Mennyt vaikeaksi syömisten kanssa! Tieto lisää tuskaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maailmantuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maailmantuska

Vieras
Oli ennenkin ihan tarpeeksi vaikeaa, kun yritin päättää mikä ruoka on oikeasti terveellistä ja mikä ei, mitä voin syödä enemmän ja mitä vähemmän, mikä lihottaa jne...

Nyttemmin on vielä vaikeampaa, kun satuin lukemaan tuotantoeläinten oloista ja alkoi mietityttää, ettei käytä ihan rääkkäämällä tuotettuja ruokia...

Sitten lukaisin jostakin kaakaontuottajien kohtelusta ja alkoi Reilun kaupan tuotteet kiinnostaa...

Ja kun olen ottanut selvää asioista, niin tieto on vain lisännyt tuskaa.

Kana on terveellistä, eikös vain. Haluaisin syödä kanaa, mutta...

Häkkikanaloista kai emme kukaan iloitse, mutta tiesittekö että lattiakanaloissakin kanat on tungettu ihan ahtaalle valtaviin laumoihin? Ne kärsivät siitä.

Tiesittekö, että broilerit on jalostettu niin koivekkaiksi ja rintaviksi että niillä on koko elämänsä kasvukipuja ja liikkumisvaikeuksia? Ahtausongelma samoin niilläkin.

No syödäänkö kalaa sitten?

Lähes kaikki kaupassa myytävä lohi on kasvatettua. Kasvatus tapahtuu ahtaissa oloissa tehokkuuden lisäämiseksi. Kalat ovat luonnottoman ahtaasti ja vesi likaantuu helposti. Se myös saastuttaa luonnonvesiä.

No onhan muitakin kaloja. Vapaasti kasvanut kala on ainakin onnellista eläintä?

Muuten kyllä, mutta kaloja ei kalastettaessa lopeteta. Ne kituvat hengiltä hitaasti. Minua ainakin inhottaa se ajatus, olenko outo jos säälin kaloja?

Entä se kaakao?

Kaakaontuotannossa riistetään viljelijöitä ja käytetään jopa lapsiorjia.

En ole mikään vegaanimaailmanparantaja joka yrittää käännyttää teitä kaikkia, vaan tavallinen tuskastunut suomalaissyöjä. Kyllä minä sitä kalaa vielä syön, vaikka se onkin kitunut hengiltä. Koko ajan selviää jotain tällaista, että syömisistäni joku kärsii. En tiedä esim. ulkomaisista hedelmistä, missä riistossa ja luonnontuhossa ne mahtavat sitten olla kasvatettu, mitähän niistäkin kohta selviää... Miksi sen pitää olla niin vaikeaa ja monimutkaista? Mitä tässä enää uskaltaa syödä? Suomalaisia juureksia pelkästään?

Ja miksi minun pitää miettiä tällaisia, kun ketään muuta ei tunnu huolettavan? Minusta olisi ihan luonnollista ettei kukaan hyväksyisi vaikka eläinten kärsimystä, mutta tuntuu että tällaiselle pohdinnalle vain nauretaan...

Muuta maalle ja ala hoitaa elämiä niin kuin sinusta on oikein. Tiedät sitten mitä syöt. Saattaa sinunkin ajatusmaailma muuttua kun kasvatat ruokasi itse etkä osta valmiina kaupasta.

Minä en naura. Ihan totta tuo on, mitä kirjoitat. Minuakin harmittaa esim. tuo broilerintuotanto, ja kaiken muunkin lihan. Lihaa kyllä syön, vielä ainakin, mieluiten itse metsästettyä.

Muuta maalle ja ala hoitaa elämiä niin kuin sinusta on oikein. Tiedät sitten mitä syöt. Saattaa sinunkin ajatusmaailma muuttua kun kasvatat ruokasi itse etkä osta valmiina kaupasta.

