Menikö siltikin väärin - rapsahtaakohan isot mätkyt vanhempainvapaan ajalta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jotenkin en nyt saa päässäni selkoa asiaan. Palkkatuloni veroprosentti oli 22,5 jäädessäni äitiyslomalle 2009 kesällä. Palasin töihin sen päätyttyä, eli lapsen ollessa n. 10kk toukokuussa 2011. Missään vaiheessa en muuttanut veroprosenttiani. Mies vakuutteli, että ihan varmasti riittää, ja varmasti saan palautuksiakin. Nythän se keväällä selviää, miten siinä kävi.

Onko mahdollista, että mieheni on oikeassa, sillä jostain syystä nyt epäilen hänen sanojaan? Vaikka tienasin vain sen murto-osan tuloistani, niin huolimatta korkeasta prosentista saan mätkyjä?

Nyt sitten jäin lokakuussa hoitovapaalle ja se päättyi vuodenvaihteessa, edelleen sama prosentti sen ajan. Nostin nyt, koska minut ylennettiin hoitovapaani aikana, ja nyt se on 23,5.

Selventäkää joku fiksumpi, että menikö tämä nyt pieleen, tuleeko jostain syystä mätkyjä, kun olen ollut samalla prosentilla koko ajan? Prosenttini oli 4% muutenkin liian korkea suurinpiirtein.

No, otapa kuulle pankkitunnuksillasi Kelan sivu auki. Kirjaa siitä ylös, mitä summia sinulle on maksettu ja paljonko siitä on tehty ennakonpidätystä. Samoin etsit viime vuoden viimeisen tilinauhan, missä näkyy vuonna 2011 makstut palkat ja ennakonpidätykset.Sitten menet vero.fi ja otat sieltä veroprosenttilaskurin vuodelle 2011. Kirjaat sinne kaikki tulot, ennakonpidätyksesi ja mahdolliset vähennykset ja katsot, että tulleko mätkyjä vai ei. Ei ole toki sentille tarkka, mutta osuu aika lähelle, mikäli syödät kaikki mahdolliset tiedot ;)

Mätkyjä saatta tulla, mikäli sulla on veroprosentti pieni johtuen vähennyksistä (esim isot matkakulukorvaukset), joita et voi vähentää vanheipainrahaa/kh-tuen ajalta.

Pitääpä koettaa tuota Kelan hommaa. Tienasin 2009 25 000 euroa, ja lasketin prosentin 30 500 eurolle vuotta 2010 varten. Nyt taas nostin tänä talvena tulorajan 37 000, vaikken tietenkään niin paljoa tienaa, mutta palautukset ovat "säästössä", oli tyhmää tai ei. Tein hoitovapaalla viime syksynä töitä noin 3000 euron edestä. Lisäksi tulen saamaan palkkiojärjestelmän mukaisesti joka kuukausi rahaa.

Minulla ei ole matkakulukorvauksia. Veroprosentti oli tosiaan 22,5 vuonna 2010, siitä töissä olin tammi-touko välisen ajan plus lisäksi 3kk palkkaa äitiyslomalta. Kyllä tämä alkaa vaikuttaa siltä, että mätkyjä ropisee, ei mitenkään tuo tuloraja taida riittää. Olisi pitänyt itse laskea, mutta luotin mieheeni, joka "tiesi paremmin", kuten hän asian ilmaisi, "ottaneensa selvää". Loppujen lopuksi hän ei ollut ottanut selvää yhtään mistään.

Yhteistyössä