Menin hoitoon 8 kk:n ikäisenä ja olen kohtuullisen täyspäinen :O

• Viestiketjun aloittaja kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti
kyllästynyt
En vaan jaksa tota "kuka hullu vie vauvan hoitoon"-keskustelua.

Tähän pinoon ne, jotka ovat aikoinaan menneet hoitoon alle vuoden ikäisenä.

Halutessaan voi myös kertoa, onko tullut traumoja hoidosta ja kuinka syvään ongelmakierteeseen aikainen hoito johti? Vai onko sittenkin kohtuullisen normaali?

vieras
Mää menin hoitoon vuonna -82 ja olin 9 kk ikäinen, ei traumoja. Ekat muistikuvat hoidosta on vasta 3-vuoden iässä. Niissäkin muistoissa muistan vain kun äiti pisti mut hoitopaikan oranssiin pinnasänkyyn nukkumaan.

Itse olin kotona koulun alkuun asti ja olen aika hankala ja huonon itsetunnon omaava luonne.
Lapset taas molemmat menivät 10 kk nuorina kunnalliseen päivähoitoon ja heillä on paljon ystäviä ja pärjäävät hyvin porukassa, itsetuntoa riittää muillekin. :) Kiva muuten kun on tällainenkin aloitus joskus eikä aina vaan niitä jossa paasataan siitä että äidin pitäisi jäädä kotiin kuudeksi vuodeksi yms. yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:
Itse olin kotona koulun alkuun asti ja olen aika hankala ja huonon itsetunnon omaava luonne.
Lapset taas molemmat menivät 10 kk nuorina kunnalliseen päivähoitoon ja heillä on paljon ystäviä ja pärjäävät hyvin porukassa, itsetuntoa riittää muillekin. :) Kiva muuten kun on tällainenkin aloitus joskus eikä aina vaan niitä jossa paasataan siitä että äidin pitäisi jäädä kotiin kuudeksi vuodeksi yms. yms.
Sehän se ongelma onkin, että lastenhoito on näköjään edelleen vain äitien asia. Onko tämän palstan äideillä miehiä kuvioissa ollenkaan, kun täällä ei ole näköjään ensimmäistäkään ISÄÄ joka olisi hoitanut lapsia ja äiti ollut töissä?

Oikeasti, ei ole paljon kohtalotovereita, vaikka sentään isien osallistumisesta lastenhoitoon on paasattu vuosikymmenet.

mut laitettiin hoitoon ku olin 7kk....muistan ku olin hieman isompi että mulla oli vuosia kestävä äidin kaipuu.
se ei kyllä johtunut siitä että jouduin aikaisin hoitoon vaan siitä että äitini teki tuplatyövuoroo melki päivittäin.... :'(

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek Drama Theater:
Mä peesaan sinua.Ja siksi olenki käynyt välillä töissä että lapset pääsee hoitoon ja tottuu että se ei ole aina äiti tai isä keneen luottaa.
Minulle oli shokki lähtä kouluun ku en ollut ollu koskaan misään kerhossa enkä hoidossa.

tyttöni mun
Silti se vaan on aina yhtä kamalaa sivusta seurata, kun alle vuoden ikäinen tuodaan reppana silmät ristissä kuuden jälkeen hoitoon. Revitään sängystä puoliväkisin ylös ja kun äiti lähtee, vääntyy lapsen suu itkuun. Tuskallinen huuto jatkuua KAUAN äidin mentyä. Ei noin pieni millään tajua miksi äiti jättää hänet vieraille hoitoon, ei tuon ikäinen kaipaa vielä ikäistään seuraa. Se mitä tuon ikäinen kaipaaon kiireettömät aamut, selkeät rutiinit ja oman äidin ja/tai isän läheisyys :(.
NIIIIN moni, liian moni perustelee vauvan hoitopon vientä sillä ettei pärjää. Pötyä ja huonon omantunnon hiljentämistä. IHAN taatusti pärjää (omaa kokemusta on! ) JOS haluaa tinkiä ja olla hiukan vähemmillä huvituksilla sen pienen hetken kun lapsi on pieni...:(.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt:

Halutessaan voi myös kertoa, onko tullut traumoja hoidosta ja kuinka syvään ongelmakierteeseen aikainen hoito johti? Vai onko sittenkin kohtuullisen normaali?
Ole nyt hyvä ihminen hiljaa. Fanaattiset kotiäidit ei taatusti kestä romahtamatta sitä tietoa, että lapsi voi selvitä hengissä ja täysipäisenä jonkun muunkin hoidossa kuin äidin.

mella
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt:

Ole nyt hyvä ihminen hiljaa. Fanaattiset kotiäidit ei taatusti kestä romahtamatta sitä tietoa, että lapsi voi selvitä hengissä ja täysipäisenä jonkun muunkin hoidossa kuin äidin.
hauska ilmaisu...fanaattiset kotiäidit!
Olenkohan mä sellanen,kun kirveelläkään et tyttöä hoitoon vielä veis(2v2kk). En vaan halua misata mitään. Musta kukin tyylillään,enkä mä työssäkäyviä lähtis fanaattisiksi työäideiksi kutsumaan.
Enkä usko että monikaan niin ajattelee et se lapsi aikuisena ei olis täysipäinen,ennemminkin ajatellaan sitä lasta lapsena,miltä siitä pikkusesta tuntuu niinä aikoina kun ei o äiti hoitamassa.

Surina74
Eiköhän tässäkin asiassa olisi kultainen keskitie hyvä, vai mitä? 8-9kk ikäiselle 8-9-tunnin hoitopäivät 5pv viikossa voi olla aika raskaita, kun ne on isommillekin. Lapsen hyvinvointiin vaikuttaa niin moni muukin asia kuin hoitomuoto kuten millaienn perhe on, millaiset vanhemmat, kasvatus jne...

Brittien äitiysloma on muuten 26 viikkoa, nousi vuonna 2003...siihen päälle voi saada sitten PALKATONTA äityislomaa toiset 26 vkoa. Briteissä naisten osa.aiaktyö on paljon yleisempää kuin Suomessa.

Ite onnu noin 4kk kun on viety hoitoon. Ja täys päisenä kuljetaan. Mutta paljon pitää kysyä hoitajalta ett minklainen olen ollut lapsena.( oma äiti kuollut jo ) Ollaan ollut hyvissä väleissä hoitajan kanssa nykyäänkin.

Ite onnu noin 4kk kun on viety hoitoon. Ja täys päisenä kuljetaan. Mutta paljon pitää kysyä hoitajalta ett minklainen olen ollut lapsena.( oma äiti kuollut jo ) Ollaan ollut hyvissä väleissä hoitajan kanssa nykyäänkin.

Sillon ku mä oon ollu vauva, ei tainnu olla mitään kotihoidontukia, ja äitiyslomakin kesti hävyttömän vähän aikaa.

Mä tiedän perheen jossa äiti meni hoitoon heti äitiysloman loppuessa, syynä ettei ole varaa jäädä hoitovapaalle. Samoihin aikoihin kun lapsi meni hoitoon, isukki oli kahden viikon etelänlomalla yksin... Ja toisessa perheessä yh äiti myi asuntonsa että voi olla lapsensa kanssa kotona kunnes tämä täyttää 3v.

Saanko kysyä... Millaiset välit teillä on vanhempiinne? Onko uusien ihmissuhteiden luominen helppoa? Luotatko helposti toiseen? Kumppaniin, ystäviin? Tunnetko koskaan olevasi tunne-elämältäsi joitakuita muita negatiivisempi?

Yhteistyössä