Olen kyllä niin hellämielinen etten voisi tappaa ja syödä eläimiä jotka olisin itse kasvattanut:) Miksi kaikkia eläimiä ei voisi kasvattaa inhimillisesti, suht mukavissa ja luonnollisissa oloissa? Luulisi olevan ihan perusasia. Luulisi, ettei kukaan voisi katsella eläviä eläimiä ahtaissa oloissa, kiinni kytkettyinä, vailla mitään virikkeitä. Mutta kyllä voi ja se on ihan normaalia.

Luomuun voi kai suunnilleen luottaa, mutta se on niin kallista...

no, luomu on kallista, koska siinä maksetaan siitä inhimillisemmästä kohtelusta. Ei pystytä tuottamaan tehdashinnoin lihaa, joka ei kasva eläintehtaassa. Ja kai lihan yms suhteen on ongelmana myös se, että saatavuudessa on ongelmia ja kustannukset sen takia korkeat. Kaupan keskittyminen tässä maassa on niin pitkällä, että asiaa ei ihan äkkiä kuntoon saadakaan, ellei synny jotain pikkuliikeketjua.

Mutta näin se menee. Moraalinen kehitys yhteiskunnassa ei kulje tasatahtia, vaan herkemmät reagoivat silloin kun muut vasta naureskelevat ja suutahtelevat, koska eivät halua tuntea olevansa viallisia. Mutta muuttuuhan ne asiat, kun pioneerit eivät anna säikyttää itseään takaisin ruotuun.

Tuo lihakysymys on kyllä oikeasti hankala, koska jos se oikeasti tuotettaisiin eettisesti ja ilman isompia tukia, niin kilohinta olisi ihan toinen. Tai sitten pidettäisiin possuja takapihalla. Mikäs siinä, kunhan sitten kiertävä teurastaja kävisi ne lopettamassa nätisti, ja possuja voitaisiin vaihtaa päittäin, ettei tartte Elmeriä syödä...

Mulla samantyyppistä tuskailua. Mä vaan tuskailen siitä et mikä olis mulle terveellistä. Oon allerginen monelle ruoka-aineelle ja vähän muutakin kremppaa kehosta löytyy. Ruokavaliolla pystyis joihinkin ongelmiin vaikuttaan. Tykkäisin syödä luomua, tykkäisin karpata, tykkäisin välttää maitoa, kasvisyöntikin kiinnostais sekä superfoodit. Vaanpa kaikki noi vetäis mun ruokavalion aika niukaks. Siispä pakotetusti joudun syömään ihan tavallista ruokaa, joskus vähän karpaten, luomukasvisruokaa ilman maitoa, niitä supereita jälkkäriks napsien.

Mut nii'in, tieto lisää tuskaa..

Totta puhut.
Samanlaisen tuskan vuoksi tein itse vuodenvaihteessa päätöksen ja aloin vegetaristiksi. Se onnistuu jopa näin opiskelijaperheessä. Liha on korvattu pääasiassa soijalla, välillä syödään myös tofua.
Käytetään soijarouhetta, soijapaloja ja teen itse seitan-pihvejä ja pullia.
Ei tarvitse enää tuskailla :)

Samanlaista maailmantuskaa koin vielä muutama vuosi sitten. Nykyisin kaupassakäynti on jo kohtuullisen helppoa. Lihan ja kananmunat ostan aina luomuna eli joko luomutuotettua tai riistaa. Kotimaista kanaakin saa jo luomuna, mikä on mukava asia. Kasviksissa pyrin mahdollisuuksien mukaan luomuun, mutta kotimainen tavallinen ohittaa ulkolaisen luomun. Varsinkin, jos se kotimainen on jonkun pientuottajan tuottamaa. Pyrin ostamaan perusraaka-aineita ja suosin juurikin niitä kotimaisia juureksia. Koitan vältellä lisäaineita, minkä seurauksena moni aiemmin ostamani tuote jää nykyisin kaupan hyllylle. Kevät on taas ja pian saa kerätä luonnosta villivihanneksia. Metsiin tulee marjoja ja sieniä. Mulla kasvaa jo ikkunalla paprikan, tomaatin ja chilin taimet. Pian saa alkaa kylvämään laatikoihin ja ruukkuihin papuja. Meillä lihankulutus on vuosi vuodelta vähentynyt ja tilalle tullut enemmän kasviproteiineja. Maidonkin ostaisin luomuna, jos saisi laktoositonta. Valiolla on, mutta ei tossa pienessä Siwassa.

