Menetin kirjojen lainausoikeuteni inhimillisen erehdyksen takia :-(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Lapseni vei kirjaston kirjat ja dvd:t kirjastoon. Ne oli lainattu minun kortillani. Hän kuitenkin unohti yhden dvd:n soittimeen. Kun huomasin asian, palautin levyn tietenkin samantien, 3 päivän päästä. Lainausoikeuteni olen kuulemma kuitenkin menettänyt, enkä saanut sitä takaisin vaikka palautin levyn. Niitä ei kuulemma vain SAA unohtaa koneeseen.

En jotenkin voi uskoa tätä. Etten ikinä enää saisi lainata? Meille ei ole ennen käynyt noin, ja lapsikin muistaa vastedes tarkistaa onko soittimessa levyjä, ennenkuin palauttaa ne.

Siis kokonaan? Meilläpäin tulee sakkoa unohdetuista ja kun sakko on maksettu saapi taas lainata. Joku tietty summa oli sakoissakin minkä alle sai vielä lainata mutt ylittyessä pitää sakko maksaa ennen ku uutta lainaa. Nimimerkillä juuri tänää maksoin 11e sakkoja pois. Mm liian pitkään olleista lasten dvd:istä ja kirjoista.

[QUOTE="vieras";27702469]Provo? Olen kuullut vain määräaikaisista lainakielloista.[/QUOTE]

Ei ole provo. Kun yritin lainata palautettuani levyn, se ei onnistunut. Ja virkailija sanoi että olen menettänyt lainausoikeuteni. Tuota kyllä kovasti ihmettelin.

Alkuperäinen kirjoittaja öh...;27702473:
Siis kokonaan? Meilläpäin tulee sakkoa unohdetuista ja kun sakko on maksettu saapi taas lainata. Joku tietty summa oli sakoissakin minkä alle sai vielä lainata mutt ylittyessä pitää sakko maksaa ennen ku uutta lainaa. Nimimerkillä juuri tänää maksoin 11e sakkoja pois. Mm liian pitkään olleista lasten dvd:istä ja kirjoista.

En saanut sakkoa koska dvd ei ollut myöhässä, siis ehdin palauttaa tämän irrallisen dvd:n ennen laina-ajan kulumista umpeen.Mutta olen kuulemma menettänyt lainausoikeuteni koska alunperin levyn kansi palautettiin ilman levyä, olen siis koittanut varastaa levyn. Tai näin virkailija antoi epäsuorasti ymmärtää. Alan kyllä selvittää asiaa soittamalla virkailijan esimiehelle. Selitin kyllä virkailijalle miten ko. juttu tapahtui, ilman tulosta.

No ohhoh! Ei mulle paukkunut mitään lainauskieltoa, vaikka koteloon olikin eksynyt väärä levy.

Oman kunnan sivuilla on tällainen teksti:
Käyttö- ja lainausoikeuden menetys
Käyttöoikeuden menetyksellä tarkoitetaan määräaikaista kieltoa kirjaston käyttöön. Asiakas menettää käyttöoikeuden, jos hän jättää noudattamatta kirjaston sääntöjä, turmelee kirjaston omaisuutta tai kiellosta huolimatta käyttäytyy häiritsevästi toista asiakasta tai henkilökuntaa kohtaan. Käyttöoikeuden menetys voi olla vuorokaudesta kolmeen kuukautta.

Ennen kiellon antamista on osapuolille varattava tilaisuus tulla kuulluksi. Kiellon voi antaa suullisesti vähäisissä tapauksissa ja muutoin kirjallisesti. Kiellon voi määrätä kirjaston johtaja tai hänen valtuuttamansa kirjaston henkilökuntaan kuuluva.

Kirjastonkäyttäjä menettää tilapäisesti lainausoikeutensa, kun lasku on lähetetty tai kun hänen velkasaldonsa (=maksamattomat myöhästymis- tai muut maksut) on 12 € tai enemmän. Lainausoikeus palautuu, kun lainattu aineisto on palautettu tai korvattu ja maksut on maksettu.

Kaikki kertyneet maksut on maksettava viimeistään kunkin vuoden ensimmäisen lainauskerran yhteydessä.

Tän perusteella ovat toimineet väärin kun ovat lätkäisseet lainauskiellon ilman että sua olis kuultu.

[QUOTE="a p";27702482]Ei ole provo. Kun yritin lainata palautettuani levyn, se ei onnistunut. Ja virkailija sanoi että olen menettänyt lainausoikeuteni. Tuota kyllä kovasti ihmettelin.[/QUOTE]

No et kysynyt koska se palautuu? Näkikö virkailija palautuksen? Jos ei nähnyt, ei varmaan ollut ehtinyt koneelta vielä kielto poistua. Tosi erikoiselta kuulostaa, että olisi kielto tullut. Yleensä sakkoa ja kielto sit jos maksamattomat sakot ylittää tietyn summan.

[QUOTE="vieras";27702512]No et kysynyt koska se palautuu? Näkikö virkailija palautuksen? Jos ei nähnyt, ei varmaan ollut ehtinyt koneelta vielä kielto poistua. Tosi erikoiselta kuulostaa, että olisi kielto tullut. Yleensä sakkoa ja kielto sit jos maksamattomat sakot ylittää tietyn summan.[/QUOTE]

En saanut sakkoa koska ehdin palauttaa dvd-levyn ennen laina-ajan umpeutumista. Lainausoikeuteni menetin silti. Ja en saanut vastausta koska saan sen takaisin, tiesi kyllä että olen jo palauttanut levyn.

[QUOTE="vieras";27702518]Ai joo, tietysti se summa on ylittynyt, kun ovat kuitanneet sinne sen levyn hinnan![/QUOTE]

Mutta kun levy ei ole ollut myöhässä missään vaiheessa. Palautin siis myös itse levyn ajallaan.

