Menitkö sinä Papa-kokeeseen, kun tuli se vuositarkastuskutsu ( siis ne ikävuosi-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jelp"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jelp"

Vieras
tarkastukset tyyliin 30v, 35v, 40v...)?

Kävitkö terveyskeskuksessa kokeessa vai yksityisellä gynellä?

Tuli se vuositarkastuslappunen ja ei kyllä tietysti pahemmin huvittaisi mennä, mutta pakkohan se kai on mennä. Viimeksi tuo on otettu jo 7 vuotta sitten, silloin kävin yksityisellä gynellä. Kun pelkään, että ovat kovakouraisempia terveyskeskuksessa.
30v tarkastuksessa en ylipäätään käynyt, kun en kerennyt.

Ai meinaat että ne tuolla kunnallisella puolella tahalteen runnoo pimperoita? Eiköhän se ole ihan lääkäristä kiinni, että kuinka sen papan ottaa.

Mulla oeniten sattunut yksityisen naisgynen ottama papa, vähiten tk.n mieslääkärin ottamana.

Ja kyllä, mulla oli eka joukkoseulonta pari vuotta sitten, kävin tietysti. Nyt on uusi aika papaan varattuna,käyn kahden vuoden välein.

Käyn aina joukkotarkastuksessa, kun kutsu tulee. Lisäksi käyn kerran välillä yks. gynellä. En ole kyllä huomannut eroa papan ottamisessa yksityisen ja julkisen puolen välillä. Hyvin on onnistunut kummassakin.

Olen käynyt 30v, 35v ja ensi viikolla on 40v papaseula. Labrantäti varmaankin ottaa kokeen ja terveyskeksuksessa se otetaan. Olen käynyt aina noissa seulontajutuissa.

Kävin. Ja täällä sen otti terveydenhoitaja. Eikä sattunut sen enempää ku yksityiselläkään.

Ihmisillä on hassu tapa ajatella että kunnan puolella tutkimukset tehdään tahallaan kovakouraisesti :D Se on ihan hoitajasta tai lääkäristä kiinni, ei siitä työskenteleekö hän kunnan puolella vai yksityisellä. Monet työskentelee sekä että.

Kerran jätin väliin, kun oli otettu vajaa 2 kk aikaisemmin opiskelijaterveydenhuollossa.

Eipä niitä joukkoseulajuttuja mikään gyne ota, vaan hoitaja, joka ei juuri muuta teekään. Täällä oli viimeiksi seula yksityisellä gynekeskuksessä, edellinen syöpäyhdistyksessä. Nuo kokeidenottopaikat kilpailutetaan.

En ymmärrä, miksi jotkut vähättelevät terveyskeskuksen toimintaa? Tottakai kannattaa otattaa ilmainen papa, jos sellainen mahdollisuus on. Jotkut käyvät pelkissä seulonnoissa viiden vuoden välein ja se on ihan ok.

Ja minä en ymmärrä miksi ihmiset ei käy noissa. Ja suositus otattaa vielä noitten välilläkin omakustanteisesti. Joka viikko täälläkin kysellään käyttekö papassa ja miksi, no siksi että sillä seurataan ihmisen terveyttä. Ja täällä seulonnat neuvolan puolella, ei sitä todellakaan lääkäri ota.

Mies on selvästikin käynyt vieraissa ja taruttanut sinuun HPV:n. Onneksi edes älysi patistella sinua testeihin.

En usko. Mies oli minuun tuossa vaiheessa järjettömän rakastunut ;)
Ehkä tuo oli rangaistus hulvattomasta nuoruudestani - mene tiedä. 70-luvulla elettiin hippiaikaa ja meno oli sen mukaista...

"Syövän kehittyminen käynnistyy, kun limakalvon normaalit solut alkavat jostain syystä, tyypillisimmin kondyloomaviruksen infektoimina, muuttua pahanlaatuisiksi. Tämä kehitys on yleensä hidasta: kondylooman toteamisesta menee keskimäärin seitsemän vuotta syövän puhkeamiseen. Varsinaista syöpää edeltää siis esiastevaihe, jossa kohdunkaulan soluissa esiintyy muutoksia".

Lainaus täältä.

Viimeksi muokattu:
Entä lähettääkö ne vielä kotiin niitä testipaketteja? Saako sellaisia tilattua jostain. En nimittäin kykene tutkimukseen, henkisistä syistä. Paketin ehkä voisinkin tilata jos sen saa.

Tuolla syöpäseulonnan sivuilla oli, että ei ole mitään syytä ottaa papa-koetta, mikäli ei ole välivuotoja, hirmonaalista ehkäisyä, sukupuolitauteja ym. riskitekijöitä. Kumpaa uskoa, palstalaisia vai... ??

[QUOTE="jelp";30610831]tarkastukset tyyliin 30v, 35v, 40v...)?

Kävitkö terveyskeskuksessa kokeessa vai yksityisellä gynellä?

Tuli se vuositarkastuslappunen ja ei kyllä tietysti pahemmin huvittaisi mennä, mutta pakkohan se kai on mennä. Viimeksi tuo on otettu jo 7 vuotta sitten, silloin kävin yksityisellä gynellä. Kun pelkään, että ovat kovakouraisempia terveyskeskuksessa.
30v tarkastuksessa en ylipäätään käynyt, kun en kerennyt.[/QUOTE]

Multa on aina ottanu julkisenpuolen tyyppi eikä koskaan kovakourasesti. Turhia pelkäät.

Tuolla syöpäseulonnan sivuilla oli, että ei ole mitään syytä ottaa papa-koetta, mikäli ei ole välivuotoja, hirmonaalista ehkäisyä, sukupuolitauteja ym. riskitekijöitä. Kumpaa uskoa, palstalaisia vai... ??

Kyllä mulle on aina ne ottajat ja lähettäny sanonu että jokatapauksessa kannattaa tarkistaa aika-ajoin. Ei ne turhia ole. Eikä se ole iso vaiva kävästä makaamassa muutaman minuttin siinä pöydällä parinkin vuoden välein.

Yhteistyössä