Menin sitten kauheaan paikkaan töihin... irtisanoutuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kyseessä hoitoalan työ, puolen vuoden määräaikainen sopimus. Olen ollut töissä muutaman päivän, en haluaisi jatkaa. Tiedän että löydän paremmankin paikan.

En ole VIELÄ allekirjoittanut mitään työsopimusta, ainoastaan suullisesti on sovittu milloin alkaa ja milloin loppuu. Voinko vaan ilmoittaa että en halua jatkaa, haluan purkaa sopimuksen, kaippa minulla jonkinlainen koeaika on...

mä alotin työt helmikuun alusta eikä sopparia vielä ole ehditty tehdä.Tänään asiasta juuri soitin ja sanoin että se on tehtävä.Samalla sanoin että torstai on viiminen työpäiväni, sillä maanantaina aloitan oman alani koulutuksen.

[QUOTE="vieras";25617953]Työskentelisin niin kauan, että saavat siihen toisen tilalle. Se olisi aikuismaista ja et polttaisi siltoja takanasi.[/QUOTE]

Ajattelin ensin näin, mutta mitäs jos siihen menee viikkoja ennen kuin saavat toisen tilalle? Puolitoista kuukautta oli tähän työntekijää etsitty ennen minua.

Jos on koeajalla niin onko irtisanomisaikaa? siis voinko vaan ilmoittaa että huomenna en enään tule kiitos.

Mitään hommia ei kyllä kannattaisi alkaa tekemään ilman kirjallista sopimusta, koska silloin ei ole myöskään mitkään vakuutukset voimassa eikä sulle tartte maksaa palkkaa jne... Jos sulla ei ole kirjallista sopimusta tehty, niin periaatteessa voit ilmoittaa vaikka heti, ettet tule enää töihin. Pitäisi kyllä opiskeluissa olla joku lyhyt oppimäärä työnhaun perusteista jne... Monella kun näyttää olevan pikkasen aukkoa tässä kohdassa.

Voit lähteä!niin olen minäkin tehnyt..tosin lähdin jo ensimmäisen päivän jälkeen!karenssi tuli mutta tällä alalla työpaikan saa alle viikossa :) jotkut paikat vaan vetää työntekijänsä hautaan eikä muutoksia tule ellei niihin puututa..

[QUOTE="mee";25618007]Voit irtisanoutua, mutta karenssiin siitä joutuu työttömystukien kanssa.[/QUOTE]

No mutta eihän ap:lla ole sitä ongelmaa, koska tietää saavansa jostain paremmankin paikan. Hankkii heti sen paremman paikan ja "vaihtaa" niin mihin niitä tukia tarvitaan?

Nyt riippuu ihan siitä mitä olette sopineet. Nimittäin määräaikaisissa työsopimuksessa ei YLEISESTI ole koeaikaa. Toki tämä sopimuksella voidaan jonkinmittaiseksi kirjoittaa. (max. 50% työsuhteen kestosta)

Suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin. Ottaisin nyt mahdollisimman pikaisesti pomon kanssa tuon työsuhteen päättämisen puheeksi. Sinällään "puolellasi" on se asia ettei kirjallista työsopimusta ole, joten pomokaan ei voi todistaa etteikö koeaikaa olisi. Koeajalla voi työsuhteen toki purkaa kaikkein helpoimmin, ja välittömästi.

On kuitenkin täysin väärä käsitys että esim. paremman palkan vuoksi voisi koeajalla työsopimuksen työntekijä purkaa. Oikeudessa on todettu ettei se ole pätevä syy. Mutta pätevä syy on toki se ettei työ vastaa sitä mitä oli ajateltu. Juuri tätä varten on koeajat olemassa.

Kukaan ei toki tarkemmin voi sanoa onko sinulla oikeus purkaa tuo työsopimus, sen kirjallista muotoa kun ei ole olemassa.

[QUOTE="vieras";25618002]Ajattelin ensin näin, mutta mitäs jos siihen menee viikkoja ennen kuin saavat toisen tilalle? Puolitoista kuukautta oli tähän työntekijää etsitty ennen minua.

Jos on koeajalla niin onko irtisanomisaikaa? siis voinko vaan ilmoittaa että huomenna en enään tule kiitos.[/QUOTE]
No antaisin silti muutaman viikon aikaa. Sen jälkeen sinun ei tarvitse asiasta huoletia. Yhtäkkiä lähteminen ei vaan anna heille mitään pelivaraa. Ehkä tajuavat nyt sitten, että joku olosuhteissa mättää, kun et siellä halua olla.

Mitään hommia ei kyllä kannattaisi alkaa tekemään ilman kirjallista sopimusta, koska silloin ei ole myöskään mitkään vakuutukset voimassa eikä sulle tartte maksaa palkkaa jne... Jos sulla ei ole kirjallista sopimusta tehty, niin periaatteessa voit ilmoittaa vaikka heti, ettet tule enää töihin. Pitäisi kyllä opiskeluissa olla joku lyhyt oppimäärä työnhaun perusteista jne... Monella kun näyttää olevan pikkasen aukkoa tässä kohdassa.

Heh. Tiedän kyllä ihan tasan tarkkaan mutta tämä on aika normaali käytäntö hoitoalalla. Enpä ole sitä sopimusta koskaan saanut ennen töiden aloittamista, useinkin vasta viikkojen päästä. Monesti jopa vasta töiden päättyessä. Olen tehnyt paljon määräaikaisia töitä- Sopimuksen tekemiseen tarvitaan ensinnäkin rikosrekisteriote, ja sen tulo voi kestää parikin viikkoa. Sen jälkeen sopimus vielä monesti tehdään ja hyväksytään jossain muualla kuin siinä talossa jossa työskentelet, esim. oma pomoni on ollut vain pieni muodollisuus siinä välissä.

Suullinenkin sopimus on kuitenkin sopimus, vaikkakaan ei yhtä luotettava.

Yhteistyössä