Mennäkö hienompaan ravintolaan 1,5-vuotiaan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rohkaisusi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja täh?;29424270:
Pakko tässä on näköjään olla ymmärtävinään, että huutavia lapsia, joiden vaan annettaisiin jatkaa huutoaan on jokapaikassa, jopa ravintoloissa. Itse en edelleenkään ole sellaisia nähnyt tai kuullut.

Siksi onkin todella vaikea uskoa, että normaali aikuinen ihminen ihan tosissaan tässä kyselee haluatteko kuulla lapseni rääkymistä, kun illastatte?

Tähän mennessä koetussa elämässäni olen havainnut, että aikuiset kiusaantuvat jo pelkästä oman lapsensa normaalista juttelusta tai vaikka siitä "kitinästä", joka tosiaan jää täysin normaalin aikuisten puheensorinan peittoon. Mitään syytä kiusaantumiseen ei olisi, mutta tällainen kulttuuri täällä on ja sen huomattuani olenkin sitä mieltä, että yllä siteeratun kommentoijan kaltaiset ovat uskomattomia liioittelijoita ja asennevammaisia tai elävät jotain toista todellisuutta kuin normaalimaailma. Normaali.

Elävät siis maailmassa, jossa rääkyvän Nico-Kyllikin äiti tahtoisi tulla ravintolaan lapsensa kanssa ja jonkin vanhanaikaisen häveliäisyyden tunteensa takia kaipaa rohkaisua sadistiselle ja masokistiselle teolleen, ilmeisen turtuneena julkisen ja yksityisen tilan vallanneista taukoamatonta kiljumista ja rääkymistä ylläpitävistä pikkuhirviöistä.

? Eikös se lainaamano kirjoittaja ollut juurikin kokenut tällaista. Itsekin olen. Tuskin kyse on mistään sadismista, pelkästään tyhmyydestä ja muoden huomioon ottamattomuudesta.

Itsekin olen omia lapsia vienyt ravintolaan enkä tosiaan hermostu lapsen puhumisesta tms. Mutta en vie lasta pilaamaan muiden iltaa hienossa ravintolassa.

Kerropa vielä, miksi pikkulapsi _pitäisi_ viedä hienoon ravintolaan?

Menkää perkele niiden nikopettereide kanssa ABC:lle, siellä kersat saa jätskitkin. Minä kun juon shampanjaa ja laatuviinejä ja hienoimpia gurmeeruokia niin en halua että räkänokat pilaavat nautinnon.

[QUOTE="...";29424305]Wtf? Kukakohan tässä nyt liiottelee?[/QUOTE]

No päätä itse kumpi vastaa sinun todellisuuttasi?

Numeroin vaihtoehdot helpottaakseni valintaa.

1. ..maailma, jossa aikuiset kiusaantuvat jo pelkästä oman lapsensa normaalista juttelusta tai vaikka siitä "kitinästä", joka tosiaan jää täysin normaalin aikuisten puheensorinan peittoon. On erittäin harvinaista, että missään näkee huutavia lapsia, joiden vaan annettaisiin jatkaa huutoaan...

2. ...maailma, jossa rääkyvän Nico-Kyllikin äiti tahtoisi tulla ravintolaan lapsensa kanssa ja jonkin vanhanaikaisen häveliäisyyden tunteensa takia kaipaa rohkaisua sadistiselle ja masokistiselle teolleen, ilmeisen turtuneena julkisen ja yksityisen tilan vallanneista taukoamatonta kiljumista ja rääkymistä ylläpitävistä pikkuhirviöistä...

Minä elän maailmassa numero 1 ja ihan sillä perusteella vastaan luottavaisesti tälle ap-äidille, että voi toki ottaa mukulansa mukaan sinne raflaan. Mutta näyttää olevan paljon ihmisiä, jotka elävät maailmassa 2 ja kieltävät ap:ta ehdottomasti alkamasta häiriköimään muita.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29423940:
En menisi. Se voi olla joillekin vaikka vuoden ainoa hetki, jolloin ollaan hyvän ruuan ääressä nauttimassa aikuisesta seurasta ilman lapsia, nimenomaan nauttimassa. Kalliisti ja hartaasti. Siihen yhtälöön ei kuulu väsymystään tai kyllästymistään kitisevä pikkulapsi.