Sama täällä. Kanaa en syö enää ollenkaan. Palaan asiaan sitten, kun jostain saa luomukanaa. Siihen saakka se jää mun perheen osalta kauppaan. Eineksiinkään en koske. Kalaa ostan todella harvoin.. Lihana menee lähinnä luomujauheliha, lapsille toki välillä muutakin on ostettava. Luomua ostan niin paljon kuin pystyn, jos sitä ei ole, niin seuraavaksi on listalla lähituottajat jotka tuottaa pienemmissä määrin lihaa tms. Kuvittelen, että ne ainakin huolehtii eläinten hyvinvoinnista.

Jotta tuska lisääntyisi vielä entisestään, kannattaa lukea "petos lautasella" ja "aitoa ruokaa"- nimiset kirjat. Ja dokkareista seuraavat "jokapäiväinen leipämme" sekä "food.inc". Jokin kolmaskin pysäyttävä oli, mutta en nyt muista millään sen nimeä.

"Jokapäiväinen leipämme" oli se dokkari, joka sai mut miettimään mitä oikein ruuaksi syön tai syötän perheelleni. Nettijulkaisu "kana nimeltä ross 588" puolestaan sai mut jättämään broilerit kaupantiskille.

[QUOTE="vieras";26132027]Sama täällä. Kanaa en syö enää ollenkaan. Palaan asiaan sitten, kun jostain saa luomukanaa. Siihen saakka se jää mun perheen osalta kauppaan. Eineksiinkään en koske. Kalaa ostan todella harvoin.. Lihana menee lähinnä luomujauheliha, lapsille toki välillä muutakin on ostettava. Luomua ostan niin paljon kuin pystyn, jos sitä ei ole, niin seuraavaksi on listalla lähituottajat jotka tuottaa pienemmissä määrin lihaa tms. Kuvittelen, että ne ainakin huolehtii eläinten hyvinvoinnista.

Jotta tuska lisääntyisi vielä entisestään, kannattaa lukea "petos lautasella" ja "aitoa ruokaa"- nimiset kirjat. Ja dokkareista seuraavat "jokapäiväinen leipämme" sekä "food.inc". Jokin kolmaskin pysäyttävä oli, mutta en nyt muista millään sen nimeä.

"Jokapäiväinen leipämme" oli se dokkari, joka sai mut miettimään mitä oikein ruuaksi syön tai syötän perheelleni. Nettijulkaisu "kana nimeltä ross 588" puolestaan sai mut jättämään broilerit kaupantiskille.[/QUOTE]
Pajuniemellä on nykyisin luomukanaa. Saa ainakin useimmista Citymarketeista. Se tosin on kana eikä broileri, joten valmistus sen mukaan. Niin ja siis pakasteena löytyy.

Ööh, miten niin ketään muuta huoleta?

Minä olen ryhtynyt kypsällä aikuisiällä eläinsuojelusyistä pescovegetaristiksi (=kala-kasvisruokavalio). Kotiin ostan aina maidon ja munat luomuna. En ole vuosien varrella kertaakaan katunut. Jos saan hypettää, niin perustelen:

1) Pescovegeys on hyvin terveellinen ruokavalio. Tyydyttyneen rasvan saanti pienenee hurjasti ja verisuonet kiittävät. Olokaan ei ole ainakaan huonommaksi muuttunut. :)

