Meno "hienolla asuinalueella", vähän ahdistaa

  • Viestiketjun aloittaja angstinen
  • Ensimmäinen viesti
angstinen
Emme ole mitenkään erityisen varakkaita, mutta ostimme "hienolta asuinalueelta" pk-seudulta kodin perheen sisällä. Nyt vähän pelottaa, että minkälaista on sitten meno koulussa. Aiemmin olemme asuneet vähän huonomaiheisessa lähiössä, missä liika raha ei ole ainakaan ongelma.

Lapsi on vielä alle kolme, mutta koti on ostettu sillä agendalla että siinä sitten asumme. Itse olen asunut monenlaisissa paikoissa, mm. Helsingin kantakaupungissa, jossa meno oli nimenomaa sen mukaista, että lapsilla oli hurjasti rahaa (meillä ei, asuimme vuokra-asunnossa). Hurjia kotibileitä kun vanhemmat poissa, mielettömät viikkorahat, huumeita yms. Sanokaa, ettei ole tälläistä... Tietty sitten "huonoilla alueilla" on tietyt ongelmat, mutta mietityttää vaan olisiko pitänyt valita jotain vähän enemmän siltä väliltä :/ Ei ollut tarkoitus muuttaa edes, mutta kun tarjottiin niin helppoa ratkaisua niin ei voitu olla tarttumatta.

(ainoat joita tunnen tuolta päin ovat juurikin niitä, joiden lapsille on 5-vuotiaana iPhonet... onko arvokasvatus tälläisessä ympäristössä mahdotonta??)
 
"Harmaana"
Mulla on aivan toisenlaisia kokemuksia. Olen asunut elämässäni Kartanonkoskella, Westendissä, Kauniaisissa, Tammisaaressa, Ylästössä ja nyt taas takaisin Kauniaisissa.

Mun kokemuksen mukaan ns. hienostoalueilla ei nimenomaan lapsille esim. hankita kännyköitä nuorena ja kuri on muutenkin paljon tiukempaa. Tuollaiset kalliit teinibileet huumeineen on mulle aivan vieras asia. En ole KOSKAAN oikeasti törmännyt moiseen. Mulla on vain hyviä kokemuksia. Kilteistä ja hyvin kasvatetuista lapsista. Varmaan joka paikkaan mahtuu kaikenlaista sakkia.
 
angstinen
Okei no hyvä, Espooseen päin muuttamassa. Kantakaupungissa Helsingissä meno oli aika hurjaa yläasteella. Huumeratsioita koulun kaappeihin kesän aikana yms. Lapset oli TOSI paljon yksinään, kun vanhemmilla vaativat työt. Seiska- ja kasiluokan vietin siellä, ja vieläkin huolettaa että mitä olisi käynyt jos olisi eksynyt näihin "hienoistopiireihin".

ap
 
Whatta?
No jopas jopas. Mun paras ystäväni asui Westendissä ja vietin siellä paljon aikaa. Mä en oikeesti koskaan ole oikeasti edes kuullut mistään isoista rymybileistä. Oot kattout liikaa leffoja? Joku saattoi joskus pitää kotibileet, mutta ne oli ihan tuikitavalliset teinin järkkäämät sidukkabileet, missä syötiin poppareita.
Olen vielä nuori itsekin. Omilta kouluajoiltani esim. muistan, että nämä hienostoalueiden lapset olivat tavallaan muita vähän "nössömpiä". Siis kiltimpiä ja sellasia, noh..nössömpiä.
 
Näin
Me asumme ns. hyvällä alueella Espoossa ja ihan normaaleja lapsia ja vanhempia on. Toki aina on niitä, joiden lapsilla on viimeisimmät kilkkeet, mutta suurimmalla osalla ei. Lapsi on tokaluokakkalainen, kaverit samoin tai kolmannella.
 
"Linda"
Mä olen asunut lähes koko elämäni Helsingin kantakaupungissa. Olen vuosimallia -1987, eli -94 alotitanut koulun. Mä en ole IKINÄ kuullutkaan mistään huumeratsioista?! Meillä oli rauhallinen koulu. Sun teksti kuulostaa ihan vieraalta. Mulla ei ole mitään tuollaisia kokemuksia, mitä sulla.
 