Höpön höpön, meistä ei kukaan synny täydelliseksi aikuiseksi. Lapsia olemme kaikki ensi, opimme näkemällä ja kokemalla. Turhat nirppanokat ottaa nokkaansa ties mistä, kunhan vaan saavat valittaa ja keksiä jonkun tekosyyn.

Pitää syödä kotona ja rentoutua yksin, jos haluaa itselleen täydellistä seuraa ja ruokarauhan.

Kaikilla on oikeus mennä syömään ravintolaan, myös pienillä lapsilla.

Meillä tuon ikäinen poika jaksoi tunnin verran olla "nätisti", sitten alkoikin lapsen viihdyttäminen. Joten en ottaisi lasta mukaan, jos on tarkoitus viihtyä kauemmin kuin tunti.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29424318:
? Eikös se lainaamano kirjoittaja ollut juurikin kokenut tällaista. Itsekin olen. Tuskin kyse on mistään sadismista, pelkästään tyhmyydestä ja muoden huomioon ottamattomuudesta.

Itsekin olen omia lapsia vienyt ravintolaan enkä tosiaan hermostu lapsen puhumisesta tms. Mutta en vie lasta pilaamaan muiden iltaa hienossa ravintolassa.

Kerropa vielä, miksi pikkulapsi _pitäisi_ viedä hienoon ravintolaan?

Ei minusta ole mitään pakkoa viedä lasta hienoon ravintolaan. Ap:n mukaan: "...olisi kiva....viedä lastakin vähän tuttujen kuvioiden ulkopuolelle." Minun on hirveän vaikea lukea tuosta aloituksesta, että ap olisi viemässä lastansa pilaamaan Kenenkään iltaa.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;29424525:
Ei minusta ole mitään pakkoa viedä lasta hienoon ravintolaan. Ap:n mukaan: "...olisi kiva....viedä lastakin vähän tuttujen kuvioiden ulkopuolelle." Minun on hirveän vaikea lukea tuosta aloituksesta, että ap olisi viemässä lastansa pilaamaan Kenenkään iltaa.

Tuttujen kuvioiden ulkopuolelle voi viedä ainoastaan hienoon ravintolaan. Okkei.
Edelleen totean, että maailmassa on niin paljon muitakin ravintoloita, jotka soveltuvat mainiosti lapsiperheille.

Höpön höpön, meistä ei kukaan synny täydelliseksi aikuiseksi. Lapsia olemme kaikki ensi, opimme näkemällä ja kokemalla. Turhat nirppanokat ottaa nokkaansa ties mistä, kunhan vaan saavat valittaa ja keksiä jonkun tekosyyn.

Pitää syödä kotona ja rentoutua yksin, jos haluaa itselleen täydellistä seuraa ja ruokarauhan.

Kaikilla on oikeus mennä syömään ravintolaan, myös pienillä lapsilla.

Sillon kun me olimme lapsia, oli itsestään selvä asia, että hienoon ravintolaan ei viedä lapsia. Ainakin minun vanhempani sen ymmärsivät. Ihan hyvä ja ravintoloissa käyttäytyä osaava aikuinen minustakin tuli, vaikka ainoat ravintolakokemukset ennen täysi-ikäiseksi tuloa olivat Rosso ja Mäkkäri jne. Joten en ihan jaksa ymmärtää mihin 1,5 v tarvitsee kokemuksia paremmista ravintoloista.
Eipä niitä pikkulapsia muuten paremmissa ravintoloissa näe muuallakaan maailmassa (ennen kuin joku tämänkin asian esille ottaa), bistroissa kylläkin muun perheen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;29424332:
No päätä itse kumpi vastaa sinun todellisuuttasi?

Numeroin vaihtoehdot helpottaakseni valintaa.

