Meneekö se niin, että kotihoidontuen saa pitää, vaikka menisi kouluun/töihin ja lapsi kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli opiskelen työmarkkinatuella, jään äitiyslomalle ja kun tulee aika palata kouluun, niiin saanko pitää kotihoidontuen ja jatkaa opiskelua työmarkkinatuella, jos lapsi on silti kotihoidossa?

Entä jos jätänkin koulun kesken ja menen töihin?

Saisin siis tutun katsomaan lasta päivät eikä tarvitsisi laittaa kunnalliseen hoitoon.

Miten se siis käytännössä menee tuon kotihoidontuen kanssa, saako sen joka tapauksessa, vaikka opiskelisi työmarkkinatuella

Muistaakseni en menee näin. Jos saat palkkaa, niin silloin saat myös kh-tukea, jos alle 3v lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Mutta, jos saat muuta etuutta (esim. työötömyyskorvausta), niin kh-tuki vähennetään toisesta etuudesta joten saat rahaa ainoastaa sen isomman etuuden verran. Kahta etuutta ei makseta päällekkäin.

Mies käy töissä, joten kannattaisiko se kotihoidontuki laittaa sitten hänelle? Ja minä palaisin kouluun heti äitiysloman päätyttyä.

Saisimmeko näin enemmän rahaa? Jos se menee noin, ettei kahta tukea makseta päällekkäin, niin sitten on aivan sama laittaa kunnalliseen hoitoon.

Ja mitenköhän mahtaa mennä tuon työmarkkinatuella opiskelun kanssa? Jos saan sitä nyt (+9e päivä) ja jään äitiyslomalle, niin kouluun palatessani, pitääköhän sitä tukea hakea sitten uudestaan, vai meneekö se tällä samalla päätöksellä?

Kyllä maksetaan kahta etuutta yhtä aikaa! Nevain vaikuttavat toisiinsa vähentävästi, mutta kyllä niitä yhteensä saa enemmän kuin saisi vain yhtä tukea. Kokemusta on

Tuskin hoitaa ilmaiseksi. Itse olen hoitanut omien lasten sivussa tutun lasta, maksoi luonnollisesti ruokakulttuuri lapsesta ja 60€ viikko hoitokorvausta. Tuossahan tuo meni omien lasten jatkona ja itse sain vähän ylimääräistä rahaa.
Kotihoidontuki koostuu eri osista, perusosan ei vaikuta perheen työtulot, hoitolisään taas vaikuttaa. Jos saa työmarkkinatukeen niin siitä vähennetään perheen saama kotihoidontuki eli ei voi saada päällekkäin.

Kyllä maksetaan kahta etuutta yhtä aikaa! Nevain vaikuttavat toisiinsa vähentävästi, mutta kyllä niitä yhteensä saa enemmän kuin saisi vain yhtä tukea. Kokemusta on
Käytännössä ainakin ennen kotihoidontuesta pystyi saamaan vain ansioista riippuvan lisäosan osuuden, mikä ei ollut paljoa mitään, kun se isompi etuus laskettiin tuoksi ansioksi miehen tulojen lisäksi.

Yhteistyössä