"hehee"
Mä taas oon asunut aina niissä Hesan huonommmilla alueilla. Siellä kouluissa meno oli joskus vähän hurjaa. Joitankin kavereita asui kantakaupungissa, mutta mun mielestä niillä oli paljon kovempi kuri, saivat kännykät muita myöhemmin yms..
 
angstinen
Meillä oli ehkä "keskimääräistä villimpi ja vapaampi" luokka kokonaisuudessaan, lähes puolet jollain tasolla ongelmatapauksia (pieni 14hlön luokka, ongelmilla tarkoitan nyt niitä huumeita ja hurjia bileitä alkaen varsin nuoresta). Joten ehkä otanta on aika suppea. Jäänyt vain vähän sellainen pelko persiiseen. Itse en ehkä näihin piireihin eksynyt, koska luokkaerot pitivät siitä huolen. Jotenkin vaan sattui kohdalle niitä, jotka oli kasvatettu siihen rahan paremmuuteen ja olivat ehkä liikaakin yksinään. Toiv. turha huoli! :D

ap
 
Luulen myös että elämä on turvatumpaa lapsella ns hyvällä alueella. Lapset kasvatetaan (kai) hyvin ja vanhemmat ymmärtävät rahan arvon, eli lapsi ei äidin tilipäivänä saa sitä iphonea tai tablettia. Olettaisin myös että lapset eivät liehu "ostareilla" yms hämärissä paikoissa yömyöhään vaan kotiin mennään säädylliseen aikaan illalla. Tosin mulla ei ole kokemusta sen paremmin hienostoalueesta kuin slummistakaan, oon aina tylsästi asunu sellaisella tavallisella alueella :).
 
Minä vietin elämäni ensimmäiset 19 vuotta Helsingin kantakaupungissa. En ole ikinä kuullutkaan mistään huumeratsioista?! Ihan normaaleja ja kivoja perheitä luokkakavereilla oli.
Sen huomasin, että rikkaiden perheiden lapset olivat usein sellaisia keskitasoa koulussa, vähän rauhallisempia kuin muut ja kuten joku sanoi, vähän "nössömpiä".
Mä olen ihan keskiluokkaisesta perheestä ja mulla taisi olla aina uudemmat vempaimet ennemmin, kuin näillä rikkailla kavereilla.
 
"Tuulia"
Ja huom, olen itse nuori, joten nämä lapset ovat olleet tätä uutta vapaata sukupolvea, eli 90-luvulla syntyneitä. Ehkä siitä kokemuserot?

ap
Mä olen -92 ja kantakaupungissa asunut lapsuuden ja nuoruuden. Nyt luojan kiitos maaseudun rauhassa.
En muista koskaan edes kuulleeni mistään huumeratsioista?! Eikä meillä kouluun yläkouluiässä mitään bileitä järjestänyt, eikä edes tainnut käyttää alkoholia. IHan vierasta myös tuo, että varakkaiden penskat saavat sitä ja tätä. Ei mun ystävät ainakaan mitenkään hemmoteltuja ollut.
Itsekin olen varmaan keskivertoa varakkaammasta perheestä ja sain tavaraa tarpeeseen ja joskus jotakin kivaa. Ei puhettakaan, että mulle olisi teininä mitään kalliita merkkituotteita ostettu. Joululahjaksi sain Burberryn huivin, jotka silloin olivat muotia.
 
"Vieras"
No itse 20 vuotta opettajana töitä tehneenä ap:n teksti on ihan vierasta. Ei kyllä huumeratsiat ole mitään arkipäivää. Helsingissä niitä tehdään joskus kaikkiin kouluihin, ei useasti kuitenkaan. Kyllä ap:lla on ihan turhat pelot. Itse näkisin asiat sinuna lähinnä päinvastoin.
 
angstinen
[QUOTE="Tuulia";29018472]Mä olen -92 ja kantakaupungissa asunut lapsuuden ja nuoruuden. Nyt luojan kiitos maaseudun rauhassa.
En muista koskaan edes kuulleeni mistään huumeratsioista?! Eikä meillä kouluun yläkouluiässä mitään bileitä järjestänyt, eikä edes tainnut käyttää alkoholia. IHan vierasta myös tuo, että varakkaiden penskat saavat sitä ja tätä. Ei mun ystävät ainakaan mitenkään hemmoteltuja ollut.
Itsekin olen varmaan keskivertoa varakkaammasta perheestä ja sain tavaraa tarpeeseen ja joskus jotakin kivaa. Ei puhettakaan, että mulle olisi teininä mitään kalliita merkkituotteita ostettu. Joululahjaksi sain Burberryn huivin, jotka silloin olivat muotia.[/QUOTE]
No toiv tämä oli vain sitten tämä oma vuosiluokka, jolta oli ihan lapanen karannut handusta :D Oli sitten tietty paljon tavallisiakin nuoria, mutta nämä nyt tuli ihan korostetusti silmille kun monta vuotta ala- ja yläasteella yhdessä vietettiin. Yksikin heitteli ala-asteella rahaa pihalla muille lapsille... Hohhoh, pankkiirin poika :D
 
"tiiia"
No toiv tämä oli vain sitten tämä oma vuosiluokka, jolta oli ihan lapanen karannut handusta :D Oli sitten tietty paljon tavallisiakin nuoria, mutta nämä nyt tuli ihan korostetusti silmille kun monta vuotta ala- ja yläasteella yhdessä vietettiin. Yksikin heitteli ala-asteella rahaa pihalla muille lapsille... Hohhoh, pankkiirin poika :D
No ei mulla ole mitään tuollaisia kokemuksia. Pääkaupungiseudulla meno on paljon hurjempaa ja villimpää aina noin muuten.
 