2) Pescovegeys on tosi helppo ruokavalio. Jos haluat syödä ulkona, niin jokaisesta ravintolasta ja kahvilasta löytyy jotain sopivaa syötävää. Hotellien aamupalapöydästä löytyy aina hyvin syötävää. Kaupasta saa sopivia valmisruokia. Jos olemmat tiukemman linjan kasvissyöjä, niin matkailut ja ulkona syömiset vaativat sompailua, ja kotonakin täytyy ruuanlaiton olla ainakin vähän harrasteena. Pescovegelle taas järjestyy jokaisesta kyläpaikasta juustosämpylä kahvipöytään, eikä kokkausinnostuksen puutekaan ole ongelma. :)

3) Pescovegenä ei tarvitse vaivautua miettimään kauheasti ravitsemusta. Sama toimii myös lakto-ovo-vegelle. Kun syö joka päivä reilusti maitotuotteita ja silloin tällöin muniakin, saa taatusti riittävästi proteiinia ja kaikkia tarpeellisia aminohappoja. Sama pätee myös hivenaineisiin. (Jodia saa vain kalasta ja merenelävistä, mutta suolahan on Suomessa jodattua juuri kalaa syömättömiä ihmisiä varten. Mutta jos haluaa saada kaikki tarpeelliset ravintoaineet luonnollisesta ruuasta, silloin kalaa tulisi syödä ainakin joskus.)

Oikeesti. Tää on helppoa, kivaa ja terveyttä edistävää, ja voit vielä pitää itseäsi parempana ihmisenä samasta syystä. Jos aihe on läheinen, niin suosittelen kokeilemaan (pesco)vegeilyä vaikka kahden viikon ajan. Siinä kohdin huomaa muutoksen olossa. Muutaman jutun joutuu tietysti miettimään uusiksi, mutta voit yllättyä homman helppoudesta. :)

Kiitos vastauksista. Olenkin jo ruvennut käyttämään enemmän kasvisruokaa. Ei ole mahdotonta, että kokonaan kasvissyöjäksikin ryhtyisin.

"Petos lautasella" ja "Aitoa ruokaa" olenkin jo lukenut. Pysäyttävä oli myös Jonathan Saffran Foerin "Eläinten syömisestä", josta oikeastaan kaikki tämä huoleni lähtikin. Se kuvaa miten Jenkeissä kohdellaan tuotantoeläimiä, erittäin järkyttävää. Suomessa ei kyllä ole niin paha tilanne.

Pajuniemen luomukanan olen minäkin löytänyt, Prismasta ja S-marketista. Sitä vaan on saatavilla vähän milloin sattuu, hyvin usein loppu. Ehkä niitä alkaa tulla paremmin valikoimiin kun ihmiset kiinnostuvat enemmän luomulihasta ja ostavat sitä.

Vaan olisiko vähän helppoa, jos eläimiä ja kehitysmaiden tuottajia kohdeltaisiin hyvin aivan itsestäänselvyytenä? Eikä erikoisena poikkeuksena, mistä pitää maksaa lisähintaa.

Kiitos myös pescovegelle. Kuulostaa oikein hyvältä, harkitsemisen arvoista. Eihän sitä lihaa ja kanaa tosiaan välttämättä tarvitse. Ja helpoltakin kuulostaa.

Mutta, mites se miten ne kalat pyydetään? Niitä ei tosiaankaan teurasteta, niiden annetaan tukehtua ilmassa. Mikä voi kestää pitkäänkin ja tuottaa selvää tuskaa kaloille. Tai ne pistetään suoraan elävinä jäihin, mikä vain pitkittää kärsimistä.

Kaikkea tarvittavaa kalaa ei kovin moni voi pyydystää itsekään.

Kiitos myös pescovegelle. Kuulostaa oikein hyvältä, harkitsemisen arvoista. Eihän sitä lihaa ja kanaa tosiaan välttämättä tarvitse. Ja helpoltakin kuulostaa.