1. ..maailma, jossa aikuiset kiusaantuvat jo pelkästä oman lapsensa normaalista juttelusta tai vaikka siitä "kitinästä", joka tosiaan jää täysin normaalin aikuisten puheensorinan peittoon. On erittäin harvinaista, että missään näkee huutavia lapsia, joiden vaan annettaisiin jatkaa huutoaan...

2. ...maailma, jossa rääkyvän Nico-Kyllikin äiti tahtoisi tulla ravintolaan lapsensa kanssa ja jonkin vanhanaikaisen häveliäisyyden tunteensa takia kaipaa rohkaisua sadistiselle ja masokistiselle teolleen, ilmeisen turtuneena julkisen ja yksityisen tilan vallanneista taukoamatonta kiljumista ja rääkymistä ylläpitävistä pikkuhirviöistä...

Minä elän maailmassa numero 1 ja ihan sillä perusteella vastaan luottavaisesti tälle ap-äidille, että voi toki ottaa mukulansa mukaan sinne raflaan. Mutta näyttää olevan paljon ihmisiä, jotka elävät maailmassa 2 ja kieltävät ap:ta ehdottomasti alkamasta häiriköimään muita.

No kyllä huomaa, että elät ihan omassa maailmassas...

Mikä on kenenkin hieno.

Asun Turussa. Täällä ei nyt kovin montaa niin hienoa ravintolaa ole, etteikö sinne lapsikin iltapäivällä sovi, tietenkin edellyttäen että vanhempi on älykäs ja vie lapsensa yleisestä tilasta (ja ehkä koko ravintolasta) pois, jos se alkaa möykätä tai ei jaksa istua paikallaan. Myöhään illalla eli seitsemän jälkeen puolitoistavuotiaiden paikka ei tietenkään ole minkäänlaisessa ravintolassa.

Ne äidit, jotka ajattelevat että taaperon kuuluu saada liikkua ravintolasalissa, ovat mielestäni yksinkertaisesti tyhmiä. Ja ne ravintolatkin jossa tämä sallitaan ovat yhtä tyhmiä. Siinähän on vaarassa sekä lapsi, tarjoilija, että kanssa-asiakkaat, kun ipana kulkee pitkin ravintolaa, jossa tarjoilijat yrittävät tehdä töitään kuumien astioiden ja lautaspinojen parissa...

Joten jos puolitoistavuotiaasi jaksaa tosiaan olla hiljaa ja paikallaan niin siitä sitten vaan. Kumpaakaan omaani en olisi tuossa iässä voinut viedä sellaiseen ravintolaan, jossa ei olisi jotain lasten touhupaikkaa, tai tilanteeseen jossa en itse keskittyisi lapseeni koko ajan. Tiedä sitten mitä mieltä seurue on siitä että mukaan tulee yksi puolitoistavuotias... voihan se vähän tunnelmaa jähmettää, eikä ehkä osoita oikein hyvää sosiaalista lukutaitoa äidiltä.

Veisin ja olen vienytkin. Kun ajankohta on sellainen ettei lapsella ole nukkumaanmenoaika niin en ole kokenut mitään ongelmaa. Perheenä kyllä valitaan yleensä joku hieman perheystävällisempi paikka, mutta muutaman kerran olemme olleet syömässä ystäväporukalla tai sitten mukana on ollut esim. isovanhemmat ja pari enoa, joka tapauksessa siis yksi lapsi ja vähintään neljä aikuista, jolloin ruokapaikka valitaan porukan yhteismieltymyksen mukaan, ei meidän lapsen mukaan. En ymmärrä miksi lapsi tylsistymistäkin ravintolassa, jos hänellekin tarjotaan yhtälailla ruokaa ja keskustelua, kuten muillekin. Valitettavan usein näkee, että lapselle syötetään ateria (sosepurkki vieläpä useimmiten) ennen aikuisten alkupalojakaan ja sitten lapsen pitäisi viihtyä katsella aikuisten syömistä. Lapselle ateria yhtä aikaa ja mieluiten samaa kuin aikuisilla tai maistiaisia vanhempien ruoista. Emme ole huomanneet kenenkään häiriintyvän, henkilökunta usein käy lasta vain ihastelemassa.

Yhteistyössä