"Mmmmm"
Me asutaan ns. varakkaiden alueella ja ollaan ihan keskituloisia. Isompi lapsi on koulussa pienempi vielä tarhassa. Ahdistus on tullut mulle nyt koulun myötä kun kavereilla on omat IPhonet ja IPadit sekä viimeisen päälle merkkivaatteet. Onneksi meidän muksu ei ole niin muodin perässä menijä mutta eiköhän se sieltä vielä tule. Kaverisynttärit on kans ihan hurjia kun kisaillaan hienommilla paikoilla ja tekemisellä + lahjoilla...

On myös tosi selkeästi nähtävissä ketkä ovat ns todella varakkaiden vanhempien (ja rikkaiden sukujen) lapsia ja niitä joiden vanhemmille raha ja tavarat ovat tärkeitä statussymboleja. Yks lapsen koulukaveri kysyy aina kun meidän lapsella on jotain uutta onks se aito? mitä se maksoi? ja mistä ostettu?

Onneksi omille lapsille on tärkeämpää muut asiat kuin raha, silti meilläkin on muksu kysellyt koska äiti ostaa uuden IPhonen niin hän voisi saada sen vanhan ;)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29018524]Ihan sössöä koko aloitus. Tietoa tai todellista kokemusta ei ollenkaan ja agenda ihan hukassa.[/QUOTE]

Mitä ihmettä höliset?
Oikeaa kokemusta oli aloittajalla omasta menneisyydestään. Aloituksessaan kysyykin ilmiön yleisyydestä ja on iloinen kuullessaan, että oma kokemus oli poikkeus eikä huoleen tältä osalta ole syytä.

Omasta menneisyydestäni muistan englanninopettajan voivottelun: "musiikkiluokat on yleensä rauhallisempia ja yhteistyökykyisempiä, mutta te olette ihan kauheita!" (ei sanatarkka lainaus).

Yhden ihmisen kokemus on vain pieni otanta kokonaisuudesta, ja siksi onkin hyvä olla mahdollisuus kartoittaa useamman ihmisen kokemukset ja näkemykset.

Onnea uuteen kotiin vaan! :)
 
musaluokkainen myös
[QUOTE="vieras";29018653]
Omasta menneisyydestäni muistan englanninopettajan voivottelun: "musiikkiluokat on yleensä rauhallisempia ja yhteistyökykyisempiä, mutta te olette ihan kauheita!" (ei sanatarkka lainaus).

Onnea uuteen kotiin vaan! :)[/QUOTE]

Minä taas muistan, kun omalla yläasteellani opettaja totesi, että musiikkiluokka on joka ikäluokassa se levottomin. Yhteistyökykyinen ja pärjää koulussa, mutta äänekäs ja levoton.
 
"poikia3"
[QUOTE="Harmaana";29018410]Mulla on aivan toisenlaisia kokemuksia. Olen asunut elämässäni Kartanonkoskella, Westendissä, Kauniaisissa, Tammisaaressa, Ylästössä ja nyt taas takaisin Kauniaisissa.

Mun kokemuksen mukaan ns. hienostoalueilla ei nimenomaan lapsille esim. hankita kännyköitä nuorena ja kuri on muutenkin paljon tiukempaa. Tuollaiset kalliit teinibileet huumeineen on mulle aivan vieras asia. En ole KOSKAAN oikeasti törmännyt moiseen. Mulla on vain hyviä kokemuksia. Kilteistä ja hyvin kasvatetuista lapsista. Varmaan joka paikkaan mahtuu kaikenlaista sakkia.[/QUOTE]

Me asumme Kauniaisten kupeessa Espoon puolella. Lapset käyvät harrastuksissa Kauniaisissa ja osa luokkatovereistakin tulee siltä puolelta.

Ja valitettavasti tietyt asiat näkyvät meidänkin koulussa, eli lapset saavat miltei kaiken. Käytös on valitettavasti välillä aivan käsittämätöntä. Mun lapseni eivät ole vielä bileikäisiä, joten bileistä en tiedä. Mutta tutkimukset kertovat Granin nuorten käyttävän eniten alkoholia koko Suomessa. Eli kyllä Granissa ja Espoossakin vaihtelee se, miten lapsia kasvatetaan, jopa niissä hyvissä perheissä. Tällä alueella on kuitenkin niin paljon hyvää tarjottavana, etten täältä ole pois muuttamassa.
 
"..."
Sos. työntekijän näkökannasta katsottuna ongelmia on lähes yhtä paljon sekä huonommalla, että paremmalla asuinalueella. Huonommalla asuinalueella ongelmat on vaan näkyvillä ja asiakkaat myöntävät ne, kun taas paremmilla alueilla aivan toisinpäin.

Tokihan rahaa paremmilla alueilla liikkuu enemmän, mutta se riippuu ihan perheiden tavoista miten sitä lapsille jaetaan.
 

Yhteistyössä