Mutta, mites se miten ne kalat pyydetään? Niitä ei tosiaankaan teurasteta, niiden annetaan tukehtua ilmassa. Mikä voi kestää pitkäänkin ja tuottaa selvää tuskaa kaloille. Tai ne pistetään suoraan elävinä jäihin, mikä vain pitkittää kärsimistä.

Kaikkea tarvittavaa kalaa ei kovin moni voi pyydystää itsekään.

Jos ei se pescovegeily tunnu kovalta uhraukselta, niin voit sitten jättää kalankin pois. Mutta helpommin se kasvissyöjäksi siirtyminen käy asteittain kuin kertarysäyksellä. :)

Luomu(munija)kanat muuten saavat elää kaksi kertaa pitempään kuin normikanat. Normisti kanat teurastetaan vuoden ikäisinä, mutta luomukanojen tuotantoikä on kaksi vuotta. Luomumaitoa saa nykyisin Lidlistäkin (0,99 €/l), joten ei pitäisi jäädä kellään rahastakaan kiinni. Maitotuotteita saa myös nykyisin hyvin luomuna, jogurttia ja voita on varmaan helpoin löytää. (Luomuvoi on myös Lidlin valikoimissa, joten et tarvi mitään erikoiskauppojakaan.)

Kaukaa tulevissa elintarvikkeissa luomu on kyllä mulle mieluisin valinta. Kahvia, teetä ja mausteita löytyy hyvin isoista normikaupoista luomunakin. Kahdessa viimeksimainitussa hintaero normituotteeseen on melko pieni.

Maailma on täynnä asioita, joita ei voi kuin tuskailla. Mutta ruokakauppaostosten kanssa ei tarvitse tuskailla, vaan hyvin pienillä muutoksilla voi tehdä eettisempiä valintoja. Liian vaikeat ja isotöiset elämänmuutokset harvoin ovat pysyviä, vaan helpompaa on tehdä paljon pieniä muutoksia.

Olen tietoinen näistä asioista.
Broilerinkoivet eivät meidän perheen ruokavalioon kuulu, eikä myöskään maustetut kananpalat jne.
Kananmunat ostan luomuna, vähintään "vapaan kanan munia" ( vaikka tässä jälkimmäisen ostamisessa hieman kirpaiseekin).
Nyt ystävälläni on muutama kana ja kukkokin. Hän lupasi toimittaa minulle silloin tällöin kananmunia. Varmasti hyvästä kodista nämä munat :)!

Olen vähitellen siirtynyt huomaamattani enemmän ja enemmän sekasyöjästä kasvissyöjäksi. Mutta sekasyöjä koen olevani edelleen. Paheeni on meetwursti ja jauhomakkara ( ilman kananlihaa tietenkin) :/

Vasikkaa ja karitsaa en suostu syömään ollenkaan.

Mun tyttäreni on ollut jo yli 10 vuotta pescovege. Kotioloissa on lakto-ovo-vege, mutta koska yli 80 v mumminsa ei oikein osaa laittaa ihan vaan kasvisruokaa, mumminsa luona - ja myös välillä mun luona - syö kalaakin. Oikeastaan aika helppo ruokavalio toteutuksen puolesta.

Joo, et ole aloittaja ainoa, joka näitä miettii.
Tieto tosiaan lisää tuskaa, tuska saa muutoksen alkuun.
Sitäkin toisaalta mietin, että ilman tehotuotantoa ei maailman väestöä ruokita, siinä pisteessä ollaan. Mutta vaikka koko maailmaa ei pysty muuttamaan ja pelastamaan, on pienillä teoillakin merkitystä näin uskon. Pitkälti olen Keittiönoidan kanssa samaa mieltä kaikesta.
Ja vähän asian vierestä, mutta läheltä liipaten: Katsoin maajussien esittelyitä, ja vaikka se broilerifarmari vaikutti tosi mukavalta, niin en varmaan pystyis broilerifarmarin muijaksi tai sikatilan emännäksi. Vaikka olis miten ihana, niin arvoristiriita jotenkin ylitsepääsemättömän suuri.

Yhteistyössä