisen synnytyksessä ei kätilö paljoa mitään vaihtoehtoja antanu...

Ei jouduttu käyttämään imukuppia, mutta napanuora oli kaulan ymärillä niin siksi ei hengittänyt kun syntyi ja oli väritön ym. Epiduraali lopetti supistukset ja jouduttiin laittamaan oksitosiinitippaa mikä oli sitten ihan hirveää, kun supistukset tulivat niin kipeiksi.

Voisin varovasti suositella kohdunkaulan puudutusta. Uudelleen synnyttäjällä ainakin meidän sairaalan kätilöiden mielestä paras. Vie kivulta sen terävimmän huipun, mutta ei tietysti turruta ihan niin paljoa kuin epiduraali/spinaali.
Sitä en nyt muista voiko sitä lisätä..

Käykö ilokaasu sulle? tai onko sitä saatavissa teidän sairaalassa?

meillä oli myös vauvalla napanuorassa "todellinen solmu" ja siksi olikin kilon normaalia pienempi, ja parikin kätilöä sanonut että on ollut todellakin onni matkassa koska tuollainen solmu olisi voinut olla kohtalokas :O Onneksi kuulin tämän vasta vauvan jo voidessa hyvin...

Nyt en myöskään tiedä haluanko epiduraalia, mutta jos epiduraali laitetaan (ja sitten varmaan myös se tippa) niin saavat kyllä huolehtia että epiduraalin vaikutus ei pääse loppumaan kesken....

Oletko miettinyt jos seuraavassa synnytyksessä joku muu kivunlievitys voisi olla ensisijainen epiduraalin tilalla, muita kivunlievityksiä voi antaa ihan tavan lääkärikin (ei tarvitse odotella nukutuslääkäriä) tai jopa ihan kätilö (esim aquarakkulat). ja nämä harvemmin lopettavat supistuksia vaan auttavat kipuun.
Synnytysasentoa kannattaa myös pohtia, joku muu kun puoli-istuva asento voi olla ponnistamisen suhteen soveliaampi, esim synnytysjakkara tai jumppapalloonnojaten tms. Näissä painovoima auttaa ponnistusvaiheessa.
Ja suosittelen tosiaan olemaan jämpti sen kanssa että sinulla on mahdollisuus liikkua avautumis vaiheessa. jumppapallo on tässä vaiheessa yleensä tehokas apu, siinä on helppo pyöritellä lantiota supistuksen tullessa.

Voisin varovasti suositella kohdunkaulan puudutusta. Uudelleen synnyttäjällä ainakin meidän sairaalan kätilöiden mielestä paras. Vie kivulta sen terävimmän huipun, mutta ei tietysti turruta ihan niin paljoa kuin epiduraali/spinaali.

Kohdunkaulapuudutetta en ota, senkin olen saanut aiemmin ja sen laittaminen sattui varmaan melkein eniten koko synnytyksessä...
Ilokaasusta kyllä tykkäsin kovin, sitä kun sai vetää aina kun halusi, mutta eihän sekään pahimpiin supistuksiin ollut kuin henkinen apu.

Voi lisätä niin kauan kun kohdunkaulan reunaa on jäljellä.

meillä oli myös vauvalla napanuorassa "todellinen solmu" ja siksi olikin kilon normaalia pienempi, ja parikin kätilöä sanonut että on ollut todellakin onni matkassa koska tuollainen solmu olisi voinut olla kohtalokas :O Onneksi kuulin tämän vasta vauvan jo voidessa hyvin...

Nyt en myöskään tiedä haluanko epiduraalia, mutta jos epiduraali laitetaan (ja sitten varmaan myös se tippa) niin saavat kyllä huolehtia että epiduraalin vaikutus ei pääse loppumaan kesken....

Mä tosin sain kuulla tuon jo ku kätilö siinä sängyn jalkopäässä tutki istukkaa...
Meillä oli napanuorallakin pituutta melkein metri. Tosiaankin oli onnea matkassa ettei ole mitään sattunu... Oon kyllä miettiny et onneks tuo napanuora oli pitkä, olisko muuten sitten solmu vain entisestään kiristyny lyhyemmällä napanuoralla?
Meillä esikoinen oli kuitenki yllättävän hyvän kokonen (3,8kg) vaikka tuo solmu siinä olikin

Musta tuntuu että tuo epiduraali vei kunnollisen ponnistamisen tarpeen

[QUOTE="Toinen tulossa";23616847]Mä tosin sain kuulla tuon jo ku kätilö siinä sängyn jalkopäässä tutki istukkaa...
Meillä oli napanuorallakin pituutta melkein metri. Tosiaankin oli onnea matkassa ettei ole mitään sattunu... Oon kyllä miettiny et onneks tuo napanuora oli pitkä, olisko muuten sitten solmu vain entisestään kiristyny lyhyemmällä napanuoralla?
Meillä esikoinen oli kuitenki yllättävän hyvän kokonen (3,8kg) vaikka tuo solmu siinä olikin

Musta tuntuu että tuo epiduraali vei kunnollisen ponnistamisen tarpeen[/QUOTE]

Jopa sattui, meilläkin napanuora oli todella pitkä, olikohan 1.05m ja kätilö sanoi että on vain kerran nähnyt yhtä pitkän. Että oliskohan sen takia mennyt solmuunkin, mutta toisaalta se kuulemma saattoi pelastaa kiristymiseltä.
Pystyyköhän ne ultralla näkemään onko napanuora kaulan ympärillä.... Vaikka varmaan aika epätodennäköistä että sattuisi niin huono tuuri uudestaan..

Pyydä suunniteltu sektio niin ettei ole supistuksen supistusta ja pyydä samalla sterilisaatio niin ei tarvi enään pelätä synnytyskipuja hoida siis kaikki kerralla pois :) Säästetään yhteiskunnan rahojakin :)

Yhteistyössä