Jos se lainojen vastaanottaja on huomannut levyn puuttuvan ja kirjannut koneelle, että lainauskielto. Ehkä sillä on tarkoitettu, että sulle täytyy kertoa levyn puuttuvat. Seuraava virkailija on sitten vaan lukenut koneelta että lainauskielto.

Jos se lainojen vastaanottaja on huomannut levyn puuttuvan ja kirjannut koneelle, että lainauskielto. Ehkä sillä on tarkoitettu, että sulle täytyy kertoa levyn puuttuvat. Seuraava virkailija on sitten vaan lukenut koneelta että lainauskielto.

Joo jotenkin noin sen on täytynyt olla, vaikka kyllä selitin tilanteen. Ehkä virkailijalla oli huono päivä tai jotain...

En kyllä usko, että tuosta mitään pidempää lainauskieltoa tulisi. Varmaan joku tuollainen moka, että on vain lukenut sieltä lainauskielto. Kannattaa olla yhteyksissä kirjastoon.

Kirjastot, varsinkin itäisessä Suomessa, käyvät nykyisin työvoimatoimiston harjoittelijoilla.

Oikeat työntekijät istuvat pelaamassa pasianssia tai juomassa kahvia.

Jos saatte outoja ohjeita, yrittäkää ymmärtää. Harjoittelijoita ei ole koulutettu hommaan ja yleensä "työsuhde" kestää vain kolme kuukautta.

että homma on edennyt.

Silloin kun itse olin kyseisessä paikassa "töissä", työntekijät pyörivät vielä taustalla.

Istuivat netissä työhuoneissaan ja kävivät välillä äksyilemässä jos harjoittelijat eivät osanneet tehdä töitä heidän mielensä mukaan.

Minusta meinasi tulla kirjojen korjauksesta vastaava, eli olisin perinteisen lainaus- ja palautustiskin lisäksi puhdistanut ja korjannut kirjat.
En tiedä mitä korjauksesta vastaava oikea työntekijä olisi sitten tehnyt, mutta kiirettä heillä ei ainakaan ollut.

Laitoin stopin hommaan, koska "esimiehellä" oli jotain hampaankolossa minua kohtaan ja hän pyynnöistäni huolimatta laittoi minut tekemään jatkuvasti iltavuoroja vaikka sanoin että minulla on pieni lapsi jonka hoito ei onnistu ilta-aikaan.
Kirjastonjohtaja ihmetteli lähtiessäni hänkin, että miksi minulle on laitettu iltavuoroja enemmän kuin normaalisti harjoittelijoilla teetetään.

Kusetusta koko harjoittelut, mutta se onkin sitten toinen tarina se.

Ap:lle, kannattaa oikeasti etsiä se oikea työntekijä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä tietää;27703029:
että homma on edennyt.

Silloin kun itse olin kyseisessä paikassa "töissä", työntekijät pyörivät vielä taustalla.

Istuivat netissä työhuoneissaan ja kävivät välillä äksyilemässä jos harjoittelijat eivät osanneet tehdä töitä heidän mielensä mukaan.

Minusta meinasi tulla kirjojen korjauksesta vastaava, eli olisin perinteisen lainaus- ja palautustiskin lisäksi puhdistanut ja korjannut kirjat.
En tiedä mitä korjauksesta vastaava oikea työntekijä olisi sitten tehnyt, mutta kiirettä heillä ei ainakaan ollut.

Laitoin stopin hommaan, koska "esimiehellä" oli jotain hampaankolossa minua kohtaan ja hän pyynnöistäni huolimatta laittoi minut tekemään jatkuvasti iltavuoroja vaikka sanoin että minulla on pieni lapsi jonka hoito ei onnistu ilta-aikaan.
Kirjastonjohtaja ihmetteli lähtiessäni hänkin, että miksi minulle on laitettu iltavuoroja enemmän kuin normaalisti harjoittelijoilla teetetään.

Kusetusta koko harjoittelut, mutta se onkin sitten toinen tarina se.

Ap:lle, kannattaa oikeasti etsiä se oikea työntekijä.

Joo luulen että oli kyse harjoittelijasta, jolla ei ollut homma hanskassa. Kävin tänään kirjastossa, ja koska levy on palautettu, lainauskieltokin on nyt poistettu. Kielto siis oli jätetty voimaan vaikka levy oli palautettu.

Kerran minulle kävi niin, että palautin kirjat tiskille normaalisti. Vähän ajan päästä tuli ilmoitus että kaksi kirjaa on palauttamatta. Soitin kirjastoon ja sanoin että olen kyllä palauttanut ne. No sieltähän ne löytyivät hyllystä. Siitä huolimatta kirja jäi minulle "lainaan" ja sakko kasvoi päivä päivältä. Vaati paljon soittelua ja kiivasta väittelyä, että sain asian selväksi.

Muitakin tosi kummia juttuja on tapahtunut, ja virkailijat ovat monessa kirjastossa töykeitä. Tuo on siis selitys, että ovat harjoittelijoita joita ei ole perehdytetty kunnolla.

Kirjasto on kyllä loistava keksintö, mutta nykyään kannattaa oikeasti olla tarkkana.

Monta kertaa lainaustiskillä huomasin että kirja olikin vielä lainassa. Eli lainaaja oli palauttanut sen, mutta se oli mennyt suoraan hyllyyn.

Tarkistakaa myös myöhästymismaksuja maksaessa, että maksut oikeasti deletoidaan tiedoista.

Ei tässä oikein harjoittelijoitakaan voi syyttää, monet heistä tekevät parhaansa, vaikka työmarkkinatuella siellä oikeita töitä tekevät.

Yhteistyössä